|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

עבאס מנסה להקדים תרופה למכה

ההנהגה הפלשתינית הודיעה על התנערות מההסכמים עם ישראל וארה"ב בניסיון להרתיע אותן מלממש את אפשרות הסיפוח של שטחים בגדה בהתאם לתוכנית "עסקת המאה". מחמוד עבאס מנסה ליטול את היוזמה לידיו, בישראל מעריכים כי ההודעה הפלשתינית היא אזהרה לקראת הבאות אך הרש"פ לא תקריס את עצמה. הרחוב הפלשתיני אדיש ולא מתרגש מהודעת הנהגתו
20/05/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
עבאס ואלמאלכי [צילום: עצאם רמאווי/פלאש 90]

העולם הערבי עוקב בעניין רב אחר הודעתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בדבר התנערות הרש"פ מההסכמים וההבנות עם ממשלת ישראל וממשל טראמפ, למרות שההודעה הזו נשמעה כבר כמה פעמים בשנים האחרונות ושום דבר לא קרה. מה ששונה הפעם הוא שההודעה הזו לא באה בתגובה למהלך ישראלי אלא לקראתו, מחמוד עבאס מנסה להקדים תרופה למכה ולהזהיר את ישראל מפני סיפוח שטחים בגדה, הוא מנסה להעביר את היוזמה לידיו ולהציב את ישראל בפני התלבטות לגבי הסיפוח הצפוי, בדיוק כמו שעשה עבדאללה מלך ירדן לפני כמה ימים כשהזהיר את ישראל כי הסיפוח יביא להתנגדות גדולה עם ירדן.

המסר של מחמוד עבאס מופנה גם לקהיליה הבינלאומית כדי שתתגייס ותפעיל לחץ על ישראל למנוע את הסיפוח כך אומר שר החוץ הפלשתיני ריאד אלמאלכי. מחמוד עבאס תיאר בעבר, במילותיו הוא, את הקמת הרש"פ כ"הישג לאומי" גדול ואת התיאום הביטחוני עם ישראל כ"קדוש", לכן הפלשתינים ומדינות ערב מתקשים להאמין כי הפעם הוא רציני ועומד להפתיע. כל הלגיטימציה של הרש"פ כישות מדינית נובעת מהסכמי אוסלו, אם מחמוד עבאס אכן יבטל אותם מצדו הרי שהוא מבטל גם, מבחינה משפטית ומדינית, את הרש"פ ואת כס שלטונו.

ההערכה המדינית והביטחונית בישראל היא כי מדובר בצעדים במישור ההצהרתי בלבד וכי מחמוד עבאס לא ימהר לשבור את הכלים, יש לו הרבה מה להפסיד, הראיה לכך שהוא לא מימש את איומיו לאחר שממשל טראמפ הכריז על ירושלים כבירת ישראל, הכיר בחוקיות ההתנחלויות ואף העביר את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, מחמוד עבאס בלע את הצפרדע ולא עשה שום דבר למרות הצהרותיו.

גורם בכיר ברש"פ אומר כי מחמוד עבאס חושש מתגובת הרחוב הפלשתיני ומההתקפות של חמאס שמאשימים אותו בשיתוף פעולה עם ישראל וברפיסות.
מאהר זאהר, נציג ארגון החזית העממית נכנס אמש בדיון ההנהגה הפלשתינית לעימות קולני עם מחמוד עבאס על נוסח הודעת הסיכום של הישיבה ועזב בכעס את האולם לאחר שהבין שמחמוד עבאס איננו מוכן לתמוך בחידוש המאבק המזויין עם ישראל, המקסימום שהוא מוכן לו הוא להגביר את "ההתנגדות העממית" לישראל, דהיינו הפרות סדר ללא שימוש בנשק חם.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שומר על ערפול ועמימות לגבי כוונותיו בימים הקרובים ובאפשרות מימוש ההחלטות עליהן הודיע, הוא הסמיך את ראש הממשלה א-שתייה לכנס את ראשי מנגנוני הביטחון כדי לדון בתיאום הביטחוני עם ישראל, נכון לשעה זו התיאום הביטחוני עם ישראל נשמר כרגיל.

הרש"פ תולה תקוות בג'ו ביידן

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי הם מקווים שג'ו ביידן יהיה הנשיא הבא של ארה"ב אחרי הבחירות בנובמבר הקרוב. לדבריהם, המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן מתנגד לסיפוח חלקים מהגדה ואם הוא יבחר כנשיא הוא יבטל את תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ. בכירים ברש"פ נמצאים בקשר הדוק עם חברים בכירים במפלגה הדמוקרטית בארה"ב ומעדכנים אותם באופן שוטף בהתפתחויות.

חשש ברחוב הפלשתיני

הרחוב הפלשתיני לא מזהה שום מאמץ רציני של הרש"פ לפעול נגד כוונות הסיפוח של ישראל מלבד השמעת הצהרות וסיסמאות נבובות, הנהגת הרש"פ לא עושה עד כה שום מאמץ להתפייס עם תנועת חמאס או עם ארגוני האופוזיציה הפלשתינים האחרים ולאמץ אסטרטגיה משותפת להילחם בסיפוח.

להפך, התיאום הביטחוני עם ישראל נמשך כרגיל, מנגנוני הביטחון של הרש"פ ממשיכים במעצר פעילי חמאס בגדה ויו"ר הרש"פ החריף את המאבק שלו בארגון החזית העממית והקפיא את התקציבים שהוא אמור לקבל מ"הקרן הלאומית" של אש"ף כדי לנסות ולכופף אותו להתיישר עם הקו הפוליטי של הרש"פ. גורמים בפתח אומרים כי אין בכוונת מחמוד עבאס לשנות את האסטרטגיה של פתח וכי המקסימום מבחינתו הוא להגביר את "ההתנגדות העממית" נגד כוונות הסיפוח של ישראל.

המשך הפיצול בין הגדה והרצועה וחוסר הרצון של הרש"פ וחמאס להגיע לפיוס לאומי בשעה קריטית כזו, מבחינתם של הפלשתינים, גורם למשבר אמון בין הרחוב הפלשתיני בגדה לבין הנהגת הרש"פ. לכן, אין מה לצפות לכך שהרחוב הפלשתיני יתנדב להוביל מאבק אלים נגד ישראל בעוד הנהגתו מובילה מאבק מדיני בלתי אפקטיבי שלא מנע את ההכרזה האמריקנית על ירושלים כבירת ישראל ועל חוקיות ההתנחלויות.

המשבר הכלכלי החריף בשטחי הגדה נמשך וכך גם תופעות השחיתות של הרש"פ, לפני כחודש נאלץ יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, בלחץ הרחוב הפלשתיני, לבטל שתי החלטות שתכנן בחשאי להעלות את שכרם של בכירי הרש"פ בעוד ראש הממשלה הפלשתיני מוחמד א-שתייה ביקש מעשרות אלפי פקידי הרש"פ לתרום 2 ימי עבודה למאמץ נגד התפשטות נגיף הקורונה. הציבור הפלשתיני בגדה מתוסכל נוכח התנהלות הרש"פ, בכירי תנועת פתח עסוקים בקרב הירושה וניסיון להדיח את "הכוכב החדש", ראש הממשלה מוחמד א-שתייה, שמנסה למנף את משבר הקורונה לטובתו כדי לחזק את מעמדו כיורשו האפשרי של מחמוד עבאס.

הלך הרוח ברחוב הפלשתיני הוא שהסיפוח הצפוי של שטחים בגדה לישראל לא באמת מעניין את בכירי פתח אלא רק ההישרדות בצמרת הרש"פ, מאז הפרסום הרשמי של "עסקת המאה" הם לא עשו שום פעולות לנסות לשנות את תוכנית השלום האמריקנית או לפתוח בהידברות עם ממשל טראמפ כדי לנסות ולמנוע את הסיפוח.

לאן פני הדברים?

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לוקח הימור גדול בעצם ההודעה על התנערות מההסכמים עם ישראל וארה"ב,אם לא יבצע את הדבר יוצג שוב ככלי ריק בעיני הפלשתינים והערבים, מאידך-גיסא, אם יממש את איומיו הפלשתינים ישלמו מחיר גבוה והרש"פ עלולה לקרוס. מבחינה ביטחונית, הפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל פירושה נזק גדול גם לרש"פ שמרוויחה מהתיאום הביטחוני לא פחות מישראל. מחמוד עבאס יהיה מרותק אישית למוקאטעה ברמאללה מכיוון שכל תנועה שלו מחייבת תיאום עם ישראל. גם המשטרה הפלשתינית לא תוכל לנייד כוחות ממקום למקום מכיוון שהיא תלויה באישור ישראלי, גם בכירי הרש"פ הנושאים תעודות VIP יאלצו להישאר במקומות מגוריהם.

מחמוד עבאס מסתכן גם באופן אישי אם יפסיק את התיאום הביטחוני עם ישראל, השב"כ הישראלי הציל את חייו לפחות פעמיים בשנים האחרונות וחשף תשתיות של חמאס שפעלו להפיל את שלטון הרש"פ בגדה. מבחינה כלכלית, הרש"פ תלויה בכספי המיסים שישראל גובה עבורה ובכניסת עשרות אלפי פועלים מנגדה לעבודה בישראל.

לפני שבועיים אישר ראש הממשלה נתניהו העברת מקדמה לרש"פ בסך 800 מיליון ש"ח כדי לסייע לה להתגבר על המצב הכלכלי הקשה בעקבות משבר הקורונה.
לא ברור עתה מה יעלה בגורל המקדמה והאם הרש"פ תיקח אותו מישראל. לא ברור גם כיצד מתכוונת הרש"פ לשלם משכורות לעשרות אלפי פקידים שלה, האם תשלם משכורות חלקיות?האם תצליח לגייס כספים ממדינות ערב?

עיד אלפיטר יחול בסוף השבוע וסביר להניח שאם מחמוד עבאס רוצה להתחיל ולממש את איומיו הוא ימתין עד לאחר החג, אבל בינתיים העניינים נמשכים כרגיל, הרחוב הפלשתיני מסרב להתרגש מההצהרות של מחמוד עבאס אלא אם יראה צעדים אמיתיים בשטח ולא רק ישמע הצהרות ממוחזרות.

תאריך:  20/05/2020   |   עודכן:  20/05/2020
יוני בן-מנחם
+מחבל חמוש ביקש לירות בישראלים בחווארה
23:48 20/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ניסיון פיגוע ירי סוכל אחר-הצהריים בכפר חווארה  ▪  מחבל פלשתיני חמוש באקדח ניסה לירות על רכב ישראלי  ▪  נהג הרכב יצא עם הנשק האישי שלו מהרכב והניס את המחבל
()
+מדינות אירופה: לא נכיר בסיפוח ישראלי
21:13 20/05/20  |  איציק וולף
גרמניה, בלגיה, צרפת, אסטוניה ופולין - מדינות אירופה החברות במועצת הביטחון של האו"ם - הודיעו כי הן רואות בדאגה קשה את כוונת ישראל לספח שטחים ביהודה ובשומרון. "לא נכיר בשינויים בלי הסכמה פלשתינית", כתבו בהצהרה המשותפת שמסרו.

"לא נכיר בשינויים בגבולות 1967, אלא אם כן יסכימו הישראלים והפלשתינים. הפתרון של שתי מדינות, כאשר ירושלים היא בירתה העתידית של שתי המדינות, היא הדרך היחידה להבטיח שלום ויציבות בר-קיימא באזור. אנו קוראים בתוקף לישראל להימנע מכל החלטה חד-צדדית שתביא לסיפוח כל שטח פלשתיני ותהווה, ככזו, מנוגדת לחוק הבינלאומי", לשון ההצהרה.

חמש המדינות האירופיות ברכו על הקמת הממשלה החדשה בישראל וטענו כי הן מצפות להמשיך ולעבוד עם ממשלת ישראל בצורה בונה ומקיפה, ברוח הידידות ארוכת השנים המחברת אותן לישראל. זאת, "על-מנת לפתח את מערכת היחסים בינינו בכל התחומים, בפרט בעניינים כמו הקורונה, חינוך, מחקר ופיתוח וכל תחום אחר שיש בו אינטרס הדדי", כלשון ההצהרה.
מועצת הביטחון. מאבק עתידי [צילום: United Nations/Eskinder Debebe via AP]
האם תמומש הצהרת הסיפוח? [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
+שר המודיעין: ניסיון אירני לממש פתרון סופי ינחית מכת מוות על אירן
19:04 20/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+"משטר שמאיים בהשמדה ימצא עצמו בסכנה דומה"
18:33 20/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה התייחס להודעה שפרסם המנהיג האירני העליון ובה קרא לפתרון סופי במאבק ישראל והפלשתינים  ▪  "איומיו של חמינאי לממש את הפתרון הסופי כנגד ישראל מזכירים את תוכנית הפתרון הסופי הנאצית להשמדת העם היהודי"
נתניהו. "האיומים מזכירים את הנאצים" [צילום: פלאש 90]
המודעה שהוצגה באתר האירני
+"ההסכמים בין אש"ף לישראל אינם קיימים"
15:31 20/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
סאאב עריקאת הצהיר בראיון לרדיו פלשתין כי כל ההסכמים שנחתמו בין ישראל לבין אש"ף אינם קיימים עוד, וכי הצהרת אבו מאזן על ביטול ההסכמים נכנסה לתוקף ברגע ההכרזה אמש
אבו מאזן. ביטול מרגע ההצהרה [צילום: פלאש 90]
החתימה על ההסכם בין ישראל לאש"ף [צילום: הבית הלבן]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עבאס מנסה להקדים תרופה למכה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
השבוע נכנס לתפקיד המנכ"ל החדש של אונרא, מר פיליפ לזריני. חילופי התפקידים מעלים את השאלה אילו דרישות יהיו לממשלת ישראל כלפי המנכ"ל החדש שאחראי על חצי מיליון תושבי מחנות פליטים, צאצאי פליטי 48', הפזורים על פני 4 מדינות: ישראל, ירדן, לבנון וסוריה.
20/05/2020  |  דוד בדין  |   יומני בלוגרים
בית המשפט העליון של ארה"ב לא ידון בערעור על פסקי דין קודמים, בהם נדחתה תביעה נגד פייסבוק שהוגשה בטענה שהיא מאפשרת למחבלים להעביר מסרים באמצעותה. את התביעה בסך מיליארד דולר הגישו משפחותיהם של חמישה אזרחים אמריקניים שנרצחו או נפצעו בפיגועים של חמאס בישראל.
19/05/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, הצהיר כי יקדם את התוכנית המדינית של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. תוכניתו של טראמפ, תוכנית המאה, כוללת סיפוח שטחים בידי ישראל והקמת מדינה פלשתינית כפוף לעמידה של הפלשתינים באבני דרך.
18/05/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
אני תמכתי בהסכם אוסלו ואף חתמתי על הפטיציה למען ההסכם. אני בעד פתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני/ערבי באמצעות מו"מ והקמת מדינה פלשתינית לצד ישראל מפני שנוצרה מציאות של מיליוני פלשתינים והדרך היחידה להבטיח קיומה של מדינה יהודית היא על-ידי היפרדות. למותר לציין שמעולם לא תמכתי במדיניותו של נתניהו. אבל, האמון שלי בכנות כוונותיו של אבו מאזן נסדק בהדרגה לאחר שמצאתי סתירות בין הצהרותיו לבין מעשיו.
האם גל התקיפות המתעבה של פלשתינים נגד חיילי צה"ל ביהודה ובשומרון מאותת כי ישראל ניצבת בפני אינתיפאדה שלישית? במורשת היהודית עקרב מגיע במפתיע. אם כן, האינתיפאדה היא עקרב.
17/05/2020  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il