|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הכאבים האמיתיים של שמואל דכנר

זה עשרות שנים שהוא מתלונן על מיחושים, והפעם אכן נפטר התחנות בדרכו של "עד המדינה": כלל, אזורים, חברות מאגרים, ליאון תמן, חברת מאפיות, בנייני מגורים בתל אביב, עסקיו של הלל
05/03/2013  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   משפט הולילנד   |   תגובות
דכנר. "אני חולה" [צילום: בוצ'צ'ו]

   איתמר לוין
ש"ד עד המדינה בפרשת הולילנד נפטר

שמואל דכנר הוא עד המדינה בהולילנד
איתמר לוין
הסוד הגלוי ביותר בישראל מתפרסם רשמית לאחר שהשופט רוזן הסיר את צו איסור הפרסום שהוצא עם תחילת החקירה הגלויה בפרשה, לפני שלוש שנים
לרשימה המלאה

לפני יותר משלושים שנה נפגשתי לשיחת עבודה שיגרתית עם שמואל דכנר (המנוח), אז מנכ"ל חברת הבנייה "אזורים", מקבוצת כלל. תוך כדי שיחה אחז דכנר בבטנו והפליט: "אני סובל מכאבים חזקים, אני חולה, חוששני שלא אאריך ימים". מאז חזר על אמירה זו, מפעם לפעם, במשך שנים, בשיחות עמי ועם אחרים. לא ברור אם באותם ימים היה באמת חולה פיזית, או שדימה כאבים. מכל מקום, הכאבים של השבוע שעבר היו אמיתיים, ודכנר הלך לעולמו לפני ארבעה ימים, מהתקף לב, והוא בן 75.

היה זה סוף עצוב לקריירה אישית-עסקית, עם עליות ומורדות, וגם עם סימני שאלה. דכנר, יליד רומניה ובעל תואר אקדמי במינהל עסקים, החל את דרכו העסקית בארץ בגיל 31, כאשר מונה למבקר הפנים של רסקו. שלוש שנים לאחר מכן, ב-1981, "שלף" אותו אהרן דברת המנוח, אז המנכ"ל הכל-יכול של קבוצת כלל, ומינה אותו לראש חטיבת הבנייה. דכנר ביקש וקיבל גם תואר של משנה למנכ"ל.

דברת, שהאמין בדכנר, העביר אותו לאחר מכן ממשרדי כלל ברחוב דרויאנוב בתל אביב למשרדי אזורים בבית גיבור בתל אביב, בתפקיד מנכ"ל חברת הבנייה של הקבוצה, אז אחת הגדולות בארץ. דכנר ניהל את החברה עד סוף 1981. בפגישותיי איתו, לעתים לציטוט ולעתים לתדרוך, עשה רושם של איש עסקים רציני, המנווט כראוי את החברה. יש לזכור, כי הפיקוח הציבורי על חברות בורסאיות היה אז רופף הרבה יותר מאשר היום.

בסוף 1981 הודיע דכנר במפתיע על התפטרותו מניהול אזורים. הוא החליט לעבור ממעמד של שכיר בכיר למעמד של יזם עצמאי. דכנר ריכז סביבו קבוצת אנשי עסקים, בהם אליעזר פישמן ויוסי ריגר, ויחד איתם הקים את קבוצת "המאגרים". היו אלו שלוש חברות, שכל אחת מהן התמחתה ברכישת חברות ועסקים בתחום מסוים: "מאגרי טכנולוגיה" - התמחתה ברכישת חברות היי-טק. חברת אחרת, "מאגרי בנייה" - רכשה נדל"ן. החברה השלישית, "מאגרי סחר" - רכשה חברות מסחריות. דכנר היה המנכ"ל, וגם קיבל חבילת מניות.

דכנר פעל במהירות מפתיעה, וכמעט מדי שבוע רכש חברה אחרת. ההון הגיע מהיזמים, שהאמינו בו, ומהנפקת מניות בבורסה של החברות. אבל מי שבחן לעומק את הפעילות, העלה סימני שאלה. יום אחד התקשר איתי דכנר והודיע בקול ניצחון: "רכשתי את מפעל השוקולד בילו!". העסקה הייתה מעניינת, אך בדיקה גילתה שהמחיר ששולם היה גבוה מן הריאלי.

מפולת "המאגרים"

כשהתמוטטה בורסת המניות, נקלעו גם חברות המאגרים לקשיים. תחילה נפלו המניות הרגילות, בינואר 1981. אחרי תשעה חודשים קרסו גם מניות הבנקים, במשבר הידוע של מניות הבנקים. שוויין של חברות המאגרים צנח, הבנקים - שממילא היו בקשיים - החלו לדרוש פרעון ההלוואות, והחברות נקלעו להפסדים. בסופו של דבר נמכרו במחירים נמוכים, אחת מהן לפחות לאיש העסקים הוותיק שמעון (צ'פאי) קדם.

דכנר עבר להתגורר ולעבוד באנגליה. מונה למנהל העסקים של היזם ליאון תמן, תושב אנגליה (בין היתר, בנה תמן את מלון "דניאל" היוקרתי בהרצליה פיתוח).

עבר עוד זמן, ודכנר החליט להפוך בפעם השנייה משכיר ליזם, הפעם באנגליה: הוא קנה את חברת היברד הולדינגס, בעלת עשרים חנויות מזון ושתי מאפיות. דכנר ריכז משקיעים, וקיבל 20 אחוז ממניות החברה. מה מבין יזם נדל"ן באפיית ובשיווק לחם ועוגות? אומרים, שאיש ארגון ומינהל טוב יצליח בכל נושא. זה לא קרה אצל דכנר. רשת המאפיות נקלעה לקשיים ולחובות גדולים. שותפיו ומשקיעים העלו טענות קשות נגדו. בין היתר נטען, כי הוא "ניפח" נתוני רכישת ציוד על-ידי החברה. הרשת כשלה, ומונה לה כונס נכסים. לפני כעשרים שנה חזר דכנר לארץ.

"כשתקבל את המכתב, לא אהיה בחיים"

אחד המשקיעים בהיברד היה איש העסקים הוותיק והאמין אלי פפושדו. יום אחד קיבל פפושדו מכתב מדכנר, שבו נאמר: "כשתקבל מכתב זה, לא אהיה בחיים. סליחה על שהטעיתי אותך". פפושדו, שהפסיד מאות אלפי ליש"ט בהרפתקה, הוא ג'נטלמן, שאינו מרבה לדבר על הפרשה. למה התכוון דכנר? האם חשב על התאבדות, או ששוב התלונן על כאבים ומיחושים? לא ברור.

כשחזר דכנר לארץ, לפני כעשרים שנה, החליט לפתוח בשלב הרביעי בקריירה שלו. תחילה בצניעות, בבנייה בהיקף קטן. דכנר יזם בניית בניין מגורים לא גדול ברחוב בלפור בתל אביב. אחר כך יזם בניית בניין נוסף. במשך כמה שנים שמר דכנר על פרופיל נמוך. הוא התגורר בדירה בכיכר המדינה בתל אביב, עם אשתו ושתי בנותיו. בדירה, כך מספרים, יש אוסף גדול של תמונות יקרות ודברי אמנות. לפני 18 שנים באה לידו, כך חשב, ההזדמנות הגדולה: הלל צ'רני, בעל מלון הולילנד בירושלים, ובעל הקרקעות הצמודות, מינה אותו לנציגו ומנהל עסקיו בארץ.

לא ברור מה ידע צ'רני על ההיסטוריה העסקית של דכנר. אבל לשניהם היה ברור מה המטרה והיעד: יש להפוך את ייעוד המתחם בירושלים ממלונאות לדירות, לבנות מאות דירות יוקרה ולשווקן במיליארד שקל ויותר.

האם תיווך במתן שוחד?

איך משיגים זאת? צ'רני גייס כשותפים את חברת פולאר, בשליטת עורך הדין הניו-יורקי ז'יל פלדמן, וגם את חברת קרדן נדל"ן, בשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור. קבוצת לאומי הצטרפה ב-10%. אבל לא די ביזמים. יש גם צורך לאשר תב"ע חדשה ולהשיג אישורי בנייה. כאן נכנס דכנר לתמונה. תפקידו היה לסייע לצ'רני להשיג את האישורים הדרושים. האם ואיך עשה זאת? זהו הציר שעליו מתנהל זה שנה משפט הולילנד.

התביעה טוענת, שדכנר פעל להשגת האישורים על-ידי מתן שוחד במיליונים לבכירים, בהם אהוד אולמרט, אז ראש העיר ואחר כך ראש הממשלה. הנאשמים כופרים באשמה. דכנר, שלפי כתב האישום, תיווך בהעברת השוחד, קיבל מעמד של עד מדינה, מה שהבטיח שנגדו לא תוגש תביעה, והוא אף יקבל כיסוי הוצאות וקיצבת מחיה. שמו נשמר בסוד (שהיה ידוע לכל מי שגילה עניין בפרשה), מחשש שיתנכלו לו.

מדי פעם, במהלך הישיבות, חזר דכנר והתלונן על כאבים ומיחושים שונים. לי זה נשמע לעתים כשידור חוזר של תלונותיו מן העבר. אלא שבחודשים האחרונים התברר, שיש אמת בתלונותיו. בשבוע הבא היה אמור לעבור צינתור. הוא נפטר לפני כן, והובא למנוחות בצנעה יחסית. יומיים לאחר הלוויה, התיר היום (ג', 5.3.13) בית המשפט לפרסם את שמו.

תאריך:  05/03/2013   |   עודכן:  06/03/2013
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אליעזר פישמן / Eliezer Fishman   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד רוזן / David Rozen   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאגרי בניה בע"מ   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הכאבים האמיתיים של שמואל דכנר
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי פ
5/03/13 20:20
 
א.א.
5/03/13 22:59
 
א.ב.
6/03/13 18:57
2
באותם הימים
8/03/13 01:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
"הוא מפרט לפני למי הוא נתן שוחד. האמת, בהתחלה זה נשמע לי לא ייאמן. אני אומר את זה במילה פשוטה". כך תיאר (26.11.12) עו"ד אמנון יצחקניא, פרקליטו של עד המדינה שמואל דכנר, את פגישתם הראשונה באפריל 2008. הפגישה נערכה בהשתתפותו של אביגדור קלנר, אשר יצר את הקשר בין השניים. לדבריו, בפגישותיהם תיאר דכנר את פרשת השוחד לפרטי-פרטים ונקב בכל השמות שהופיעו מאוחר יותר בתביעתו נגד הלל צ'רני.
05/03/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
מוטי זיסר החל להעסיק את אורי שטרית כאדריכל בקבוצת אלביט הדמיה בעקבות בקשתו של אהוד אולמרט, עימו הוא מיודד שנים רבות. בכך אישר זיסר את דבריו של אולמרט בחקירתו במשטרה. זיסר נקב בתאריכים שונים בציינו את מועד פנייתו של אולמרט: במשטרה אמר שהיה זה ב-2006, אך מסמכים שהוצגו בפניו לימדו ששטרית נשלח מטעמו לבודפשט כבר ב-2004. שטרית, לשעבר מהנדס העיר ירושלים, הוא כיום האדריכל הראשי של אלביט הדמיה.
04/03/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרויקט הולילנד אושר במהירות רבה מאוד בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, תוך התעלמות מוחלטת מהיבטי איכות הסביבה. אהוד אולמרט, שהיה אז ראש עיריית ירושלים, התערב בצורה יוצאת דופן למען מתן האישור. כך העידה (11.11.12) אורנה אנג'ל.
04/03/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
עד המדינה ש"ד התגורר בשכנותי במרחק של כמה בתים בלב תל אביב. למרות שלאורך חייו הוא היה אדם עתיר ממון ונכסים שרובם הושגו בדרכים לא כשרות תוך ביצוע עבירות פליליות כאלה ואחרות, הוא גר בדירה שכורה.
04/03/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, קבע (יום ב', 4.3.13) כי משפט הולילנד יימשך ללא הפסקה כלשהי למרות פטירתו של עד המדינה, ש"ד.
04/03/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
יצחקניא: כלי תקשורת ניהלו מסע נבזי  /  איתמר לוין
בתו של ש"ד בהלוויתו: סליחה שהסכמנו שתעיד  /  איתמר לוין
רוזן, ואנונו וש"ד  /  איתמר לוין
הטעות של רוזן  /  איתמר לוין
פרשת שופטים  /  אברהם פכטר
ש"ד, הפרקליטות והתקשורת  /  ד"ר רון בריימן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il