|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מבקר המדינה: אי-סדרים במינויים במד"א

מבקר המדינה מפרסם דוח בדיקה על מד"א גילה שורה של מינויים פוליטים ובעיות ניהול "מעורבתה של לשכת שר הבריאות - הנורמות הציבוריות ברגל גסה"
22/02/2006  |   ענבל אביב   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
   עידן יוסף
המבקר מתעלם ממחדלי הרבנות הראשית

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, מפרסם (ד', 22.2.06) דוח בנוגע למינויים במגן דוד אדום. במסגרת הדוח, נבדקו מינוייהם, בין השאר, של יו"ר הוועד הפועל והמנכ"ל. כמו כן נבדק אי מינוי נשיא למד"א ונושאים נוספים הנוגעים לשיטת המינויים הנהוגה לגבי בכירי מד"א. המבקר מצא שורה של מינויים פוליטים, אי-סדרים ופעולה לא תקינה.

אי מינוי נשיא

על-פי החוק "בראש האגודה יעמוד נשיא המתמנה על-ידי נשיא המדינה לתקופה של שלוש שנים. מכיוון ששר הבריאות הוא הממונה על ביצוע החוק, הנוהג הוא שמינוי נשיא למד"א נעשה על-ידי נשיא המדינה בהתאם להמלצת שר הבריאות. מבדיקת המבקר עולה, כי נשיא מד"א היוצא סיים כהונתו בינואר 2003 ועד היום - מועד פרסום הדוח - לא מונה נשיא במקומו. לאחר הבחירות לכנסת ה-16 בינואר 2003, מונה דני נוה לשר הבריאות ובסוף אפריל 2003 הגיש נוה מועמדות של אדם מסויים לתפקיד לאישור הוועדה לבדיקת מינוייים.

במסמכים שהגיש השר לוועדה צויין, כי המועמד הינו מכהן כראש עיר, חבר מרכז ליכוד ויש לו זיקה לאחד השרים. הוועדה החליטה לא לאשר את המועמדות מכיוון שכישוריו אינם מתאימים לדרישות החוק. שר הבריאות הגיש ערר על ההחלטה והוועדה דחתה את הערר.

מבקר המדינה ציין, כי ביולי 2003 הגיש שר הבריאות לוועדת המינויים את מועמדותו של ד"ר נעם יפרח, אולם הסיר מועמדות זו בעקבות פנייה של המבקר שהפנה את תשומת לבו לכך שמן הראוי לבחון לתפקיד כמה מועמדים שיש להם המלצות של מועצת מד"א או של ועדת איתור מטעם שר הבריאות.

באוגוסט אותה שנה הסמיך שר הבריאות את ועדת המינויים הממשלתית כוועדת איתור לנשיא מד"א ובספטמבר פנה השר נוה בבקשה לאישור מינויו של ד"ר יפרח לתפקיד. הוועדה דנה בבקשה אולם בנובמבר הופסקו דיונים אלה.

מבדיקת המבקר עולה, כי ועדת האיתור ראיינה רק מועמד אחד - ד"ר יפרח, ועובדה זו מעלה חשש, כי פעילותה נועדה להכשיר את מועמדו של השר לתפקיד נשיא מד"א.

בדיקת מבקר המדינה העלת העוד, כי בתקופה שבה לא היה נשיא למד"א נתגלעו חילוקי דיעות בין מועצת מד"א ובין הוועד הפועל, ואלה הגיעו לערכאות. המחלוקות הועברו להכרעת בורר, השופט (בדימ.) יצחק זמיר. בפסק הבוררות מינואר 2004 כתב השופט זמיר, כי היעדר נשיא למד"א פוגע בתפקוד הראוי של הארגון וכפועל יוצא הוא פוגע גם באינטרס הציבורי. לכן, לטובת מד"א, ובעקיפין גם לטובת הציבור, צריכים הנוגעים בדבר לשנות את המצב הקיים בדרך של מינוי נשיא למד"א בהקדם האפשרי.

כתוצאה מהמלצת הבורר, יוצא לדברי המבקר, כי למרות פניותיו לשר הבריאות, על אף פסק הבוררות של השופט זמיר, למרות פניות חוזרות ונשנות של גורמים במד"א ולמרות הפגיעה בתפקודה של מד"א, השאיר שר הבריאות את מד"א ללא נשיא. כך נתאפשר למועמדו, ד"ר נעם יפרח לכהן כ"נשיא בפועל" של מד"א, בהיותו סגן נשיא ראשון, מבלי שקיבל את אישור הוועדה לבדיקת מינויים.

"רק בנובמבר 2004 פנה שר הבריאות לנשיא המדינה והמליץ על מר יוחנן גור לתפקיד נשיא מד"א", כותב המבקר, "אך מהלך זה נעשה כחלק מהמעורבות של לשכת השר ביצירת התנאים המתאימים שיאפשרו לד"ר יפרח להיבחר לתפקיד יו"ר הוועד הפועל".

מבקר המדינה מציין, כי הוא רואה בחומרה רבה את העובדה כי שר הבריאות לא עשה את המוטל עליו על-פי החוק והתעלם מהמצוקה אשר אליה נקלעה מד"א כתוצאה מהצורך לתפקד שלוש שנים ללא נשיא.

יו"ר הוועד הפועל

תקנון מד"א העניק לוועד הפועל של מד"א סמכויות נרחבות החל בניהול האגודה ובמימוש מטרותיה וכלה בפיקוח על המנכ"ל ועל ההנהלה הפעילה שלו. מבקר המדינה מציין, שלאור כך, ברור כי לתפקיד יו"ר הוועד הפועל חשיבות רבה. על-פי התקנון, יו"ר הוועד הפועל נבחר על-ידי המועצה.

עם כישלון מינויו של ד"ר יפרח לתפקיד נשיא מד"א, גובש מהלך שתכליתו מינוי ד"ר יפרח לתפקיד יו"ר הוועד הפועל. בשנת 2001 נפסלה מועמדותו של ד"ר יפרח לתפקיד זה עקב טענה לניגוד עניינים אפשרי.

"מעורבתה של לשכת שר הבריאות -
הנורמות הציבוריות ברגל גסה"

בדיקת המבקר העלתה, כי עומר זוהר, שהיה ראש לשכת שר הבריאות דאז, נטל חלק פעיל בגיבוש המהלך של פרישת יוחנן גור מתפקיד יו"ר הוועד הפועל כדי לאפשר לד"ר יפרח להתמודד על התפקיד. בתמורה לפרישתו הובטח לגור תפקיד נשיא מד"א. לדברי המבקר, לשכת השר היתה שותפה מרכזית בעסקה זו.

"מעורבתה של לשכת שר הבריאות בעסקה שמטרתה סלילת הדרך לבחירתו של ד"ר נעם יפרח לתפקיד יו"ר הוועד הפועל של מד"א לאחר פרישת מר גור מתפקידו כיו"ר הוועד הפועל, משמעותה רמיסת הנורמות הציבוריות ברגל גסה", כותב מבקר המדינה.

שר הבריאות הכחיש קשר לכך וטען בתשובתו למבקר, כי הפעילות למינויים נעשתה ללא מעורבתו וללא ידיעתו. לדעת מבקר המדינה, השר לא יכול להתנער מאחריותו לנעשה בלשכתו.

"בחירת יו"ר הוועד - בניגוד להמלצות המבקר

מבדיקת המבקר עולה עוד, כי הליך בחירת יו"ר הוועד הפועל של מד"א התקיים בניגוד להמלצות משרד המבקר ואף שמשרד הבריאות ידע שהמועצה עומדת לבחור יו"ר ועד פועל חדש למד"א, הוא לא פעל או הנחה את נציגיו בהתאם, בניגוד לתשובתו משנת 2002 למבקר המדינה בעניין זה, אז אמר כי "יו"ר הוועד הפועל צריך לקבל אישור של שר הבריאות ולכל הפחות אישור של הוועדה לבדיקת מינויים".

בסיכום בדיקתו של המבקר את תפקיד יו"ר הוועד הפועל, הוא מציע למד"א ולמשרד הבריאות לבחון אם קיים ניגוד עניינים בין עבודתו של ד"ר יפרח במשרד הבריאות ובין מילוי תפקידו כיו"ר הוועד הפועל של מד"א.

המבקר מסכם ואומר, כי הוא רואה בחומרה את הליך הבחירה של ד"ר יפרח. "ד"ר יפרח היה מועמד יחיד לתפקיד וסלל לעצמו דרך נוחה להיבחר. חברי מועצת מד"א וד"ר יפרח שעמד בראשה אז, היו מודעים להמלצות מבקר המדינה בנידון, אף על-פי כן התקיים הליך שבאופן ניהולו על-ידי היו"ר, נמצא טעם לפגם", כותב לינדנשטראוס.

לדעת המבקר, לקראת הבחירות הקרובות במוסדות מד"א: על מועצת מד"א להקים לאלתר ועדה לאיתור מועמדים לתפקיד יו"ר הוועד הפועל; על הוועדה להיות מוקמת ולפעול בהתאם לכללי המינהל התקין; על משרד הבריאות לעקוב באמצעות נציגיו אחר מינוי הוועדה ולוודא שתפעל כראוי; ראוי כי המועמד לתפקיד יו"ר הוועד הפועל יובא לאישורה של הוועדה לבדיקת מינויים.

מינוי מנכ"ל

בדוח מבקר המדינה משנת 2002, המליץ המבקר כי "על מד"א לתת ביטוי בתקנון לדרישות המשרה מכוח החוק וההליכים לבחירת מנכ"ל", אולם עד מועד סיום הביקורת הנוכחית סעיפי התקנון בעניין לא שונו.

מנכ"ל מד"א היוצא אמור היה לסיים את תפקידו בספטמבר 2005. המשרה פורסמה במכרז פנימי לכל עובדי מד"א וביום 17 לאוגוסט 2005 בחרה ועדה שמינה הוועד הפועל את אלי בין לתפקיד. ביום 21 לאוגוסט אישר הוועד הפועל את המינוי. מועמדותו של אלי בין לא הובאה לאישור הוועדה לבדיקת מינויים.

התעלמו מדוח המבקר הקודם בנושא

בעקבות הביקורת פנה שר הבריאות בתחילת ינואר 2006 למ"מ נשיא מד"א וביקש את מסמכי מועמדותו של בין לשם הבאתה לאישור הוועדה לבדיקת מינויים ואולם עד פרסום הדוח הנוכחי לא הועברו מסמכיו של בין לוועדה ומועמדותו לא הובאה לאישורה.

"מבקר המדינה רואה בחומרה את התעלמות מד"א מדוח מבקר המדינה משנת 2002: מד"א לא תיקנה את התקנון, היא לא כללה בו את הגדרת דרישות המשרה ואת ההליכים לבחירת מנכ"ל".

מבקר המדינה מציין עוד, כי הוא סבור כי בשל תפקידיה המיוחדים והבלעדיים של אגודת מד"א, דרוש לה מנהל שיש לו כישורים שיאפשרו לו לבצע את המוטל עליו ואת המצופה ממנו על-פי החוק. יש להביא את מועמדותו לאישור הוועה לחבדיקת מינויים. "טובת הציבור וטובת מד"א מחייבת קיום מכרז פומבי לבחירת מנכ"ל לאגודה, כפי שהיה נהוג בעבר. מכרז פומבי יאפשר לבחור את המועמד בעל הכישורים המתאימים ביותר לתפקיד", ציין לינדנשטראוס.

תגובת דני נוה:

יועץ התקשורת של דני נוה, שי רובינשטיין, מסר ל-Nfc בתגובה: "בעקבות פרסומים בכלי התקשורת, לפיהם דוח המבקר בעניין מד"א עוסק במינויים פוליטיים, צריך להדגיש כי הדוח לא מעלה כל טענה כלפי ח"כ נוה בדבר מינויים פוליטיים על-ידיו או על-ידי מישהו מטעמו.

הדוח עוסק בליקויים מנהליים הנוגעים למינוי בעלי תפקידים במד"א ובקשר של הארגון עם משרד הבריאות. ח"כ נוה מקבל את הדוח ויחד עם זאת מציין, כי ניסה כשר הבריאות להביא למינוי נשיא לארגון אך ללא הצלחה.

ח"כ נוה סבור שמד"א, שהוא ארגון חיוני לאזרחי ישראל, צריך לבחון את הליקויים עליהם מצביע המבקר ולפעול לתיקונם. עוד בתפקידו כשר הבריאות, פעל ח"כ נוה לכשעצמו לתיקון כל הליקויים שעליהם עמד המבקר והוא מברך את המבקר על עבודתו".

תאריך:  22/02/2006   |   עודכן:  22/02/2006
ענבל אביב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, קובע, באמצעות עוזרו, עו"ד רז נזרי, כי דבריה של עו"ד ליאורה גלאט-ברקוביץ', כאילו היועץ המשפטי לממשלה דאז, אליקים רובינשטיין, הורה להקפיא חקירת אריאל שרון, אינם נכונים ואף הזויים.
21/02/2006  |  אורון חדי  |   חדשות
מדענים בחברת IBM אומרים כי גילו כיצד לייצר שבבים אקטרוניים קטנים וחזקים יותר מאשר ניתן היה לייצר עד-כה. מומחים בתחום מקווים כי הכרזתה של IBM בסאן-חוזה ביום שני הבא (27.2.06) תסמל את תחילת ייצורם של מיקרופרוססורים קטנים במיוחד, אשר יחסכו לסקטור הייצור של ה-IT מיליארדי דולרים.
21/02/2006  |  אסף גדות  |   חדשות
מעט לאחר השעה 21:30 נשמע פיצוץ (ג', 21.2.06) בסמוך למעבר קרני בצפון רצועת עזה. כוחות רבים הגיעו למקום והחלו לסרוק את השטח ובמקביל המעבר נסגר לתנועה.
21/02/2006  |  עומר שיקלר  |   חדשות
Google הכחישה את ההאשמות שטענו כי מנוע החיפוש החדש שלה בשפה הסינית פועל ללא רשיון. ההאשמות באות בעקבות דיווח בעיתון Beijing News. ענקית האינטרנט דחתה את ההצהרה, באומרה כי היא פעלה תחת רשיונה של שותפתה לעסקים, Ganji.com.
21/02/2006  |  אסף גדות  |   חדשות
מרכיבים ממשלת חמאס. יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, הטיל הערב (ג', 21.2.06) באופן רשמי את מלאכת הרכבת הממשלה הפלשתינית החדשה על נציג החמאס, איסמעיל הנייה. אבו מאזן הכריז על כך במהלך פגישה משותפת שקיימו השניים בעזה והעניק להנייה מסמך מינוי רשמי.
21/02/2006  |  עומר שיקלר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il