|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
קריירה בינלאומית - מה היתרונות ולמי זה מתאים?
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024

עמותת סנאט: בטווח הארוך ירדו מחירי הנפט לרמה של 25-30 דולר לחבית

מעריכים: עליית מחירי הנפט והפחם תעלה לישראל כ-3 מיליארד שקלים ב-2004; פירוש הדבר: אובדן של כמחצית אחוז תוצר, שיכול היה להיות מופנה לצריכה ולהשקעה
26/10/2004  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: אלונה קורן  |  

עליית מחירי הנפט והפחם תעלה לישראל כ-3 מיליארד שקלים בשנת 2004. פירוש הדבר: אובדן של כמחצית אחוז תוצר, שיכול היה להיות מופנה לצריכה ולהשקעה. כך עולה ממחקר שערך פרויקט "סנאט", הפועל בחסות ומימון קרן פרידריך אברט הגרמנית ועוסק בהעברת מידע לח"כים ולמקבלי ההחלטות.

על פי המחקר, כל עלייה של דולר במחירה של חבית נפט מגדילה את ההוצאה הלאומית בישראל על יבוא נפט בכ-70 מיליון דולר לשנה. ברמת הפרט, משק בית יוציא השנה בממוצע כ-1,000 ש"ח נוספים על דלק למכונית אחת, יחסית לשנה שעברה.

המחקר עצמו בוצע ע"י ד"ר עמית מור, מומחה למשק האנרגיה ומנכ"ל "אקו-אנרג'י" וד"ר רובי נתנזון, יו"ר המכון הישראלי למחקר כלכלי וחברתי.

לדברי מור, נדרשות פעולות ממלכתיות להפחתת התלות ביבוא הנפט ובתנודתיות מחיריו. ראשית, הוא מציע לעודד פרויקטים של שימור, חיסכון והתייעלות בצריכת האנרגיה.

להערכתו, בתוך מספר שנים ניתן להגיע לחיסכון של כ-20% בצריכת האנרגיה בישראל. זאת באמצעים רבים ומגוונים, כאשר פוטנציאל החיסכון הוא רב ומסתכם בכ-4 עד 5 מיליארד שקלים בשנה.

ד"ר מור גם ממליץ להקים רשות סטטוטורית לאומית לשימור אנרגיה, שתמומן באמצעות קרן שתיבנה מהעלאת מחירי הדלקים והחשמל בכמחצית האחוז, כמקובל במדינות מערביות רבות. לדבריו, הקמת רשות כזו תביא למיצוי הפוטנציאל הטמון בשימור האנרגיה.

אנרגיות חלופיות

ד"ר מור קורא לעודד את השימוש באנרגיות חלופיות, בעיקר באנרגיית השמש המצויה בישראל בשפע, וכן גם את ניצול הרוח והשימוש באשפה לייצור גז וחשמל.

לדבריו, בהיערכות מתאימה ניתן יהיה לבסס תוך עשרים שנה עד 10% מכושר ייצור החשמל, החום והקור בישראל, על אנרגיה סולארית טרמית ופוטו-וולטאית, מרוכזת ומבוזרת, כולל יצור חשמל לצריכה עצמית על גגות מבנים ומכירת עודפים לרשת, וכן גם שימוש מסוים באנרגית המימן.

גז טבעי

המלצה נוספת היא לזרז את החדרת הגז הטבעי למשק האנרגיה. גז זה, שהינו ידידותי לסביבה, יחליף תזקיקי נפט, בעיקר בייצור חשמל ובתעשייה.

מחיריו של הגז הטבעי בישראל צפויים להיות נמוכים ממחירי המזוט והסולר, וצמודים רק באופן חלקי למחירי הנפט. לפיכך, ממליץ ד"ר מור לעודד את המשך חיפושי הגז והנפט בתחומי ישראל ולהקים במהירות האפשרית את צנרת הגז. לדבריו, כל שנה נוספת של עיכוב בהגעת הגז הטבעי לצרכנים גורמת נזק למשק של כמיליארד וחצי שקלים לשנה.

לדבריו, ראוי שנושאים אלה יעמדו בראש סדר העדיפויות של מדיניות האנרגיה של הממשלה. קידומם יביא להקטנת התלות ביבוא נפט וצמצום החשיפה לתנודות במחיריו וגם לשיפור ניכר באיכות האוויר שכולנו נושמים.

ד"ר רובי נתנזון מציין, כי לעליית מחירי הנפט לא צפוייה השפעה כלכלית דראסטית כפי שהיה בעת משברי האנרגיה בשנות ה-70' וה-80'. הסיבות המרכזיות לכך נעוצות בעובדה שהתלות בנפט ומוצריו פחתה, וישראל עברה מכלכלה תעשייתית לכלכלה שירותית הנשענת פחות על מקורות אנרגיה.

רקע על מחירי הנפט

מחירי הנפט עלו מראשית השנה בכ-80% והגיעו לאחרונה לשיאים הנומינליים הגבוהים בכל הזמנים. מחיר חבית נפט בבורסת הסחורות בניו-יורק חצה בראשית אוקטובר את רף 50 הדולר, כשבבורסת הסחורות בניו יורק נסחרה חבית בכ-54 דולר.

זהו מחיר גבוה ביותר ביחס לממוצע המחירים ב-18 השנים האחרונות שעמד על כ-20 דולר לחבית. יצוין כי במשבר האנרגיה השני של ראשית שנות ה-80 הגיע מחיר החבית בשיא ל-42 דולר, השקולים לכ-80 דולר במחירים של היום. גם מחירי הפחם הוכפלו בשנתיים האחרונות וטון פחם נסחר ב-80-60 דולר.

עליות המחירים נגרמות מגידול מתמשך בביקוש, מחששות להפרעות בהיצע, מרמות נמוכות של מלאי תפעולי ומכושר ייצור שקשה להרחיבו בטווח המיידי.

סין הכפילה הצריכה

הביקוש לנפט ומוצריו הולך וגובר לאחרונה, בעיקר מצד סין שהכפילה את צריכת הנפט שלה בעשור האחרון ומראשית השנה הגדילה את צריכת הנפט שלה בכ-30% יחסית לתקופה המקבילה אשתקד.

גם בהודו ובארה"ב הביקושים לנפט הולכים וגדלים. השנה הביקוש העולמי לנפט צפוי לגדול בקצב של 3.4% - שיא גידול של 20 שנה. למעשה, הסיבה העיקרית לעליית המחירים נעוצה בגידול בביקוש למוצרי הנפט.

מצד ההיצע יש שיבושים וחששות מסוגים שונים שעלולים לגרום להפרעות באספקת הנפט כגון: פיגועים חוזרים ונשנים בצינורות ובמתקני ייצוא הנפט בעיראק; חשש מפיגועים של ארגון אל-קעידה במתקני יצוא הנפט בסעודיה;

סופות הוריקן בארה"ב, שהשביתו כשליש מתפוקת הנפט במפרץ מקסיקו; חשש לפשיטת רגל של חברת הנפט הרוסית הגדולה "יוקוס", המייצרת כ-2% מהנפט העולמי, בשל תביעת הממשלה הרוסית מהחברה לתשלום מס של מיליארדי דולרים והגבלות שונות שהוטלו עליה;

חשש לשיבושים בהפקת נפט על רקע פוליטי וסכסוכי עבודה מקומיים במדינות כגון ניגריה, וונצואלה, ונורווגיה.

האם המחיר עוד צפוי לעלות?

כבר עתה גורמים אלה באים לידי ביטוי בפרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט - העומדת כיום להערכת מומחים על יותר מ-10 דולר לחבית. זאת למרות שבפועל הגבירו סעודיה ורוסיה את ייצור הנפט שלהן בכ-10% בחודשים האחרונים ובשווקים לא קיים מחסור בנפט.

רוב מדינות אופ"ק ויצרניות הנפט האחרות מפיקות כיום בשיא כושר הייצור שלהן, ובטווח הקצר לא תוכלנה להגדיל את הייצור. כמו-כן, רמת המלאים התפעוליים של נפט ומוצריו הגיעה לשפל של 25 שנה, כך שלא ניתן למשוך כמות גדולה של מוצרים מהמלאי כדי לענות על הביקוש הגובר.

אם יתממשו אחד או יותר מהחששות שיצרו את פרמיית הסיכון הגלומה במחיר, לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב תחול עליה נוספת במחירי הנפט. הדבר תלוי בסוג ובמשך ההפרעה ובכמות הנפט שתיגרע מהשוק.

עם זאת, מחירים גבוהים לאורך זמן יגרמו, להאטה בצמיחת התוצר העולמי ולירידה בקצב הגידול בביקושים לנפט וכן למעבר לתחליפים, מחד גיסא, ולמוטיבציה גבוהה של מפיקי הנפט להגדיל את התפוקה, מאידך גיסא.

ההערכה היא כי, אמנם בטווח הבינוני (שנה-שנתיים) תישמר רמת המחירים הגבוהה, אך בטווח הארוך המחירים צפויים לרדת לרמה ממוצעת של 25 - 30 דולר לחבית, כאשר חריגות מהממוצע יימשכו לתקופות קצרות יחסית.

השפעת עליית מחירי חומרי הגלם על השווקים הבינ"ל

עליית מחירי הנפט, הפחם וחומרי גלם נוספים גורמת בשבועות האחרונים לעצבנות בשוקי ההון בעולם וכבר הביאה לירידת ערכן של חברות צרכניות אנרגיה גדולות ושל חברות אחרות בשל השפעת עליית המחירים על התפוקה העולמית.

ההערכות הן כי עליה של 10 דולר במחיר החבית, במונחים שנתיים, תביא לירידה של כחצי אחוז בתוצר השנתי. ואכן, תחזיות הצמיחה במשקים רבים מתעדכנות כיום כלפי מטה, למרות שיעורי הצמיחה הגבוהים הנרשמים השנה, בעיקר במשק האמריקאי ובמשקי מזרח אסיה.

למרות העלייה - כלכלת העולם לא נקלעה למיתון

עם זאת מרכיב הנפט והאנרגיה בתוצר העולמי נמוך היום בצורה ניכרת ממשקלם בעת משברי האנרגיה של שנות ה-70 וראשית שנות ה- 80.

הכלכלה העולמית "חשופה" היום פחות מבעבר להשפעת עליית מחירי האנרגיה. זוהי הסיבה העיקרית לכך שכלכלות העולם לא שקעו עד כה במיתון עקב הנסיקה במחירי האנרגיה. המרוויחים מעליית מחירי הנפט הם מפיקי הנפט, שכל עלייה של דולר במחיר החבית מגדילה את הכנסתם בכ-30 מיליארד דולר לשנה. כך, הכנסותיה של ממשלת אירן, לדוגמא, עולות בכמיליארד דולר.

מחירי האנרגיה הפכו לנושא במערכת הבחירות בארה"ב

ארה"ב צורכת כרבע מהנפט בעולם והתמורות בשוק הנפט האמריקאי משפיעות רבות על שוק הנפט העולמי. כשני שליש מהנפט הנצרך בארה"ב נשרף כבנזין וסולר במנועי המכוניות. האמריקאים, שהתרגלו לשלם בממוצע דולר עבור גלון (כ-4 ליטר) של בנזין בעשרים השנים האחרונות, נאלצים היום לשלם כ-2 דולר לגלון.

המחירים הגבוהים הפכו עקב כך לנושא מרכזי במערכת הבחירות לנשיאות בארה"ב, כולל ביקורת גדולה ונוקבת על מדיניות האנרגיה של הנשיא בוש. מושמעת הטענה, שהנשיא, בשל זיקתו לתעשיות הנפט והרכב, ביטל למעשה את מדיניותם של הנשיא ביל קלינטון וסגנו אל גור, שהובילה חקיקה לצמצום צריכת הדלק במכוניות.

מכונית אמריקנית ממוצעת צורכת פי-2 דלק ממכונית יפנית, או ממכונית אירופאית מקבילה. החמרת תקני צריכת הדלק עשויה להביא תוך 5 עד 10 שנים לצמצום ניכר בצריכת הדלק האמריקני, דבר שיוביל לחיסכון גדול ולהפחתת התלות ביבוא הנפט. נושא זה - מן הראוי שיעמוד בראש סדר העדיפויות של מדיניות האנרגיה האמריקאית, דבר שיתרום גם לשיפור באיכות הסביבה.

תאריך:  26/10/2004   |   עודכן:  27/10/2004
אלונה קורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שר המשפטים, יוסף (טומי) לפיד, הודיע (ג', 26.10.04) למזכיר הממשלה, ישראל מימון, כי הוא מבקש לשחררו מן הטיפול בהפרטת בנק דיסקונט.
26/10/2004  |  אלונה קורן  |   חדשות
10 שנות שלום: כ-200 ירדנים ציינו היום את יום השנה העשירי לשלום בין ישראל לירדן בקריאות נגד הסכם השלום. "לא לשגרירות ולא לשגריר! צאו מכאן!", קראו המפגינים ברבת עמון.
26/10/2004  |  גל ברגר והסוכנויות  |   חדשות
ועדת המשנה לוועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ אברהם שוחט, תשקול האם להעניק שירותי סיעוד לראש הממשלה לשעבר, יצחק שמיר. בישיבה סגורה שקיימה (יום ג', 26.10.04) ועדת המשנה, הועלתה ביקשו בני משפחתו של שמיר לקבל מהמדינה תקציב מיוחד כדי לממן את העברתו/החזקתו בבית אבות סיעודי.
26/10/2004  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
בעוצבת הגליל פיתחו "מדד מורל" המכמת את רמת המורל ביחידות האוגדה - כך מפרסם בטאון צה"ל 'במחנה' בגליונו האחרון.
26/10/2004  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
"העברתם מכהונה של השרים ליברמן ואלון - בהליך חפוז, ערב שבת-קודש, כשהמטרה היא ש-48 השעות הדרושות לכניסת הפיטורים לתוקפם, יחלפו עד לכינוס ישיבת הממשלה ביום א', ובדרך זו ליצור רוב להצעת ראש הממשלה - רחוקה מלהיות תהליך אשר נכון לקיימו במשטר דמוקרטי".
26/10/2004  |  נועם שרביט  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
האם האנשים האלה נשארים יועציה של מירי רגב? הרי האינטרס שלה הוא בעצם שהם יעופו לה עכשיו מן המשרד הרחק ככל האפשר, ואם אינה עושה זאת - האנוכית מעוררת הסלידה - מדוע היא משאירה אותם בחב...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
נעזוב לרגע את אי-תפקוד המנהיגות האזרחית והצבאית כאחת בחוסר הכוננות המינימלית הנדרשת ומאי-תפקודן בזמן הטבח עצמו; חוסר המנהיגות וחוסר ההיגיון בתפקוד נמשך עד עצם היום הזה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מלחמת "חרבות ברזל" הוכיחה קיומו של תהליך ריקבון מטריד בחברה הישראלית המקיף את רוב תחומי הקיום הלאומיים שלנו, למן רמת הביטחון הלאומי ועד לאופיו ואיכותו של המשק, השירות הציבורי ומערכ...
אהבה חדשה [צילום: משה שי/פלאש 90]
שי גולדשטיין
אבל הזמן הזה בעבודה עם בעלי החיים היה זמן של התגבשות מחדש שלי, התגבשות מחדש של הדעות הפוליטיות שלי, של הבנתי את הסיטואציה הפוליטית חברתית בישראל
מרדכי איש-שלום
מרדכי איש-שלום
בשקלול כלל האינטרסים של ישראל בחזיתות השונות, לא כדאי להכנס לחילוקי דעות פומביים עם ארה"ב    הויכוח בין נתניהו לביידן הוא הרסני לבטחונה של ישראל    האיום הגרעיני האירני ומניעתו חשובי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il