|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
אתר שיחות הגרעין, וינה [צילום: מיכאל גרובר, AP]

רוסיה, סין והגרעין האירני: ללכת בלי, להרגיש עם

רוסיה וסין רוצות ולא רוצות הסכם עם אירן בתחום הגרעין, משום שיש להן אינטרסים רבים ולעיתים מנוגדים – באירן, במזרח התיכון ובמישור העולמי. לכן הן לא ילחצו על אירן להיענות לדרישות המערביות
19/02/2022  |   גליה לביא   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות

המו"מ בווינה בין אירן למדינות P5+1 על חזרת ארצות הברית להסכם הגרעין (JCPOA) נמשך לסירוגין במשך חודשים ארוכים ונראה, כי הוא מתקדם אל עבר נקודת הכרעה. כמו בסבב השיחות הקודם ב-2015, גם בשיחות הנוכחיות ממלאות רוסיה וסין תפקיד חשוב, מעצם היותן חברות קבועות במועצת הביטחון של האו"ם וקרבתן היחסית לאירן, אך תפיסות העולם והערכים שמכתיבים את מדיניות החוץ שלהן, שונים מהותית מאלו של מדינות המערב. בנוסף, הן רואות בשיחות וינה הזדמנות נוספת למצב את מעמדן העולמי. מאמר זה מנתח את ההקשר הרחב של האסטרטגיה והאינטרסים שלהן, המשפיעים על התנהלות השיחות בווינה.

תפישות העולם של רוסיה וסין כאחת שאובות מעברן, ולכך יש השפעה רבה גם על מדיניותן העכשווית. רוסיה שואפת להחזיר עטרה ליושנה ולחזור להיות מעצמה עולמית, כפי שהייתה ברית המועצות. אך בעוד ברית המועצות חתרה לייצא את האידיאולוגיה שלה, רוסיה משוחררת מהעול האידיאולוגי ולכן גמישה הרבה יותר בנושאי חוץ.

המדיניות הרוסית נובעת גם משאיפתה להשפיע ולאתגר את הסדר העולמי בהובלת ארצות הברית ומרצונה לייצר עומק אסטרטגי שמהווה רצועת ביטחון נגד איומים חיצוניים. היא פועלת כדי לקדם עמדות אלו באמצעות מערכת מורכבת של בריתות אסטרטגיות במהותן, מה שמאפשר לה לשמור על מערכות יחסים מקבילות עם מדינות שעוינות זו את זו ולמצב את עצמה כמעצמה.

בדומה לרוסיה, גם סין זוכרת את תהילת העבר של התקופה הקיסרית - שאותה המפלגה הקומוניסטית שואפת להחזיר - ויותר מכך את "מאה שנות ההשפלה" מידי המערב שסיימו אותה. בהתאם, חרטה סין על דגלה עקרון של "אי התערבות בעניינים פנימיים של מדינות אחרות" ולכן היא מתנגדת להטלת עיצומים כאמצעי לחץ ודוחפת לדיאלוג כאמצעי לפתרון בעיות. זאת ועוד: השלטון מקפיד להציג את המודל השלטוני בסין ודרכי פעולתו כעדיפים על אלו המערביים ומטיף ל"עידן חדש של גורל משותף".

סין מתגאה גם בעוצמתה הכלכלית לאחר עשרות שנים של קשיים ורפורמות, ומעידים על כך פרויקטים חובקי עולם במסגרת "יוזמת החגורה והדרך", שמסייעים למצב אותה כמעצמה אחראית, שמיטיבה עם העולם כולו. המיקוד בכלכלה ותפישת עולם לפיה פיתוח כלכלי מוביל ליציבות ולשלום מאפשרים גם לבייג'ינג לקיים יחסים מקבילים עם מדינות עוינות, ביניהן אירן וסעודיה.

המצב הנוכחי משרת את שתי המדינות
ראיסי נואם בפרלמנט הרוסי בינואר השנה [צילום: AP]

בראייה גאופוליטית, שתיהן מתנגדות להובלה אמריקנית גלובלית מתוך רצונן לשחזר את מקומן המרכזי בעולם, אך אופני פעולתן שונים. רוסיה יוזמת ופועלת אקטיבית כדי להקטין את ההשפעה האמריקנית ומקפידה להציג את עצמה כאלטרנטיבה לארצות הברית באזור. לעומתה, סין מקפידה להצהיר שאין לה רצון להחליף את ארצות הברית במזרח התיכון, ובפועל מרחיבה את השפעתה הכלכלית והמדינית על מדינות האזור

סין מתגאה גם בעוצמתה הכלכלית לאחר עשרות שנים של קשיים ורפורמות, ומעידים על כך פרויקטים חובקי עולם במסגרת "יוזמת החגורה והדרך", שמסייעים למצב אותה כמעצמה אחראית, שמיטיבה עם העולם כולו. המיקוד בכלכלה ותפישת עולם לפיה פיתוח כלכלי מוביל ליציבות ולשלום מאפשרים גם לבייג'ינג לקיים יחסים מקבילים עם מדינות עוינות, ביניהן אירן וסעודיה.

עבור רוסיה וסין, אירן היא חלק מאזור בעל חשיבות רבה, ובהתאם לכך מדיניותן כלפיה. מההיבט הכלכלי, עבור רוסיה המזרח התיכון הוא שוק חשוב לייצוא נשק כמו גם לביצוע עסקות בתחום האנרגיה. כך לדוגמה, הכור הגרעיני האזרחי בבושהר שבאירן אותו בנתה רוסיה. האזור הוא מקור חשוב של אנרגיה גם לסין וכר פורה לפרויקטים בתחומים שונים, ביניהם תחבורה, ערים חכמות ודור הסלולר החמישי.

בראייה גאופוליטית, שתיהן מתנגדות להובלה אמריקנית גלובלית מתוך רצונן לשחזר את מקומן המרכזי בעולם, אך אופני פעולתן שונים. רוסיה יוזמת ופועלת אקטיבית כדי להקטין את ההשפעה האמריקנית ומקפידה להציג את עצמה כאלטרנטיבה לארצות הברית באזור. לעומתה, סין מקפידה להצהיר שאין לה רצון להחליף את ארצות הברית במזרח התיכון, ובפועל מרחיבה את השפעתה הכלכלית והמדינית על מדינות האזור.

למשל, בינואר השנה נפגש שר החוץ, וואנג יי, בנפרד עם שרי החוץ של סעודיה, בחריין, כוויית, עומאן, טורקיה ואירן וכן עם מזכ"ל מדינות המועצה לשיתוף פעולה במפרץ. הוא אמר להם, שלמזרח התיכון אין צורך ב"פטריארך חיצוני" וכי על אנשי האזור להיות אדונים לגורלם. מנגד, סין פעלה להזמנת ראשי מדינות לטקס הפתיחה של אולימפיאדת החורף בבייג'ינג (4 בפברואר) - ביניהם ממצרים, סעודיה, איחוד האמירויות וקטר – להפגנת התנגדות לחרם הדיפלומטי שהטילה ארצות הברית על הטקס.

המצב הנוכחי באירן ואי-התקדמות אל עבר גיבוש הסכם גרעין מחודש משרתים גם את האסטרטגיה הרוסית וגם את זו הסינית, בנוסף לכך שתרחיש של אירן המתקדמת לעבר סף גרעיני אינו מאיים על רוסיה וסין באותה המידה בה הוא מאיים על המערב - גם אם שתיהן יעדיפו שאירן לא תשיג נשק גרעיני.

שתי המעצמות אינן נלהבות מאפשרות שיפור יחסיה של אירן עם המערב, שכן משמעותו תהיה הקטנת התלות האירנית בהן. מבחינת סין, היחסים עם אירן אינם טובים כפי שהם מוצגים במערב, ואירן עושה מאמצים רבים להתחבר לאירופה כדי להקטין את תלותה בכלכלה הסינית. הגעה להסכם תקרב את אירן עוד יותר לאירופה ותצמצם את תלותה בסין. בנוסף, העיצומים האמריקניים מיטיבים עם סין, שזוכה לייבא נפט מאירן בתנאים נוחים, בין אם דרך בתי זיקוק פרטיים שאינם חוששים מהעיצומים ובין בהעברת הנפט הגולמי דרך מדינות שלישיות או הברחות.

גם יחסי הסחר בין רוסיה לאירן צמחו בשנים האחרונות והם קשורים במידה רבה בתחום המזון שאינו נתון לעיצומים האמריקניים, למרות שנתוני המסחר של רוסיה עם מדינות אחרות באזור גבוהים יותר. אם ב-2015 רוסיה הייתה מעוניינת להפעיל לחץ על אירן לחתום על הסכם הגרעין כדי לקדם את מכירתה של מערכת ההגנה האווירית S-300, כיום המציאות השתנתה עקב הסרת אמברגו הנשק מעל אירן. בנוסף, חזרתה של אירן לשוק העולמי של ייצוא אנרגיה בעקבות השגת הסכם גרעין עלול לפגוע בהכנסותיה של רוסיה, ששוק זה מייצר חלק נכבד מהכנסותיה.

משלחת אירן באולימפיאדת החורף, בייג'ינג [ג'יי הונג, AP]

שתיהן ישאפו להגיע להסכם שיצייר אותן באופן חיובי ובמהותו לא יצטייר ככניעה לתנאים של ארצות הברית. עם זאת, בשל האינטרסים הפרטיקולריים ותפיסת העולם של שתיהן, הן אינן צפויות להפעיל לחץ כלכלי או מדיני על אירן כדי לדרבן אותה להסכים לדרישות שמציגות לה מדינות המערב כדי שיגובש הסכם

עם זאת נראה, כי רוסיה ואירן מכינות את הקרקע להעמקת היחסים אם השיחות לא יבשילו לכדי הסכם. על כך ניתן ללמוד, בין היתר, מביקור נשיא אירן, איברהים ראיסי, בסוף ינואר במוסקבה. לכך נוספה הודעה על חתימה על הסכם שיתוף פעולה בין המדינות, על-רקע למאמץ לשיפור תדמיתה של רוסיה באירן, הכולל הסברה של דמויות בכירות במערכת הפוליטית האירנית בנושא שיתוף הפעולה עם רוסיה.

מצד שני, סין ורוסיה אינן מעוניינות שמערכת היחסים העוינת בין אירן לארצות הברית וישראל תסלים לכדי סכסוך צבאי, שעלול לערער את האזור. עבור רוסיה, סכסוך כזה יעמיד אותה בצומת בעייתי, ידרוש ממנה לבחור צד ועלול יהיה לפגוע בהשפעתה האזורית כולה. מבחינת סין, כל סכסוך משמעו אי-יציבות והפרעה לפעילות הכלכלית הענפה באזור. זאת ועוד: קריסת השיחות עלולה להוביל להחמרת העיצומים על אירן, באופן שעלול יהיה לפגוע בחברות הסיניות שעדיין פועלות במדינה, כמו גם באופציות לשיתוף פעולה כלכלי עם רוסיה.

לפיכך, דווקא הימשכות השיחות בווינה פועלת לטובתן, מאפשרת לשתיהן להטיף נגד התנהגותה ה"חד-צדדית" וה"בריונית" של ארצות הברית, ולדרוש ויתורים בנושאים שחשובים להן. עבור ולדימיר פוטין, השיחות יכולות להיות קלף מיקוח מול המערב בנושא אוקראינה, והוא עשוי לקדם את השיחות ולהצטרף ללחץ על אירן בתמורה לוויתורים במזרח אירופה. עבור סין, המוצגת על-רקע השיחות כמתווכת בין ארצות הברית לאירן, הימשכותן מחזקת את דימויה כשחקנית מפתח וכמעצמה חשובה ומעודדת את מדינות המערב לשים בצד נושאים שנויים במחלוקת, דוגמת זכויות אדם בשינגיאנג או חופש שיט בים סין הדרומי.

לסיכום: שיחות הגרעין בווינה מהוות זירה נוספת לחתירת סין ורוסיה לחיזוק מעמדן במזרח התיכון ובעולם בכלל, כחלק ממאמציהן למצב את עצמן כמעצמות עולמיות. עבור רוסיה, כישלון השיחות אינו מהווה איום כפי שהוא נתפס במערב, שכן הימשכות השיחות מאפשרת לה לנסות ולמנף את השפעתה לוויתורים מצד ארצות הברית ואירופה, אם כי ללא הצלחה ניכרת עד כה. עבור סין, הפעלת לחץ על אירן עלול לציירה כמתערבת בעניינים פנימיים של מדינה שלישית וכך לסכן את מעמדה כמתווכת הוגנת במקרה של כישלון השיחות.

לכן, שתיהן ישאפו להגיע להסכם שיצייר אותן באופן חיובי ובמהותו לא יצטייר ככניעה לתנאים של ארצות הברית. עם זאת, בשל האינטרסים הפרטיקולריים ותפיסת העולם של שתיהן, הן אינן צפויות להפעיל לחץ כלכלי או מדיני על אירן כדי לדרבן אותה להסכים לדרישות שמציגות לה מדינות המערב כדי שיגובש הסכם.

הכותבות הן מהמרכז למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  19/02/2022   |   עודכן:  19/02/2022
גליה לביא, בת-חן פלדמן
+שר הביטחון נפגש עם סגנית נשיא ארה"ב במינכן
21:45 19/02/22  |  איציק וולף
שר הביטחון, בני גנץ, נפגש במינכן עם סגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס. גנץ דן עם האריס על המשא-ומתן שמקיימות מדינות המערב עם אירן על חידוש הסכם הגרעין. מחר צפוי גנץ לדבר בכינוס.
([צילום: משרד הביטחון])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רוסיה, סין והגרעין האירני: ללכת בלי, להרגיש עם
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, מבקרת בכנסת בירושלים (יום ד', 16.2.22) ובמהלך ביקורה הצהירה כי ארצות הברית אחראית לשלומה של ישראל בהקשר של הגרעין האירני.
16/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
מנהיגי בחריין דנו (15.2.22) עם ראש הממשלה נפתלי בנט, בביקורו בממלשכה, בהרחבת היחסים האסטרטגיים והביטחוניים בין המדינות, כחלק מההתמודדות עם האתגרים האזוריים, בהם איומים גרעיניים מצד אירן, פעולות טרור, קיצוניות דתית, עוני ואתגרים חברתיים.
15/02/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר וועדת החוץ בסנאט, הסנטור הדמוקרטי הוותיק, רוברט מננדז, שבכוחו למנוע אישרור (67 מ-100 סנטורים) הסכמים בינלאומיים, ואף למנוע את חתימתם, הטיח ביקורת קשה במדיניות הנשיא ביידן כלפי אירן בנאום במליאת הסנאט ב-1 פברואר 2022:
14/02/2022  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
  • בארי רוזן היה אחד מבני הערובה האמריקניים בטהרן בשנים 1981-1979, יועץ מרכזי לעמותת United Against Nuclear Iran וממייסדי עמותת Hostage Aid Worldwide. מאמרו בוושינגטון פוסט נכתב בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.

13/02/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
איחוד האמירויות, שותפתה המרכזית של ישראל במפרץ, רואה באירן את האיום המרכזי לביטחונה הלאומי. האתגר שמציבה אירן לאיחוד האמירויות מורכב מאיום בפגיעה קינטית ישירה ביעדים אסטרטגיים, בעיקר מתקני נפט, התפלה וסמלי שלטון; איום עקיף באמצעות הפעלת שלוחים אירנים (המורדים החות'ים בתימן); איום פוטנציאלי בהפעלת חתרנות וטרור (אפשר שבהסתמך על הקהילה האירנית המשמעותית בדובאי); וכן איום הנובע מהשליטה בפועל בטריטוריה אמירתית - כיבוש אבו מוסא ואיי טונב. על-רקע זה פיתחה איחוד האמירויות מענים הגנתיים מגוונים ובמקביל היא מבקשת לשמור על יחסים כלכליים ודיפלומטיים תקינים ככל האפשר עם אירן, כמעין "תעודת ביטוח".
12/02/2022  |  יואל גוז'נסקי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il