|   15:07:40
מנהלת   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

הזעה וריח גוף - לא מה שחשבתם

זה לא נעים, זה לא אסתטי, זה מביך, אבל זה חלק מאיתנו - הזיעה היא יכולה להפתיע אותנו כמעט בכל מצב: כשחם לנו, כשאנחנו מתאמצים, כשהגענו לגיל הנכון, לפעמים אפילו סתם כך ללא סיבה למה היא תופסת מקום כל-כך משמעותי בחיינו, ולמה אנו נלחמים בה בכל פעם מחדש? לרפואה הסינית הקלאסית יש תשובות
25/08/2011  |     |   כתבות   |   תגובות
לרפואה הסינית הקלאסית יש תשובות [צילום: AP]

זה נראה כאילו עניין של מה בכך, אותו איבר גדול הפרוש על גופנו, העוטף אותנו מקצות הבהונות ועד מעלה הראש ואינו מניח לאף פינה להיות חשופה. אותו איבר העוטף אותנו כנייר צלופן המבודד אותנו מהקיים סביבנו במרחב והמקנה לנו מראה ארוז ומסודר, אותו איבר עליו נמצאות כמשנות סדורות אלפי נקבוביות אשר מאפשרות לנו לקיים דו-שיח בין החוץ לבין הפנים. אותן נקבוביות שלעיתים נראה כי הן מקיימות דו-שיח מתמשך בינן לבין עצמן, ומנהלות להן "משק נוזלים" משלהן הנשען על מקורות נוזלים פנימיים עמוקים.

הרפואה הסינית הקלאסית מתייחסת אל העור כאל הריאה השלישית של גוף האדם. באמצעות העור אנו נושמים, קולטים, פולטים ומשמרים את גופנו. מערכת העור מציגה בפנינו תופעת בריאה ייחודית, שככל שמתעמקים בה, מבינים עד כמה העור נחשב לפלא בעל יכולות טבעיות שיגרמו לטכנולוגיות היי-טק מתקדמות ועתידיות להחוויר לידו.

תהליך הנשימה של העור מאפשר לנו מעברים. מעברים של נוזלים וחומרים מפנים הגוף החוצה, ולהפך. באמצעות מעברים אלו, קיימת האפשרות להעביר נוזלי גוף אל הרמה החיצונית, העור, וליצור סיכה ולחות לאותה עטיפת צלופן הזקוקה למידת לחות נאותה על-מנת להיות פלקסבילית (גמישה) דיו. הזנת הנוזלים מפנים הגוף החוצה, חייבת להיות רציפה ותמידית על-מנת לשמר את העור החשוף לשינויים האקלימיים הסובבים אותנו, והמשפיעים ישירות עליו. רוח, שמש, חום, לחות ועוד, כל אלה מהווים גורמי השפעה על העור, ובהתאם הוא מגיב.

על-פי הרפואה הסינית הקלאסית, ברמת העור קיימת לנו נוכחות של אנרגיה. אותו כוח בלתי נראה אך המתבטא. אנרגיה זו אחראית על פעולת סגירת ופתיחת נקבוביות העור, ובהיעדר נוכחות אנרגטית ברמת העור, נבחין בהתבטאויות המייצגות לנו חוסר איזון.

גיל, מעבר ומה שביניהם

כאילו לא די במה שעובר גופה של האישה במהלך חייה - וסת, מחזור חודשי, הריון, לידה, הנקה וגיל המעבר. שלב שקשה לדלג עליו, ובעצם דורש מן האישה לעבור מפלס נוסף של מבחן, מבחן המציאות בו הגוף מתחיל ל"בגוד" בה ונותן את אותותיו ללא הודעה מוקדמת, וללא רצון להתחשבות.

בגיל המעבר, מתחילה האישה להבין כי ההזעה שידעה עד-כה היא כאין וכאפס לעומת מה שמצפה לה, וכשכל חייה הקפידה על אסתטיקה ורעננות גופנית, עליה כעת להתמודד עם תופעת מפלי אגלי הזיעה אשר מותירים אותה נבוכה אל מול התופעה.

מדוע זה קורה לנו? הרפואה הסינית הקלאסית מתארת את גוף האדם כיחידה המכילה שני כוחות נסתרים המנוגדים זה לזה, והמשלימים זה את זה. האחד כוח ה-YANG (אקטיבי) אשר מייצג לנו בגוף את רעיון התנועה, הזרימה, החום וההנעה. ומנגד כוח ה-YIN (פסיבי) אשר מייצג לנו בגוף את רעיון החומר, השימור, הקירור והרגיעה. עם השנים, נחלשת בגופה של האישה הנוכחות של כוח ה-YIN (חומר).

החל מגיל הבגרות, מאבדת האישה בכל חודש בימי הוסת, דם, נוזל החיים, אשר מייצג בגופנו את כוח ה-YIN, דפוס התנהגותי גופני חודשי זה מוביל לכך שהמבנה הנשי נוטה להיות חלש יותר באספקט ה-YIN. כאשר מגיעה האישה לגיל המעבר, חולשת כוח ה-YIN (החומר) מתעצמת ואנו פוגשים תסמינים של הידלדלות העצם (נגיסה ודעיכה ברמת החומר), הפסקת הדימום הוסתי (הגוף אינו יכול להמשיך ול"אבד" דם, חומר) וגלי חום. דעיכת כוח ה-YIN יוצרת מצב בו הכוח מנגד ה-YANG דומיננטי יותר, ותופס את מרחב ה-YIN. אותו כוח המשתלט נותן את אותותיו הטבעיים - חום אשר מטבעו מרחיב את נקבוביות העור ומאפשר לנוזלי הגוף, הזיעה, לברוח לה מן הגוף. והרי אלו אותן הזעות השכיחות לשלב גיל המעבר.

דרכי הטיפול

הרפואה הסינית הקלאסית מתייחסת אל ההזעה כאל סימפטום ולא כאל בעיה. תופעת ההזעה מעידה לנו על חוסר איזון פנימי הגורם לה להופיע. על-מנת להתמודד עם התופעה, עלינו לזהות מה המקור, ומדוע האדם מזיע רבות. במצבים של הזעה ספונטנית, נסתייע בדיקור והפעלת נקודות אשר יעודדו יצירה ובניה של אנרגיה בתוך הגוף, וכן נוכחות של אנרגיה ברמת העור על-מנת לאפשר לנקבוביות העור להיפתח ולהיסגר בהתאם לצורך.

כמו-כן ניתן להשתמש בכוסות רוח ובטכניקת טווינא (פיזיותרפיה סינית) אשר שתיהן מעודדות זרימה של אנרגיה ברמת העור. לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר, נוכל לרקוח פורמולת צמחים ייחודית אשר מסייעת בהגברת נוכחות כוח ה-YIN בגופה. אותו כוח מקרר ומרגיע אשר יהווה מענה הולם לגלי החום וההזעות התוקפים אותה.

הזעה

ההזעה הינה תהליך טבעי של הגוף התופס מקום כתוצאה ממספר פעולות ותהליכים המתרחשים בגוף. נוזלי ההזעה, הינם נוזלי גוף הקיימים בגופנו באופן קבוע ואשר חיוניים מאוד בנוכחותם לשם קירור, הזנה, לחלוח וסיכה למפרקים בגופנו (הנוזל הסינוביאלי).

איבוד או התכלות נוזלי הגוף באופן שאינו מאוזן, יכולה להרע לגופנו, וליצור חוסר איזון. ביכולתן של נקבוביות העור להיפתח ולהיסגר וכך הן מאפשרות מעברים של נוזלים. העור עליו הן פרושות מגיב בהתאם לתנאים המשפיעים עליו. במצב של נוכחות חום, אנו נבחין כי נקבוביות העור נפתחות ומתרחבות וכך מתאפשרת הזעה, ואילו בנוכחות של קור, יתקיים ההיפך ונבחין בכיווץ ובסגירה של הנקבוביות, מה שלא יאפשר מעברים. זה כמובן מסביר לנו את שכיחות ההזעה בתקופת עונת הקיץ לעומת שכיחות ההזעה בתקופת עונת החורף. אולם לא תמיד תהליך ההזעה נובע מאותם מניעים וסיבות, ולרוב נשמע עדויות אישיות שונות אודות תופעת ותהליך ההזעה.

הזעה בעקבות מאמץ פיזי

זו היא הזעה טבעית, נכונה ובריאה, המאפשרת לגוף העוסק בפעילות, לקרר את עצמו בהתאם לנדרש. כאשר אנו עוסקים בפעילות, אנו יוצרים תנועה. תנועה מטבעה יוצרת חום, וחום מרחיב ופותח את הנקבוביות אשר מאפשרות מעבר של נוזלים לרמת העור גם לשם קירור.

להזעה בשעת מאמץ, נתייחס כאל תהליך טבעי ובריא של הגוף. נוזלי הגוף המגיעים אל רמת העור, מקררים ומצננים אותו, וכך מונעים התחממות ושריפה.

הזעה ספונטנית

בוודאי חשתם בכך לא פעם. הינכם יושבים, נטולי פעילות, לאו-דווקא בסביבה חמה ומאיידת ולפתע על גופכם הינכם חשים את נטיפי הזיעה מנתבים את דרכם אט-אט. ככה סתם ללא סיבה. בוודאי פגשתם את אותו אדם היושב מולכם במשרד ממוזג, וכל המאמץ הגופני שלו הינו באחזקת העט עימה רושם. על מצחו אגלי זיעה, ובשיפולי בית השחי על חולצתו פרושים להם עיגולים גדולים רטובים של זיעה. אינכם מבינים מה בדיוק גורם לו כל-כך להזיע. מה גורם לאותן נקבוביות עור שלו לצאת משליטה ולהיפתח כסכר מים עצום ובלתי נשלט.

התשובה לכך טמונה בגופו. לרוב, אנשים הסובלים מחוסר של אנרגיה בגוף וממצב של חום פנימי גדול, מגיעים לסיטואציה זו. היעדר האנרגיה מרמת העור אינה מאפשרת סגירה של נקבוביות, וכך אינה שולטת על מעבר הנוזלים מן הפנים אל החוץ. בהתייחס לאותם הסובלים מחום פנימי בעקבות נוכחות דלקתית כזו או אחרת, אנו כבר יודעים מהי משמעות של חום אשר מפיץ, פותח, מרחיב וכך מעודד הזעה. על-מנת להתמודד עם תופעה זו, אנו נדרש לתמוך בנוכחות של אנרגיה ברמת העור.

רטובה, יבשה, אך העיקר לא מזיקה. למה לי סאונה?

את חלקנו זה כלל לא תפס, אחרים מאוד אוהבים, ולעומתם קיימים המקפידים השבועיים שלא לומר היומיים. נשאלת השאלה - האם סאונה היוצרת בגופנו תהליך הזעה מלאכותי, אכן חיונית כל-כך?

אופנת הסאונות נמצאת במחוזותנו שנים רבות. עוד בימי בית המרזח נהגו לשבת זמן ממושך בתוך חדר האדים ולהזיע ככל שניתן. כך שלצד ההנאה ותחושת ההתחדשות, מתרחש תהליך פיזי אשר מאיץ את תהליך איבוד נוזלי הגוף, הזעה.

חשיבות נוכחות נוזלי הגוף בגופנו גדולה, והיא מאפשרת לנו לקיים בין השאר את מערכת העור בצורה מאוזנת. כל זאת משאיר אותנו עם התובנה כי אנשים הנוטים להזיע רבות מכל סיבה שהיא מומלץ כי לא ישתמשו במנעמי הסאונה למרות תחושות ההתחדשות והניקיון שהיא מקנה וזאת על-מנת לשמר את מערך הנוזלים החיוני בגוף.

הכותבת היא מנהלת מסלול לימודי הרפואה הסינית במזרח מערב בת.ל.מ
תאריך:  25/08/2011   |   עודכן:  25/08/2011
קרן בית-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הזעה וריח גוף - לא מה שחשבתם
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שיר-טל
26/08/11 13:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם תום החופש הגדול וחזרה לשגרה ולסדר יום של לימודים או גנים, כדאי לעשות סדר גם בתזונה של הילדים, כדי שיוכלו לשמור על ריכוז ועירנות.
25/08/2011  |  שירלי קיטרון  |   כתבות
הכרה ישראלית
24/08/2011  |  דוד בדין  |   כתבות
בליל שבת, פרשת 'ויצא', י"א בכסלו תשס"ג, שהה אלוף משנה דרור וינברג מח"ט חברון במפקדת החטיבה, כשהתקבל המידע על חוליית מחבלים שפתחה בירי לעבר 'ציר המתפללים'. וינברג חש לאירוע, וכשיצא מהג'יפ כדי לאתר את מקורות הירי, נפגע ממכת אש, ונהרג. בתקרית נפלו עוד 11 חיילים ואנשי כיתת הכוננות של היישוב היהודי בחברון.
24/08/2011  |  חגית ששר  |   כתבות
יש לי יחס אישי מיוחד לבית צעירות מזרחי, ברחוב דב הוז 18-16, במרכז תל אביב. אמי ע"ה הייתה המנהלת שלו, זמן קצר לאחר הקמתו. הבר-מצווה שלי נערכה באולם הצנוע של הבניין. הורי, אני וילדי התפללנו בבית הכנסת שלו. רעייתי המנוחה למדה בו. אחותי נישאה בגינה שלו. לכן, קשה לי, אולי יותר מאשר לאחרים, לראותו מוזנח ונעזב. אשמח על כל שימוש ציבורי נאות שייעשה בו. מצד שני, אתנגד לכל שימוש שיעמוד בסתירה לצוואת הנדבן שהקימו, בפרט כאשר "כוכבי" הסיפור הם צעירים פורעי-חוק, שפלשו אליו, ולשמחתי הורחקו ממנו על-ידי המשטרה.
24/08/2011  |  אלעזר לוין  |   כתבות
הילד שלכם עולה לכיתה א'. אתם מביטים בו ולבכם מתפוצץ מאושר, מגאווה ומדאגה. המחשבות לא עוזבות את הראש - מה יהיה, איך יהיה, איך הוא יסתדר שם, ובכלל - הילקוט יותר גדול ממנו, בקושי רואים את הראש שלו!
24/08/2011  |  קרן יטיב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
אלי אלון
אלי אלון
ב-7-8 באפריל 1980 בחג שביעי של פסח בוצע בקיבוץ משגב עם פיגוע מיקוח, שמטרתו הייתה שחרור מחבלים הכלואים בישראל    בפיגוע נרצחו 3 ישראלים ובהם חייל צה"ל ו-5 מחבלים חוסלו
יוסף אליעז
יוסף אליעז
יש לאפשר לאסירים שנאסרו בשל עבריינות "הצווארון הלבן" או חובשי המגבעות החרדיות, שנאסרו בשל עבירות-מס, מעילה, גניבות קלות ובעיקר עברייני-תנועה או עבירות כמעשני סמים קלים להגיש בקשות ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il