|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חזרנו אלייך חיפה [צילום: משה מילנר/לע"מ]

ארץ תפארת

אני עדיין מריח את ניחוח הקפה המהביל והארומטי שהוגש בפינג'נים ברחוב הראשי בעיר התחתית "רחוב המלכים" Kingsway, כיום רחוב העצמאות הצעירים מגישי הקפה היו חבושים בתרבושים טורקיים אדומים הר הכרמל היה מקסים בשיפוליו הצבעוניים, אבל האופי היה בעיר התחתית, הערבית
19/08/2021  |   צבי גיל   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מראה מ"דן פנורמה" אל המפרץ 2008 [צילום: צבי גיל]

מראה מן המושבה הגרמנית אל "דן פנורמה" 2021 [צילום: צבי גיל]

צבי גיל במלון בחיפה [צילום: באדיבות צבי גיל]


קפיצה לחיפה

מזמן לא כתבתי פוסטים תחת הכותרת "ארץ תפארת". זאת לא משום שארצנו אינה עוד כזאת, אלא שאני, עקב הקורונה, לא הרחקתי נדוד מעבר לשרון הצפוני, שם מתגוררות שתים מבנותיי. במהלך שנותיי הרחקתי נדוד כמעט מקצה לקצה כדור-הארץ, כשהמנטרה שלי היא טוב לצאת החוצה כדי לשוב הביתה. וביתי כאן בארץ הוא מקדש מעט לי. כל אימת שיצאנו, הבנות שמעו מאמן כי אביהם, יוזם המסע, אחרי שהוא שולף מן המזוודה את התכולה ומסדר אותה במדפים, למחרת בבוקר עוד בטרם יציאה לסיור הראשון, הוא חוזר למזוודה ומתחיל להחזיר אליה פריטים לקראת שיבה הביתה.

הפעם בתי הצעירה, איה, הודיעה לי: בוא ניסע לחיפה, הזמנתי מלון נחמד במושבה הגרמנית ותוכל לחזור הביתה כעבור יום. בדיוק תפור עליך. עובר ושב. אידיאלי. זה היה לפני שהתפרסמה המודעה בעיתונים בגודל חצי עמוד ובמסגרת תמונה מושכת היה כתוב: "צאו מהקופסה וסעו לחיפה". נסענו.

הביקור האחרון שלי בעיר הכרמל היה ב-2008. התארחתי במלון דן פנוראמה רק כדי שאוכל להזין את העיניים מן המראה של ההר שנושק למפרץ וכל מה שנמצא על הצלע. הפעם מלון צנוע יותר, אבל נחמד יותר.

יש לי פינה חמה מאוד בלב לחיפה. אל חופה ירדתי בנובמבר 1945 מן "הנסיכה קטלין" שהביאה את העלייה החוקית האחרונה אחרי מלחמת העולם השנייה, לרבות קבוצה גדולה של צעירות וצעירים במסגרת עליית הנוער. מסיבה זאת הייתה על כך ידיעה בעיתונות אז.

בחיפה קבלתי את אמי שהגיעה לארץ ישר ממחנה העקורים בברגן בלזן, ב-1947 על סמך היות בנה תושב פלשתינה. אחד הדברים שהפליאו אותי היה כשבאתי לפגוש את אמי, זה לא היה בנמל אלא אצל קרובי משפחה של ידידתה שבאה אתה ביחד לארץ, משפחת טונדובסקי מן העיר שלי זדונסקה וולה. אך המיוחד שלו שמתי לב היה הרחוב שבה היא גרה. רחוב חסאן שוקרי בלב הכרמל. התברר ששם גרו גם יהודים וגם ערבים מן המעמד הבינוני ביחסי שכנות טובים. שכונה מעורבת. במרכז הכרמל.

אני עדיין מריח את ניחוח הקפה המהביל והארומטי שהוגש בפינג'נים ברחוב הראשי בעיר התחתית "רחוב המלכים" Kingsway, כיום רחוב העצמאות. הצעירים מגישי הקפה היו חבושים בתרבושים טורקיים אדומים. הר הכרמל היה מקסים בשיפוליו הצבעוניים, אבל האופי היה בעיר התחתית, הערבית.

ובהקשר זה. ערביי חיפה, מוסלמים או נוצרים לא גורשו מחיפה לאחר הקרב על חיפה בשלהי אפריל 1948. רבים נמלטו, אך לא בשל גירוש. לאחר תבוסת הכוחות הערביים, סיירו רכבים של ההגנה ברחובות העיר התחתית שם גר הרוב של הערביים, תוך שהכריזו ברמקולים וקראו לתושבים הערביים שלא להימלט, וכי לא יאונה להם כל רע, אלא שהם צריכים רק למסור את נשקם. במוסגר. תחקיר התיעוד שלי השאיר בי הרושם כי מצד אחד לא דרבָּנוּ בריחת הערבים מחיפה, אשר מחציתם היו נוצרים, ומאידך לא מנענו אותה בפועל. הממסד היה בסופו של דבר שבע רצון מן הבריחה. בקרב על חיפה שהתחיל ב-21 באפריל והסתיים בניצחון ב-22 באפריל נטלה חלק מרכזי חטיבת כרמלי שעם שורותיה נמניתי. אלא שבאותו זמן הייתי במחנה אמונים של ההגנה ליד קיבוץ "אלונים". עם זאת שילבתי על בסיס תיעודי את כל מהלכי הקרב מכיבוש בית הנגא'דה ועד להפגזה המאסיבית של ה"דווידקות" שהרעש הנורא שלהן הפחיד את הערבים יותר מאשר הנזק, וסיום המערכה למחרת היום - ברומן ההיסטורי שלי "לשחק על החלומות".

אניה יוונית גדולה בין ניו-יורק לחיפה

קצת למעלה משנתיים לאחר מכן, באוגוסט 1950 שוב הייתי בחיפה והפעם הפלגתי לארה"ב כשליח לתנועת הנוער "יהודה הצעיר-הנוער הציוני". זאת הייתה אוניה יוונית גדולת מידות ושמה "נֶפטוּניָה". אנו הישראלים שהפלגנו בה קראנו לה "שלפטוניה". היא עשתה את דרכה לניו-יורק במשך 18 ימים. בדרך עגנה "נפטוניה" בחופי יוון, איטליה, לרבות סיציליה ומלטה כשהתחנה האחרונה לפני ניו-יורק היא האיים האזוריים. אניות הפאר בימינו לא עושות סיור נרחב כזה. השיבה כעבור שנתיים הייתה באוניה מניו-יורק לאיטליה וממנה באונייה "נגבה" שהגלים שיחקו בה טרמפולינה.

לימים, תוך כדי חיפוש על אוניה יוונית גדולה זאת שמהלכת בין חיפה לניו-יורק, גיליתי דבר מה שלא ידעתי את פשרו. מדוע לא שבתי לארץ בקו ישיר מניו-יורק לחיפה. מסתבר כי משרד החוץ האמריקני, ה"סטייט דפרטמנט" שאנשיו לא היו חובבי ציון, בלשון המעטה, אסרו על אוניות נוסעים הפלגה ישירה בין ניו-יורק לבין חיפה בשלהי מלחמת העצמאות. במאמר ב"על המשמר", הביטאון של מפ"ם בשעתו, ב-8 ביוני 1949, כותב ג'יי סי לוריא כי "יהודים אמריקנים רבים רוצים לבקר את המדינה החדשה אך יש בעיה בתעבורה. עליהם להפליג לאירופה באניות נוסעים גדולות ומשם לחיפה. זה מאריך מאוד את ההפלגה ומייקר אותה. אך יש אוניה יוונית גדולה בשם "נפטוניה", שלא מכבר ערכה את מסע הבכורה שלה, שהיא היחידה אשר שטה במישרין מניו-יורק לחיפה. כיצד יגיע שיטפון זה של תיירים בקיץ זה למדינת ישראל - שאלה שמלבינה שערותיהם של סוכני נסיעות". היה לי הכבוד לנסוע ב"נפטוניה".

כשנישאנו, יהודית ואני, בשלהי שנת 1952 עשינו את "ירח הדבש" אצל אחותה של רעייתי הטרייה במושב "שער ישוב", בגליל העליון, ישוב על טהרת המָג'ָארים. לא היה כסף למשהו אחר. בכול זאת רציתי שנבלה לפחות החלק השלושים ואחד אז של "ירח דבש" בעיר האהובה עלי - חיפה, ואכן ככה עשינו. בילינו יום תמים בחיפה. אם זכרוני לא מטעה אותי זה היה במלון עדן, בצומת רחוב הרצל. מלון שנבנה בשנות ה-30 ונחשב למלון טוב. אז עדיין לא ניתנו לבתי מלון כוכבים. סמוך למלון הייתה חנות ספרים וקניתי לרעייתי ספר על אמנות הציור.

חזרנו אליך - חיפה - סוף יולי 2021

"אז מה יהיה עם חיפה"? אני שואל את האיש שיושב מולי במסעדה הסינית יאן יאן בעיר התחתית בחיפה. האיש הוא ידידי ישעיהו - שייקה - תדמור, חיפאי עד הלשד. גדל ולמד בחיפה, לימד והיה מנהל בית הספר הריאלי, עשה את הדוקטוראט והיה לפרופסור וחוקר בתחום החינוך מן הידועים בארץ. קבענו שעם בואנו נאכל צהריים, בתי ואני והוא ורעייתו נטע. שייקה מוריד את המזלג ואומר לי "זאת השאלה שהחיפאים שואלים את עצמם זה שנים". וגם אני מוריד את מזלג ושואל אותו. "ומה אתה חושב"? הוא חושב שזה מורכב מכמה גורמים.

לא היה לחיפה ראש עיר שיעשה איזה פריש מיש ויעורר את היפהפייה הנרדמת. וכשקם אחד עם שאיפה עזה לשינוי, כמו יונה יהב, זה לא הלך לו. וזה מביא אותו לסיבה השנייה. חיפה נשארה "מפאיית" באופיה. היא תקועה באבני ההר מאז אבא חושי ואין גוף שמאתגר אותה, אומר לי שייקה ומוסיף שזה מוליך לגורם השלישי. מטרופולין בימינו כמו ניו-יורק או תל אביב זקוקים לעירוי מתמיד לקהילות ולאנשים שיאתגרו אותה. וזה לא קרה בחיפה. עם העלייה הרוסית חשבו שאנשיה יעשו את המלאכה, אבל הם הפכו לחיפאים גנאולוגיים. "ואתה יודע", מוסיף תדמור, אני לא בטוח אם החיפאים רוצים בשינוי. הם לא רוצים עיר תיירותית".

ישנה גם אכזבה מראשת העיר ד"ר עינת קליש-רותם, אדריכלית, מתכננת ערים ואזורים, אישה בעלת שאיפות שהציבור בחר בה ותלה בה תקוות, ואלה נכזבו. לדעת כמה אנשים שאתם שוחחתי לא זו בלבד שלא ניכרים חידושים עירוניים כביטוי לשינוי אלא גם דברים בסיסיים סובלים. כמו למשל לכלוך, הזנחה. ואכן כשהסתובבנו בעיר התחתית בחיפה, היא שוקקת כמו ש-down town צריך להיות אבל ראינו את ההזנחה. אני לא יודע אם הסיבה לכך היא שזה רובע שהוא ברובו ערבי והרשות המוניציפלית לא משקיעה יותר מאמצים וממון כדי לשפר את המראה של המבנים והסביבה, מבלי להרוס ולבנות תחתם גורדי שחקים. או שמא התושבים עצמם לא אכפת להם. התוצאה היא אותה תוצאה.

במושבה הגרמנית הסמוכה ישנם פנינים ארכיטקטוניים שהטמפלרים הקימו, אחדים מהם כשם מייסדיהם - הֵיכָלות. מלון שוּמאָכֶר שבו היינו הושלם על-ידי משפחת טמלפרית בשנת 1933. המבנה עבר תהליך שימור יסודי בשנים 2018-2015 ויש בו השילוב הנהדר של מבנה היסטורי מטופח כשהאבזוּר הפנימי הוא סופר מודרני. אלא שהוא ודומיו לא מהווים מחרוזת. שרונה הטמפלרית בתל אביב, שהעירייה שימרה ושיפצה, אומנם לא עונה עדיין על התקוות שתלו בה, אבל זה קולאז' יפה. בחיפה למרגלות הגנים הבאהאיים המרהיבים, המושבה הייתה אמורה להיות איזה מרבד צבעוני. היא לא.

שמתי לב שעל אחד הקירות במלון הייתה אמירה ממוסגרת של הרצל. "וישובו לחיפה, עיר נהדרת, שכוּנָה לחוף התכלת". גרסה ישראלית של חוף התכלת הידוע Cote D'azur - הריוויירה הצרפתית. אף שהכרמל יורד לחוף התכלת כמו הרי ה"מאסיף ד'לאסטרל שלחופי קאן וניס - חיפה אינה הריוויירה הצרפתית - לטוב ולרע. אבל היא עיר מקסימה - שלנו. בעוד פחות מחודשיים נכדי שון דוד פוגל יתחיל ללמוד בטכניון, ששוכן בה, אדריכלות נוף. אפשר שעם הזמן הוא יתרום דבר לתפארתה של עיר הכרמל. ככה או אחרת - שאני אחזור לשם, אם אוכל, זה בטוח.

תאריך:  19/08/2021   |   עודכן:  19/08/2021
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ארץ תפארת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מורה דרך
21/08/21 09:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הממשלה רק הושבעה אבל האם הבחירות הבאות בפתח? ישראל נמצאת במשבר פוליטי המשקף שסע חברתי עמוק לאחר ארבע מערכות בחירות ושנתיים רוויות שנאה המשקפות מתח בין-גושי עמוק. הקמת ממשלה בעלת רוב זעום, והמאבק העז על הלגיטימציה לקואליציית מרכז שמאל-ימין ממחישים יותר מכל את עומק השסע. אחת הסיבות למצב היא שיטת הבחירות הנוכחית המשקפת את השסע והמעצימה אותו.
19/08/2021  |  שמואל סנדלר  |   יומני בלוגרים
על-פי גורמים מצרים, המודיעין המצרי הוא שמנע השבוע התנגשות צבאית בין ישראל לחמאס בעקבות שיגור רקטה מהרצועה לעבר העיר שדרות, לאחר שכוח מסתערבים של מג"ב חיסל בעיר ג'נין ארבעה חמושים בעת מעצר של פעיל חמאס שתיכנן לעשות פיגועים בישראל.
באפוס המיתי "אודיסיאה" אשר נכתבה על-ידי הומרוס מתואר הגיבור המיתי אודיסיאוס בעודו נאלץ לצלוח מיצר מבהיל בין סיציליה ואיטליה. בצד האיטלקי נמצאה סקילה, מפלצת בעלת ששה ראשים שחטפה מלחים וגררה אותם למצולות. מן הצד השני הייתה כריבדיס, מערבולת שהטביעה אוניות על יושביהן. מצב זכויות הנשים באפגניסטן מאז שנת 2001 הוא של אודיסיאה מסוכנת ביותר בין השבטיות לאיסלאמיות.
18/08/2021  |  חן קרצ'ר  |   יומני בלוגרים
מאמר מאת איתמר רבינוביץ "מלחמת הנרטיבים הישראלית-פלשתינית"1 דומה לערסל. הוא נשען בשני גבהיו הקוטביים על מהלכים מדיניים מעשיים. הראשון הוא צמד המכתבים ששיגר בעל כרחו ג'ימי קרטר למנחם בגין במסגרת הסכם השלום עם מצרים, ובו אישר הנשיא האמריקני כי ידוע לו שבעיני ישראל "הפלשתינים" הנזכרים במסמכים הם "ערביי ארץ-ישראל", ו"הגדה המערבית" היא "יהודה ושומרון". בגין קיבל זאת מקרטר בתום ועידת קמפ דייוויד ב-1978.
18/08/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
התערוכה המרכזית המהפנטת את כל רואיה היא שטיחי הקיר המונומנטליים של מריק לכנר. את כל הישגיו במשך השנים בציור מופשט אכספרסיוניטי, המשולב בדימויים ארציים ותת-מודעים הוא ממחיש הפעם בעיבודים בגיוונים שונים ובטכניקות שונות בעבודות הטוויה של השטיחים. הצבעוניות המרהיבה הכובשת כל כך לבבות עולה על כל יתר האלמנטים בעבודותיו אלו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
 מערכת הטילים הטקטיים של הצבא האמריקני (ATACMS) [צילום: אנדרו דיקסון/צבא ארה"ב/AO]
יאיר נבות
בימים הקרובים ייחלו להגיע לאוקראינה, דרך פולין, מערכות הנשק והתחמושת שאושרו במסגרת חבילת הסיוע הצבאית, ובראשן טילי ה"פטריוט" - זה עדיין לא צפוי לאפשר לצבא האוקראיני להוציא לפועל מה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il