|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

שיפוט מהיר: מועמדים לעליון

אווירה נעימה בתיק רצח

השופטת רויטל יפה-כ"ץ מצליחה להשרות אווירה עניינית ונעימה אפילו בתיקי פשע חמור - מבלי לפגוע כהוא זה ברצינות הטיפול בתיקים עצמם גם התערבות של שופט אחר בסדרי עבודתה, לא מוציאה אותה משלוותה במקביל, היא פועלת ביעילות רבה ותוך שמירה על זכויות הנאשמים והנהלים המחייבים
26/12/2011  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות
השופטת יפה-כ"ץ. עניינית, רצינית ויעילה [צילום: בוצ´צ´ו]

בידיים כבולות
בשעה 09:36 מגיע, בשעה טובה, הסניגור שאמור היה להתייצב ב-09:00. יפה-כץ נוזפת בו, אבל שוב ברוח נינוחה: "אדוני מקדים". הסניגור נותן תירוץ כלשהו, אבל יפה-כץ לא קונה אותו: "אנחנו יודעים שאתה לא איש של בוקר". מסתבר שכבר יש לה ניסיון איתו, הוא תמיד לא מדייק, אך כמו כל השופטים במצבים הללו - ידיה למעשה כבולות

כרטיס ביקור
רויטל יפה-כץ, סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, נולדה בישראל בשנת 1956. בשנת 1974 סיימה את בית הספר התיכון שליד האוניברסיטה העברית בירושלים ועד 1976 שירתה בצה"ל.

בשנת 1980 סיימה יפה-כץ בהצטיינות את לימודי המשפטים באוניברסיטת תל אביב, ואת ההתמחות עשתה במשרד עורכי דין פרטי. בשנים 1987-1983 עבדה כעורכת דין שכירה, ולאחר מכן עבדה עד 1993 בשלוחת אשקלון של פרקליטות מחוז הדרום.

את הקריירה השיפוטית החלה יפה-כץ בשנת 1993, כאשר מונתה לשופטת שלום. בשנת 1997 כיהנה כרשמת בבית המשפט המחוזי בבאר שבע וכשופטת בפועל בו, ואת המינוי הקבוע קיבלה ביולי 1998.

השופטת: רויטל יפה-כ"ץ, סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע

המועד: יום חמישי, 22.12.11, שעה 09:00

הנושא: תיקים פליליים

השופטים רויטל יפה-כ"ץ (אב"ד), אריאל ואגו ויורם צלקובניק נכנסים לאולם רק בשעה 09:20, אבל עד מהרה יתברר שהם חיכו לסניגור שאמור היה להגיע לטיעונים לעונש בשעה 09:00 - כך שלמעשה הם מקדימים את הדיון שאמור היה להתחיל ב-9:30. מדובר בתיק ביטחוני, בו מבקשת התביעה להגיש מסמכים צבאיים מסוימים. לפני שהיא מתחילה, בודקת יפה-כ"ץ אם הנאשם זקוק לתרגום ואומרת בחיוך למתורגמן: "נדמה לי שהוא יודע עברית יותר טוב ממך". האווירה הנעימה שמשרה יפה-כ"ץ באולם תימשך לכל אורך השעה הבאה.

אחרי ההתדיינות בין התובעת לסניגור, מחליט ההרכב שהסניגור יגיב תוך 21 יום לבקשה להגשת המסמכים ולאחר מכן ייעשה מאמץ לסיים את התיק בתוך יום אחד. יפה-כ"ץ מציעה שהדיון הבא יהיה ב-8.1.12, אך הסניגור מציין שזה נותן לו פחות מ-21 הימים המובטחים. "יש בזה משהו", מודה יפה-כ"ץ ומוסיפה בחיוך: "אנחנו תמיד יכולים לקצר לך את זמן התגובה". לבסוף נקבע הדיון ל-1.3.12, ותוך עשר דקות נעשה צעד משמעותי לסיום הטיפול בתיק.

התיק הבא מייחס עבירות מין לנאשם מאריתריאה שטרם הובא מתא המעצר. יפה-כ"ץ מציינת ש"חייבים אותו, כי זו תחילת הדיון" ועד שיגיע - דנים בבקשת המדינה לגביית עדות מוקדמת. הסניגור אינו מתנגד, כי אין חלופת מעצר ומרשו מוחזק בכלא. יפה-כ"ץ מציעה את 16.1.12, אך הסניגור לא יכול: "יש בר-מצווה של בן-דודי בכותל המערבי, באים אורחים ממקסיקו". יפה-כ"ץ מגיבה, בחיוכה הרגיל: "תירוץ מצוין", וקובעת ל-8.1.12. בעיה נוספת: צריך מתורגמן מטיגרית. "יש כאלה שאתה מרגיש שהם מתורגמנים מעולים", אומרת יפה-כ"ץ, "ויש כאלה" - ואינה משלימה את המובן מאליו. "יש שוטר מקרית מלאכי, שנתקלנו בו באיזשהו תיק, והוא היה מצוין, אבל אנחנו לא יכולים לבקש ממנו". הצדדים מנסים להיזכר במי מדובר ויפה-כ"ץ אפילו שואלת שוטר שממתין לתיק אחר, אבל הם מתקשים להיזכר. כאשר יגיע הנאשם מאוחר יותר, תוודא יפה-כ"ץ שכתב האישום הוקרא לו והוא הבין את תוכנו.

"אנחנו יודעים שאתה לא איש של בוקר"

בשעה 09:36 מגיע, בשעה טובה, הסניגור שאמור היה להתייצב ב-09:00. יפה-כ"ץ נוזפת בו, אבל שוב ברוח נינוחה: "אדוני מקדים". הסניגור נותן תירוץ כלשהו, אבל יפה-כ"ץ לא קונה אותו: "אנחנו יודעים שאתה לא איש של בוקר". מסתבר שכבר יש לה ניסיון איתו, הוא תמיד לא מדייק, אך כמו כל השופטים במצבים הללו - ידיה למעשה כבולות.

ההמתנה לנאשם בתיק הקודם מאפשרת ליפה-כ"ץ לעבור לתיק הבא, תיק רצח, וכאן מצפה לה הפתעה. הסניגור מספר שבאולם אחר נקבעו הכללים בהם יישמעו עדויותיהם של הנאשם ושל אחד מקציני המשטרה שחקרו אותו. יפה-כ"ץ: "מעניין מאוד. מי קובע לי את הכללים באולם שלי?" מסתבר שזהו השופט אלון אינפלד, שדן בבקשה להסרת חיסיון וקבע שלא רק שהעדויות יישמעו בדלתיים סגורות - הנאשם גם יאובטח בידי שוטרים ולא בידי אנשי שירות בתי הסוהר, כדי למנוע דליפה של מידע מודיעיני העלול לסכן חיי אדם.

יש שופטים שהיו מגיבים בכעס על המצב הזה, אבל לא יפה-כ"ץ, שאומנם לא מרוצה אבל אינה מאבדת את שלוותה: "זה מסובך לי מדי. מישהו קבע שהדיון שלי יהיה בדלתיים סגורות? אני כבר די הרבה שנים [שופטת], אף אחד לא הורה לי לנהל דיון בדלתיים סגורות. בדרך כלל הסמכות לקבוע את אופן ניהול הדיון - ולא שיש לי מונופול - היא של ההרכב שיושב בתיק". התובעת: "נכון שהיינו צריכים להגיד שם שאנחנו מסכימים ולבוא לפה לבקש רשות". יפה-כ"ץ: "לא קרה שום אסון". היא שואלת את הסניגור לדעתו, והוא משיב: "אני חסר אמירה". יפה-כ"ץ: "אין מצב, זו הפעם הראשונה מזה שנתיים".

"נדמה לי שכבר שמענו את זה"

מאחר שיש צורך לתאם את ליוויו של אותו נאשם, חוזרת יפה-כ"ץ לסניגור המאחר: "נתעסק עם מר אביטל, למרות שהוא איחר והייתי רוצה להשאיר אותו קצת באולם, אבל אין לי משהו אחר לעשות". הצדדים מציגים עסקת טיעון עם נאשם, עובד קנטינה בבית סוהר, שהואשם תחילה בשוחד ובעבירות ביטחוניות, אך כעת נותר רק השוחד בדמות תשלום של 2,000 שקל. יפה-כ"ץ מקשיבה בריכוז, מביטה בעורכי הדין, ולבסוף פונה לנאשם: "זכותך להגיד את המילה האחרונה, אנחנו גם רוצים לשמוע אותך". לאחר שהלה מדבר ומשיב לשאלותיה של יפה-כ"ץ, היא מודיעה על דחיית ההחלטה ל-8.1.12. "זה לא אומר שלא נקבל את ההסדר", היא מציינת, "זה רק אומר שאנחנו רוצים לחשוב". בהחלט נקודה לזכות ההרכב, שאינו חותמת גומי אוטומטית.

כעת חוזרים לאותו תיק בו קבע אינפלד כיצד יישמעו העדויות. בינתיים חוזר לדוכן העדים קצין משטרה שכבר סיים את עדותו, שכן בית המשפט התיר לסניגור - שקיבל חומר חדש - להציג שאלות חדשות. יפה-כ"ץ מקשיבה בריכוז רב וזוכרת כל פרט. בתגובה לאחת השאלות היא מעירה, עוד לפני שהתובעת בכלל חשבה להתנגד: "נדמה לי שכבר שמענו את זה". אחרי עוד דקה או שתיים, היא קוטעת שוב את הסניגור: "אני לא מפריעה לך בחקירה, הבאנו אותו במיוחד, אבל כל זה לא קשור לחומר החדש". כאשר הקצין אומר שאינו מבין את אחת השאלות, מגניבה יפה-כ"ץ חיוך קטן. כאשר הסניגור מאריך בדבריו ולבסוף שואל מדוע לא הוזמנה מעבדה ניידת לזירת הרצח, תוהה הקצין: "זו השאלה?" יפה-כ"ץ, בהבעה של "לא יודעת", מבקשת אף היא לדעת: "זו השאלה?" הסניגור: "כן". הקצין מסביר מדוע לא היה צורך במעבדה הניידת, ויפה-כ"ץ אומרת לסניגור: "אנחנו יודעים את כל האינפורמציה הזאת". כאשר הקצין והסניגור מתחילים להתנגח, יפה-כ"ץ קוטעת אותם מיד.

כעת הגענו לשאלת סדרי העדויות הבאות. יפה-כ"ץ: "עכשיו תסבירו לנו מה הייתה ההסכמה. אנחנו נשמע את הנימוקים או שאנחנו חותמת גומי?" הצדדים מסבירים, ויפה-כ"ץ מעלה סוגיה שאיש לא חשב עליה קודם לכן: בכלל לא בטוח שבית המשפט יכול לקבוע מי ישמור על הנאשם. "יש נוהלי שב"ס מאוד ברורים בעניין הזה, כמה מאבטחים יש במשפט רצח", אומרת יפה-כ"ץ. היא שואלת האם הדבר סוכם עם אנשי יחידת נחשון (יחידת הליווי של השב"ס); הסניגור עונה בחיוב, אבל אנשי נחשון שבאולם לא יודעים על כך דבר. יפה-כ"ץ: "אני צריכה לתת להם הוראה לצאת מהאולם ולהשאיר את הנאשם בלי אבטחה". הסניגור טוען שכך נעשה בתיקים בהם מעורב השב"כ. יפה-כ"ץ אומרת שהיא יודעת זאת, אך מבקשת לקרוא למפקד יחידת נחשון בבאר שבע כדי לנסות ולראות האם הוא יכול לפתור את התסבוכת. באולם נמצא בלש משטרה אחד האמור לשמור על הנאשם בהתאם להחלטתו של אינפלד, ויפה-כ"ץ פונה אליו בחיוך הרגיל: "שלחו אותך לבד? שלושת אנשי נחשון מאוד נעלבו".

כולם מנסים ביחד להתיר את הפלונטר, וכך נוצר בדיון בלגן לא קטן. יפה-כ"ץ מודיעה על הפסקה עד שמפקד נחשון יגיע. אך כאשר הוא עולה לאולם והשופטים חוזרים, מתברר שהמשטרה והשב"ס כבר תיאמו ביניהם כיצד יועבר הנאשם לאחריות המשטרה. כעת נותר רק לחכות לעוד שוטר שיצטרף לאבטחה באולם.

השורה התחתונה:
שופטת המצליחה להשרות אווירה עניינית ונעימה בעת הדיון בתיקי פשע חמור, בלא לפגוע כהוא זה ברצינות העיסוק בתיקים עצמם. יעילה מאוד, מקדמת היטב את הדיונים - וגם רגישה כיאות לזכויות הנאשמים ולנהלים המחייבים.

יעילות: 9

מזג שיפוטי: 9

תאריך:  26/12/2011   |   עודכן:  22/08/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בג"צ קציר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אווירה נעימה בתיק רצח
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלישמע
26/12/11 11:38
2
אורנה ק
26/12/11 22:26
3
סנגורית
21/02/12 16:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרסי סוקולוב לעיתונות הכתובה והאלקטרונית ופרס דוש לקריקטורה הוענקו הערב בתל אביב בטקס שנע בין חגיגיות לתחושת מצור. הפרס לעיתונות הכתובה הוענק לעיתונאי ידיעות אחרונות יגאל סרנה ולצלמת העיתונות ורדי כהנא. הפרס לעיתונות האלקטרונית הוענק לעיתונאי ערוץ 10 רביב דרוקר ולעיתונאי ערוץ 2 חיים ריבלין. בפרס דוש זכה קריקטוריסט הבית של מעריב, מושיק לין.
26/12/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
סוד גלוי הוא שלמטבח האיטלקי העממי אין תקומה ללא הפיצה והפסטה. לידתן של השתיים אומנם בדרום העני של ארץ המגף, אבל מסתבר שגם הצפון, העשיר יותר, אינו בוחל בהן. כמו לפלאפל ולחומוס שלנו, יש גם לפיצה ולפסטה עדנה על שולחנם של ה"צפוניים", ולא רק בארץ-מוצאן. קחו, לדוגמא, את שכונת רמת אביב ג' היוקרתית של תל אביב, שבה עושה חייל מסעדת "פסטה פינו" (רחוב אבא אחימאיר 21 במרכז שוסטר) ולא בכדי. בסוף השבוע האחרון טעמנו את מעדניה הכשרים (חלביים בלבד), כולם מתוצרת-בית, המופקים בידיה האמונות של שפית מוכשרת מאורוגוואי, שהמטבח האיטלקי הוא כבר שנים רבות נר לרגליה.
25/12/2011  |  ראובן לייב  |   כתבות
עם התחדשותה הבלתי פוסקת של שכבת עור האפידרמיס, תאי עור ישנים נדחפים החוצה, שם הם בסופו של דבר (תוך כחודש) מתים ונושרים. אצל רוב בני האדם תאי עור אלה קטנים מכדי שיהיו נראים.
25/12/2011  |  חוה לוי  |   כתבות
למרות שבמרבית ימי השנה מזהירים אותנו שהם לא בריאים, המנהג העיקרי בחג החנוכה הוא לאכול מאכלים מטוגנים. חג החנוכה מהווה אתגר לא קטן לכל "שומרי המשקל". ל-500,000 הסוכרתיים שבינינו, הוא מהווה אתגר כפול, שכן מלבד המשקל צריכים גם לשמור על איזון הסוכר בדם.
25/12/2011  |  ליטל סמואל-לוי  |   כתבות
בתחילת ההצגה הקהל מצוי בשדה תעופה. מסך הווידיאו הרחב מספק את הרקע, וקולות הרמקול המכריזים על ביטול כל הטיסות בשל מטען חשוד כפצצה - מכניסים את שלושת הגברים המהודרים, שבדרכם לטיסת עסקים - וגם את הקהל, למתח. בהמשך, מגיעה דיילת שמציעה לקהל לעבור ל"אולם המתנה”. ושם, מתחילה העלילה לקבל מינוף. על מיטה בחדר שינה, מתעלס זוג, הנשואים כל אחד למישהו אחר. האשה - נשואה לגיבור המחזה, אביב קושניר, שאמור לטוס בטיסה שהתבטלה. המאהב - אור בן עטיה, נכנס לטראנס של יחסי הסאדו-מאזו, קושר את האשה (תימור כהן היפה והסקסית) בידיה ורגליה, אך כנראה משום שיחסיהם אינם בנוים על רגש אמיתי, גם החשק לא בדיוק עובד, והוא מאונן מאחורי המיטה.בסיבוב השני הוא אונס אותה.
25/12/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il