בקושי חלפו 24 שעות מפרסום דוח טליה ששון לעניין המאחזים הבלתי חוקיים שהטיל צל כבד על מפעל ההתיישבות ביש"ע לפחות בשנים האחרונות ודרכי מימונו, והנה באה פרקליטות המדינה והולמת שוב באנשי יש"ע בקובעה כי מבדיקות שערך משרד הפנים עולה כי הרשויות ביש"ע העבירו מיליונים למועצת יש"ע לכאורה שלא כדין.
מהבדיקה עולה, כי המדובר בסכום של כ-12 מיליון ש"ח שהועבר למועצת יש"ע מחמש רשויות איזוריות ומקומיות. לאור זאת הוחלט כי העברות הכספים ייפסקו לאלתר לתקופה של 14 יום וזאת עד לסיום הבירור מדוע הועברו הכספים ובמידה שנפלו פגמים בכך מי היה אחראי לכך.
הדברים נחשפו במסגרת תגובה מעודכנת שהגישה היום (ה', 10.3.05) לבג"צ, בעניין עתירתה של תנועת השמאל "שלום עכשיו" בסוגיית ההקצבות שמקבלת מועצת יש"ע מהמועצות האיזוריות ומהרשויות המקומיות ביש"ע.
מתגובתה, החריפה יש לומר, של הפרקליטות עולה כי ממצאי הבדיקה החשבונאית שעשתה המדינה בעקבות החלטה קודמת של בג"צ בתיק, מעלים כי מספר רשויות מקומיות ביהודה ושומרון העבירו בשנים 2003 - 2004 סכומים נכבדים המסתכמים במיליוני שקלים למועצת יש"ע, בעוד שחלק מהרשויות המקומיות לא העבירו כספים כלל או העבירו סכומים זעומים. שיאניות העברת הכספים: מועצת מטה בנימין שהעבירה סכום של כ-5.5 מיליון ש"ח, המועצה האיזורית שומרון שהעבירה כ-3.8 מליון ש"ח, המועצה האזורית הר חברון, שהעבירה כמיליון ש"ח והמועצה אזורית בית"ר עלית, שהעבירה כ-830 אלף ש"ח.
לאור הממצאים, החליט משרד הפנים לבצע בדיקה מקיפה שבמסגרתה תזומנה הרשויות המקומיות לשימוע בפני הממונה על הישובים ביו"ש רות יוסף, וזאת על-מנת שניתן יהיה לבחון הן את תקינות העברת הכספים והן את ההליכים והנהלים שנלוו לכך. במידה ויעלו הממצאים לאחר השימוע, כי הועברו כספים שלא כדין, תנקוט יוסף בכל הצעדים הנדרשים על-מנת לעכב או למנוע העברת כספים שלא כדין לפי העניין.
בינתיים הורתה הממונה על הישובים לרשויות המקומיות אשר העבירו כספים בסכומים נכבדים ביותר להימנע מהעברת הכספים למועצת יש"ע לתקופה של 14 יום, וזאת לאור "היקפי הסכומים אשר העבירו מספר רשויות מקומיות באיו"ש למועצת יש"ע בשנים האחרונות".
לדברי המדינה מטרת השימוע שיערך היא להחליט "האם יש מקום לנקוט בצעדים כאלו ואחרים על-מנת להמשיך לעכב או למנוע המשך העברת כספים למועצת יש"ע". הרשויות המקומיות עליהן מדובר הן: מועצה איזורית שומרון, מועצה איזורית בנימין, מועצה איזורית גוש עציון מועצה איזורית הר חברון וביתר עילית.
אך החלק המעניין ביותר בתגובת המדינה, ואולי גם הבעייתי ביותר, נוגע לרמז שמשחררת הפרקליטות כלפי ראשי המועצות במידה ויימצא כי המועצות אכן חרגו. "במידה וממצאי הבדיקה יעלו כי הועברו כספים שלא כדין, תישקל האפשרות להטיל חיוב אישי על נבחרי הציבור בגין הוצאות כספים אלו, בהתאם לסמכויות הנתונות לממונה על-פי תחיקת הביטחון והוראות התקנון", נאמר בתגובה - דברים שבהחלט עשויים לחולל סערה.
הפרקליטות מדגישה בתגובתה, כי בדיקה זו תבוצע גם במסגרת הליכי אישורם של תקציבי הרשויות המקומיות באיו"ש לשנת 2005ולא רק בשנים 2003/4.
בנוסף נאמר בתגובה, כי במסגרת ביקורת משרד הפנים ברשויות המקומיות לגבי הדוחות הכספיים לשנת 2004 הוחלט להעמיק את בדיקת הנושא, הן בכל הנוגע לרשויות המשיבות בעתירה והן בכל הנוגע לשאר הרשויות בתחום איו"ש ואזח"ע.
רקע: שלום עכשיו עותרת לבג"צ בדרישה לאסור על המועצות האזוריות ביו"ש להעביר כספים למועצת יש"ע למימון ההינתקות
כזכור עתרה תנועת השמאל, "שלום עכשיו", בראשית חודש נובמבר האחרון, לבג"צ, בדרישה לאסור על המועצות האזורית ברחבי יהודה, שומרון וחבל עזה, להעביר כספים לכל גורם שהוא כדי לממן את הקמפיין נגד תוכנית ההינתקות.
לטענת "שלום עכשיו", הקמפיין "כולל, בין היתר, הקמת מטות פעולה, ארגונן של עצרות פוליטיות ומסעות הסברה המוניים כדוגמת 'השרשרת האנושית' ו'מפגן המאה', שלטי חוצות ענקיים הנושאים סיסמאות כגון 'שרון קורע את העם' ו'הקסאם בדרך' ומודעות-ענק המתפרסמות באופן יומיומי כמעט בעיתונות הכתובה בימים אלה ממש".
העתירה כוונה נגד הממונה על ישובי יו"ש במשרד הפנים, רות יוסף, מועצת יש"ע, עיריות ביתר עילית ומעלה אדומים, וכן נגד המועצות האזוריות חוף עזה, שומרון, גוש עציון, מטה בנימין והר חברון, והמועצות המקומיות אלקנה, אלפי מנשה, אפרת, מעלה אפרים, קדומים וקריית ארבע.
בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין יוסי בנקל ונירית אבטליון ממשרד ראב"ד מגריזו בנקל ושות', התבקש בית המשפט להוציא צו על תנאי, שיורה לממונה במשרד הפנים לאסור על הרשויות השונות ברחבי יש"ע לממן את הקמפיין נגד תוכנית ההינתקות, שתעקור חלק מתושבי יש"ע מביתם, וכן שתדאג לקבל לידיה דוח מפורט בדבר כל הכספים שהעבירו רשויות אלה "במישרין או בעקיפין, למועצת יש"ע ו/או לכל אדם או גוף אחר העוסקים בפעילות שמטרתה לסכל, למנוע, או לשבש באופן כלשהו את יישומה של תוכנית ההינתקות".
על יסוד הדוח האמור, דרשה התנועה לקזז מתקציבי המועצות את כל הכספים שהעבירו למימון הקמפיין מאז חודש מאי האחרון, עת הכריז ראש הממשלה על כוונתו לקדם את תוכנית ההינתקות והעמידה להצבעה בפני מתפקדי הליכוד.
לחלופין, דרשה התנועה מבג"צ "לקבוע מהם הקריטריונים ומהן אמות המידה הראויות להעברת כספים כלשהם מתוך תקציבי הרשויות המקומיות לשם מימון פעילות" נגד תוכנית ההינתקות. בג"צ אף מתבקש להוציא צו ביניים, שיאסור זמנית על העברת המימון, עד להכרעה בעתירה.
"על-פי דיווחים שונים בתקשורת", טענה "שלום עכשיו", "מוערכות ההוצאות הכספיות הכרוכות בביצועו של הקמפיין אותו מנהלת מועצת יש"ע בעשרות מיליוני שקלים".
"הסכומים העצומים, כאמור, הנדרשים למימונו של הקמפיין, מקורם, בין היתר, בכספיהן של הרשויות המקומיות, קרי, בכספיו ובתקציבו של משרד הפנים, המתקצב את הרשויות המקומיות והלכה למעשה - בכספו של משלם המיסים הישראלי".
התנועה הסתמכה בעתירתה על פסיקה של בג"צ משנת 97', כשנושא החזרת רמת הגולן עמד על הפרק, ובה קבע בית המשפט ברוב דעות, כי "שהמבחן הנכון לקביעה אם רשאיות מועצה מקומית או אזורית לממן פעילות שהיא בעלת משמעות ארצית או לאומית הוא, אם לנושא המימון השפעה מיוחדת ונפרדת על הציבור שבתחומיהן מעבר למשמעות הארצית או הלאומית" (בג"צ 2838/95).
בג"צ 10104/04 שלום עכשיו - שעל מפעלים חינוכיים נ' הממונה על היישובים היהודיים ביהודה ושומרון, משרד הפנים ואח'