מוזיאון ישראל מציג תערוכה חדשה: "אורים: ייצוגי אור ביצירות אמנות", הכוללת ציורים, צילומים פסלים ומיצבים של אמנים ישראלים ובינלאומים. התערוכה תיפתח ב-22 בפברואר ותוצג עד 29 באוקטובר 2005.
במרכז התערוכה מוצגות יצירות האמנים שעלו לשלב הגמר בתחרות קרן עדי להבעה יהודית באמנות ובעיצוב לשנת תשס"ג. לצידן מוצגות יצירות אחרות מאוספי המוזיאון ומאוספים אחרים הקשורות לנושא.
תערוכת האור היא השניה בסדרת התערוכות לכבוד שנת ה-40 למוזיאון ישראל אשר נושאן המשותף הוא "יופי וקדושה".
"האור הוא יסוד בעל חשיבות אדירה בתרבות ובאמנות. האור, אותה מהות שבלעדיה אין ראייה, נתפס לאורך ההסטוריה כיסוד מרכזי לא רק במובן הפיסי אלא גם במובן הסמלי: הוא מסמל את האלוהי, את הנשגב, את האמת, את התבונה ואת החיים עצמם", אומר אמיתי מנדלסון, אוצר התערוכה.
עבודתו של האמן זליג סגל "לגעת באור" זכתה במקום הראשון בתחרות והיא מוצגת במרכז התערוכה. ביצירתו יצר זליג סגל את המילים "יהי אור" בכתב ברייל. הנקודות הבולטות הוגדלו והפכו לעמודים המטילים צל על סביבתם. העבודה מתייחסת לאופן הבנת הציווי האלוהי "יהי אור" והיא עוסקת בשפה, וככזו היא מדברת בו-זמנית בשתי שפות: הצופה הרואה לא יכול להבין את הכתובת בכתב ברייל ומבחינתו הפסל הוא מערך של עמודים הנתונים על בסיס, והשאלה הנשאלת היא כיצד העיוור מלידה מבין את משמעות המילים אף שלא חווה ראיית אור מימיו. ייתכן, ואולי זהו עוקצה של העבודה של סגל, שהאור שעליו היא מדברת הוא כזה שאין בו לרואה הרגיל יתרון על העיוור. זהו אור פנימי שאין באפשרותנו לראותו באופן פיסי אלא בעיני רוחנו.
מספר עבודות בתערוכה נוגעות במסורת היהודית ובמוטיבים תנ"כיים, כפי שניתן לראות ביצירתו של גרי גולדשטיין - סדרת עבודות שבהן כתב בלבן על גלויות צבועות בשחור פסוקים מסיפור הבריאה ומכתבים קבליים הנוגעים למושג האור. עבודות אחרות עוסקות בנרות ובמשמעות הסמלית שלהן ביהדות, בה לובש הנר תכונות של חיבור בין העולם הגשמי לשמימי. ביצירתו של דב אברמסון "נר מצווה", מופיעות 613 (תרי"ג) נרות נשמה כאשר כל אחד מהם מייצג מצווה אחרת ביהדות.
האור כביטוי לנשגב בטבע מתבטא בתערוכה בעבודות של אמנים רבים כגון דליה אמוץ ובוריס לקר.
בתצלומים של דליה אמוץ, האור מתגבש לכדי מסך כמעט לא עביר בעוד שבעבודות של לקר האור כמו בוקע ממעמקי בד הציור ועולה מתוך הנוף המצוייר עליו. בעבודות אלו למרות שהאור פועל על הנוף במלוא עוצמתו הוא מתגלה גם כישות עצמאית.
קרן עדי, לזכרה של עדי דרמר (בלומברג), הוקמה בירושלים במטרה לחזק את הזיקה בין האמנות לערכים שבלבה של היהדות. הקרן מקיימת תחרות בינלאומית דו-שנתית בתחום האמנות והעיצוב סביב נושאים אלה. במסגרת שיתוף הפעולה שבין הקרן לבין מוזיאון ישראל התקיים בסוף 2003 סמינר לימודי מיוחד בנושא האור שיזמה הקרן בהשתתפות אמנים, חוקרים והוגי דעות מישראל. בתערוכה מוצגות עבודותיהם של האמנים שעלו לשלב הגמר בתחרות, עבודות של אמנים שהשתתפו בסמינר סביב נושא האור, עבודות של אמנים אחרים ויצירות שנבחרו מאוספי המוזיאון.
אוצר התערוכה אמיתי מנדלסון והיא תימשך עד סוף אוקטובר 2005.
במקביל לתערוכה יוצא לאור הספר "אורים" בהוצאת עם עובד וקרן עדי. בספר כונסו - בצד תריסר העבודות שהגיעו אל שלב הגמר בתחרות האמנים - כשמונה-עשר מאמרים העוסקים באור ובגילוייו, פרי עטם של טובי החוקרים, ההוגים והאמנים, בתחומים רבים ומגוונים: פיסיקה ופסיכולוגיה, מדע הדתות והמקרא, הלכה ואגדה, ספרות הסוד הקדומה והמאוחרת, הספרות העברית החדשה וספרות העולם, פולקלור ועיצוב, אמנות יהודית ואמנות כללית.