|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
נשיא המדינה ראובן ריבלין בכפר קאסם בטקס האזכרה ל-47 ההרוגים בטבח כפר קאסם שארע באוקטובר 1956, 26 באוקטובר 2014 [צילום: מארק ניימן, פלאש 90]

הפוליטיקה הערבית החדשה: סיכויים והזדמנויות

תוצאות הבחירות בישראל במרס 2015 הציבו את הרשימה הערבית במתח חריף בין שני קטבים. מצד אחד, מעמדם הפוליטי של הח"כים הערבים לא התחזק, למרות האיחוד בין הרשימות, ותת-הייצוג של המיעוט הערבי נותר בעינו. מצד שני, הציפיות שעוררה הרכבת הרשימה המשותפת נותרו בעינן בקרב הציבור הערבי ולא מומשו
01/09/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
   רשימות קודמות
  מי יסיר הסנקציות מעל אירן, ומתי?
  אסטרטגיית צה"ל ואחריות הדרג המדיני
  'כרוניקה של כישלון ידוע מראש'?
  ההסכם עם אירן ותוכנית ההגנה מטילים של נאטו
  אסטרטגיית השפעה רב-תחומית

מערכת הבחירות האחרונה בישראל הייתה משמעותית מבחינת השפעתה על הפוליטיקה הערבית. הדיבורים, שמאז ומתמיד רווחו בקרב פוליטיקאים ערבים, בדבר הצורך באיחוד השורות כדי לתרגם מן הכוח אל הפועל את הפוטנציאל האלקטוראלי של המצביעים הערבים הפכו למציאות. לראשונה השתתפה בבחירות רשימה משותפת למפלגות הערביות העיקריות. הרכבת הרשימה המשותפת הייתה פועל יוצא של אילוץ, שנבע מהמהלך להעלאת אחוז החסימה - צעד שהיה למעשה ביטוי לדפוס לא-מוצהר במדיניות הממסדית כלפי המיעוט הערבי, שנועד להדירו מהמרחב הפוליטי בישראל, תוך ניסיון מקביל לשילובו בכלכלת המדינה, כחלק מהמאמץ הממשלתי להגדלת התוצר הלאומי.

היוזמה להעלאת אחוז החסימה נשענה על הערכה, כי הפוליטיקה הערבית תתקשה לייצר בין רכיביה שיתוף פעולה של ממש. המציאות הייתה שונה. הרשימה הערבית המשותפת גרפה בבחירות 13 מנדטים והתייצבה כסיעה השלישית בגודלה בכנסת. מנהיגה, איימן עודה, איש מפלגת חד"ש, ביסס את מעמדו לאורך מערכת הבחירות ככוכב עולה וכדובר רהוט של העניין הערבי. אולם, כשם שהתבדו הציפיות של יוזמי החקיקה לגבי איחוד המפלגות הערביות, כך גם לא התממשו התחזיות אודות השדרוג הצפוי במעמד הערבים בכנסת, שצפו את שיחזור המציאות בתקופת ממשלת רבין השנייה (בשנות ה-90'), אז הפכו הערבים לחלק מ'הגוש החוסם' של מפלגת השלטון. בפועל, חברי הכנסת הערבים נותרו מודרים פוליטית, גם בשל התהליכים החברתיים העמוקים שעובר הציבור היהודי בישראל בעשורים האחרונים.

תוצאות הבחירות הציבו את הרשימה הערבית במתח חריף בין שני קטבים. מצד אחד, מעמדם הפוליטי של חברי הכנסת הערבים לא התחזק, למרות האיחוד בין הרשימות, ותת-הייצוג של המיעוט הערבי נותר בעינו. מצד שני, הציפיות שעוררה הרכבת הרשימה המשותפת נותרו בעינן בקרב הציבור הערבי, ולכן היא מגלמת התפתחות חשובה בפוליטיקה הערבית בישראל. מדובר במופע מכונן, שני בחשיבותו להקמת המפלגות הערביות וגופי הייצוג של הציבור הערבי, ובכללם 'ועדת המעקב העליונה'. ומשום כך, היום שלאחר הבחירות מעמיד את הפוליטיקה הערבית בפני אתגר חדש, שמקורו בפער שבין היעדר השינוי הפוליטי המצופה לבין תקוותו של הציבור הערבי לראות שינוי ביכולתה של המנהיגות הערבית לקדם סוגיות כלכליות וחברתיות פנימיות.

אסטרטגיה חברתית

בחינת מהלכיה של הרשימה המשותפת מאז הבחירות מלמדת, כי ראשיה מודעים היטב למורכבות המצב הפוליטי שנוצר בעקבות הבחירות. המענה של איימן עודה בא לידי ביטוי בניסיון לבנות אסטרטגיה פוליטית חדשה, המבוססת על השיח החברתי, שאמור היה לחלחל לעומק הפוליטיקה הישראלית בהשראת 'האביב הערבי' והמחאה החברתית בישראל בקיץ 2011. הפנייה לשיח החברתי נועדה לאפשר לראש הרשימה המאוחדת להדגיש את המכנה המשותף בין המגזר הערבי לאותם חלקים בחברה היהודית, המעניקים עדיפות לסדר היום החברתי, המבוסס על מצוקות בתחומי הדיור, יוקר המחיה וניהול הכלכלה בישראל. אסטרטגיה כזו אמורה גם לסייע לקדם נושאים, הנמצאים במרכז סדר יומו של הציבור הערבי, כולל כאלה שיש להם משמעות לאומית, אך באופן המעמעם את קווי השבר בין הרוב היהודי למיעוט הערבי.

ביטוי לאסטרטגיה זו הוא המהלך של עודה לקידום ההכרה הממשלתית בכפרים הלא-מוכרים בנגב, שבא לידי ביטוי בצעדה שארגן מהנגב לבית הנשיא בירושלים. אמנם, קשה מאוד לטשטש את העובדה, כי היוזמה הפוליטית הראשונה של הרשימה המשותפת נגעה באחד ממוקדי הוויכוח המרכזיים בין הממשלה לבין האוכלוסייה הערבית, על-רקע הניסיונות הכושלים עד כה לקידומה של 'תוכנית פראוור' להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב. אולם, מדובר בבחירה פוליטית מעניינת, המלמדת על בחירתו של עודה למנף את השיח החברתי לטובת קידום יעדים של האוכלוסייה הערבית.

האסטרטגיה החברתית של הרשימה המשותפת מסתמנת כעידכון משמעותי לשתי תפיסות העל, שרווחו בפוליטיקה הערבית בעשורים האחרונים ומבחינת יכולתן לקדם את סדר יומו של הציבור התבררו, במידה רבה, ככישלון רבתי. האחת, היא התפיסה הלאומית של האינטלקטואלים הערבים ואנשי בל"ד; השנייה, היא התפיסה הדתית, שהובילה התנועה האיסלאמית/הפלג הצפוני. שתי הגישות השפיעו משמעותית על האופן שבו פעלה ההנהגה הערבית בניסיון לשנות את הסטאטוס-קוו המדיר, המאפיין את יחסי הציבור הערבי עם הממסד והרוב היהודי. הזרם הדתי אתגר את הממסד דרך העמדת ירושלים והר-הבית בראש סדר יומו, ואילו הזרם הלאומי חתר לשינוי יסודות המשטר בישראל דרך מיזם "מסמכי החזון". שני כיווני הפעולה הללו נתפסו על-ידי הממסד הישראלי כקריאת תיגר על מגדירי הזהות של המדינה, ולכן נוטרלו בפועל על-ידה. מנהיגה של התנועה האיסלאמית, השייח' ראא'ד, נשפט לתקופת מאסר נוספת בגין פעילות ההסתה שלו בירושלים, ומיזם "החזון הערבי" נוטרל בהיעדר נכונות מצד הממסד והציבור היהודי לקיים על אודותיו דיון ציבורי.

שינוי תפיסתי?

מה שנראה כניצניה של אסטרטגיה חדשה נראה אם כן כאפשרות לשינוי תפיסתי מצד המנהיגות הערבית החדשה, המבוססת גם על לימוד לקחי העבר. מנקודת הראות של הממשלה, יש בכך כדי לייצר הזדמנות חשובה לעיצוב מחדש של המדיניות הממסדית כלפי הציבור הערבי ובעקבות זאת להניע דיאלוג בין הרוב היהודי למיעוט הערבי. המפתח לכך נעוץ ביכולתה של הממשלה לרתום את האסטרטגיה החברתית של הרשימה המשותפת על-מנת לטעון שיח זה בתכנים, העולים בקנה אחד עם יעדיה שלה לקידום השתלבות רחבה של הערבים בכלכלת המדינה. מהלך זה מחייב נקיטת יוזמה ממשלתית לקביעת נושאי הטיפול וסדר היום החברתי, הנוגע למיעוט הערבי. התנאי הוא, שסדר יום כזה יקדם יוזמות ותוכניות מתוקצבות לצמצום האפליה החברתית והכלכלית של המיעוט הערבי.

על-מנת לאפשר את המהלך הדו צדדי הזה - התמקדות ערבית בשיח חברתי קונסטרוקטיבי ויוזמה ממשלתית לצמצום הפער החברתי-כלכלי בין הרוב למיעוט - תידרש הממשלה הנוכחית לשנות כיוון, כולל ריכוך האקטיביזם הפוליטי האנטי-ערבי. זה נתפס בציבור הערבי כמעצים את תפיסת ההדרה המכוונת והמודעת ומעמיק בפועל את קווי השבר הלאומיים בין הצדדים. מדיניות כזו גם מצרה את האפשרות לרתום את המנהיגות הערבית לעמעם את הדגשים הלאומיים לטובת הבלטה של הנושאים האזרחיים-חברתיים. יכולת איפוק וריסון נדרשת עתה משני הצדדים. המנהיגות הערבית נדרשת, יותר מתמיד, לרסן יוזמות והתבטאויות, שגלום בהן ממד לאומי פרובוקטיבי. ריסון זה יאפשר אולי לממשלה לקדם תוכניות כלכליות-חברתיות, שתרומתן לתפיסת השילוב ברורה ונחוצה. חשוב שיתקיים על בסיס זה דיאלוג בין ההנהגה הערבית לממשלה, שתוצאתו עשויה להתבטא בסדר יום לאומי-חברתי שילובי, שצריך להיות מעניינם של הרוב והמיעוט כאחד.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 738 (23.8.15)
תאריך:  01/09/2015   |   עודכן:  01/09/2015
דורון מצא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אהוד (אודי) דקל / Udi Dekel   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   איימן עודה / Eiman Ode   אלי כהן / Eli Cohen   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בנדטה ברטי / Benedetta Berti   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי סיבוני / Gabi Siboni   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד שר / Gilead Sher   דוד אזולאי / David Azulai    דוד אמסלם / David Amsalem   דוד סימן טוב / David Siman-Tov   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   חיים כץ / Haim Katz   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל גוז'נסקי / Yoel Guzansky   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יורם שוייצר / Yoram Schweitzer   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפתח שפיר / Yiftah Shapir   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   מיקי לוי / Mickey  Levy   משה כחלון / Moshe Kahlon   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   צבי מגן / Zvi Magen   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   קובי מיכאל / Kobi Michael   שלמה ברום / Shlomo Brom   שמעון שטיין / Shimon Stein   שרה פיינברג / Sarah Fainberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הפוליטיקה הערבית החדשה: סיכויים והזדמנויות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 34
הממשלה אישרה (יום ב', 31.8.15) את מינוי של ישראל דנציגר לתפקיד מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. דנציגר, 43, קצין צנחנים, יזם ומנכ"ל היי-טק, ממייסדי מפלגת "כולנו", פעיל בעשייה חברתית וציבורית.
31/08/2015  |  יפעת גדות  |   חדשות
יש מי שלא מספיקים להם רמזים ברורים, ולעיתים גם אמירות חד-משמעיות, כדי להפסיק מעשים פסולים. כאלו, למשל, הם יעקב ליצמן ובנימין נתניהו, פקידי האוצר והשר הממונה, היועצת המשפטית של נמל אשדוד ומשטרת ישראל
28/08/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל התירה לח"כ יעקב ליצמן, המכהן כיום כסגן שר הבריאות, להתמנות לשר מלא בממשלה. זאת, לנוכח פסיקת בית המשפט העליון אשר הורה לליצמן לבחור בין מינוי לשר מלא לבין עזיבת משרד הבריאות.
27/08/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
אביגדור ליברמן היה עונה על שאלה מה נשמע בתשובה הכל גן עדן, לאחרונה משהו השתבש, והוא כבר ירד מכך, כולו מרירות וזעם, ייתכן על עצמו שלא השכיל להיכנס לקואליציה, ועכשיו הוא מקרטע במעמקי האופוזיציה.
27/08/2015  |  שמעון זיו  |   מאמרים
שר הכלכלה אריה דרעי צפוי שלא להשתמש בסמכותו לאשר את מתווה הגז של הממשלה תוך עקיפת הממונה על ההגבלים העסקיים ומתכנן לחכות למינויו של ממונה חדש בחודש הבא. כך אמר (יום ד', 26.8.15) בתדרוך בפני כתבים בכנסת.
26/08/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
מי יסיר הסנקציות מעל אירן, ומתי?  /  עודד ערן
אסטרטגיית צה"ל ואחריות הדרג המדיני  /  שמואל אבן
'כרוניקה של כישלון ידוע מראש'?  /  אמילי לנדאו, שמעון שטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il