|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

תיק עוזי ארד

מי ביקש להפיל את ראש המל"ל

י', בכיר לשעבר בשב"כ, משוכנע שחקירת עוזי ארד בנתב"ג בחשד להדלפה נועדה לא להוצאת מידע אלא להטלת אימה. הפרשה מונחת כעת לפתחו של המבקר
09/04/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
עוזי ארד. חקירה בשדה התעופה [צילום: פלאש 90]

ביקשתי מי', בכיר לשעבר בשב"כ, לצפות בעדותו של עוזי ארד בישיבת ועדת ביקורת המדינה. הדיאלוג עם י' החל כבר בעת החשיפה ב'ידיעות אחרונות' כי השב"כ עצר את ארד בפברואר בשנה שעברה וחקר אותו, לכאורה בשל הדלפה חמורה שהובילה להדחתו מראשות המועצה לביטחון לאומי.

כזכור, על-פי החשיפה נעצר ארד ונחקר בשנה שעברה בשדה התעופה עם שובו משליחות בארצות הברית. ביציאה לשרוול המטוס המתינה לו אישה צעירה וביקשה ממנו להתלוות אליה לייעוץ מדיני דחוף. ארד, שלא חשד בדבר, הלך בעקבות הצעירה המסתורית ומצא עצמו עד מהרה בחדר צדדי בנתב"ג, מול ראש אגף חקירות בשב"כ ושלושה חוקרים נוספים. הם לא רק בישרו לו על החשדות נגדו, אלא גם הודיעו לו על שלילת סיווגו הביטחוני לאלתר, פעולה שמשמעותה הדחתו המידית מתפקיד ראש המל"ל.

אולם החקירה בנתב"ג, כפי שלמדנו באחרונה, היא רק קצה קצהו של קרחון תככים בלשכת רה"מ, שכלל בין השאר מאבק סמכויות בין ארד לבין המזכיר הצבאי יוחנן לוקר, ניסיונות להנדס את הדוח שנמסר למבקר המדינה, ולקינוח תפירת הדלפה שלא הייתה לראש המל"ל כדי לסלקו מתפקידו. הכול לכאורה כמובן.

וכל זה בשעה שממעל מרחפת השאלה מי מנהל את המדיניות מול אירן, או בשפה עממית - מי יהיה אחראי להחלטה אם בקיץ ישב כל עם ישראל במקלטים אם לאו. לכן, כל מי שחושב שהוא חי במדינה דמוקרטית, כזו שפועלת בדרך מושכלת, שתהליך קבלת ההחלטות בתחומים הרגישים ביותר בה מתנהל בכישרון, בשכל וביושר, צריך להיות מודאג מן הדרך שבה נעצר ארד והודח.

וי' אכן מודאג. יש לו ותק של הרבה מאוד שעות חקירה בשב"כ, וגם סיפורי תככים או מאבקי כוח אינם זרים לו. ועדיין, כאשר התפרסמה הכתבה על מעצרו של ארד היה י' המום. "אם מה שכתוב נכון", אמר, "לארד נעשה סיכול ממוקד".

במהלך שירותו של י' בשב"כ עברו תחת ידו כמה וכמה מקרים של פצצות מתקתקות, כאלו שדרשו קבלת החלטות של חיים ומוות. "ארד", הוא אומר, "לא היה פצצה מתקתקת. גם לא עמדו על הפרק שאלות של חיים או מוות. הדרך שבה נעצר וטופל מנוגדת לכל עקרונות הפעולה של השב"כ, ובראש ובראשונה - עיקרון ריסון הכוח".

אולם י', איש זהיר וחשדני, העדיף להמתין לפני שיחרוץ דעה. הוא רצה לשמוע את ארד, בקולו, מתאר בדיוק מה עבר עליו באותם רגעים אפלים בנתב"ג שבהם נעצר עם שובו משליחות בחו"ל.
בקשה לחו"ד מ.ה. לפי סע' 21 לחוק
פרוטוקול של ישיבת הוועדה לענייני ביקורת המדינה

השב"כ: ארד הודה בחשדות
ישיבת הוועדה לביקורת המדינה [צילום: פלאש 90]

סיטואציה ביזארית
"אני מעריך שכל הסיטואציה הביזארית בשדה התעופה לא נועדה כלל לצורכי חקירה. כדי לעצור מישהו בשדה התעופה צריך להניח שהחשדות כלפיו עלו לכלל ריגול, שזה המצב הקיצוני והחמור ביותר. אולם אז החקירה הייתה צריכה להתבצע באופן שהסביבה לא תהיה מודעת לה. זה לא מה שקרה"

ההזדמנות הגיעה השבוע, עם הופעתו של ארד בוועדה לביקורת המדינה. ארד חזר ותיאר שם את השתלשלות האירועים ברדתו מן המטוס.

"ניגשה אליי גברת נכבדה וביקשה ממני להתלוות אליה להתייעצות ביטחונית", שחזר ארד. "ואתה מתלווה לכל אחד שאומר לך שאתה מבוקש להתייעצות ביטחונית?", תהה ח"כ רוני בר-און, שניהל את הישיבה. "לא", השיב ארד. "זה לא נראה לי מוזר. הערכתי שעורך דינו של ראש הממשלה, יצחק מולכו, מבקש להתעדכן בפרטי שליחותי", הסביר.

וכך, במשך דקות ארוכות צעד ארד בעקבות אותה צעירה אלמונית. הם חצו פרוזדורים ארוכים במסע שהסתיים בהגיעם לחדר צדדי ומרוחק. שם, להפתעתו של ארד, במקום עורך דינו המצוחצח של רה"מ המתינו לו אנשי השב"כ. שלוש שעות נמשכה החקירה, ובמהלכה התברר לארד שאיש אינו יודע לאן נעלם.

"הצוות בא לקבל אותי ולא מצא אותי", תיאר ארד באוזני המוזמנים לישיבת הוועדה, ובהם מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס ומבקר מערכת הביטחון במשרד המבקר, האלוף מנדי אור. אלה הקפידו כל העת לשמור על פנים חתומות, גם כאשר ארד אמר שבקרב אנשיו התעורר חשש ביטחוני: "ראש המל"ל נעלם! גם במשפחה יש דאגה".

י', שצפה לבקשתי בדיון ששודר בערוץ הכנסת, זועזע. "בכל תקופת שירותי בשב"כ לא הובאו ארבעה חוקרים יחד לחקירה, גם לא לחקירת פצצות מתקתקות. העובדה שראש אגף חקירות לקח חלק בחקירתו של ארד בנתב"ג חריגה עוד הרבה יותר. אובייקטיבית היא אינה תואמת את הנסיבות. גם אם הייתה הדלפה חמורה, כפי שלכאורה נחשד.

"לכן", אומר י', "אני מעריך שכל הסיטואציה הביזארית בשדה התעופה לא נועדה כלל לצורכי חקירה. כדי לעצור מישהו בשדה התעופה צריך להניח שהחשדות כלפיו עלו לכלל ריגול, שזה המצב הקיצוני והחמור ביותר. אולם אז החקירה הייתה צריכה להתבצע באופן שהסביבה לא תהיה מודעת לה. זה לא מה שקרה. להפך. עם רדתו מן המטוס לקחו את ארד והעלימו אותו באופן שגרם לכל הפעמונים בסביבתו לצלצל. משפחתו ידעה שהוא צריך להגיע, העוזרת האישית שלו המתינה לו בשדה התעופה, הצוות שלו חיכה לעידכונים. היה ברור שתיווצר מהומת אלוהים. מכאן עולה, לכאורה, שהיה פה סוג של זדון, כוונה להשפיל את ארד עד עפר ולשבור אותו. מדובר בהתנהלות שעל פניה נועדה לדחוף את ארד אל הקצה.

"זה מה שעולה גם מתוך מה שאמר ארד בוועדה", אומר י'."בפועל החוקרים לא התעניינו כלל בדברים שאמר ארד בחקירה בנתב"ג, אלא במה שקרה בעקבותיה. שהרי אם מראש הודיעו לארד ששוללים ממנו את סיווגו הביטחוני, המשמעות היא שמאותו רגע הוא אינו יכול עוד לשמש בתפקידו כראש המועצה לביטחון לאומי. לכן, הניסיון להציג את מה שאירע כחקירת הדלפה, ולו גם חמורה, אינו אלא הצגה מאל"ף ועד ת"ו".

כשאתה אומר שהכוונה הייתה להשפיל, לבזות ולדחוף את ארד אל הקצה, למה בדיוק אתה מתכוון, שאלתי. לקצה ממש? "כן", הוא עונה, "לקצה. ולא, את לא טועה בהבנה מה זה קצה. ככל הנראה, מתוך הכרת האיש, אופיו, הטמפרמנט שלו וההיסטוריה של הנאמנות שלו לביבי - הייתה סיבה טובה להניח שהאיש ייפול על חרבו".

במובן מסוים, אני אומרת, הוא אכן נפל על חרבו. עם צאתו מנתב"ג הוא כבר לא היה ראש המל"ל, וכפי שניסה לטעון רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, במהלך עדותו השבוע בוועדה לביקורת המדינה - על-פי זיכרון דברים של השב"כ קיבל ארד אחריות להדלפה - ומרגע שקיבל אחריות להדלפה הוסר סיווגו וממילא בטל תפקידו.

השאלה היא עד כמה התיאור של נזרי הוא תיאור נאמן של מה שקרה בשדה התעופה. נזרי מסתמך על זיכרון דברים שקיבל מן השב"כ, אולם על-פי מה שאמר ארד בוועדה לא הייתה בשדה התעופה שום קבלת אחריות מצדו להדלפה, אלא נשיאה עקרונית באחריות. יתרה מזאת, ארד הצביע על סתירה בדבריו של נזרי. על-פי ארד, ההודעה על שלילת סיווגו הביטחוני התקבלה מיד בראשית חקירתו בשדה התעופה ולא כתוצאה מ"קבלת אחריות" להדלפה.

חקירה סבוכה

שיטה להיפטר ממי שהפך לנטל
נראה שלא משנה המיקום במערכת. במרחב שנמתח מחוקר זוטר כמו ג'ורג' ועד קצה הפירמידה בדמותו של ראש המל"ל עוזי ארד, מסתמנת שיטה פשוטה ויעילה שבה המערכת הביטחונית משתמשת כדי להיפטר ממי שהפכו עבורה לנטל. אין סיווג - אין תפקיד. כל השאר פרטים

בתיאור של ארד יש הד מסוים לפרשייה ביטחונית קפקאית אחרת. קפטן ג'ורג', חוקרו של מוסטפה דיראני, מנהל כעת מאבק נגד המדינה שלשיטתו, אם לסכם אותה בשלוש מילים, זרקה אותו לכלבים. בזמנו, כאשר עלו חשדות שג'ורג' השתמש בחקירת דיראני בעינויים, היה עליו לעבור בדיקת פוליגרף תקופתית, כמקובל ביחידות מסוג זה. ג'ורג', מסיבותיו, סירב לעבור בדיקת פוליגרף, ככל הנראה מחשש שתוצאות הבדיקה ייתפרו לטובת המדינה. המדינה מצדה הודיעה לו שמרגע שסירב לבדיקת פוליגרף בטל סיווגו ועל כן גם תפקידו.

לכן נראה שלא משנה המיקום במערכת. במרחב שנמתח מחוקר זוטר כמו ג'ורג' ועד קצה הפירמידה בדמותו של ראש המל"ל עוזי ארד, מסתמנת שיטה פשוטה ויעילה שבה המערכת הביטחונית משתמשת כדי להיפטר ממי שהפכו עבורה לנטל. אין סיווג - אין תפקיד. כל השאר פרטים. ההבדל בין ג'ורג' לעוזי ארד הוא שהאחרון דווקא עבר בדיקת פוליגרף, ובה לא הוכח שהדליף. ומה שחמור עוד יותר, המשנה ליועץ המשפטי, רז נזרי, הודה שבשום שלב שהוא הפרקליטות לא האשימה את ארד בהדלפה. בשורה התחתונה, ארד יצא השבוע מנצח.

גורם משפטי נשוא פנים, שאירוע החקירה של ארד הוצג לו, התייחס בחומרה רבה למה שהתרחש בשדה התעופה. "על פניו מדובר בהליך בלתי חוקי", אמר, "וברי שמבקר המדינה, שער להיבטים החוקתיים, יבחן את העניין על כלל היבטיו, החל במעמד בשדה וכלה בהתנהלות השרירותית ששמה קץ לאלתר לתפקידו של ארד".

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, הודיע בסיומה של ישיבת הוועדה לביקורת המדינה שיחל בבדיקת פרשת ארד. העניין לא יהיה פשוט כלל וכלל. במשרד המבקר יצטרכו למצוא פתרון יצירתי להתמודדות עם החקירה, בין השאר בשל העובדה שחלק מטענותיו של ארד מתייחסות לכך שהדוח שהעביר משרד רה"מ למבקר היה דוח מוטה.

באופן נורמלי, החקירה צריכה לעבור אל מבקר מערכת הביטחון במשרד המבקר, מנדי אור. אלא שבאופן מסורתי, חוקרי שב"כ, ובהם גם היועץ המשפטי לשעבר של השב"כ, בסיום תפקידם בשירות מוצאים את דרכם למשרד המבקר. הפעם יצטרכו להסתדר בלעדיהם.

מעבר לכך, הסיטואציות יהיו לא פשוטות. כדי לברר עד הסוף את טענותיו של ארד יצטרך המבקר לזמן לחקירה שני נחקרים שעד כה היו מחוץ לטווח. ראש הממשלה וראש השב"כ. זה שנתן את ההוראה וזה שביצע אותה, אולי בהתלהבות יתרה. מה שיעמוד לשקילה ולבדיקה הוא היחסים ביניהם, או יותר נכון משוואת הכוח בין השניים. המשמעויות יהיו מרחיקות לכת. ומבחינה ציבורית אי-אפשר יהיה להצניע אותן בחלק החסוי של דוח המבקר.

ארד בינתיים שועט קדימה. ביום שלישי בערב יצאו ארד ואשתו רותי לקונצרט. המנצח היה קורט מאזור והפילהרמונית ניגנה את הפתיחה אגמונט ואת השביעית של בטהובן, שהיה כבר חירש לגמרי כשכתב אותה. למבקר אין הפריבילגיה הזאת. הוא יצטרך להקשיב היטב כדי לפרק את החקירה הבלתי קונבנציונלית שהניח לפתחו עוזי ארד.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/04/2012   |   עודכן:  09/04/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי ביקש להפיל את ראש המל"ל
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיידית מלשכתו
10/04/12 00:01
2
ביבי מדרדר אותנו
10/04/12 01:29
3
Rehvot
10/04/12 07:55
4
יוסי מ
10/04/12 09:00
5
חשדנית
10/04/12 09:26
6
יום טוב שישי
10/04/12 19:49
 
חשדנית
11/04/12 00:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לשכתו של רה"מ בנימין נתניהו פרסמה היום הודעה חגיגית: "היום (ב) עבר דף הפייסבוק האישי של רה"מ בנימין נתניהו את רף ה-200,000 אלף ליייקים" נאמר בהודעה. עוד נמסר ש"ממוצע המצטרפים החדשים ביום עומד על בין 800-1200 איש", וכי "הדף הוא כלי שמקשר בין העם לבין המנהיג". ההודעה גם מתפארת: "כל סטטוס של נתניהו זוכה לאלפי לייקים ותגובות, ומאות שיתופים, בזמן שכל הפוליטיקאים מדדים הרחק מאחור עם ממוצע נמוך מאוד שאינו מתקרב למאות לייקים." נגה כץ, דוברת הליכוד, חתומה על ההודעה.
09/04/2012  |  עמיחי סרגובי  |   כתבות
"לכתבת דוקו' – מחפשת נשים נשואות שעברו הפסקת הריון יזומה ומוכנות להתראיין על כך, אפשר תוך הצללה ועיוות קול". משפטים מהסוג הזה עולים מדי כמה דקות לעמוד פייסבוק סגור וייחודי, ומקבלים תגובות תוך שניות. מדובר בעמוד פייסבוק אקסקלוסיבי בשם PRguru, 'הגורו של יחסי הציבור', שמושך אליו מאות בקשות להצטרפות מאנשי תקשורת, עובדי ממשל ואישי ציבור.
09/04/2012  |  צביקה קליין  |   כתבות
חברה מערבית נוספת נכנסה לתחום המימון האיסלאמי, והפעם זו 'גולדמן סאקס', שבחודש אוקטובר האחרון יצאה בתוכנית להנפקת 'סוקוק', אג"ח איסלאמי, בסך 2 מיליארד דולר. אולם מתברר שבעולם המוסלמי לא כולם התלהבו מהמהלך. היו שאמרו שענק ההשקעות ממנהטן והבנקאות האיסלאמית לא הולכים ביחד. ההתקפות על היוזמה של 'גולדמן סאקס' התגברו לאחרונה ועוצמתן גרמה ליועץ השריעה, שליווה את פיתוח תוכנית ה'סוקוק' של הקבוצה, לצאת להגנתה. האיש הוא אסים חאן, מבכירי 'דאר אל אסתת'מאר', חברת ייעוץ בתחום המימון האיסלאמי. בהודעה לעיתונות אמר חאן: "הבנקים הגדולים מסוגו של 'גולדמן סאקס' יכולים לתרום לענף המימון האיסלאמי את ניסיונם המקצועי, את מיומנותם בסוגיות הנזילות והשקעות בשוקי המניות, וזה יקרב את המימון האיסלאמי לאידיאל שלמענו הוא פועל, כמובן תוך שמירת עקרונות השריעה המקובלים. נכון לעכשיו אין שום בסיס עובדתי להניח שהעקרונות האלה אינם נשמרים".
09/04/2012  |  אריה גלוזמן  |   כתבות
ביום רביעי ביקשתי מהמשנה לראש הממשלה משה יעלון עידכון - מה הוחלט בישיבה הלילית של צוות השרים להתיישבות. בישיבה שנמשכה עד השעות הקטנות של הלילה שלפני כן השתתפו ראש הממשלה והחברים הקבועים של הצוות - שר הביטחון אהוד ברק, השרים יעלון ובגין ומזכיר הממשלה צביקה האוזר. בישיבה לא התקבלה החלטה באשר לבית המכפלה.
09/04/2012  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
גרזן בראשו של מתפלל שעבר ברחוב הנביאים, מארב אבנים המוני מאורגן בדרך להר הזיתים, בקבוקי תבערה על דירות ועל אוטובוס, דקירה ברכבת הקלה - כל אלה, המפורטים בטבלה המצורפת, הם רק מקצת מאירועי הטרור שהתחוללו בבירת ישראל בשבועות האחרונים. פיגועים רבים אחרים לא פורסמו כלל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il