|   15:07:40
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

האינטרס האמיתי של החברה הערבית

הקרב ב"רשימה הערבית המשותפת" על העתיד בשיקום החברה הערבית וביחסים עם נתניהו איננו חדש אלא עובר טלטלות שנים רבות, שבהן חד"ש בגלגוליה הקומניסטים ניסתה לשלוט בלעדית על הציבור הערבי, ועם ערכים שנגדו את הציבור הזה ח"כ מנצור הרים הפעם את הכפפה העצמאית
15/11/2020  |   אליהו קאופמן   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
בעבוע של קרבות [צילום: איתמר לוין]

הקרב המתרחש בימים אלה בתוך "הרשימה הערבית המשותפת" איננו אלא בעבוע של קרבות היסטוריים שהחלו להתרחש בתוך הפוליטיקה הערבית כבר מראשית שנות השישים של המאה העשרים. הקרב הנוכחי מתחלק לשניים: 1. מי ימשיך להוביל, כמפלגה וכתנועה פוליטית, את הרחוב הערבי, גם בתוך "הרשימה הערבית המשותפת"? 2. מהם באמת התכנים האמיתיים שצריכים להוביל את ההתערבות הערבית בפוליטיקה הישראלית? מקום המדינה ועד ראשית שנות השישים של המאה העשרים הייתה המפלגה הקומוניסטית הישראלית - מק"י שמה, זו שהובילה בלעדית את הציבור הערבי בישראל במאבקו הפוליטי מחוץ ל"קונצנזוס הציוני".

מק"י עשתה זאת למרות (ואולי דווקא בגלל זאת...) שהייתה המקדם הפרו ציוני בהקמת המדינה, דרך בריה"מ לשעבר. הקרע בין העולם הקומוניסטי לישראל, שאותו הוביל בן-גוריון כבר לאחר מלחמת 1948, איפשר למק"י לקבל צורה אנטי ממסדית למרות היותה פעילה בהקמת המדינה, והיות מנהיגייה ההיסטוריים היחידים מבין מנהיגי הפלשתינים שהורשו לחזור לארץ ישראל מגלותם לאחר מלחמת 1948.

כבר בראשית שנות השישים של המאה העשרים החלו חוגים ערבים רדיקליים לנסות ולהתנער מהבלעדיות של של מק"י - שנוהלה על-ידי יהודים בעיקר, למרות שרוב רובם של קולותייה בבחירות באו מהסקטור הערבי, שחי אז תחת ממשל צבאי בתוך מדינת ישראל. ההתקוממות הערבית נגד מק"י נשאה אופי של רצון בהקמת מפלגה ערבית אמיתית ללא שליטה יהודית. גם ערכי הקומוניזם, למרות פנייתה של בריה"מ דאז לכיוון הלאומי הערבי, היו מנוגדים לעולם הערכי הערבי, שבעיקר התאפיין בכפיפות מסורתית לאיסלאם ולשמרנות מול האנטי דתיות המוצהרת של הקומויניזם.

הצנטראליזם הקשה של מק"י רק הוסיף לקולות המרמור הערבים. בשנת 1965 הוקמה מפלגת "אל ארד" כמפלגה ערבית-ישראלית עצמאית, בסמוך לבחירות הכלליות של אותה שנה. במק"י ההיסטורית לא אהבו, בלשון המעטה, את ההקמה הזו, וכול זאת עוד על-רקע פילוגה של מק"י לשתיים (מק"י יהודית בעיקר ורק"ח, כיורשתה הערבית והקומוניסטית של מק"י ההיסטורית). אין ספק שהוצאת "אל ארד" מחוץ לחוק רק הטיסבה עם רק"ח בעיקר, שהמשיכה לשלוט ברחוב הערבי באופן בלעדי, עם ניהול יהודי-קומוניסטי ובפיקוח הדוק של הסובייטים. כלפי חוץ מחתה רק"ח על הוצאת "אל ארד" מחוץ לחוק אבל באופן מעשי הייתה שם שביעות רצון מההתערבות הממסדית נגד "אל ארד".

עד שנת 1984 המשיכה רק"ח לשלוט ברחוב הערבי באופן בלעדי, ובמיוחד ביססה את כוחה לאחר אירועי "יום האדמה" של שנת 1976. רק"ח ידעה לאחר "יום האדמה" להעניק לעצמה ציוויון "כללי" יותר בצרפה לרשימתה הפוליטית רסיס מ"הפמנתרים השחורים" ואת חלק מהנהגת ראשי המועצות המוניציפליות הערביות, שבעקבות "יום האדמה" פרשו מהמפלגות הציוניות, כמפלגת העבודה והמפד"ל. בכך ניסו ברק"ח למנוע הקמת רשימה ערבית לוחמנית חדשה. לתנועה החדשה קראו חד"ש ("חזית דמוקראטית לשלום ולשוויון"), שלימים התגלתה כפיקציה פוליטית שרק"ח והקומוניסטים פשוט השתלטו עלייה ועל בוחרייה.

עמדות חיצוניות שונות מהחברה הערבית

מק"י ההיסטורית, ולימים ממשיכתה רק"ח, חיו כבר מתחילת הדרך הפוליטית של ישראל בחברה הערבית בחילוקי דעות לא קטנים עם בסיסה של החברה הערבית. הקומוניסטים ניסו למתן את המאבק הלאומי הערבי לכיוונים סוציאליים ולויאליים למדינת ישראל. הקומוניסטים גם הובילו קו של רדיקליזם אנטיי דתי ובעד לחימה בשמרנות בחברה הישראלית, תוך ניסיון לבצע רפורמות בחיי החברה ממש, כמו הפרדת הדת והמדינה ונישואין אזרחיים. למרות הניסיון הקומוניסטי להעמיד פנים של "חומה בצורה" בתוכם - בין יהודים לערבים, הרי שלכול היה ידוע היטב כי מה שהקומוניסטים נלחמים לשינוי החברה הישראלית איננו מה שהם נוקטים בתוך החברה הערבית.

כולם גם ידעו שאת הקו המדיני והלאומי של ערביי רק"ח בעצם מכתיבים יהודים קומוניסטים, הקושרים את הרחוב הערבי בלעדית לשמאל הישראלי האנטי דתי, ומונעים מהחברה הערבית לפרוץ לציבורים אחרים. בשנת 1984 נפל המפץ הפוליטי הראשון והתפוצץ בחברה הערבית בישראל. זה קרה בהקמתה של "הרשימה המתקמת לשלום", בראשותו של מוחמד מיערי, ובסגנותו של האלוף במיל., מתתינהו פלד. כעסה של רק"ח, מלובשת ב"שמלת" השם חד"ש, הרקיעה שחקים עד כדי כך שראשייה סירבו לערוך הסכם עודפים של קולות בינה לרשימה היהודית-ערבית החדשה. חד"ש קיבלה ארבעה מנדטים ואילו הרשימה החדשה הכניסה שני מנדטים.

הרשימה החדשה העמידה הפעם ערבי בראשותה ומנגד הביאה לציבור הערבי תקווה חדשה בדמות האלוף הישראלי במילואים, שלא היה עוד מאלה שנימנו רק על ה"שמאל הישראלי המסורתי". רק"ח רתחה אבל את מה שנוצר כבר אי-אפשר היה לעצור. בבחירות 1992 כבר התמודדו שלוש רשימות על קולו של הציבור הערבי העצמאי בישראל. ח"כ אל וואב דרוורשה - ח"כ ערבי ממפלגגת העבודה, פרש ממפלגתו והקים את ה"רשימה הערבית הדמוקרטית", עימה זכה בשני מנדטים, בשנת 1992. ברחוב הערבי הפנימו כי הבלעדיות ההיסטורית של הקומוניסטים, בהנהגת יהודים מקצה החברה הישראלית, נגמרה.

יתרה מכך, בשנת 1992 יש הטוענים כי הקומוניסטים ניצלו מהיעלמות פוליטית בזכותו של ראש עיריית נצרת דאז - ח"כ תאופיק זייד, שמלבד היותו קומוניסטי היה לו גם גוון לאומני יותר, וכך הוא עצר בריחת קולות רבים מהקומוניסטים למיערי ולדרוושה, בעקבות התמוטטה של בריה"מ לשעבר, ועימה התמוטטות העולם הקומוניסטי כולו, שהיה עד אז הגב הפוליטי והפיננסי של חד"ש. גם פרישת הרסיס של "הפנתרים השחורים", מחד"ש, ומיקומו החדש בימין הישראלי לא הוסיפו כבוד לקומוניסטים, ואילו ארגון "ראשי המועצות הערביות" בחד"ש התגלה גם הוא כפיקציה.

אבל, כאמור, תאופיק זייד, הצליח להכניס בשנת 1992 שלושה מנדטים לחד"ש. בשנת 1996 הופיע גורם חד"ש במפה הפוליטית הישאלית - התנועה האיסלאמית, שגם הביאה לשינוי ערכי בחברה הערבית ולרצון להשתחררות מההשפעות האנטי שמרניות שהיו עברה רק ארס והרס לערביי ישראל. ענייני הדת והתרבות עלו דרגה. לקראת בחירות 1996 התאחדו האיסלאמים עם מפלגתו של דרוושה וצרפו אלייה את אחרון זכר "ראשי המועצות הערביות" של חד"ש - את השאם מחמיד, לשעבר ח"כ בחד"ש וראש עיריית אום אל-פחם מטעם חד"ש.

הרשימה החדשה הפכה לגדולה ברחוב הערבי הפארלמנטארי של 1996 וזכתה לחמישה מנדטים. מאז ועד היום כבר הוקמו לימים בל"ד (ע"י ח"כ עזמי בשארה שאף הוא פרש מחד"ש) ותע"ל של אחמד טיבי, שחבר חד"ש וגם הפלג ממנה... אבל חד"ש עדיין ממשיכה לטעון כי כמפלגה היא הגדולה ברחוב הערבי. כיום חד"ש כבר בשליטת ח"כים ערבים (מאז בחירות 1992) ועם מערך בחירות דמוקרטי, פתוח וזאת כאשר לטענתה כי היא נבדלת משאר הרשימות הערבית בהיותה "מפלגה יהודית - ערבית".

"הרשימה המערבית המשותפת"

מאז הקמת "הרשימה הערבית המשותפת", בשנת 2015 (מתוך אילוץ אלקטורלי בשל העלאת אחוז החסימה על-ידי אייווט ליברמן), הרי שהקרב ברשימה הזו הוא לא רק על שליטה פוליטית של מפלגה זו או אחרת אלא על סדר העדיפות של הציבור הישראלי. ח"כ מנצור עבאס - יו"ר הרשימה האיסלאמית בתוך "הרשימה הערבית המשותפת", מוליך כיוון ראיה שונה, ואפילו הפוך לראשי חד"ש, ואולי כיום גם שונה מראשי בל"ד. הקו של מנצור הוא להעמיד בראש סדר העדיפיות את הרצון לשיפור מצבם האזרחי של הערבים הישראלים לצד חזרתם למורשתם המוסלמית המסורתית, ולא להתנהל על-פי הוויות עולם רדיקליות ואניטי שמרהניות שעלולות להמיט הרבס תרבותי בערביי ישראל.

בתנועה האיסלאמית גם מאוכזבים מאי קבלת סיוע ממשי משאר מפלגות "המשותפת", ובעיקר מאנשי השמאל היהודים, בענייני פרשיות העילמות בתי עלמין מוסלמים ושאר נושאים דתיים, להם הם דווקא זוכים לגיבוי מגורמים חרדים לא מעטים. בתנועה האסלמית מבקשים להתקשר לציבורים ישראלים חדשים שהם לא פחות דורשי פשרה ושלום עם הערבים, אבל יהודי חד"ש בעיקר מונעים מהציבורים הללו להיות שותפים למאבק הערבי משום העמדות האנטי דתיות והפרו רפורמיות של ראשי חד"ש דהיום, המונעים על-ידי רעיונות מיעוט הזויים של יהודים אנטי דתים שוליים.

הופעתה של ח"כ אעידה תומה-סלימן מחד"ש, על המפה הפוליטית הערבית, הגבירה את המתח בין רוב הציבור הערבי השמרני לאלה שנגררים על-ידי היהודים האנטי דתיים הקיצוניים מחד"ש ואף מבל"ד, ובעיקר בעניין "מעמד האישה" בחברה הערבי. הניסיון של חד"ש להציג את עבאס והרשימה האסלמית כ"בוגדים" ברעיון הלאומי הערבי, בפנותם להידבר עם נתניהו כראש ממשלה, הינם צבועים. ראשי חד"ש, וגורמים נוספים ב"רשימה הערבית המשותפת", מוכנים לחבור למנהיג "יש עתיד", יאיר לפיד (עם המונח המפורסם שלו על ה"זועביז"...) ולהעלים עין מהשותפות עם ליברמן האנטי ערבי, בחזית הזו, שעל-פי הסקרים יכולה להעלות את נפתלי בנט הסופר קיצוני האנטי ערבי כאלטרנטיבה לנתניהו.

אינטריסיהם של איימן עודה, עופר כסיף ותומה- סלימן אינם מצטמצים רק בראיה לטובת הערבים אלא גם בנאמנות שלהם לגורמים פוליטיים ישראלים המעוניינים לשנות החברה הישראלית ללהט"בית יותר ולמתירנית יותר, שפירושו של דבר לקעקע את החברה הערבית ולהרסה תרבותית ולאומית. הברית של ראשי חד"ש דהיום עם לפיד ו"ישראל בתינו" הוא בעיקר על הפיכת החברה ישראלית למתירנית ואנטי דתית ופחות על טובת הערבים בישראל נטו. ההצבעה בפרלמנט, בעניין ביטול טיפולי ההמרה, היא העדות הטובה ביותר לקרבות הללו.

ארבעת ח"כ האסלמית הצביעו כאיש אחד נגד הרעיון לבטל טיפולי המרה מחשש שגם החברה הערבית תיזוק מחוק כזה, בעוד ששלושה מחמשת ח"כי חד"ש הצביעו בעד החוק מתוך הרעיונות הקומוניסטים שעוד טבועים בהם, לבנות בארץ חברה מתירנית שתמנה גם את החברה הערבית. שמונת הח"כים האחרים של "הרשימה הערבית המשותפת" ברחו ונמנעו מההצבעה בעיודעם כי החברה הערבית וצמצביהם יקיאו ויוקיעו אותם אם יצביעו בעד החוק הזה, ומנגד בגלל נאמנותם לשמאל היהודי ההזוי הם לא יכלו להצביע נגד החוק שמא יראו "בלתי מתקדמים" ו"קלריקלים". הציבור הערבי דרש כי בהמשך ההצבעות יצביעו השמונה נגד החוק, שאם לאוו "הרשימה המשותפת" תיוותר כמעט ללא מצביעם ערבים, ששוב יחרימו ברובם את הבחירות לפרלמנט הישראלי.

המפץ האסלמי

ח"כ מנצור עבאס, ואנשי התנועה האסלמית שלצידו, הבינו כי המלחמה האישית נגד נתניהו איננה משרתת את האנטרסים הציבריים הערביים וכי שיקומה של החברה הערבית מהפשע העודף שלה עדיפים על פני חבירה למשתקי הפעילות מהשמאל הישראלי ההזוי, שלבסוף מוצאים את עצמם מחוברים נגד נתניהו לאנטי ערבים גדולים יותר כבנט וליברמן. מנצור עבאס וחבריו גם הבינו שאינטרסי חבריהם ב"משותפת" מונעים לא מעט מאינטרסים זרים לחברה הערבית בישראל כמו החלשת הדת, שבירת השמרנות וחיזוק הלהט"ביות, עד כדי חדירתם לישובים הערביים. עבאס גם הבין שחלק מחד"ש ומבל"ד מתנגדים לנתניהו ולגנץ בגלל מלחמתם בשותפי נתניהו וגנץ שהם החרדים, מלחמה שאיננה משרת את הציבור הערבי.

גם בתוך חד"ש ובתוך בל"ד הקו הפרו שמאלני ההזוי איננו חד וגם שם, ובמיוחד בתע"ל של טיבי, מעוניינים לא מעט גורמים פוליטיים ערבים לחדור לעוד רבדים מתונים בחברה הישראלית ולא לתת עוד יד למשל להחרמת החרדים ב"וועד נגד הגזענות", שאמור להיות וועד בראשות ערבים אבל רפורמים ממרצ ההזויה מנהלים אותו. עבאזש יודע שגישה לציבורים יהודחים חדשים ועבודה עם משרדי הממשלה הרי שיפתחו פתח חדש ואם לאוו הרי שראשי חד"ש החדשים (עודה, תומה - סלימן וכסיף) ימשיכו לשלוט בציבור הערבי בסיסמאות חסרות תוכן ובסיס ערבי ויותירו את החברה הערבית מחוץ לתמונת העשייה, השיקום וההשפעה הפוליטית. הטענה של מתנגדי עבאס כי הוא בדרך לפירוק המשותפת עוברת ברצונם לשמור את "הרשימה הערבית המשותפת" שלימה אך גם עקרה מכול שינוי והשפעה לטובת המגזר הערבי, תוך צמידות לסיסמאות רעיוניות שמזמן עברו לעולם הערכאי.

ימי רגב

ולסיום סיפור שראשי חד"ש ושאר מופעי השמאל הישראלי בקרב הערבים מסתירים. לפני כשנה וחצי ביקרנו בעיר אום אל-פחם ושוחחנו עם ראשי העיר על מצב התרבות שם. ראשי העיר העידו בפנינו כי דווקא בימייה של השרה מירי רגב מהליכוד הרי שהתרבות בעיר משופעת בתקציבים ממלכתיים, יותר מבימי שולמית אלוני ויולי תמיר מהשמאל, שכינהו כשרות תרבות...

תאריך:  15/11/2020   |   עודכן:  15/11/2020
אליהו קאופמן
+צה"ל הרחיק בירי חשודים שהתקרבו מגבול לבנון
19:37 15/11/20  |  עידן יוסף
לוחמי צה״ל ביצעו נוהל מעצר חשוד שכלל ירי באוויר לאחר שזיהו שני חשודים שהתקרבו לגדר הגבול עם לבנון. לאחר הירי, החשודים התרחקו מהמרחב.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האינטרס האמיתי של החברה הערבית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
אירן הפגינה יהירות רבה בהתבטאויות ההנהגה שלה לקראת פרסום תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב והיא המשיכה להפגין ביטחון עצמי גם אחר ההכרזה התקשורתית על ג'ו ביידן כנשיא הנבחר, נשיא אירן חסן רוחאני אמר לפני כמה ימים כי לא מעניין את ארצו מי ינצח בבחירות, הוא קרא לנשיא הבא של ארה"ב לכבד את החוקים והאמנות הבינלאומיות",אנו רוצים לקבל כבוד ולא להיות מטרה לסנקציות, לא חשוב מי ינצח בבחירות" הבהיר רוחאני. נשיא אירן טען כי לא משנה מי ינצח בבחירות וכי "לממשל הבא לא תהיה שום אופציה אלא להיכנע לאומה האירנית".
סגן הנשיא ג'ו ביידן הוכרז מנצח בבחירות לנשיא ארה"ב לאחר שהשיג את 270 האלקטורים הנדרשים. למרות ההכרזה, הנשיא דונלד טראמפ טוען לזיופים ומתכוון לפנות לערכאות משפטיות, בין היתר כדי להביא לספירה מחודשת של הקולות. ניסיונו של טראמפ לקעקע את ההליך הדמוקרטי והכישלון המסתמן של הדמוקרטים להשיג "גל כחול" שיביא להם רוב בסנאט, ממחישים ביתר שאת את הקיטוב של החברה האמריקנית.
קשיים משמעותיים בשיחות בין ישראל ללבנון, לאחר ששני הצדדים העלו הצעות פרובוקטיביות וקיצוניות בהשוואה לעמדות הפתיחה. כך חושף הבוקר (ו') לראשונה, כתב המדיני של ישראל היום, אריאל כהנא.
06/11/2020  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
משלוח חקלאי ראשון יצא מישראל לאיחוד האמירויות לאחר שבשבוע שעבר קיבלה ישראל אישור רשמי מהשלטונות באמירויות לייצא תוצרת חקלאית טרייה וחומר ריבוי, לרבות זרעים, מישראל לאמירויות.
05/11/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
במסגרת המומנטום של קידום הסכמי שלום ונורמליזציה עם מדינות במפרץ ובאפריקה, לישראל אינטרס לקדם הסכם דומה גם עם הממלכה הסעודית בשל חשיבותה המדינית, הכלכלית והדתית. אולם, לסעודיה אילוצים שונים מבית ומחוץ, כמו גם רגישויות שמייחדים אותה. מחיר נרמול היחסים צפוי להיות גבוה יותר עבורה ביחס ליתר מדינות המפרץ. לפיכך, לא ברור מתי ובאלו תנאים היא תיאות לחתום על הסכם דוגמת הסכמי אברהם. מאמר זה מנתח את מערך השיקולים הסעודיים – ההזדמנויות והאתגרים הנלווים למהלך של נרמול יחסים עם ישראל – ויעמוד על המשמעויות וסיכויי ההיתכנות שלו.
31/10/2020  |  יואל גוז'נסקי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il