|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
נתניהו בבחירות 2015. "קפצתי מהצוק" [צילום: AP] ברנור. "למה לא נפנפת אותו לכל הרוחות??"

חשיפה ב-News1: חקירות נתניהו בתיקים 1000 ו-2000 / חלק ח'

"הוא יהרוג אותי כי הוא שולט בהם!"

נתניהו אמר שהלך לבחירות ב-2014 משום שמוזס השתלט על הממשלה והכנסת בדרכי שוחד וסחיטה טען שלא צריך היה לדווח על חשש לניגוד עניינים בשל חברותו עם מילצ'ן הכחיש שפעל להארכת מעמד התושב החוזר למענו של מילצ'ן
08/03/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משפט נתניהו   |   תגובות

בנימין נתניהו אמר בחקירתו האחרונה בתיקי 1000 ו-2000, כי החליט לפזר את הכנסת ב-2014 משום שנוני מוזס השתלט על הממשלה והכנסת, והיה מסוגל לטרפד את מנהיגותו ויכולתו לתפקד. נתניהו כינה זאת "השתלטות עוינת של טייקון" וייחס למוזס פעולות של סחיטה ושוחד מול חברי כנסת. הדברים נאמרו בחקירה ב-5.10.18 הנחשפת ב-News1.

החוקרים עימתו את נתניהו עם מידע והקלטות שמסר להם עד המדינה ניר חפץ, ולפיהם בשנת 2009 - כאשר כבר היה ראש הממשלה - ביקש ממנו ארנון מילצ'ן לקדם חוק שיגביל את העמלות שגובים משרדי הפרסום מערוצי התקשורת, ונתניהו הבטיח לפעול בנושא. הם ציינו, כי מחוק שכזה היו יוצאים נשכרים ידידיו של נתניהו שהם בעלי אמצעי תקשורת - מילצ'ן ושלדון אדלסון - כמו גם נוני מוזס (מעסיקו הקודם של חפץ).

נתניהו השיב, שאינו זוכר שיח כזה, אך זוכר את הבעייתיות בקיומו של קרטל משרדי פרסום הפוגע באמצעי התקשורת, עליה שמע מבעלים רבים בענף. "אני לא פועל לפי הזיקות", הוסיף נתניהו וציין כיצד כשר האוצר פתח לתחרות את שוק החלפים לרכב ופגע ברווחיו של מילצ'ן. "יש כאן דבר אחד שהוא נכון, שזה בדנ"א שלי: [יש כאן] כשל שוק, אני לא רוצה להגיד 'דבר נפשע', אבל זה קרטל! זה קרטל שצריך לשבור אותו", הוסיף. "יש לי רק אינטרס אחד: אני רוצה תחרות וגיוון. פה יש בבירור קרטל שמונע תחרות".

החוקרים הטיחו בפני נתניהו שמדובר בסיוע ישיר למילצ'ן ומוזס. נתניהו השיב שהוא אינו פועל לפי אינטרסים אלא בהתאם לעקרונותיו. תת-ניצב כורש ברנור: "אתה רוצה שנאמין לך לדבר כזה?". נתניהו: "איזה שאלה?". ברנור: "אחרי שאנחנו שומעים את השיחות האלה?". "נתניהו: "כל הרקורד שלי כשר אוצר". ברנור: "אומר לך מילצ'ן [נתניהו נשמע צוחק] שמרעיף עליך סיגרים ושמפניות, אם הוא חבר או לא, ובאותה נשימה מבקש ממך לקדם הצעת חוק. ריבונו של עולם, למה לא נפנפת אותו לכל הרוחות??".

נתניהו: "אני צוחק". ברנור: "אסור לעשות דבר כזה! זה פסול! אתה צוחק איתו?". נתניהו: "אני צוחק על מה שאתם אומרים". נתניהו השווה את העמלות לשוד בנק לאור היום ותיאר את משרדי הפרסום כמי שמכוונים אקדח לרקותיהם של אנשים ובהם חבריו - וקיימת חובה להתערב. הוא הוסיף, כי לא הצליח לטפל בנושא משום שאמצעי התקשורת פחדו לצאת למאבק גלוי.

תיקים 1000 ו-2000 / חקירת בנימין נתניהו - 5.10.18

מצא במקרה מסמך מאפריל 2014
לרנר. הכינה את המסמך [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בהמשך החקירה עלו שוב שיחותיו של נתניהו עם מוזס ופעולותיו סביב חוק ישראל היום. נתניהו שב וטען, כי באותה עת מוזס "מפעיל בצורה כוחנית ודורסנית השתלטות על הכנסת, השתלטות על הקואליציה שלי, השתלטות על הממשלה שלי". ברנור: "אתה לא קצת מגזים? דרמטי? מה זה, מאפיה?". נתניהו: "הנה אני מגזים, דרמטי" – ורשרוש של ניירות. ברנור: "מה יש לך?". נתניהו שב והתלונן על כך שהוא נחקר על התנגדות למוזס, בעוד לא נחקרים הפוליטיקאים שתמכו בו.

נתניהו שב ואמר כי מטרתו באותה עת הייתה להרוויח זמן עד הבחירות (בתקווה שאחריהן ייקבר החוק) ובמקביל לנסות למזער את הנזק אם החוק יעבור בכל זאת. את השיחות עם מוזס הסביר כצעד טקטי מול אויב, כמו שיחות אפשריות עם חיזבאללה וחמאס (והדגיש שאינו משווה את מוזס אליהם). הוא הציג בפני החוקרים תוכנית בכתב שהכינה יועצתו פרח לרנר למאבק בהצעת החוק וטען שמצא אותה במקרה כמה ימים קודם לכן. החוקרים הביעו ספקנות, כיצד זה התגלה המסמך אחרי קרוב לשנתיים של חקירות, וציינו שהוא הוכן באפריל 2014 – שמונה חודשים לפני האירועים – ולכן איננו רלוונטי. נתניהו עמד על כך שהמסמך מלמד שמדובר היה בתוכנית סדורה על-פי פעל.

נתניהו המשיך ואמר כי החליט להקדים את הבחירות משום שהגיע למסקנה שמוזס הצליח להשיג רוב בממשלה ובכנסת (כולל מבין חברי הקואליציה) לטובת חוק ישראל היום. במצב זה, הסביר, יכול היה מוזס לגרום לכך ש"אנשים יכולים פתאום להתחיל לערער על החלטות שלך, על המנהיגות שלך, בתחומים אחרים... זה מצב מטורף וזה מה שגרם לי בסוף לקבל החלטה מטורפת על פניה אבל בסוף הגיונית".

הוא טען, כי מוזס השיג השתלטות כזאת באמצעי סחיטה ושוחד מול חברי כנסת. "הוא בעצם פירק לי את הממשלה. אני יכול לנסות להילחם איתו, אני אקבל [את העונש] במרד בהצבעה הבאה בנושא אחר בכלל בכנסת. הוא יהרוג אותי כי הוא שולט בהם!". לדבריו, "זה באמת דבר מדהים ומה שעשיתי, אני חושב, זה די מדהים, נועז מאוד ומאוד ערכי, שלא עניין אותי כלום. עניין אותי רק דבר אחד, לא עסקה עם נוני מוזס... רציתי לבלום את החוק. זה כל מה שעניין אותי... הנושא היה השתלטות עוינת שלא הייתה כדוגמתה בתולדות המדינה של טייקון שהשתלט למעשה על הממשלה ועל הקואליציה". הוא טען שחברים ממשלה ובכנסת כבר הפכו ל"שאווישים" [נושאי כלים] ו"עבדים" של מוזס.

"מוזס מפחד פחד מוות מחשיפה"
אדלסון. "נשב בכלא על זה" [צילום: קים צ'ונג, AP]

החוקרים שאלו את נתניהו אם רצה להשיג במגעיו עם מוזס שינוי בקו של ידיעות אחרונות כלפיו. הוא הכחיש בתוקף; הם הזכירו לו שאמר בחקירות הקודמות שרצה להגן על משפחתו וילדיו. נתניהו: "אני אמרתי דבר כזה?". ברנור: "לכן אתה לא רק משחק איתו בהונאות, אלא גם צריך אותו! זורק לו סוכריות מדי פעם, כדי להרוויח ממנו משהו". נתניהו השיב, כי רצה להוריד את גובה הלהבות רק כדי למנוע פרסומים שיפגעו בילדיו, ושוחח עם מוזס גם על האפשרות שימכור את ידיעות אחרונות.

על הקלטת השיחות אמר נתניהו, כי היה צעד שאיש לא עשה לפניו: "האיש הזה [מוזס] חי במחשכים. הוא מפחד פחד מוות מחשיפה וכל הבריונות שלו וההשתלטות שלו נובעת מהיכולת שלו להפעיל מהמחשכים את כל [מילים לא ברורות]. ואז אני מחליט לחשוף אותו ואני יוצא נגדו, כי אני יודע שיש לי את ההקלטה. אני יודע שברגע שאני עושה את זה, גם היכולת שלו להפעיל את האנשים, כולם זזים הצידה, כולל השאווישים האלה שלו". נתניהו הסביר שהיה צריך להרוויח זמן כדי שיוכל לתפקד עד הבחירות, ולכן שוחח עם מוזס והקליט אותו.

נתניהו אישר שניסה לשכנע את מייסד אורקל, לארי אליסון, לרכוש את ידיעות או להקים אתר אינטרנט מתחרה, ונפגש עשר פעמים עם נציגו, פול מרינלי. הוא דחה את עמדת החוקרים לפיה תיווך אליסון/מרינלי לבין מוזס, ואמר שפעל "לעודד" ולקיים את הבטחתו לבוחר – להכניס גיוון בשוק התקשורת; הוא הקדיש לזה זמן, הוסיף, "כי זה לב הדמוקרטיה". נתניהו הדגיש, כי אינו רוצה שהתקשורת תהיה רק ימנית, כשם שלא רצה שייסגר העיתון הימני היחיד [ישראל היום].

נתניהו דחה את הטענה שלחץ על שלדון אדלסון ב-2009 להימנע מהוצאת מהדורת סוף שבוע, כפי שביקש מוזס, באומרו שאיש אינו יכול להשפיע על אדלסון. לדבריו, "כולם, כל העיתונים" פנו אליו מחשש לגורלם כאשר החל להתפרסם ישראל היום, והוא משער שתיאר חששות אלו באוזני אדלסון. חפת העיד על שיחה במצודת זאב, בה העביר מסר ממוזס לנתניהו בנוגע למהדורת סוף השבוע של ישראל היום; נתניהו השיב שאינו זוכר שיחה כזאת. הוא הכחיש את דבריו של חפץ, לפיהם אדלסון נענה לבקשתו להגביל את המהדורה.

מילצ'ן ניסה לתווך בין נתניהו למוזס, אישר נתניהו והוסיף: "ארנון הוא איש של שלום... הוא גם קצת מגזים לפעמים בחלקו, במה שהוא עושה, אבל הוא איש של שלום... הוא היה חבר של [שמעון] פרס והוא התיידד עם [יאסר] ערפאת, אז הוא אמר: אני יכול להביא הנה קבוצת כדורגל פלשתינית שתשחק עם קבוצת כדורגל ישראלית ואז יהיה שלום. ככה ארנון חשב... אז ארנון פה בטח חשב: גם הוא חבר של נוני, הוא חבר של שלדון, הוא חבר שלי, הוא יעשה שלום". לדברי נתניהו, ייתכן שהוא ידע על ההצעה שהעלה מילצ'ן – להגביל את מהדורת סוף השבוע של ישראל היום. אולם, אדלסון דחה אותה באומרו שכל המעורבים יישבו בכלא על כך.

"אז מה? בשביל זה אני ראש ממשלה"
לוקר. לסכל את ביטול ההארכה [צילום: התעשייה האווירית]

בהמשך חזרו החוקרים לתיק 1000 ושאלו מדוע נתניהו לא ציין את מילצ'ן בדיווחו למבקר המדינה על ניגודי עניינים אפשריים. הוא השיב, כי לא ראה מקום לכך משום שלא פעל בעניינים הקשורים למילצ'ן; אם מישהו בניגוד עניינים זהו יאיר לפיד שעבד אצל מילצ'ן, טען. ברנור שאל מדוע נתניהו לא דיווח גם ב-2015, כאשר נאלץ להתפטר ממשרד התקשורת בשל חברותו עם שאול אלוביץ. נתניהו ענה: "כל העולם ידע על הקשר שלי עם מילצ'ן". החוקרים הראו שהיועץ המשפטי דאז של משרד האוצר, יואל בריס, סבר שהעדר הדיווח מהווה בעיה; "אז מבחינתו זה מהווה בעיה", הגיב נתניהו.

בנוגע לרכישת הסיגרים אמרו החוקרים, כי בדקו עם ראשי לשכתו לשעבר של נתניהו ועם נהגיו את גרסתו, לפיה הם קנו עבורו סיגרים. ראשי הלשכה, למעט נתן אשל, אישרו שהיו רכישות אך אמרו שמדובר היה בסיגרים בודדים. שישה מבין שבעת הנהגים הכחישו זאת, נהג שביעי טען שרכש בחנות מסוימת – אך בעלי החנות אמר שמעולם לא ראה אותו. נתניהו שב ואמר כי בחודשים בהם לא קיבל סיגרים ממילצ'ן – קנה רבים בעצמו.

החוקרים עסקו גם בסוגיית ערוץ 10 כפי שנדונה במאי 2015, ערב הקמת ממשלתו החדשה של נתניהו. לדבריהם, הרשות השנייה סברה שיש לדרוש מן הערוץ לשלם דמי זיכיון בסך 16 מיליון שקל כדי למנוע את סגירתו, בעוד האוצר סבר שיש לחכות לממשלה החדשה. נתניהו החליט ב-13.5.15 – יום לפני השבעת הממשלה – לאמץ את עמדת הרשות השנייה. לדבריו, מילצ'ן לא דיבר עימו והוא פעל על-פי עמדת היועץ המשפטי דאז, יהודה וינשטיין, לפיה אין לסגור את הערוץ – למרות שרצה מאוד לעשות זאת.

נתניהו נשאל על הארכת הפטור ממס לתושב חוזר, ממנה נהנה מילצ'ן, החוק נכנס לתוקפו ב-2008 למשך עשר שנים, וכאשר חזר נתניהו לראשות הממשלה ב-2009 – הוא יזם את האפשרות להאריכו בעשר שנים, בניגוד לעמדת רשות המיסים. הוא אמר לחוקרים, כי חשב על כך כבר ב-2005 כדרך להביא ארצה הון של ישראלים, וכי ב-2009 – בעיצומו של המשבר הפיננסי – הייתה זו הזדמנות חד-פעמית לממש זאת.

החוקרים ציינו, כי בשנים 2016-2013 ניסו משרד האוצר ורשות המיסים להסיר את אופציית ההארכה, אך נתניהו שלח את מנכ"ל משרדו, הראל לוקר, למנוע זאת. לדברי נתניהו, זו הייתה עמדתו המקצועית של לוקר, וכי משרד האוצר גם התנגד להשקעות בגדר ההפרדה ובתשתיות. "אז מה? בשביל זה אני ראש ממשלה. אני רואה פה הזדמנות לא נורמלית", אשר אכן עלתה יפה – וללא כל קשר למילצ'ן, שכלל לא דיבר עימו על מעמדו.

תאריך:  08/03/2023   |   עודכן:  08/03/2023
איתמר לוין
+כאשר ראש הממשלה בוחש בתקשורת
09:15 09/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
החקירות לא סייעו לנתניהו לשפר את מצבו: היו בהן סתירות וגרסאות מתפתחות, לצד תיאור של התערבות נרחבת ובעייתית בשוק התקשורת  ▪  תיאור החברות עם מילצ'ן עלול להפוך לחרב פיפיות, ואילו כלפי מוזס הפגין נתניהו כמעט פרנויה
הגיע להרמת קול וחבטות בשולחן [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+"זה לא שקר, זה בעיית זיכרון"
15:55 08/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
החוקרים תהו מדוע נתניהו הכחיש שהקליט את שיחותיו עם מוזס ונענו: שכחתי  ▪  נתניהו אישר שעסק במכירת ערוץ 10 וניסה להביא למכירת וואלה  ▪  אדלסון העיד שנתניהו ביקש ממנו - במקביל לשיחותיו עם מוזס - להקטין את תפוצת ישראל היום
בלווטניק. ערוץ 10 [צילום: מארק ניימן, לע"מ]
פאקר. ידיעות או וואלה [צילום: קים צ'ונג, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הוא יהרוג אותי כי הוא שולט בהם!"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זיו נאמן
9/03/23 11:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
בנימין נתניהו אישר, בחקירתו ב-15.12.17, כי תיווך בין ג'יימס פאקר לבין שאול אלוביץ - שניים מידידיו - במטרה שהראשון יקנה מן השני את אתר וואלה וכי לא ראה בכך בעיה כלשהי. בצורה דומה התייחס נתניהו לכך שהוא אשר יצר את הקשר שהביא את לן בלווטניק לרכוש את מניותיו של ארנון מילצ'ן בערוץ 10 - מלמד תמליל החקירה הנחשף ב-News1.
08/03/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
בשנת 2012 קבע בנימין נתניהו, בתפקידו כשר התקשורת, שאם יימכר ערוץ 10 לאילן שילוח (אותו כינה "אולטרה שמאלני") יהיה עליו לשלם דמי זיכיון בסך 16 מיליון שקל. אולם, כאשר בפועל קנה את הערוץ - שאחד מבעליו היה ארנון מילצ'ן - לן בלווטניק, אותו הביא נתניהו עצמו לעסקה, נמחקה לחלוטין הדרישה לתשלום למדינה. כך הראו החוקרים לנתניהו בחקירתו ב-19.11.17 בתיק 1000, הנחשפת ב-News1.
08/03/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
ארנון מילצ'ן טען שחברותו עם בנימין נתניהו הרסה את חייו. יעקב וינרוט המנוח, פרקליטו של נתניהו, אמר בעדותו בתיק 1000, כי אם היה יודע שמילצ'ן הוא מבעלי ערוץ 10 - היה מבהיר לנתניהו שקבלת מתנות ממנו היא בעייתית מאוד. כך אמרו אנשי המשטרה בעת חקירתו של נתניהו בתיק 1000 ב-9.11.17, הנחשפת ב-News1.
08/03/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
"נוני מוזס הקים פה ממשלות, שלט בממשלות כל עוד אני לא הייתי ראש הממשלה, ותמיד היו לו אנשים גם בחדר הזה [במעון ראש הממשלה]. לא פעם ולא פעמיין אנשים בממשלה". כך אמר בנימין נתניהו בחקירתו בתיק 1000 ב-6.3.17, הנחשפת ב-News1. תת-ניצב כורש ברנור שאל האם ראשי הממשלה היו בובות של מוזס ונתניהו ענה: "בוא נגיד שהיו אנשים שהיה לו קשר איתם".
07/03/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
בנימין נתניהו לא ביקש ייעוץ משפטי בטרם עסק בענייני ערוץ 10, וזאת למרות ידידותו הקרובה עם ארנון מילצ'ן שהחזיק ב-24.5% ממניות הערוץ. בחקירתו בתיק 1000 ב-27.1.17, הנחשפת ב-News1, אמר נתניהו שהידידות הייתה ידועה לכל ואיש לא התריע בפניו שאל לו לעסוק בערוץ זה.
07/03/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il