|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קצב אוכלוסין גבוה ומשאבי קרקע מוגבלים [צילום: שמואל וולף]

ישראל משתרכת מאחור בפקק

התחבורה הציבורית בישראל נמצאת בפיגור משמעותי בהשוואה למדינות מערביות אחרות, עם איכות שירות ירודה ואמצעי תחבורה מוגבלים למרות מחירי תחבורה ציבורית נמוכים יחסית ומדיניות מיסוי אגרסיבית על כלי רכב פרטיים, השימוש ברכב פרטי הולך וגדל הגודש בכבישים גדל באופן דרמטי, עם פי 3.5 יותר כלי רכב לק"מ כביש בהשוואה לממוצע ה-OECD
03/03/2023  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   מרכז מחקר ומידע   |   תגובות

מערך התחבורה בארץ מהווה נושא לשיחה כבר שנים בשל הצורך במערך תחבורה בר-קיימא ויעיל יותר. הדבר נחוץ במיוחד מכיוון שישראל דלה במשאבי קרקע, וקצב גידול האוכלוסייה בה הוא הגבוה במדינות המפותח. מערכת התחבורה היא מרכיב מרכזי בכל כלכלה מודרנית, ולפיתוחה תפקיד מכריע בשיפור רמת החיים, הגדלת פריון העבודה והפחתת פליטת זיהום. עבור מדינת ישראל, עם משאבי קרקע מוגבלים וקצב גידול אוכלוסייה גבוה, השקעה במערך תחבורה בר קיימא ויעיל היא חיונית ויכולה, בין היתר, לעזור להפחית את התלות במכונית הפרטית, להפחית את הגודש בכבישים ולהגדיל את פריון העבודה.

עם זאת, למרות השקעה ממשלתית משמעותית בתחבורה הציבורית בעשור האחרון, התחבורה הציבורית בישראל עדיין נמצאת בפיגור משמעותי בהשוואה למדינות מערביות אחרות.

מרכז המחקר והמידע של הכנסת מתעמק באתגרים וההזדמנויות של התחבורה הציבורית בישראל, ובסקירה שפרסם, הוא דן מדוע אנו זקוקים לתחבורה איכותית, בהבדלים בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים ובסיכויי העתיד של מערך התחבורה בארץ.

במחקר של קרן המטבע הבינלאומית נמצא כי השקעה של 1% מהתמ"ג בתחבורה מביאה לעלייה של כ-1.5% ברמת התמ"ג כעבור ארבע שנים. לפיכך, פיתוח תחבורה איכותית לא רק מועיל רק לפרט אלא לכלכלה כולה.

לגודש בכבישים השפעה כלכלית לא מבוטלת: כיום מוערך האובדן בתוצר בגין הצפיפות בכבישים בטווח של 3-2 אחוזים. לשם השוואה, אובדן תוצר במדינות ה-OECD בגין נזקי הפקקים מצוי בטווח של 1-0.5 אחוזים. מכאן, שאובדן התוצר בישראל בשל מערכת התחבורה הציבורית הלא-יעילה, הוא פי שלושה ויותר ביחס למדינות אירופה.
מיזמי תשתיות תחבורה בישראל / סקירה
במבט ראשון על הצורך בתחבורה ציבורית איכותית במדינת ישראל לצד תיאור מיזמי התשתית המרכזיים בתחבורה הציבורית, ותקצובם.(2 עמ')

למה להשקיע בתחבורה ציבורית?

לשימוש בכלי רכב פרטיים יש השפעות שליליות על איכות החיים, תפוקת העבודה, הצדק החברתי והסביבה. ערים מפותחות רבות בעולם פועלות לצמצום התלות במכוניות פרטיות, ומבססות את מערכת התחבורה והניידות שלהן על תחבורה בת קיימא, כגון תחבורה ציבורית, הליכה ורכיבה על אופניים.

למרות המחיר הנמוך יחסית של נסיעה בתחבורה הציבורית בישראל בהשוואה בינלאומית, ישנה עלייה עקבית בשימוש בתחבורה הפרטית, למרות מדיניות המיסוי האגרסיבית על רכישת רכבים פרטיים ועל תחזוקתם השוטפת (תדלוק ועלות חלפים וטיפולים). ניתן לייחס זאת לכך שמגוון אמצעי התחבורה בתחבורה ציבורית מצומצם ומתבסס בעיקר על שירות האוטובוסים, כאשר כ-16 חברות מפעילות תחבורה ציבורית באוטובוסים במקטעים עירוניים ובין-עירוניים כאחד. שירות האוטובוסים מאופיין בקשיים רבים, ביניהם חוסר נהגים, חוסר אמינות, חוסר רציפות שירות ורמת אינטגרציה נמוכה בין הקווים.

לעידוד השימוש באוטובוסים מושקע תקציב לעיבוי השירות והתשתיות כגון סלילת נתיבי תחבורה ציבורית או סימון נתיבים ככאלה, הקמת מסופי תפעול וחניוני לילה שמטרתם לייעל את המערכת ולהעלות את רמת האמינות של אמצעי זה.

היתרונות בשימוש באוטובוסים ככלי תחבורה ציבורית הם גמישות תפעולית והעובדה שהשירות אינו מצריך יצירת תשתית חדשה ויקרה אלא נשען על תשתית הכבישים הקיימת. עם זאת, המחסור החמור בנהגי אוטובוסים מהווה חסם ברור למתן שירות נוסף.

רכבות כבדות, הנשענות על תשתית בלעדית, מיועדות בעיקר לנסיעה בין עירונית. יש להן יתרון בכך שרמת האמינות שלהן גבוהה יותר ביחס לשירות האוטובוסים. יתרון נוסף הוא יכולתו של אמצעי תחבורה זה להכיל קיבולת גבוהה של נוסעים וצורך במספר מוגבל של נהגים. כיום, מיזם הדגל של רכבת ישראל הוא חשמול מערכת הרכבות, שצפוי להסתיים ב-2025 ועלותו נאמדת ב-12 מיליארד שקל.

רכבות קלות, לעומת זאת, משולבות ברובן מעל פני הקרקע ומשרתות בעיקר את המגזר העירוני ואת המגזר המטרופוליני בטבעת הגרעינית הראשונה של המטרופולין. עיבוי המערכת, הן בירושלים ותל אביב, בעיצומו, לצד תוכנית להקמת רכבת קלה בין חיפה לנצרת. היתרון של הרכבת הקלה הוא שיש לה תשתית כבישים בלעדית וקיבולת גבוהה בהשוואה לאוטובוס.

מטרו, אמצעי הסעת המונים פופולרי ונפוץ בכל המטרופולינים הגדולות והבינוניות בעולם המערבי, טרם הוקם בישראל. המטרו נוסע בהפרדה מפלסית מלאה מהכביש, בדרך כלל מתחת לפני הקרקע. מטרת המטרו היא לשמש תשתית לנסיעות עירוניות ובין-עירוניות קצרות, ולכן תחנות המטרו מרוחקות לרוב 2-1 קילומטרים זו מזו. הקיבולת הגבוהה של המטרו, כ-25,000 נוסעים בשעה, הופכת אותו לחלופה אטרקטיבית למדינה צפופה כמונו. למרות שהדיונים על הקמת מטרו בגוש-דן נמשכים כבר שנים, כרגע אין סיכוי שתשתית כזו תופעל בעשור הקרוב.

אז מה הלאה?

שיפור מערך התחבורה הציבורית בישראל חיוני לצמיחתה הכלכלית של המדינה ולרווחת אזרחיה. תוכנית הממשלה להשקיע בתשתיות תחבורה ציבורית היא צעד בכיוון הנכון, אבל צריך לעשות יותר כדי לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית ולהפחית את ההסתמכות על כלי רכב פרטיים. זה כולל הגדלת מגוון אמצעי התחבורה בתחבורה הציבורית, שיפור איכות השירות, שילוב מערכות תחבורה ציבורית והשקעה באפשרויות תחבורה מקיימות כמו רכיבה על אופניים והליכה.

תאריך:  03/03/2023   |   עודכן:  03/03/2023
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מרכז מחקר ומידע
מסמך חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שנכתב לבקשת ח"כ עופר כסיף, בחן לעומק את הדיווחים על מחסור במורים, מצב שנחשב לאחד האתגרים הגדולים שעומדים בפני מערכת החינוך ויש לו השפעה מכרעת על איכות המורים וההוראה, על טיב הלמידה בבתי הספר ועל הישגי תלמידים.
16/08/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
עשרה אחוזים מהחופים המוכרזים בישראל הם חופים נפרדים עבור הציבור הדתי, כך עולה מבדיקה שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת לבקשת ח"כ אורי מקלב עם תחילת ימי בין הזמנים, חופשת בני הישיבות.
10/08/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
סקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), שהוכנה בהזמנת ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית), חושף לראשונה את המחדלים והכשלים, וגם את הנתונים הקשים של תאונות הדרכים ביהודה ובשומרון.
26/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכנסת התכנסה (יום ג', 7.6.22) לדון בתקלות ובאי מסירת מידע למרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ) ובקשיים שהמכון מתמודד עם חלק ממשרדי הממשלה, הפועלים בניגוד לחוק ואינם מוסרים מידע "ללא דיחוי" כמתחייב מהוראות החוק.
08/06/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ב-1 באפריל 2022 צפויה היכנס לתוקף רפורמת תעריפים חדשה בתחבורה הציבורית, הטומנת בחובה התייקרות חדשה של עד 25% בנסיעה בתחבורה הציבורית. כפי שנחשף לראשונה ב-News1, שר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) ושרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) הסכימו ביניהם על ביטול הנחת התשלום ב"ערך הצבור". יודגש, כי אין מדובר בביטול אפשרות התשלום בערך הצבור אלא בביטול ההנחה הקבועה עליו של 20%. ביטול הנחת הערך הצבור בטענה כי הנחה זו רק נועדה לתמרץ נוסעים להשתמש ברב-קו ולא לשלם במזומן.
22/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il