|
|
מה יותר גדול?
|
|
|
|
המורה מחופשת לחסה
|
|
|
|
|
|
בעזרת אביזרים כמו כדור טניס ו'יו-יו', המורים בכיתות א' בטקסס, ארצות הברית, עוזרים לתלמידי הכיתה להבין מה צריך להיות גודלה של ארוחה בריאה.
"כמה 'יו-יואים' אתם חושבים שיכנסו בתפוח האדמה", שואלים את הילדים, והם מודדים במהירות את תפוח אדמה המונח על שולחנם ומשווים אותו לגודלו של ה'יו-יו'.
אחת המורות, מחופשת לחסה לכבוד "שבוע התזונה" בבית הספר, השתמשה בטיפים מחוברת ממלכתית חדשה שיצאה לאור כדי להסביר על הגודל הנכון של מנת הארוחה. כ-1.5 מיליון תלמידים בכיתות א'-ד' בטקסס קיבלו את החוברת בניסיון לעזור להם להבין מהו הגודל הנכון של המנה אותה הם אמורים לאכול בעולם שכולו "Super-sized" (מנה 'מוגדלת').
צריך להתחיל בגיל צעיר
כדי לעשות שינוי בסגנון החיים, חייבים להתחיל בגיל צעיר, מסבירים מומחים ממשרד החקלאות של טקסס, המנסים להפוך את הארוחות בבתי הספר לבריאות יותר.
יותר מפי שניים מהילדים וכמעט פי שלושה מהמבוגרים, כמו גם רבים מבני הנוער כיום, סובלים מעודף משקל בהשוואה לשנת 1980. כך מצא איגוד הלב האמריקני, במחקר שערך. נתונים ממשלתיים מראים כי יותר משליש מהילדים האמריקנים סובלים מעודף משקל.
השמנה מעלה את הסיכון לבעיות בריאות, כולל: סוכרת, לחץ דם גבוה, דום נשימה, רמות כולסטרול גבוהות ומחלות לב בעתיד.
המורים בטקסס מסבירים לתלמידים כי חצי כוס ירקות או מיץ ירקות שווה ערך למנת ירקות אחת, כגודל של יו-יו. וכוס של ירקות בעלי עלים ירוקים שוות ערך למנה אחת, כגודל כדור טניס.
המומחים מסבירים כי הדרכה של ילדים צעירים לגבי גודל המנות "פותחת להם את העיניים". הילדים מגיעים הביתה ואומרים "הגשת לי חמש מנות". ההשוואה לחפצים יומיומיים מסייעת להם להסביר את הרעיון בבית טוב יותר מאשר ההתייחסות למושג 'מנה'.
רבים מהם מאמינים כי אנשים יופתעו לדעת כי הם אוכלים מנות הרבה יותר גדולות מהנדרש.
גם תלמידים לעיתים קרובות מופתעים לגלות מהו גודל המנות הנכון עבורם. ומגלים, לדוגמא, כי הם אוכלים מנות גדולות פי שניים או שלושה של ארוחת בוקר.