|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

חשיפה: פירמה בצרות

זעזוע בקבוצת בריטמן-אלמגור-דלויט <br>בגלל חשדות לאי סדרים כספיים

אחד השותפים פוטר לאחר שחשף חשד לאי סדרים; בריטמן מכחיש את החשדות נגדו; רו"ח ליטמן, שחשף: הודחתי ממניעים זרים; רו"ח פרידמן: "אין מקום לפגוע בשלוח"
05/09/2004  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות

פרידמן, הזהיר את בריטמן


חשד לאי סדרים

זעזוע גדול בפירמה Deloitte & Touche בריטמן אלמגור, משרד רואי חשבון (לשם הקיצור נכנה זאת: "בריטמן-דלויט"), בראשו עומד רו"ח יגאל בריטמן. הרקע לכך: מידע שגילה אחד השותפים בפירמה, המעלה חשד לפיו בספרי בריטמן-דלויט בוצעו רישומים בלתי נכונים, הנוגעים לתשלומים שקיבל יגאל בריטמן מחברת Deloitte, עבור הפירמה. המדובר בסכומי כסף גדולים הנאמדים במיליוני ש"ח.

בריטמן-דלויט נחשבת אחת הפירמות הגדולות ביותר בתחום של ראיית חשבון, הן מבחינת מספר המועסקים במסגרתה והן מבחינת היקף ההכנסות. הפירמה בנויה מכמה קבוצות שותפים, שיסודן במשרדים קודמים: משרד בריטמן (בראשו בריטמן), משרד אלמגור (בראשו רו"ח מיכה ארד), משרד פרידמן-שפירא (בראשו רו"ח מרדכי פרידמן), וקבוצת שותפים קטנים יותר.

באמצעות 35 השותפים ולמעלה מ-650 העובדים, משרתת הפירמה לקוחות רבים קטנים כגדולים, בכל ענפי המשק, ביניהם גופים עסקיים מובילים, וכן כ-130 חברות שמניותיהן נסחרות בבורסות לניירות ערך בישראל, ארצות הברית ואירופה. הניהול בפועל של הפירמה בישראל מופקד בידי שני השותפים הבכירים ביותר בפירמה: יגאל בריטמן, המכהן כיו"ר ומנהל עסקים ראשי, ורו"ח יהלי שפי, המוגדר כשותף-מנהל. למעשה, בריטמן שולט בפירמה שלטון כמעט ללא מיצרים.

מערכת חשבונות

בין הקבוצות השותפות מתנהלת מערכת פנימית של חשבונות, שנועדה להבטיח מחד, את הזכויות ההיסטוריות של כל אחת מהן; ומאידך - גמול הולם לכל אחד מהשותפים, בהתאם לתרומתו לפירמה הגדולה. הניהול בפועל מופקד בידי שני השותפים הבכירים ביותר: יגאל בריטמן, המכהן כיו"ר ומנהל עסקים ראשי, ורו"ח יהלי שפי, המוגדר כשותף-מנהל.

המידע שהתגלה על בריטמן היכה בתדהמה חלק מהשותפים. בימים אלה בודקים חלק מהם כיצד לפעול. עורכי דין כבר הוכנסו לתמונה, כפי שנפרט בהמשך. בקרב השותפים קיים עתה חשש, כי אם יתגלה הדבר על-ידי שלטונות מס הכנסה, יכתים הדבר את כל השותפים. החשש גבר בימים האחרונים, זאת בעקבות הדוחות הכספיים שהוגשו לפני כמה שבועות, בהם לא נמסר גילוי נאות בדבר הכספים שקיבל בריטמן, וכן בעקבות ביקורת ומידע שנמסר למס הכנסה, ובמהלכה הוסתר מידע הנוגע לעניין נוסף: תשלומים ששילמה אחת הקבוצות, לקבוצת בריטמן, בגין מוניטין.

השותפים ביקשו לבדוק

הסכסוך החל לפני כמה חודשים. אחת מקבוצת השותפים (פרידמן-שפירא) קיבלה דוח, לפיו היא נמצאת ביתרת חובה כלפי הפירמה. ראשי הפירמה, ובהם רו"ח פרידמן, ביקשו לבדוק את ספרי הפירמה, כולל משיכות כספים ותשלומים לשותפים השונים. בריטמן ושותפו הבכיר יהלי שפי, נאלצו להסכים. כאן הוכנס לתמונה רו"ח רפי ליטמן, אחד השותפים הנמנה עם קבוצת פרידמן. בשמה של קבוצה זו, הוא החל בפברואר 2004 לערוך את הבדיקה. אלא שהוא נתקל ב"קירות אטומים". דרישות לקבל מידע בסיסי, כמו דיווחים על כספים שנמשכו ו/או התקבלו מהשותפים, נדחו שוב ושוב.

זמן קצר לאחר מכן, גילה ליטמן את אחד הסודות השמורים בפירמה: כספים שקיבל בריטמן ב-2001 מהפירמה דלויט העולמית - בריטמן, המכהן כיו"ר ומנהל העסקים הראשי של הפירמה בישראל, מכהן כחבר בדירקטוריון העולמי של הרשת ומנהל עולמי של תחום ה-(TMT - (Technology Media & Telecommunication. - לא הועברו כהכנסה לפירמה הישראלית, כפי שמתחייב מכוח ההסכמים בין השותפים, אלא נרשמו כהלוואה מטעם בריטמן. בגין כספים אלה לא שולם מס כדין בישראל. מדובר בסכום של 2.4 מיליון ש"ח (580 אלף דולר) בגין שנת 2001 בלבד. על-פי החשד, תשלומים נוספים ששולמו לבריטמן באותה שנה, לא הועברו כלל לידיעת הפירמה. גם בשנת 2002 לא הועברו הכספים כהכנסה לפירמה, אלא כהלוואה מחשבונו הפרטי של בריטמן. על-פי ההערכות, בריטמן מקבל סכום של כמיליון דולר לפחות מדלויט, ומכאן עולה החשש כי חלק מהכספים לא העביר לפירמה עד עצם היום הזה.

המידע התגלה והוצנע

במהלך הבדיקה התברר עוד, כי המידע הזה התגלה לאחדים מהשותפים, ובהם לרו"ח שלמה בן-שימול, כבר באמצע 2002. בריטמן, שנחשף, נדרש אז להביא לתיקון העניין, ולהעביר את הכספים כך שכל השותפים ייהנו מההכנסה, כפי שמתחייב מהחוזה וכפי שמתחייב הדבר מחוקי המדינה. ואכן, בגין התקופה ינואר-אפריל 2002 נעשה תיקון בספרי הפירמה, כך שהתשלום מדלויט שניתן דרך בריטמן לפירמה, ונרשם כאילו מדובר בהלוואה מבריטמן, נרשם הפעם כהכנסה.

כאמור, רו"ח ליטמן עמד על חשיפת הפרטים המלאים, ונתקל ב"כתף קרה" מצד השותפים הבכירים, ובהם רו"ח יהלי שפי, הנחשב אחד הקרובים ביותר לבריטמן. לליטמן נרמז בבירור: משוך ידיך מהעניין, אחרת אתה עלול להיפגע. ואכן, תוך זמן קצר נקרא ליטמן לשיחה. הראשונה היתה אצל יהלי (17.7.04), ובה נרמז לו: "יגאל לא רוצה אותך". פגישה שנייה בנושא התקיימה מאוחר יותר, ובה הודיע בריטמן לליטמן על הדחתו למעשה מהמשרד.

אסיפה בקיסריה

ביום 19.8.04 כינס בריטמן את השותפים לאסיפה. זו התקיימה במלון בקיסריה. באותה פגישה נומקה ההחלטה להדיח את רפי ליטמן בהישגיו הדלים כביכול.

נודע לי, כי באותה פגישת שותפים בה השתתף רו"ח פרידמן (שעם קבוצתו נמנה ליטמן) - הנחשב בקהליית רואי החשבון לאחד הישרים והמקצועיים ביותר, הקריא פרידמן דברים שכתב מראש. פרידמן ביקש לשכנע את השותפים להימנע מהדחת ליטמן, ודחה את הנימוק כאילו ההדחה נעשית בגלל הישגים דלים של ליטמן. "כאשר יגיע הנושא לדיון נוסף באקזקוטיבה", אמר פרידמן, "אבקש אני ממנהיגי הפירמה והאחראים בשרשרת ההיררכיה על רפי, להסביר לי את הפער שבין הכללתו של רפי בין מקבלי התגמול במספר מקרים בעבר לבין תיאור יכולותיו ותיפקודו היום".

פרידמן שיגר לעבר בריטמן רמז עבה נוסף, הנוגע לאי הסדרים הנוגעים לבריטמן: "לדעתי, חברי האקזקוטיבה לא קיבלו כל מידע לגבי תשובותיו של רפי ו/או רוח הדברים כפי שהוא רואה אותם. לעומת זאת, אנו עדים לאחרונה לחרושת שמועות ההופכת את רפי ל'אויב העם' וזאת מבלי שתינתן לרפי אפילו זכות שימוע ותגובה הוגנת".

נודע לי, כי באותה ישיבה הוקראו מכתבים של חלק מהנוגעים בדבר: מכתב מצד עו"ד אלדד יניב, שנשכר על-ידי ליטמן; ומכתבו של עו"ד מנחם גלברד, שנשכר על-ידי בריטמן ושפי.

נודע לי, כי בהמשך הפגישה הזהיר רו"ח פרידמן, ומראש, מפני פגיעה בליטמן. במכתב אל בריטמן ואל יהלי שפי, שתוכנו הגיע לידי, נאמר (29.6.04):

כידוע לכם, לאחרונה אנו, שותפי פשג"ס [פרידמן-שפירא ושות'], מנסים לקיים ברורים שונים עמכם ועם מערך הדיווח של הפירמה.

נציג פשג"ס, לצורך קיום הברורים, הינו רפי ליטמן ובתור שכזה, הוא מעביר לדוד לויאנו ורונית נאור [חשבת המשרד, י.י.] בקשות לקבלת פרטים ונתונים שונים.

את פעילותו זו מבצע רפי ליטמן בסמכות וברשות מלאים של שותפי פשג"ס.

אני סבור כי אין מקום לפגוע בשלוח של שותפי פשג"ס הפועל בנסיבות כאמור מטעמנו.

על מכתב זה השיבו לפרימן, בריטמן ושפי (1.7.04):
"אין מקום לקשר את נושא הבדיקות שנעשות על ידכם לבעיה הקיימת לגבי רפי ליטמן. מוטב היה שלא היה עולה גם על דעתך הניסיון לקשר בין הדברים. רק לאחרונה הובא לידיעתך מכתב מדלויט בקשר עם ביצועיו של תיק מסויים.

"הדיונים עם רפי החלו הרבה לפני שנודע לנו על הבדיקות".

על-רקע אי הסדרים שהתגלו, ומחלוקת לגבי התחייבויות שיש או אין לקבוצת פרידמן כלפי הפירמה, סירבו חלק מהשותפים לאשר בחתימתם האישית את הדוחות הכספיים של הפירמה. המדובר במיוחד בדוחות לשנים 2002-1999, בהם התגלו בעיות שונות מצד קבוצת בריטמן. קבוצת פרידמן היא שהובילה גם מהלך זה, מחשש לנטילת סיכונים משפטיים-פליליים.

נודע לי, כי פרידמן התייעץ עם עורך דין מן הידועים בארץ, וזה הזהירו לבל יחתום על הדוחות, אלא לאחר שיובהרו כל הפרטים ויינתן לכך גילוי נאות. במסגרת זו ביקש פרידמן משני השותפים הבכירים (בריטמן ויהלי) להתחייב כי המידע שמסרו בדוחות הפירמה הוא אכן מדוייק. בין הצדדים נרשמה חליפת מכתבים העשויה לעניין מאוד את אנשי מס הכנסה.

תגובות

רו"ח ליטמן שכר כאמור את שירותיו של משרד עו"ד אלדד יניב, וזה מסר בשמו את התגובה הבאה: "מרשנו, רו"ח ליטמן, הודח ממניעים זרים ופסולים. עניין זה צריך להתברר עד תום בערכאות משפטיות ולא מעל דפי העיתונות".

בריטמן מסר באמצעות דובר דלויט-בריטמן-אלמגור את התגובה הבאה:

"מדובר בניסיון של שותף שפוטר מהפירמה על רקע תפקוד לקוי להוציא מהפירמה כספים שאינם מגיעים לו בדרך בלתי נאותה. לאחר שניסיון זה נכשל החליט השותף שפוטר להפעיל לחץ על הפירמה באמצעות פנייה לתקשורת. אין בטענותיו אמת והן מהוות הוצאת דיבה".

תאריך:  05/09/2004   |   עודכן:  06/09/2004
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משרד התקשורת אישר בימים אלה שימוש לשירותי תקשורת אלחוטית אזרחית בתחום תדרים הפטור מרישוי, בפס 100 Mhz (מה"ץ) מתוך התחום של 5 Ghz (גה"ץ), על-פי תקנים בינלאומיים מקובלים.
05/09/2004  |  מיכאל דבורין  |   חדשות
בזקכל, חברה-בת של בזק, המספקת פתרונות תקשורת למגזר העסקי, הודיעה היום על זכייה נוספת במכרז של צה"ל. המדובר בהקמת 250 אתרי תקשורת בבסיסי הצבא בפרויקט שהיקפו מוערך בכ-15 מיליון שקל למשך שנתיים. בזקכל גברה במכרז על חברות דוגמת ברן, בינת, ח.מר, אלקטל ולידקום.
05/09/2004  |  אורלי ממן  |   חדשות
פסטיבל דימונה לתקשורת ולקולנוע צעיר, ה-5, יוצא לדרך ביום ג' (7.9.04). הפסטיבל מהווה אירוע מרכזי של מגמות התקשורת והקולנוע בארץ. הפסטיבל יימשך שלושה ימים.
05/09/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים 'אמריקן מדיקל סנטר' בראשון לציון הודיעה (יום א', 5.9.04) כי היא מיישמת שיטה ייחודית לניתוח למתיחת עור הבטן.
05/09/2004  |  גלית יצחק  |   חדשות
הודעה מטעם צבא ארה"ב בעירק מכחישה הערב (א', 5.9.04) דיווחים, לפיהם לכדו כוחות הקואליציה את עיזאת איברהים א-דורי, בכיר במשטרו של סדאם חוסיין ומי שהיה יד ימינו של שליט עירק לשעבר וסגן נשיא מועצת הפיקוד המהפכני בעירק.
05/09/2004  |  הדר פרבר ואיי. פי.  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il