|   15:07:40
  ערן לרמן  
סגן נשיא מכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלוקת בלא קרע [צילום: אבי אוחיון, לע"מ]

הגרעין האירני: המבחן הגדול ליחסי ישראל-ארה"ב

ישראל צריכה להיאבק בעסקת הגרעין הגרועה עם אירן, אך בלא להתעמת עם ממשל ביידן - ויש דרכים לעשות זאת מאחר שגם ארה"ב מבינה שמדובר רק בצעד שמטרתו להשיג זמן, שתי המדינות צריכות להחליט מה עושים עם הזמן הזה
22/04/2022  |   ערן לרמן   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות

מאז הקמתה חקקה ממשלת ישראל הנוכחית על דגלה מדיניות של שיתוף פעולה הדוק עם ארה"ב, שיקום בסיס התמיכה הדו-מפלגתי, והימנעות שיטתית מכל היגררות למאבק הפוליטי החריף והמקוטב בזירה האמריקנית. גם אם זו מדיניות שהגיונה בצידה, היא צפויה לעמוד במבחן קשה וחסר תקדים אל מול להיטותו של ממשל ביידן להגיע לחידוש עסקת הגרעין עם אירן.

מעידה על כך הצהרתם המשותפת של ראש הממשלה ושר החוץ, נפתלי בנט ויאיר לפיד, המוקיעה את האפשרות של הסרת משמרות המהפכה מרשימת הטרור. ההסכם עצמו נשען על טענת הכזב שפרויקט הגרעין האירני איננו פרויקט צבאי. הוא מעניק למשטר האירני הרצחני הטבות מרחיקות לכת, מבלי לחסום את דרכו לפצצה ליותר משנים ספורות. מן ההבטחות בדבר הסכם "ארוך טווח ותקיף יותר" (longer and stronger) נותר מעט מאוד.

ברוח מימרתו של דוד בן-גוריון מתקופת מלחמת העולם השנייה, האתגר כעת עבור ישראל ועבור שותפותיה האזוריות, החולקות עימה את הדאגה הגוברת נוכח התוצאות בווינה, הוא להיאבק בהסכם ולהוקיע את חולשותיו, תוך שימור חופש הפעולה של ישראל, כאילו אין מחויבות ליחסים המיוחדים עם ארה"ב. בה בעת עליהן להעמיק את שיתוף הפעולה, במישורים המודיעיני והצבאי, עם גורמי מפתח בלב המערכת בארה"ב, בדגש על הממסד הצבאי, הממשיכים להבין שאירן היא אויב, כאילו אין זעם על התנהלות הממשל.

מדובר בסתירה מובנית. הדרך להתיר אותה היא להתמקד בממד הזמן, דהיינו: להבהיר בכל אפיק אפשרי, במגעים מדיניים ובזירה הציבורית, שהעסקה קונה לכל היותר הפוגה קצרה לפני הפריצה האירנית הרת האסון לנשק גרעיני, כמו הסכם מינכן בשעתו. השאלה המכרעת היא אפוא כיצד לנצל תקופה זו לשם חסימת דרכה. בשלב קריטי זה חשוב שכל גורמי המערכת הישראלית יפעלו במתואם, תוך גיוס כל גורמי ההשפעה הרלוונטיים, ובכללם יהדות ארה"ב והנהגתה.


2022 מול 2015: מה נשתנה?
שיחות הגרעין, מרס 2015 [צילום: AP]

בצד האמריקני אין בנסיבות הנוכחיות אשליות לגבי מגמת פניה של אירן, מעין אלה שניתן היה לשמוע לפחות מצד חלק מן הגורמים הבולטים בממשל אובמה. למרות החתירה לעסקה, אירן מזוהה על ידי ממשל ביידן כאויב, ולא כמדינה המבקשת למצוא את מקומה בסדר המדיני של העולם החופשי. ביידן ואנשיו יודעים היטב, כי מטרותיה של טהרן מנוגדות במובהק לאלו של ארה"ב, קל וחומר לאלו של ישראל

יש תווי דמיון ברורים בין רצונו העז של ממשל אובמה להגיע להסדר עם אירן בסוגיית פרויקט הגרעין, החל מכינון האפיק החשאי עם ממשלתו של מחצןד אחמדיניג’אד ב-2013 ועד להסכמה על מסמך ה-JCPoA ב-2015, לבין הלהיטות שמקרין כעת ממשל ביידן לשוב לאותו הסכם. הממשל מאותת כי יהיה מוכן, גם בעיצומה של המלחמה באוקראינה, ובעוד ג'ו ביידן מכנה את ולדימיר פוטין "בריון שלוח רסן" ו"פושע מלחמה", להיענות לדרישותיה של רוסיה בהקשר האירני.

נראה כי הושג הסדר מיוחד לגבי תחולת העיצומים בנוגע לקשרי רוסיה עם אירן, וכי מטרתו של הסדר זה תהיה לאפשר לרוסיה למלא תפקיד מרכזי בפתרון בעיית הערבויות לקיום ההסכם שאותן דרשו האירנים. גם הנכונות להסיר את משמרות המהפכה מרשימת הטרור משדרת מסר של כניעה אמריקנית לתכתיב אירני, אף על-פי שיחסי הכוחות נוטים בעליל לצד ארה"ב.

עם זאת, בכמה היבטים חל שינוי מהותי בתמונת המצב, גם אם לכאורה מדובר בשיבה לעסקה של 2015 בכל פרטיה. ראשית, עבור אירן, התקצרו מאוד לוחות הזמנים עד להסרת המגבלות על העשרת אורניום, בהתאם ל"פסקאות התפוגה" (sunset clauses) של המסמך המקורי. למעשה, המו"מ בווינה עוסק לפיכך בדחייה בלבד – ולא לזמן רב – של ההגעה האירנית לכמות מספקת של אורניום מועשר ברמה צבאית (מעל 90%). שרשרת הצעדים שנקטה אירן לאחר פרישתה של ארה"ב, בעידן דונלד טראמפ, מעסקת הגרעין כבר קיצרו במידה ניכרת את טווח הפריצה (הזמן הנדרש כדי לצבור די חומר בקיע באיכות צבאית).

שנית, בצד האמריקני אין בנסיבות הנוכחיות (ככל שניתן לשפוט) אשליות לגבי מגמת פניה של אירן, מעין אלה שניתן היה לשמוע לפחות מצד חלק מן הגורמים הבולטים בממשל אובמה בעת הדיון הציבורי הסוער על העסקה של 2015. למרות החתירה לעסקה, אירן מזוהה על-ידי ממשל ביידן כאויב (adversary), ולא כמדינה המבקשת למצוא את מקומה בסדר המדיני של העולם החופשי. ביידן ואנשיו יודעים היטב, כי מטרותיה של טהרן מנוגדות במובהק לאלו של ארה"ב, קל וחומר לאלו של ישראל.

מבחינת ארה"ב, ההנמקה לחידוש השיחות ולחתירה לעסקת פשרה אינה נעוצה אפוא בתקוות שווא לשילובה של אירן כגורם חיובי במערך הכוחות המקומי והאזורי. בכירי המערכת האמריקנית מציגים אותה לא כביטוי של תקווה, אלא כמענה לאילוץ שנוצר כאשר העסקה המקורית ננטשה על-ידי ממשל טראמפ ואירן החלה לדהור לעבר יכולת גרעינית צבאית, מבלי שיהיה בידי ארה"ב, או ישראל, מענה ראוי וזמין בנסיבות הקיימות מלבד הפתרון הדיפלומטי, שכל מטרתו היא להשיג עיכוב.

שלישית, גם בצלע הישראלית של "המשולש" חל שינוי: ממשלת בנט-לפיד, בהיפוך גישתה של קודמתה בשלטון, החליטה ביודעין – כציר מרכזי במדיניותה – להימנע ככל האפשר מחיכוך עם ממשל ביידן, ולשוב ולטפח קשר עם המחנה הדמוקרטי בקונגרס, לצד בסיס התמיכה הקיים בצד הרפובליקני של המתרס. גישה זו הניבה פירות, אך גם זכתה לביקורת חריפה, המתעצמת והולכת, על כך שישראל משלימה בשתיקה עם גיבושו מחדש של הסכם גרוע המבוסס על טענות כזב ומעצים את כוחה של אירן לאיים על ישראל ולקעקע את היציבות באזור. יכולתה של ישראל להמשיך לשתף פעולה עם הממשל ניצבת אפוא כעת בפני אתגר מן המעלה הראשונה.

שבע מגרעות יסודיות
אין טיפול בנושא הטילים [צילום: איברהים נורוזי, AP]

בעיצומו של המשבר באוקראינה ובצל הטרגדיה של הנסיגה מאפגניסטן, הסבירות לכך שהממשל יפנה למהלומה צבאית באירן היא אפסית. זאת, ישראל ודאי שאינה יכולה, ולפי שעה גם אינה נדרשת, לתת גושפנקא לעסקה בעייתית ביותר המעוגנת בשקר מוסכם – שילוב של הונאה אירנית והונאה עצמית אמריקנית – כאילו מדובר בתוכנית גרעין למטרות אזרחיות

מחד-גיסא, גם לישראל יש לכאורה אינטרס קצר טווח בהשגת הסכמה בין ארה"ב ושותפותיה למו"מ לבין אירן, כל עוד זו אכן תדחה לזמן מה את הפריצה האירנית, ובכל מקרה ממשלת ישראל איננה ששה להגיע לעימות עם הממשל. יש יסוד לטענה, כי יהיה זה מסוכן מבחינה פוליטית, בעייתי מבחינה ערכית ובלתי ישים במישור המעשי לדחוף את ארה"ב – קל וחומר בעיתוי הנוכחי – לעבר האופציה הצבאית. מבחינה פוליטית, עימות חזיתי עם הממשל הנוכחי (בשנת בחירות לקונגרס, העשויות לעצב מחדש את המאזן המפלגתי) חזקה עליו שינוצל על-ידי הרפובליקנים כדי להוקיע את ביידן, ובכך ישוב ויגרור את ישראל למערבולת הפוליטית האמריקנית.

אם תיחסם האופציה של עיכוב תוכנית הגרעין באמצעים אחרים ותוצג עמדה שתתפרש כתביעה כלפי ארה"ב להפעיל כוח, באקלים הציבורי הנוכחי בארה"ב היא עלולה להיתקל בתגובות קשות. הללו יפגעו ביסוד הערכי של היחסים המיוחדים המבוססים על ההבנה שישראל אינה צריכה חיילים אמריקנים לצורכי הגנה, בייחוד כאשר באגף הפרוגרסיבי כבר נשמעות אמירות קשות כלפי ישראל, עד כדי שלילת זכות קיומה.

בכל מקרה, בעיצומו של המשבר באוקראינה, שבו התייצב ממשל ביידן בחדות כנגד רוסיה – אך נרתע, מטעמים מובנים, מלהפעיל נגדה כוח – ובצל הטרגדיה של הנסיגה מאפגניסטן, הסבירות לכך שהוא אכן יפנה למהלומה צבאית באירן היא אפסית. זאת, כמובן, כל עוד התנהלותה של אירן איננה כופה עליו אופציה שהוא בעליל אינו רוצה בה.

מאידך-גיסא, ישראל ודאי שאינה יכולה, ולפי שעה גם אינה נדרשת, לתת גושפנקא לעסקה בעייתית ביותר המעוגנת בשקר מוסכם – שילוב של הונאה אירנית והונאה עצמית אמריקנית – כאילו מדובר בתוכנית גרעין למטרות אזרחיות. שבע מגרעות יסודיות, שרק החמירו מאז 2015, בולטות לעין:

  • העדר (מכוון) של כל התייחסות לבירור "הממדים שייתכן שהיו צבאיים" (PMD) של הפרויקט האירני, כדי לאפשר למשטר לטשטש את צביונו האמיתי.

  • לוח זמנים מתקצר והולך לדעיכת המחויבות האירנית למגבלות על מאפייני ההעשרה, מה שמכונה "Sunset clauses", כשפירוש הדבר הוא שתוך שנים ספורות תוכל אירן לצבור די חומר בקיע לפצצה גם מבלי להפר את ההסכם.

  • שחרור כספים מוקפאים ופתיחת שוקי העולם לייצוא אירני, בהיקפים ובמאפיינים שיעשירו בעיקר את גורמי המשטר וישפרו את יכולתו לממן את שליחיו באזור ולערער את היציבות האזורית.

  • מעבר לדיווחים על הבטחה (ריקה מתוכן) בדבר "ריסון" של משמרות המהפכה, אין בעסקה כל חסם לפעילות החתרנית של אירן בשורה ארוכה של מדינות באזור, ולניסיונותיה לקעקע את יציבותו של הסדר המדיני הקיים.

  • יתרה מזאת: עומדת על הפרק האפשרות של הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור שאליה הוכנסו בעידן טראמפ, וזאת דווקא לאחר התקפות חמורות שהם היו האחראים להן, במישרין או בעקיפין, כולל ההסלמה בפעולות כנגד מטרות בעירק ובסעודיה, ושלושים שנה לאחר הפיגוע החמור בשגרירות ישראל בארגנטינה.

  • נכונות של הממשל, אפילו בעיצומה של תגובה חריפה וחסרת תקדים לפלישה הרוסית לאוקראינה, להציע הקלות ספציפיות שיאפשרו לרוסיה למלא תפקיד מרכזי בעסקה, בין היתר משום שהממשל האמריקני אינו יכול, מסיבות חוקתיות, לערוב לכך שיורשו בשלטון לא יסתלק מן העסקה.

  • סירוב אירני – בניגוד להחלטת מועצת הביטחון – להחיל מגבלות כלשהן על תוכנית הטילים הבליסטיים שלו, המציבה איום גובר לא רק למדינות האזור.

האתגר עבור ישראל
כמו אמירתו ב-1939 [צילום: פריץ כהן, לע"מ]

האתגר עבור ישראל הוא לחדד את מערכת המסרים המתריעים מפני חולשותיה של העסקה ומפני כוונותיה של אירן. הדבר מחייב תכנון אסטרטגי, תיאום מלא בין כל גורמי המערכת, שיתוף פעולה סדור עם גורמים אזוריים נוספים השותפים לדאגתנו, וגיוס כל בסיסי התמיכה האפשריים בזירה האמריקנית, ובראשם יהדות ארה"ב והארגונים הפועלים בשמה.

אולם, יש לעשות זאת בדרך שאינה הופכת לניגוח של הממשל והנשיא. אפשר, במידת מה של צדק, להטיל את האחריות לכשלים על דרגים נמוכים יותר, כמו ראש צוות המו"מ האמריקני, רוב מאלי. צריך לשמור על כבוד הנשיא, תוך ביקורת נוקבת על המדיניות של הממשל. בכל מקרה, עמדת ישראל צריכה להבהיר היטב, כי היא שומרת לעצמה חופש פעולה מלא להגן על עצמה בכוחות עצמה, ועל-פי ראייתה-היא את חומרת האיום.

יתרה מזאת: דווקא בשלב זה, כפי שעולה משיחתם של שרי הביטחון בני גנץ ולויד אוסטין, חשוב שישראל תהדק את קשרי העבודה השוטפים עם הממסד הצבאי האמריקני ועם קהילת המודיעין, שבשורותיהם יש רבים שראייתם את אירן אינה שונה מהותית מזו שלנו. יש אפוא תוקף מחודש, בהתאמות הנדרשות, למימרתו של בן-גוריון ב-1939, עם פרוץ מלחמת העולם השנייה: “עלינו לעזור לאנגלים במלחמתם כאילו לא היה הספר הלבן, ועלינו לעמוד נגד הספר הלבן כאילו אין מלחמה בהיטלר".

יש להשקיע אפוא מאמץ לשמר את מנגנוני שיתוף הפעולה הצבאיים, ההולכים ומתבססים ביתר שאת מאז שעברה ישראל ב-2020 לתחום האחריות של CENTCOM. ביסודם עדיין ניצבת התובנה המשותפת לישראל, למדינות המפרץ העיקריות ולגורמי ליבה של המערכת האמריקנית שאירן היא כוח עוין, שיש למנוע ממנו להגיע ליכולת גרעינית צבאית.

חשיבותו של ממד הזמן
לשמור על חופש פעולה [צילום: וחיד סאלמי, AP]

ההנמקה למדיניות "דואלית" זו – מחלוקת גלויה לצד המשך שיתוף הפעולה הפרטני – נעוצה בממד הזמן. הן ארה"ב והן ישראל השליכו את יהבן בשנות הממשל הקודם על אסטרטגיה של "לחץ מירבי", מבלי להשלים את ההיערכות הנדרשת לאפשרות של סיכול הפרויקט בכוח. כעת ניתן לומר בנשימה אחת שהעסקה היא גרועה מאוד ברבים מהיבטיה ואסור להשלים איתה, אך גם להצביע על הזמן (המועט, אומנם) שהיא קונה עבור ארה"ב, ישראל ומדינות האזור, ולהצביע על הצורך להשתמש נכון בשנים הספורות שלפנינו כדי לקדם את פני הרעה.

אם הממשל "ייסחף" לכיוון של הצגת העסקה כפתרון ארוך טווח ויסודי של הבעיה האירנית, לא יהיה מנוס מלהתריע כי לא אלה הם פני הדברים. אבל אם ימשיך לטעון, כפי שהוא עושה כיום, שהמדובר בפתרון דיפלומטי טקטי לקושי המיידי שנבע מהאצת ההעשרה האירנית, תוכל ישראל להציב את השאלות הלגיטימיות והמתבקשות: מה בכוונת ארה"ב לעשות כדי לנצל נכון את חלון הזמנים שנפתח כדי לחסום את דרכה של אירן לנשק גרעיני ולהגמוניה אזורית? ומה צריך ויכול להיות תפקידה של ישראל?

בהקשר זה, העיקרון של שימור חופש הפעולה של צה"ל לזרועותיו, שאפילו ברק אובמה אימץ אותו בשעתו, וחשוב לא פחות תרגומו לרכש יכולות שיאפשרו את מימושו, הוא בחשבון אחרון נכס אסטרטגי גם לארה"ב, כל עוד הממשל מכיר בכך שישראל פועלת ממניעים ענייניים ואינה משתמשת במשבר כדי להביך את הנשיא או כדי להציגו באור שלילי.

הכותב הוא סגן נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS).

סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  22/04/2022   |   עודכן:  22/04/2022
ד"ר ערן לרמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגרעין האירני: המבחן הגדול ליחסי ישראל-ארה"ב
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלג א
22/04/22 13:12
2
חשדנית
22/04/22 20:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
רבות דובר באחרונה על פרויקט להשבחת טילים בו עוסקת אירן, כלומר אירן ובנות בריתה, דוגמת החיזבאללה וכמסתבר גם החות'ים בתימן. לא קשה להניח מה יקרה אם וכאשר יפרצו קרבות בין ישראל לבין אירן. ייתכן שאירן תכה ראשונה. אין לדעת, אף קשה מאוד לנבא השתלשלות עניינים במזה"ת המסובך שלנו. מאידך-גיסא, אסור בשום אופן לשלול אפשרות כזו, של מכה מקדימה אירנית, ולו משום שממשלת האייתוללות מצהירה השכם והערב, כי היא מחויבת לחיסול "האויב הציוני", אף יש לה "אליבי", למכה כזו על המדינה המכונה "השטן הקטן". כך אומרים לנו מנהיגי אירן, השכם והערב: "אנו מצווים להשמיד את ישראל, בתוקף אמונתנו השיעית".
17/04/2022  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
במלאת שנה לשיחות בווינה לגבי חזרתן של ארה"ב ואירן להסכם הגרעין (JCPOA), הצדדים עשו כברת דרך ניכרת לקראת גישור על הפערים ביניהם. אולם לפי שעה ולמרות הרצון להגיע לסיכום חיובי, נראה כי בישורת האחרונה שתי המדינות מחופרות עדיין בדרישותיהן האחרונות, כשכל צד מטיל על משנהו את האחריות לקבלת ההחלטות הסופיות.
16/04/2022  |  סימה שיין, אלדד שביט  |   כתבות
מחשבות לא רק על מלחמה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה הרוסים תקעו את חתימת הסכם הגרעין עם אירן לרוסיה יש עומק כלכלי אדיר, וכלכלת מדינות רבות במערב תלויה בה ג'אנט ילן, שרת האוצר האמריקנית: המלחמה באוקראינה תשפיע מאוד על הכלכלה העולמית
שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד, קיימו (יום ד', 6.4.22) תדרוך ל-80 שגרירים זרים המוצבים בישראל, בנושאים מדיניים וביטחוניים, זאת על-רקע גל הטרור, ונושאים נוספים שעל הפרק.
06/04/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
ההסכם בין אירן למעצמות ייחתם. זה רק עניין של זמן. על-אף מסך הערפל, ערפל האינטרסים חובקי העולם, המנסה לספר לעולם כי ההסכם רחוק מסיומו, זוהי זריית חול מתוזמנת שמטרותיה רבות הן, מגוונות, נעלמות, ובעיקר נטועות באינטרסים כלכליים, ביטחונים. לא צריך להיות זבוב על וילונות הפאר הכבדים, באולם המפואר בווינה, כדי לדעת שההסכם נצור, חתום ומוכן לפרסום.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il