האם מאות נפגעים שייגרם להם נזק תוך כדי ועקב עבודתם - לא יפוצו בעקבות תיקון חדש לחוק ההסדרים שמקשיח את תנאי קבלת הגמלה ומעלה את דרגת אחוזי הנכות הנדרשת לצורך כך? לדעת חלק מהעוסקים בנושא בהחלט ייתכן שכן.
כזכור, בחודש אוגוסט השנה החליטה הממשלה לתקן את הצעת חוק ההסדרים, כך שמבוטח אשר נפגע בתאונת עבודה יהיה זכאי לגמלה רק אם נגרמה לו נכות בשיעור 15% ומעלה, עקב הפגיעה.
על-פי המצב כיום, זכאים לקבל פיצוי מבוטחים שנפגעו בתאונות עבודה ושנגרמה להם נכות החל משיעור של 5%, כאשר נכות בשיעור 5%-19% מזכה בתגמול חד-פעמי ואילו נכות בשיעור 20% ומעלה מזכה בקצבה חודשית.
לדברי עו"ד נירה גולן, מומחית לתביעות נגד ביטוח הלאומי, הצעה זו הינה בלתי סבירה ועלולה לגרום נזק למאות אנשים, אשר ייפגעו תוך כדי ועקב עבודתם. לדבריה, משמעות ההצעה היא שבפועל הרבה מאוד נפגעים שנגרם להם נזק - לא יפוצו.
עו"ד גולן נותנת מספר דוגמאות לליקויים חמורים המקנים נכות בשיעור 10%, שאינה מספקת לקבלת גמלה, על-פי ההצעה החדשה לתיקון בחוק ההסדרים:
אוטם שריר הלב (בדרגה תפקודית הפחות חמורה), איבוד פחות ממחצית הלשון, הפרעה בוושט בצורה בינונית, דלקת כרונית של הקיבה בצורה בינונית, הפרעות במעיים בצורה בינונית, כריתת טחול, בקע גדול חד-צדדי עם הפרעות בלתי-ניכרות, הדורש החזקה על-ידי חגורה, הפרעות פסיכוטיות עם סימנים בלתי ניכרים המגבילים את כושר העבודה, הפרעות פסיכונוירוטיות עם סימנים המגבילים באופן בינוני את ההתאמה הסוציאלית וכושר העבודה, הגבלה בתנועות עמוד שדרה גבי באופן בינוני עד קשה, כריתת 2 צלעות, פציעות של שריר הכתף בצורה בינונית, טנטון - צפצופים קבועים באוזניים והגבלה ניכרת של תנועות הקרסול.
במבחנים לקביעת דרגת נכות, מציינת עו"ד גולן, כמעט שאין ליקויים המזכים בנכות בשיעור 15% וגם צירוף של שני ליקויים עשוי שלא להגיע לדרגת נכות שתזכה במענק. לטענתה, צירוף של ליקוי בשיעור 10% וליקוי בשיעור 5% יגיע לנכות בשיעור 14.5% וזאת מאחר שהנכות הינה משוקללת ולא מצטברת.
למעשה, טוענת עו"ד גולן כי רק שני ליקויים, ששיעור כל אחד מהם הוא 10% (ובסה"כ דרגת הנכות המשוקללת היא 19%), יזכו במענק. משמעות הדבר היא, שבפועל, כמעט שלא ישולמו מענקים על-ידי המוסד לביטוח לאומי, אלא רק קצבאות חודשיות למי שתיקבע לו נכות בשיעור 20% ומעלה.
לדברי עו"ד גולן, "זוהי תוצאה חמורה ובלתי מתקבלת על הדעת. אין זה סביר שתושבי ישראל שמבטחים עצמם במיטב כספם, בביטוח חובה, המוטל עליהם מכוח חוק המוסד לביטוח לאומי, לא יפוצו על נזקים שייגרמו להם בגין העבודה, למרות שנזקים אלו ישפיעו על תפקודם ועל איכות החיים שלהם".
עו"ד גולן מציינת, כי בין הנפגעים יהיו גם מעסיקים רבים המשלמים דמי ביטוח גבוהים על מנת לבטח כל אחד מעובדיהם, במסגרת ענף נפגעי עבודה. אם הפגיעה של העובד נגרמה עקב רשלנותו של המעסיק, ימצא עצמו, לטענתה, המעסיק משלם ישירות לעובד, בגין אותם נזקים שהמוסד לביטוח לאומי, עקב השינוי המוצע לא ישלם יותר.
הבעיה המסתמנת היא, שלמרות ההשלכות החמורות לכאורה של הצעה זו על כלל המבוטחים ועל המעסיקים, אין מי שילחם את מלחמת נפגעי תאונות עבודה שכן מי שכבר נפגע בתאונת עבודה, השינוי לא יחול עליו ולפיכך אין לו עניין להילחם בשינוי. לעומת זאת מי שטרם נפגע, אינו מודע לשינוי או אינו חושב שתהיה לו השלכה לגביו.