|   15:07:40
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מגילות בר-כוכבא [צילום: פלאש 90]
צמיחת הציונות האסטרטגית של זאב ז'בוטינסקי (פרק 30)

מרידות שנכשלו

המהפכה הרבנית; "מרד התפוצות" - פרישת כת הנוצרים מן היהדות; התחזקות המרכז היהודי בבבל; מרד בר כוכבא; עמדת חסידי סאטמר; מרד שנת 351; חתימת התלמוד והפסקת הרחבתו; ממלכת חִמיָר; המרד האחרון; המוסלמים כבשו את ארץ ישראל מידי ביזנץ בעזרת היהודים
27/01/2023  |   אורי מילשטיין   |   תחקירים   |   תגובות


ישראל של מעלה

המהפכה הרבנית בעם ישראל, שראשיתה בעקבות חורבן בית המקדש השני, התחוללה אומנם בכורח נסיבות אסטרטגיות, אך חוללה אידאולוגיה אנרכיסטית הפוכה מן האידאולוגיות הרוֹוחות בקרב הרוב המוחלט של העמים: ויתור על ריבונות, על טריטוריה, על מדינה, על צבא ועל זרועות אכיפה, כדי להתרכז בשמירה קפדנית, מרצון, של חוקי התורה. כך ויתרו רבן יוחנן בן זכאי וחבריו על ישראל של מטה למען ישראל של מעלה – מדינה שה' הוא מלכהּ, כפי שביקשו גדעון השופט ושמואל הנביא. אין מדובר במדינה תיאוקרטית דוגמת אירן החומייניסטית, אלא בלאום-מאמינים, המוותר על שליטה, ונשלט מכוח האמונה והנורמות החברתיות שבהן העונש החמור ביותר הנו החרמה והוצאה מן הקהילה, כפי שקרה לפילוסוף ברוך שפינוזה במאה ה-17.

הסיכוי שישראל של מעלה תתממש במציאות החומרית בארץ ישראל לפני בוא המשיח ושינוי סדרי בראשית, היה קלוש. ההיסטוריה הוכיחה כי האנרגיה הרוחנית של היהדות הייתה כה חזקה עד שהיא הפעילה את העם שהיה מאויָם יותר מכל עם אחר, שהיה בלי טריטוריה ובלי ריבונות, במשך אלפיים שנה, גם כאשר התחוללו אסונות ששום עם לא עבר. לא הכל השלימו עם ההחלטה הזאת, ומדי תקופה ביקשו יהודים להחזיר לעצמם את הריבונות. במאבק הפנימי בין היהדות לבין הריבונות, גברה יד היהדות. עד בוא הציונות.

משיחים ומרידות

ימות המשיח לא באו, אבל האמונה במשיח שהתעצמה בשלב ראשון של הגלות יחד עם התפתחות הגלותיות. לא מעט יהודים האמינו שהם עצמם המשיח, ועל אחרים נאמר שהם המשיחים. אלימות לא פסה מן הארץ, ובמשך כל אלפיים שנות הגלות, עד כה, היהודים נמצאו בסכנת השמדה מתמדת. לכן, למרות היותם גלותיים, ולמרות שהגלותיות הלכה והעמיקה, הם נחלצו שוב ושוב, כציבור, לנטרל איומים, ובניסיונות האלה השתלבו "משיחים". יחידים אף השתלבו בצבאות הגויים ועשו חַיִל.

הסיפור המלא של פוטנציאל העבריוּת, הגלום ביהדות, שהתאמצה להינתק ממנו ללא סיכויי הצלחה, משתרע הרבה מעֵבר למסגרת חשיפת הסוד שגילה מרקו ברוך לז'בוטינסקי ושבּו אנחנו עוסקים. הרי היו אירועים ואישים בולטים אחדים בעידן הגלותיות, ששמרו על גחלת העבריות, וחלקם, בפעולותיהם, הפוך על הפוך, חיזקו את האסכולה האנטי-ריבונית ביהדות.

ארבעים וחמש שנים אחרי המרד הגדול, משנת 115 עד שנת 117, התחולל מרד יהודי במזרח התיכון, המכונֶה "מרד התפוצות", נגד התרבות ההלניסטית-רומית ונגד השלטון הרומי שהִפלה לטובה את היוונים והטיל מס מיוחד על היהודים, כעונש על המרד הגדול ביהודה. המרד פרץ בעיר היוונית קיריני (לוב), שבה התגוררה קהילה יהודית גדולה. ניצולים, קנאיים ומשיחיים, מן המרד הגדול, הגיעו לעיר והתסיסו את יהודֶיה. המורדים זכו בתחילה להצלחה, השתלטו על העיר וטבחו בפראות – לפי ההיסטוריון הרומי דיו קסיוס – כ-220 אלף יוונים ורומים, ואף נטו לקניבאליות. משם התפשט המרד למצרים, שבה הרסו המורדים מקדשים יווניים. בהתקפות-נגד טבחו המקומיים יהודים רבים והחריבו את בית הכנסת הגדול באלכסנדריה. ממצרים עבר המרד לקפריסין ולארץ ישראל. אחרי שנתיים, המרד דוכא, קהילת יהודי אלכסנדריה המשגשגת חרבה, וכת הנוצרים פרשה מן היהדות. היו למרד גם תוצאות חיוביות: "מרד היהודים בארצות הים התיכון הביא ברכה לפַּרתּים וליהודי מסופּוטמיה, בכך שעזר להם לסלק את האיום הרומי מארצם".1 המרכז היהודי בבבל, תחת שלטון הפרתים התחזק.

אחרי חמש עשרה שנים, בשנת 132, החזיר המצביא היהודי שמעון בר כוכבא, במהלך צבאי מוצלח, את הריבונות היהודית בחלק מארץ ישראל לשלוש שנים. גדול רבני הדור, רבי עקיבא, קבע שמדובר במשיח, ופסק: "דָּרַך כוכב מיעקב".2 בסופו של דבר גברו הרומאים, בר כוכבא מת מהכשת נחש, כתוצאה מבגידה. ההיסטוריון הרומי דיו קסיוס, כתב כי במרד נפלו חמישים מצודות, נחרבו 985 כפרים, נפלו בקרב חמש מאות ושמונים אלף לוחמים, ויהודים רבים אחרים מתו ברעב ובמגפות, וכי יהודה כמעט התרוקנה מתושביה.

תוצאות המרד חיזקו את דעת אנשי אסכולת יוחנן בן זכאי כי מוטב להימנע מן הריבונות. ביטא זאת התנא רבי נהוראי, שפעל אחרי המרד וטען: בקשת מלך היא "גנאי לישראל".3 דוגמה בת ימינו להתנגדות למרד הוא מנהיג חסידות סאטמר, הרב יואל טייטלבוים. בספרו "ויואל משה", שבו הוא פורש את משנתו האנטי-ציונית, הוא כתב שבר כוכבא פעל לקבל את הגאולה "טרם הזמן הראוי" ולכן נענש.4

אחרי מאתיים ותשע-עשרה שנים, בשנת 351, פרץ מרד יהודי נוסף נגד הרומאים בעיר ציפורי שבגליל. באותה עת גברו הציפיות המשיחיות, השלטון ברומא לא היה יציב והוחרפו היחסים בין הרומאים לפרסים. יוזמי המרד קיווּ להיעזר בשאחפור השני מלך פרס כדי להשיג עצמאות. המורדים השתלטו על הכוח הרומי בציפורי. ההצלחה הראשונית עוררה מרד בגליל ובעיקר בטבריה. משם הוא הִדרים והתחולל גם בלוד. כוח מורדים משולב השתלט על ירושלים וטבח בעובדי האלילים ובשומרונים. צבא רומי שנשלח לארץ ישראל דיכא את המרד.5

ממלכת מחוזא

בתחילת המאה השלישית לספירה השתלטו הפרסים מן השושלת הסאסאנית6 על בבל והניחו ליהודים לקיים אוטונומיה בהנהגת ראש הגולה. בימיהם התגבש ונחתם התלמוד הבבלי. חתימתו, שסיימה עידן של יצירה יהודית אינטנסיבית בבבל, קשורה בשאיפה לריבונות ובמלחמה: בסוף המאה החמישית הורע מצבם של היהודים, ובמקביל נחלש השלטון הפרסי המרכזי. ראש הגולה, מר זוטרא, ניצל את מעמדו הבלתי יציב של המלך הפרסי קבאד, ובשנת 495 אסף צבא של 400 חיילים, ניצח בשדה הקרב יחידה צבאית פרסית שנשלחה לדכא את המרידה, והקים ממלכה עצמאית זעירה בעיר מחוזא.7 במשך שבע שנים היה מר זוטרא גם מלך מחוזא וגם ראש הגולה. בשנת 502 היכה צבא פרסי את צבא מדינת מחוזא. מר זוטרא נִתלה על גשר מחוזא, ומִשׂרת ראש הגולה התבטלה. התוצאה: פסק גידולו של התלמוד ונִטלה האוטונומיה הפנימית מדייני ישראל לדון ולהורות, ולכוף את הוראותיהם. בכך הסתיימה תקופת האמוראים שחיברו את התלמוד, והחלה תקופת הסבוראים שערכו והסבירו אותו.8

כישלון מרד מר זוטרא, עצמאות מחוזא ותוצאותיהם הרות האסון על היהדות, חיזקו את האסכולה הגלותית בקרב החכמים, שגרסה שאת העצמאות ואת הריבונות העברית יש לקבל רק מידי המשיח.

היהודים עזרו לערבים

והייתה עוד תוצאה הרת אסון: בחצי האי ערב, מדרום לממלכה הפרסית, השתרעה ממלכת חִמיָר, ובה קהילה יהודית גדולה.9 בתחילת המאה השישית מלך בה יוסף ד'ו נואס, התגייר ועִמו שכבת השלטון. ד'ו נואס קִיים קשר ישיר עם המרכז היהודי בטבריה ועם ראש הסנהדרין מר זוטרא השלישי, בנו של מר זוטרא השני, שהקים את מדינת מחוזא. מלך חִמיָר טבח בנוצרים בממלכתו. קיסרים נוצריים של ביזנץ וחבש באו לעזרת בני דתם, ותקפו את חִמיָר. ד'ו נואס ביקש עזרה ממלך פרס. הלה סרב לעזור לשליט יהודי בגלל המרד של מר זוטרא. הצבאות הנוצריים היכו את צבא ד'ו נואס, שהתאבד. לאחר שש מאות וארבעים שנה אבדה ממלכת חמיר מן העולם.10

אחרי כמאה שנה יצר מוחמד את האיסלאם. אפשר לשער כי אם המלך הפרסי היה מסייע לד'ו נואס, ממלכת חמיר היהודית הייתה ממשיכה להתקיים ולשלוט בחלקים גדולים של חצי האי ערב. האיסלאם, אף אם היה נוצר, לא היה כובש חלקים גדולים מן העולם, וההיסטוריה בכלל וההיסטוריה היהודית בפרט הייתה אחרת, בייחוד בימינו. חכמי ישראל קיבלו אישור נוסף על הנזקים של קיום ריבונות יהודית וניהול מלחמות.

מרד היהודים האחרון, ככל הנראה, בארץ ישראל, בהנהגת בנימין מטבריה נגד האימפריה הביזנטית, התחולל בתחילת המאה השביעית. בביזנץ שלט הקיסר הרקליוס. מלך פרס, כוסרו השני, יצא למסע כיבושים שכלל גם את ארץ ישראל. בנימין חָבַר לכוסרו. אבל הפרסים לא קיימו את ההסכם עם בנימין. לפיכך הוא סייע להרקליוס לכבוש את ארץ ישראל מחדש. גם הרקליוס לא קיים את ההסכם עם בנימין, וחייליו טבחו ביהודים. זה הטעם שהיהודים קראו לערבים לכבוש את ארץ ישראל ואף סייעו להם. מאז הכיבוש המוסלמי ב-636 חדלו מרידות בארץ ישראל.11
________________________

בשבוע הבא: האליטות בגדו בעם; גדולי התורה ראו ורואים את הגלות כמצווה וזאת הסיבה שלא התפתחה בעם היהודי אחרי חורבן בית המקדש השני תרבות צבאית; זאב ז'בוטינסקי התאמץ להקנות ליהודים תרבות צבאית ונכשל.

הערות

1. מרינה פוצ'י, המרד בימי טריאנוס, ישראל בתקופת המשנה והתלמוד, מרכז זלמן שזר, 1994, עמ' 109-86; יחיעם שורק, המרד שנשכח, אתר הידען.
2. במדבר רבא, כד, יז.
3. סנהדרין כ, ע"ב.
4. יואל טייטלבוים, "ויואל משה", שיטה הקדושה בעניין ציונות ואביזרייהו?, אינטרנט.
5. יוסף גייגר, "המרד בימי גאלוס ופרשת בניין הבית בימי יוליאנוס", בספר "ארץ ישראל מחורבן בית שני ועד הכיבוש המוסלמי", יד בן צבי, כרך ראשון, תשמ"ב, עמ' 208-202.
6. האימפריה הסאסאנית (651-226) הייתה האימפריה הפרסית הקדם-איסלאמית האחרונה.
7. מדרום לבגדד.
8. יעקב אליהו אפרתי, "תקופת הסבוראים וספרותה", אגודת בני אשר, פתח תקוה, ה'תשל"ג, עמ' נ"ג; ינאי גוז, במחוזא ייסדתי את מדינת היהודים, במחנה, 22 במארס 1995; בן ציון דינור, מורשת ההתגוננות בישראל בספר "תולדות ההגנה", מערכות, 1964, עמ' ט"ז; ויקיפדיה, מר זוטרא.
9. תימן ויהודיה נכללו בממלכה זאת.
10. חיים זאב הירשברג, "ישראל בערב – קורות היהודים בחמיר וחג'אז מחורבן בית שני ועד מסעי הצלב", מוסד ביאליק, 1946; ינאי גוז, שם, יוסף דו-נואס, ויקיפדיה.
11. בן ציון דינור, שם, עמ' כ"ה-כ"ז.

תאריך:  27/01/2023   |   עודכן:  30/01/2023
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מרידות שנכשלו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דורמציון
31/07/23 23:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המהפכה של ישו, פאולוס ורבן יוחנן בן זכאי; מדוע ביקש בן זכאי מאספסיאנוס את העיר יבנה ולא את הבירה ועיקר הקודש ירושלים? היהודים לא חקרו את הווית הצבא והמלחמה; היהודים מתכוננים לימי המשיח
20/01/2023  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בגידת השליטים והאליטות במצוות הדת, בעקרונות, בערכים ובאידיאולוגיה; אריה דרעי הולך בדרכו של רבין, בעזרת תרגיל שהגה היועץ המשפטי ולימים נשיא בית המשפט העליון ומחולל "המהפכה החוקתית", פרופ' אהרן ברק; הקומבינה המשיחית; הסתאבות מפא"י ומפלגת העבודה; האנטי-ציוניות של נטורי קרתא והחרדים והתגברות כוחם הפוליטי
13/01/2023  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
המהפך האסטרטגי במזרח התיכון אחרי קרב כרכמיש בשנת 605 לפני הספירה; הנביא "איש הרוח" והאינטלקטואל, ירמיהו, מבין יותר באסטרטגיה ובמדיניות מן הגנרלים והיועצים הצבאיים והמדיניים שהם "נביאי שקר"; רדיפת הממסד את האינטלקטואלים; עצת הרמב"ם לראשי המדינות; על חוקי התורה ניתן לשמור בלא ריבונות; נזרע הזרע לגלות
30/12/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
מה מתרחש בקרן וולת'סטון, שמממנת עשרות פרויקטים יזמיים בתחום הנדל"ן? בדיקה שערכנו מעלה בעיות ותמיהות. עם בעליה נמנים ראשי קבוצת הפיננסים החיפאית "נטו" - אילן בן ישי ועידן כץ. על-פי אתר האינטרנט שלהם, הם מפקחים על 24 מיליארד שקלים של כספי פנסיה. חלק מהכספים שעליהם מפקחת נטו היא מתעלת להשקעה בשותפויות נדל"ן תחת קרן וולת'סטון שבבעלותם, ובבעלות ירון פיטארו, לשעבר בכיר בהפניקס.
27/12/2022  |  יואב יצחק  |   תחקירים
חוקת התורה; הוויתור של משה רבנו; משה רבנו ובנימין נתניהו; פיצול פנימי בין השבטים (כפי שמתרחש היום במדינת ישראל) לאחר ההתנחלות, מנע את השלמת המהפכה העברית הראשונה; הלקח של "משל יותם"; שליט מהווה את האיום הגדול ביותר לעם ולמדינה שהוא עומד בראשם; פרדוכּס השילוב ההכרחי בין החוק לשלטון; המהפכה שביקש לחולל זאב ז'בוטינסקי
16/12/2022  |  אורי מילשטיין  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
לאחר שהצילום התפרסם ברחבי תבל, התחזקה בנו הסברה כי הצמדתה של אביגיל לחזהו של הנשיא ג'ו - הבטיחה לו את הזכייה בכהונה שניה של נשיאות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il