בציבור הישראלי בניגוד למקבילו האמריקני, למשל, לא קל לגייס תומכים לחרם צרכני. לחברות בישראל אין מה לדאוג. הן יכולות לרמוס את קהל הצרכנים שלהן מבלי שיאונה להן כל רע. מסתבר שמה שטוב אצל האמריקנים לא בהכרח טוב ליהודים, אבל לא לכל היהודים. סקר צרכנים חדש שנערך בקרב חרדים בישראל מעלה כי גם הציבור החרדי אינו פראייר.
לאחר שהודיעה יצרנית המזון שטראוס על מתן
חסות לאירועי מצעד האהבה, החליט גדול המחזירים בתשובה, הרב אמנון יצחק, לא לוותר. בערב ראש השנה
יצא בקריאה לציבור שומעי ליקחו והחפצים לעשות סייג משותפות לדבר עבירה: להימנע מצריכת מוצרי שטראוס בכלל ומוצר הדגל "מילקי" בפרט ולא לתת יד עקיפה למימון "מצעד התועבה", כהגדרתו.
הרב אמנון יצחק ניצל את כל אמצעי השיווק והפרסום העומדים לרשותו, לרבות קלטות, פרוספקטים, פאשקווילים, אתר "שופר ניוז", וביטאונו "ארבע כנפות", וקרא לצרכנים להחרים את שטראוס.
חוזרים בתשובה עם ממצאים מעוררי שאלות
45 אחוזים מקרב הנשאלים בסקר הצהירו כי חדלו מלצרוך את מוצרי שטראוס. מתוכם 79% הפסיקו לקנות כל מוצר של שטראוס, ו-13% מהם נמנעים רק מ"מילקי". השאר נתנו תשובות אחרות.
הסקר הטלפוני שנערך על-ידי המכון למחקר וייעוץ בינתחומי "מאגר מוחות" בתאריכים 5-4 בדצמבר עבור "שופר ניוז", כלל שאלון מובנה בקרב מדגם אקראי של 531 משיבים, המהווה מדגם מייצג של האוכלוסיה החרדית הבוגרת (גילאי 18 ואילך) בישראל. טעות הדגימה המרבית היא 4.5% בהתייחס לאומדנים השונים.
מבחינת הציבור החרדי על המוצר המשווק להיות כשר לא רק מבחינת רכיבים, אלא גם מבחינת כל מה שכרוך מסביב. 97 אחוזים מן הנשאלים סבורים כי אין לתת חסות למצעדים הפוגעים בציפור נפשה של היהדות החרדית - הצניעות, ושלושת רבעי מן הנשאלים אף תובעים להסיר כשרות "מהדרין" ממוצרים המיוצרים על-ידי חברות הנותנות חסות לכאלו מצעדים.
נתון מעניין נוסף העולה מן הסקר מעלה, כי דווקא ציבור בעלי התשובה מתון יותר בגישתו כלפי חברות אלו. בעוד שאצל החרדים מבטן ומלידה 100-97 אחוזים מן הנשאלים תומכים בחרם צרכני, אצל החוזרים בתשובה 88% בלבד מצדדים בחרם שכזה.
מעניינת לא פחות העובדה, שמבין אלו שמחרימים בפועל את שטראוס ומוצריה, היו בעלי תשובה רבים. בעוד שאצל שאר החרדים נעים המחרימים סביב 49-46 אחוזים, בקרב החוזרים בתשובה עומד אחוז המחרימים על 56.
בומרנג של חרמות
למרות הכל, גם בציבור החרדי מודים, כי למרות שהראש אומר כן לחרם צרכנים, מה שנעשה בפועל קשור ברמת המודעות ונטיית הלב והעין הרגעית בעת הקנייה בסופרמרקט. מצד אחד מסכימים שם בחצי פה שבמקרים רבים אחרים מסייע הציבור החרדי לחברות המפרסמות בשבת, מעסיקות עובדים בתת תנאים, מנצלות ומלינות שכר, מפרסמות פרסומי "שחץ ותועבה" ונותנות חסות להופעות אומנותיות שאינן על-פי הלכות צניעות בלשון המעטה.
גם הפעילות של ארגונים שונים ובלתי מוכרים בנושאים אלו והפיצול ביניהם מכניס את הציבור החרדי לאדישות. בנוסף לכל קיים גם החשש שהחרם יחזור כבומרנג אל משלחיו, מה שנותן עוד טיעון נגדי למתנגדים להטלת חרמות. קולות מתרבים קוראים יותר ויותר לבער נגעים אחרים בחברה המשפיעים על החברה החרדית לפני שמתעסקים בזוטות.