בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
אינני מציין את החג באכילת בשר ושתית יין ● אני מתחבר יותר לשמחת השחרור משעבוד ולמצוות של משלוח מנות ומתנות לאנשים החיים בשולי החברה
|
משלוח מנות [צילום: יהב גמליאל/פלאש 90]
|
|
|
|
|
קריאת המגילה היא המצווה העיקרית הקשורה בפורים. במקורות התרבות שלנו נקבע - "והכל חייבים בקריאת מגילת אסתר - אנשים ונשים, גרים ועבדים, ומחנכים את הקטנים לקרוא בה. ואפילו כוהנים בעבודתם מבטלים עבודתם ובאים לשמוע מקרא מגילה. וכן מבטלים תלמוד תורה לשמוע מקרא מגילה, קל וחומר לשאר מצוות של תורה, שכולן נדחים מפני מקרא המגילה (רמב"ם זמנים, הלכות מגילה) האם החברה הישראלית נתנה דעתה לפתוח דלתות למהגרי עבודה, העבדים המודרניים, והגרים החיים בתוכנו ולשתפם כדבר ההלכה של הרמב"ם. האם הם נמצאים בתודעתנו בין "אנשים ונשים, גרים ועבדים" לקיום מצוות החג עליהם מדבר הרמב"ם. להלכה של הרמב"ם בדבר הכל חייבים, כולל גרים ועבדים, אין לה אחיזה בדפוסי החברה שלנו. לזכותה של היהדות הרפורמית, אני מוצא לנכון לומר מלים טובות, כשחוויתי לפני שנה להיות במחיצת מהגרי עבודה רבים, שהוזמנו לבית הכנסת ונהנו בעיקר ממצוות סעודת פורים, ממצוות משלוח מנות ומתנות לאביונים כדבר ההלכה - "עַל מְנַת לְשַׁמֵּחַ לֵב עֲנִיִּים וִיתוֹמִים וְאַלְמָנוֹת וְגֵרִים". בית כנסת של היהדות המתקדמת הקפיד בקיום ההלכה בפותחו דלתותיו לנזקקים מבני ישראל ולנזקקים שלא מבני עמנו. כולם שותפו בשמחת החג. סימוכין היסטוריים למסופר במגילת אסתר הם קלושים ביותר. יש לשים לב לשמות - אסתר ומרדכי - שמות שאינם יהודיים. יתרה מזאת השמות אסתר ומרדכי שאובים משמותיהם של שני אלים מתרבות פאגנית בבלית - אישתר (אסתר) מורדוך (מרדכי). מקורות השם לא הפריעו לי. יש בלבי צער שדווקא סיפור, שהיה לסמל ומשל לגורל הקשה מנשוא של העם היהודי בין העמים, קיבל במרוצת הדורות ביטוי של חג שיש בו התרת הרצועה ומצווה להשתכר בו - "עַד דְּלֹא יָדַע בֵּין אָרוּר הֲמָן לְבָרוּך מָרְדְכַי". פורים הוא חג לזכר מאורע היסטורי, גם אם אין אנחנו יודעים מתי בדיוק התרחש ומה באמת התרחש. אני נותן את דעתי לשם המן האגגי מזרע עמלק, שהייתה לו תוכנית "ואנזה משלו להשמדה כללית של העם היהודי. אני מוכן לקבל מספר הספרים שלי כל ענישה כלפי אחראים ישירים לביצוע תוכנית ההשמדה, אבל אינני מוכן לקבל מספר הספרים היתר - "לְהַשְׁמִיד וְלַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד אֶת כָּל חֵיל הָעָם הַצָּרִים אוֹתָם טַף וְנָשִׁים וּשְׁלָלָם לָבוּז" (מגילת אסתר ח' 11). אינני מוכן לקבל, שליבת הערכים של עמי, העם היהודי, תפרוס בפני בגאווה את הנקמה כלפי כלל אזרחים: "וּשְׁאַר הַיְּהוּדִים בִּמְדִינוֹת הַמֶּלֶך ... הָרְגוּ חֲמִשָּׁה וְשִׁבְעִים אֶלֶף". אני לא אהיה שותף לצעקות הגיל בבית הכנסת, לא ארעיש ברעשנים למשמע הרג המוני. ערב פורים לפני מספר שנים נטבחו תלמידים רכונים על ספרי תלמודם בירושלים. בני עוולה טבחו זוג הורים יהודים - אב ואם - וילדיהם בשנתם. רק עם אותם רוצחים חובה שימוצה הדין, אך אינני שותף למה שמתירה המגילה - נקמה הכוללת גם "טַף וְנָשִׁים". אינני שותף לנקמה, שקיבלה בימינו את הכינוי "תג מחיר". אני גם דוחה את ההוראה שניתנה על-ידי סמכות רוחנית בישראל להשמיד את האויב העמלקי (המן הוא בן העם העמלקי) - "מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה, מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק, מִשּׁוֹר וְעַד שֶׁה, מִגָּמָל וְעַד חֵמוֹר" (שמואל א', פרק ט"ו 3). סימוכין לצו הקורא להשמדה טוטאלית של עמלק יש עוד בסיפור יציאת מצרים. בספר האוצר בתוכו את אוצרות הרוח של עמנו, אסור שיהיה בו צו המחייב להשמדה מוחלטת של עם, כולל נשים וטף ובעלי חיים, הגם שצבאו היה שותף למעשים אכזריים. אני חוזר כל פורים לסיפור המגילה, בידיעה שהיא מציינת מאורע היסטורי של עמי, גם אם אין לנו ידיעה מתי בדיוק התרחש האירוע ומה באמת התרחש בימי ממלכת אחשורוש, כאשר על סדר היום עמדה תוכנית להשמדה כללית של עמי. עלילת הסיפור מובילה להצלת בני עמי. אינני מציין את החג באכילת בשר ושתית יין. אני מתחבר יותר לשמחת השחרור משעבוד ולמצוות של משלוח מנות ומתנות לאנשים החיים בשולי החברה, כדבר ההלכה "עַל מְנַת לְשַּׁמֵחַ לֵב עֲנִיִּים וִיתוֹמִים, אַלְמָנוֹת וְגֵרִים".
|
תאריך:
|
09/03/2020
|
|
|
עודכן:
|
09/03/2020
|
|
איתן קלינסקי
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
בן נאמן
|
9/03/20 09:52
|
|
|
|
לבן הלא נאמן
|
9/03/20 12:15
|
|
|
|
בן נאמן
|
10/03/20 15:13
|
|
2
|
|
חג שמח
|
9/03/20 10:52
|
|
3
|
|
מגיב ותיק
|
9/03/20 12:08
|
|
|
|
גסות הרוח
|
9/03/20 14:42
|
|
4
|
|
אוהב את התנ"ך
|
9/03/20 15:07
|
|
|
|
בן נאמן
|
10/03/20 15:03
|
|
|
|
פרץ של שנאה
|
11/03/20 19:51
|
|
5
|
|
מאחל חג שמח
|
9/03/20 15:33
|
|
6
|
|
ב.ל
|
9/03/20 16:40
|
|
|
|
הטיפשות
|
11/03/20 11:22
|
|
|
|
בזה למגיב ב.ל
|
11/03/20 18:57
|
|
ימי פורים תמיד מזכירים לנו את עצתו של המן ל'פתרון סופי' לשאלת היהודים עוד בפרס בימיו של המלך אחשוורוש, ואת ההצלה שזכינו לה בזכות מרדכי ואסתר. מאז קמו להם יורשים בכל דור, והיום הניאו-נאצים מרימים ראש. על כך נכתב השיר "בעקבות וייזתא".
|
|
|
מגילת אסתר חובקת בחובה סיפור היסטורי של עם הנאבק על חייו, עם שבעברו התמודד עם ניסיונות מרים להכחידו מקבל ביטוי במגילת אסתר עם שלל תוספות, שיש לי איתן שיח ושיג כואב. במיוחד קשה לי להשלים עם הסיפור בסוף האגדה, המגולל את סיפור הניצחון על המן האגגי הרשע.
|
|
|
נִסְתַּיימָה הַמַּעֲרָכָה
|
|
|
ארבע מצוות מיוחדות קיימות בחג הפורים. שלוש ממצוות אלו נלמדות מתיאור החג במגילת אסתר, בה מצוין שפורים הוא יום של "משתה ושמחה ומשלוח מנות איש לרעהו ומתנות לאביונים" (מגילת אסתר ט', כ"ב). ארבעת המצוות הן: משתה ושמחה, משלוח מנות, מתנות לאביונים ומקרא מגילה. המצווה הרביעית של מקרא מגילה לא מוזכרת בפסוק שלפנינו אלא במקום אחר במגילה (פרק ט', כ"ח) "והימים האלה נזכרים ונעשים" כפי שהורו לנו חז"ל שמצווה לקרוא את המגילה. אולם אחד המנהגים המאפיינים ביותר את החג בארץ ובתפוצות הוא ההתחפשות בתחפושות ומסכות, שלה אין כלל זכר במגילה, ומנהג זה נעשה בהידור רב מקטנים ועד גדולים גברים ונשים ללא יוצא מן הכלל.
|
|
|
שימורים, פנסים, מים, לאגור. האתר גרופון מציע לי מסיכות מיוחדות כהגנה מפני נגיף הקורונה (הייתי בטוח שקורונה זה סוג של בירה, מעניין מה מצב המכירות של הבירה הזו מאז שנתגלה הנגיף). לא מזמן ביקרתי בקריית הממשלה שבעיר רמלה. אחד השומרים עמד לו שם בודק תיקים עם מסיכת הגנה וכפפות לבנות. שאר השומרים עמדו להם כהרגלם ללא שום הגנה או מסיכה. התעניינתי אם מדובר בהנחיה חדשה או סתם יוזמה אישית והמאבטח ענה לי, שזו החלטה אישית שלו. "מה אכפת לי מה כולם אומרים או חושבים, אני מגן על עצמי", הסביר לי, וכששמע את השיעול הטורדני שלי, שלא עוזב אותי כבר חודש, סימן לי להמשיך ללכת. חברים או לא - עד הבריאות. השיעול הזה בצירוף העובדה שנגיף הקורונה הגיע עד לעיר באר שבע, חשבתי לעצמי שאולי גם אני אתייצב מחר לעבודה עם מסיכה על הפנים. מצד אחד זה לא ישאיר לי הרבה חברים, מצד שני גם ככה אני לא עשיר בחברים.
|
|
|
|
|
|
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
|
|
|
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
|
|
|
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
|
|
|
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
|
|
|
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|