|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
לקבוע זכויות מול בית הנבחרים [צילום: AP]

מנחם בגין מציג: עליונות המשפט

אבי הימין הישראלי קבע כבר ב-1952, כי בתי המשפט חייבים להיות עצמאיים ובעלי סמכות לפסול כל חוק שיעמוד בסתירה לחוקי יסוד המבטיחים את חרות הפרט
04/01/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות
המהפכה של לוין: מדמוקרטיה לדיקטטורה
איתמר לוין
אין דמוקרטיה בלי מערכת משפט עצמאית וחזקה, ואת זה רוצה יריב לוין - בוודאי בגיבויו של בנימין נתניהו - לעקר ולרסק * המשמעות של הצעדים היא השתלטות הדרג הפוליטי על הרשות השופטת והסרת כל רסן מעליו
לרשימה המלאה

"המשפט הבלתי-תלוי הוא למעשה המבצר האחרון של חרות האדם בימינו. כל עוד מבצר זה קיים, יש תוחלת להדיפת הגל העכור. בנפול מבצר המשפט, אין עוד מציל לאדם הנשחק בין אבני הריחיים של השררה". לא אמר את זה אהרן ברק, לא כתבו את זה השמאלנים משכונת רחביה שהשתלטו על בית המשפט העליון. כתב זאת מנחם בגין בשנת 1952, בחוברת "השקפת חיים והשקפה לאומית (קווי יסוד)". הדברים באו תחת כותרת שאין ברורה ממנה: "עליונות המשפט".

כאשר מי שמתיימרים להיות יורשיו של מנחם בגין, כולל יריב לוין ("כמי שגדל, תרתי משמע, על ברכיו של מנחם בגין, שהיה הסנדק שלי בברית המילה, אני מאמין באמירתו שיש שופטים בירושלים! אבל, יש גם כנסת בירושלים! ויש גם ממשלה! והן הביטוי המובהק לבחירה הדמוקרטית של העם") יוצאים למסע שתכליתו הרס העצמאות השיפוטית וקעקוע עליונות המשפט, כדאי לחזור לדבריו באותן שנות בראשית של המדינה.

מובן שצריך לזכור את הרקע: בגין מוקצה מחמת מיאוס בעיני מפא"י, השולטת ביד רמה וכמעט רודנית, ובאופן טבעי נושא את עיניו לבית המשפט. ברור שהמון השתנה בישראל ובעולם, בחברה ובמשפט, במדע ובטכנולוגיה. אך כפי שאומר בגין עצמו, בציטוט מתוך החוקה האמריקנית, יש "אמיתות מובנות מאליהן". יש "קווי יסוד" שהם הבסיס ל"השקפה לאומית". למי ששכח, בגין היה איש ימין אמיתי, מי שלמעשה יצר את הימין הישראלי, אדם בעל זיקה עמוקה למסורת היהודית ולהיסטוריה היהודית. בקיצור: מי שהיה באמת מה שמתיימרים להיות חלק ממי שמציגים את עצמם כיורשיו.

לא די בעצמאות המשפט

את הפרק הזה בחוברת פותח בגין בדיון על הפרדת הרשויות, בציינו שבפועל הן מאוד מעורבות זו בזו. בהקשר של הרשות השופטת, הקשר הוא בדמות בחירתם של השופטים בידי הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, שהן גם יוצרות החוקים על פיהם עובדים השופטים. אבל לאחר מכן, הדגיש, השופט הוא בלתי תלוי ורק בידיו מצויים פרשנותו ויישומו של החוק. במדינות טוטליטריות "השיפוט והתחיקה כאחת הועמדו לרשות השלטון, אשר אי-אפשר להחליפו בשום בחירות". בהעדר שיפוט בלתי תלוי, הזהיר, מאיים הגל העכור של הטוטליטריות גם על המדינות הדמוקרטיות.

"על-פי השקפת החיים של שוחרי החרות... המשפט והשופט חייבים להיות בלתי תלויים בשליט, אפילו הוא נבחר על-ידי העם; [מובן מאליו] כי השליחים ונציגיהם אינם רשאים להתערב במהלך המשפט ולהשפיע על מידת הדין, וכי המוסדות השלטוניים למיניהם אינם זכאים ליטול לידיהם שום סמכות מסמכויות השיפוט, שום סמכות של עשיית דין". אך לא ניתן להסתפק בעצמאות המשפט, מדגיש בגין; דרושה גם עליונות המשפט.

כעת שימו לב כיצד בגין מגדיר עליונות זו. "אם העם קבע לעצמו על-ידי נבחריו חוק יסודי, המגדיר את מעמדן ואת יחסיהן ההדדיים של הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת; המגדיר לא רק את זכויותיהם וסמכויותיהם אלא גם את חובותיהם של נציגי השלטון; המגדיר לא רק את חובותיו אלא גם את זכויותיו של האזרח ואת חרויותיו המדיניות, הנפשיות והכלכליות; לאחר שהעם קבע לעצמו חוקת יסוד כזאת, הרי כל שאר החוקים, ולא רק פקודות השלטון המבצע, חייבים להיות מתאימים ומותאמים לחוק היסודי ואין הם יכולים לסתור אותו".

הזכות היא לכל אזרח

עכשיו מוצע ליורשיו של בגין לקחת נשימה עמוקה. "עליונות המשפט תתבטא בכך, שלחבר שופטים בלתי תלויים תוענק לא רק הסמכות לקבוע, במקרה של תלונה, את חוקיותה או צדקתה של פקודה או תקנה אדמניסטרטיבית מטעם מוסדות השלטון המבצע, אלא גם את הסמכות לחרוץ משפט, במקרה של קובלנה, האם החוקים המתקבלים על-ידי בית הנבחרים (המתקבלים, כפי שראינו, בהשפעה ניכרת או מכרעת של הממשלה), מתאימים לחוק היסוד או סותרים את זכויות האזרח שנקבעו בו. את זכות הגשת הקובלנה המשפטית ביחס ל'חוקים' יש להעניק לכל אזרח, אם הוא רואה את עצמו נפגע על ידם במישרין או בעקיפין, ודבר המשפט יקום".

ההדגשות הן של בגין. הוא אומר בצורה חד-משמעית: כל חוק של הכנסת כפוף לביקורת שיפוטית, הבודקת האם הוא אינו עומד בסתירה לחוקי היסוד. כל אזרח יכול לעתור נגד החוק, כל אזרח - זכות עמידה בצורה הנרחבת ביותר, אפילו מעבר לזו שמעניק בית המשפט העליון. בית המשפט, החייב להיות בלתי תלוי, הוא שיקבע האם חוק סותר את חוק היסוד - ופסיקתו היא הקובעת ואין בלתה. ושוב: זה מנחם בגין.

הלאה. "כלום זה דמוקרטי שחמישה או שבעה או אחד-עשר אנשים, אשר לא נבחרו על-ידי העם, יוכלו לבטל על-ידי החלטתם הקרויה 'פסק דין' החלטה שנתקבלה בצורת חוק על-ידי נבחרי העם? זוהי שאלה מדיחת-דעת". אפשר לשאול את מי שמציג אותה: "כלום זוהי דמוקרטיה שאיש אחד, או אחד-עשר או חמישה-עשר אנשים הקרויים 'מיניסטרים' ישללו מאת העם את זכויותיו האלמנטריות ויניעו את ה'רוב שלהם' בבית הנבחרים לקבל 'חוק' שעל פיו כל חייל או שוטר, רשאי לאסור ולכלוא כל אדם שיהיה חשוד בעיניו, או להיכנס לביתו של האזרח ולערוך בו חיפוש או לפתוח את מכתביו של האזרח וביניהם את מכתביו המשפחתיים האינטימיים - כלום אין זו דמוקרטיה מזויפת שתוכנה האמיתי עריצות?".

להגביל את כוחו של הרוב

ראינו סוגים שונים של משטרים, ממשיך בגין, ו"למדנו כי רוב פרלמנטרי יכול להיות מכשיר בידי קבוצת שליטים ומסווה לעריצותם. על כן חייב העם, אם הוא בוחר בחרות, לקבוע את זכויותיו גם מול בית הנבחרים, לבל יוכל הרוב שבו, המשרת את השלטון יותר מאשר הוא מפקח עליו, לשלול את הזכויות הללו. את זאת אפשר להשיג רק בדרך של 'עליונות המשפט', כלומר קביעת החרויות האזרחיות ב'חוק היסוד' או ב'חוק עליון' ומתן סמכות לחבר שופטים לבטל את תוקפו של חוק, הנוגד את חוק היסוד, הסותר את החרויות האזרחיות". הערה שלנו: לא כפי שאנחנו שומעים כעת, כאילו הרוב יכול לעשות ככל העולה על רוחו ויש למנוע מבית המשפט להגביל את כוחו.

השופט עלול לשגות או לפחד מן השלטון, אבל "ההיסטוריה מלמדת, כי כל עוד שלטון עריץ לא הצליח להדביר תחתיו את המשפט, כל עוד לא עלה בידו להפוך את אולם בית הדין לאולם הצגות, שעליהן מנצחת מאחורי הקלעים המשטרה החשאית; כל עוד קיימת 'אווירה ציבורית' לטובת קדושת המצפון של השופט ועצמאותו של המשפט - ידעו שופטים להתייצב מול שליטים ולהעדיף את צו מצפונם על לחץ השלטונות, או פקודתם הנסתרת. ידעו להתגבר על פחד מפני רדיפות, לא 'נשאו פנים', לא הונעו על-ידי פניות צדדיות וחרצו דין צדק".

בגין מסכם פרק זה: "רעיון 'עליונות המשפט' איננו, אפוא, רעיון 'תמים' או 'רומנטי' או תיאורטי. אם 'האווירה הציבורית' תתן למשפט בחברה ובמדינה את מעמד העצמאות הבלתי-מסויגת; אם לשופט תינתן ההכרה - לא רק החוקית, כי אם הפנימי - של דיין צדק בלתי תלוי, הרי האווירה הציבורית הזאת וההכרה הפנימית הזאת יקבעו את קיומה של 'עליונות המשפט', כערובה מעשית לחרות היחיד וכקו חיבור בין חרות האדם ובין תיקון החברה".

תאריך:  04/01/2023   |   עודכן:  04/01/2023
איתמר לוין
+גנץ מציע לנתניהו צוות הידברות לעיכוב הרפורמה המשפטית
11:32 05/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יו"ר המחנה הממלכתי מציע כי צוות משותף חוצה מחנות יגבש רפורמה משפטית בהסכמה בתוך חצי שנה שתכלול את חקיקת חוק יסוד החקיקה  ▪  "נתניהו צריך להחליט אם הוא רוצה לשבור את כללי המשחק או לשמור על מדינת ישראל - ניאבק בהצעה שמטרתה להפוך את ישראל לדמוקרטיה חלולה ולבטל את ערכי מגילת העצמאות"
גנץ. יוגעים מה השלב השני ברפורמה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+ח"כ יעקב אשר: אנחנו עומדים בפני ימי חקיקה ארוכים וסוערים
09:57 05/01/23  |  עידן יוסף
יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר: "פסקת ההתגברות תגיע בקרוב לדיונים בכנסת - למעשה אנחנו עומדים בפני ימי חקיקה ארוכים וסוערים, שבוודאי ילוו במסעות תקשורתיים נגדנו, אבל אני חושב שאנחנו בכיוון הנכון" (בקהילה).
+הדמגוגיה חוגגת
08:29 05/01/23  |  אהרן פאפו   |   לרשימה המלאה
לדמוקרטיה הישראלית לא נשקפת שום סכנה מצד נתניהו והליכוד זה ברור לכל אדם בעל מצפון. הסכנה היא במיעוט שהפסיד בבחירות - ואיננו מוכן להשלים עם המפלה, על-אף שהיא תוצאה של דעת-הקהל
לפיד. מזכיר את צ'רצ'יל - אבל במהופך [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+ח"כ סגלוביץ': תוכנית השר לוין אינה מהפכה אלא הפיכה
21:58 04/01/23  |  איציק וולף
ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) טוען כי התוכנית של שר המשפטים יריב לוין, פרסומה ערב דיון בבג״צ בעניין דרעי היא להניח אקדח על השולחן, מהלך כוחני, מאיים, שינוי משטרי ששם את הפוליטיקאים מעל לכל. "את המחיר ישלמו כלל אזרחי ישראל.
לא מדובר במהפכה אלא בהפיכה", טען.
+המהפכה של לוין: מדמוקרטיה לדיקטטורה
21:29 04/01/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אין דמוקרטיה בלי מערכת משפט עצמאית וחזקה, ואת זה רוצה יריב לוין - בוודאי בגיבויו של בנימין נתניהו - לעקר ולרסק  ▪  המשמעות של הצעדים היא השתלטות הדרג הפוליטי על הרשות השופטת והסרת כל רסן מעליו
שועטים קדימה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+ח"כ גפני: במהלך חקיקת רפורמת המשפט נידרש לשינויים והשלמות
21:26 04/01/23  |  איציק וולף
יו"ר מפלגת דגל התורה, ח"כ משה גפני, ברך את שר המשפטים, יריב לוין, על התכנית שהציג הערב.

"דרשנו זאת בהסכם הקואליציוני ודרשנו זאת כל השנים, לצערינו לא היה לכך רוב. בשנים האחרונות בית המשפט פסק נגד ציבורים רבים בכלל, ונגד הציבור החרדי בפרט, והצליח לקומם עליו את רוב חברי הכנסת. אני שמח שהיום יש רוב שסבור כמונו, לשינוי מערכת המשפט בישראל שעקרונותיה תואמים את דרישתנו, אך במהלך החקיקה נידרש לשינויים והשלמות בתכנית", אמר.
+השר בן גביר: רפורמת לוין תפסיק הפוליטיזציה במערכת המשפט
21:08 04/01/23  |  איציק וולף
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר כי מערכת המשפט סובלת מחוסר אמון גדול במיוחד בציבור הישראלי, על רקע התערבות והטייה פוליטית פעם אחר פעם.

"התחייבנו לשינוי מהותי במערכת המשפט ולשם כך קיבלנו את אמון העם, כדי שנחזיר את האיזון בין הרשויות ולהחזיר את השלטון לעם. מברך את ידידי שר המשפטים יריב לוין שמקדם את הרפורמה שתפסיק את הפוליטיזציה של מערכת המשפט ותחזיר את האמון במערכת. ממשלת ימין מלא מלא", אמר.
+ח"כ קריב: נאום שר המשפטים ייזכר לדראון כתחילת הנפילה לתהום
20:28 04/01/23  |  איציק וולף
ח"כ גלעד קריב (העבודה) טוען כי דבריו של שר המשפטים, יריב לוין, שהציג היום את הרפורמה המשפטית המתוכננת שלו, היו רצופים בחצאי אמיתות ובסיסמאות חסרות יסוד.

"כאשר זכויות המיעוטים תירמסנה, חופש הביטוי יוגבל והשחיתות השלטונית תחגוג עד שכל פעולה שלטונית למען האזרח תותנה בתשלום שוחד - נאומו של שר המשפטים ייזכר לדראון כתחילת הנפילה לתהום", אמר קריב.

לטענתו, שר המשפטים נשא את שמו של רה"מ מנחם בגין ז"ל, אך האמת היא שהוא הרים הערב יד על מורשתו ועל מורשת האבות המייסדים של מדינת ישראל. "אם תוכניתם של יריב לוין ונתניהו תתממש מדינת ישראל תהיה פחות דמוקרטית, פחות יהודית ובוודאי לא אור לגויים", אמר.
+השר קרעי: נשלטים כבר שנים על ידי חונטה משפטית אנטי דמוקרטית
20:25 04/01/23  |  איציק וולף
שר התקשורת, שלמה קרעי, הביע תמיכה מוחלטת ברפורמה המשפטית של השר יריב לוין.

"מעבר לעובדה שאין טוב ומקצועי ממנו להוביל את השינויים הנדרשים, לגופו של עניין, מדובר בהחזרתה של המדינה היקרה שלנו לידי העם. כבר שנים אנו נשלטים על ידי חונטה משפטית אנטי דמוקרטית, בחלקה פוסט ציונית, שרומסת את רצון העם וקובעת מושכלות יסוד על פי ערכיה ובניגוד למדיניות הדרג הנבחר. זו אינה דמוקרטיה. הגענו לשנות. הגיע הזמן לתקן", אמר.
+השר מיקי זוהר על רפורמת לוין: התחייבנו ואנחנו מקיימים
20:23 04/01/23  |  איציק וולף
שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, שיבח את עמיתו לממשלה, השר יריב לוין, על תוכנית הרפורמה המשפטית שהציג.

"התחייבנו ואנחנו מקיימים. מברך את חברי שר המשפטים יריב לוין על הבשורה המדהימה הערב, שיחזיר סוף סוף את אמון הציבור במערכת המשפט. הגיע הזמן לשינוי, למען אזרחי ישראל ולמען מערכת המשפט", אמר.
+"אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו"
20:19 04/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר המשפטים, יריב לוין, הציג את עיקרי התוכנית המשפטית הכוללת שינוי שיטת בחירת השופטים, ביטול חוקים יתאפשר רק ברוב מיוחד של בית המשפט העליון ופסילה ללא התגברות תתאפשר רק בפסיקה פה אחד של שופטי העליון בהרכב מלא
לוין. צעד ראשון בשינוי שיטת המשפט והמשטר
+נתניהו: נחיל רפורמות לאיזון שלוש הרשויות
19:42 04/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה הצהיר בוועידת בית"ר כי נחוצה רוויזיה לאומית בתחומי המשילות, המשפט, הביטחון והכלכלה  ▪  "קיבלנו מנדט להיאבק בפורעי חוק"
נתניהו. "מדיניות עתירת מעש" [צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ]
+חוקה למדינה ולא לישראל
18:47 04/01/23  |  שמחה רוטמן   |   לרשימה המלאה
נאום יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט הנכנס עם בחירתו ליושב-ראש הוועדה [י"א בטבת תשפ"ג, 04.01.2023]
[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנחם בגין מציג: עליונות המשפט
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ים תיכונית
5/01/23 01:52
2
אופיר
5/01/23 08:22
3
עובד 1
7/01/23 11:48
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
שר המשפטים, יריב לוין, הצהיר על שורת מהלכי החקיקה הדרמטיים שצפויים להיות מקודמים בתקופה הקרובה ביחס למערכת המשפט הישראלית.
04/01/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצהיר כי הממשלה שהקים לפני שבוע צפויה לפעול לקידום רוויזיה לאומית אשר כוללת רפורמות בתחומי המשילות ומערכת המשפט.
04/01/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
תודה רבה ליו"ר ועדת הכנסת, חבר הכנסת אופיר כץ.
04/01/2023  |  שמחה רוטמן  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il