|   15:07:40
  יורם אטינגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
קונסוליה אמריקנית בירושלים

פגיעה בארה"ב ואתגר לישראל

אימוץ עמדת מחלקת המדינה בסוגיית ירושלים יהווה הפרה של החוק האמריקני, התעלמות ממציאות בת-3,000 שנים המתועדת למשעי בממצאים ארכיאולוגים ונוספים, סטירת לחי למורשת האבות-המייסדים של ארה"ב, ותפגע באינטרסים מדיניים-ביטחוניים של ארה"ב
08/11/2021  |   יורם אטינגר   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
בירת ישראל
ב-1949, בעיצומה של מלחמת העצמאות לחצה ארה"ב להימנע מסיפוח מערב ירושלים "הכבושה" ולהסכים לבינאום העיר. ב-1950 גבר הלחץ, שלווה באיום לנקוט צעדי ענישה דיפלומטים וכלכליים, אבל רה"מ דוד בן-גוריון הגיב בהכרזה על ירושלים כבירת ישראל, העברת משרדי ממשלה רבים מתל אביב לירושלים, שדרוג תשתית התעבורה לירושלים, העברת אלפי עולים לשכונות חדשות שנבנו צמוד לקווי שביתת הנשק בירושלים, והקצאת קרקע להרחבת הבנייה בעיר.

אם הנשיא ג'ו ביידן יסוג מהכרת קודמו, הנשיא דונלד טראמפ, בירושלים המאוחדת כבירה הבלעדית של ישראל, ומושב שגרירות ארה"ב בישראל, הוא יישם את תפישת העולם של מחלקת המדינה (מחמ"ד) הפועלת לחלוקת ירושלים, ונכשלת בשיטתיות בכל הקשור למזה"ת.

לדוגמה, ב-1948 הובילה מחמ"ד מערכה ברוטלית נגד הקמת המדינה היהודית; ב-1978/79 תקעה סכין בגב השאה הפרסי הפרו-אמריקני וסייעה לאייתולה חומייני האנטי-אמריקני להשתלט על אירן; בשנות ה-80' ראתה בסדאם חוסיין בעל-ברית ראוי לשיתוף-פעולה מודיעיני ומסחרי; ב-2009 הפנתה עורף לנשיא מובראק הפרו-אמריקני ואימצה לחיקה את "האחים המוסלמים" (ארגון הטרור הסוני הגדול בעולם);

ב-2011 פעלה להפלתו של קדאפי והפכה את לוב לאתר מרכזי של טרור איסלאמי בינלאומי; ב-2015 הייתה גורם מרכזי בהענקת 150 מיליארד דולרים למשטר האייתולות באירן והכשרתם כאילו היו אמינים ושומרי-חוק; ב-2021 פועלת מחמ"ד לתיאום עמדות עם האו"מ וארגונים בינלאומיים אנטי-אמריקנים, ממשיכה לחזר אחר משטר האייתולות למרות מעורבותו העמוקה בטרור ומלחמות אזוריות וגלובליות; מחזרת אחר חמאס והטרור החות'י בתימן, אך מפעילה לחצים על סעודיה, מצרים ואיחוד האמירויות הפרו-אמריקנים; ועוד.

אימוץ עמדת מחמ"ד בסוגיית ירושלים יהווה הפרה של החוק האמריקני, התעלמות ממציאות בת-3,000 שנים המתועדת למשעי בממצאים ארכיאולוגים ונוספים, סטירת לחי למורשת האבות-המייסדים של ארה"ב, ותפגע באינטרסים מדיניים-ביטחוניים של ארה"ב.

ירושלים המאוחדת והחוק האמריקני

הקמת קונסוליה אמריקנית בירושלים, שתהייה למעשה שגרירות אמריקנית לרשות הפלשתינית, תהווה הפרה בוטה של "חוק השגרירות בירושלים" שזכה לתמיכה-רבתי בציבור האמריקני ורוב סוחף בשני בתי הקונגרס, ונכנס לתוקף בנובמבר 1995.

לפי "חוק השגרירות בירושלים":

"ירושלים תמשיך להיות מאוחדת תוך הגנה על זכויות כל הקבוצות האתניות והדתיות בעיר...
"יש להכיר בירושלים כעיר הבירה של ישראל, וכמקום מושבה של שגרירות ארה"ב בישראל...
"ב-1990 אישרו שני בתי הקונגרס - פה אחד - את החלטה מספר 106 המבטאת עמדה נחרצת בזכות אחדות ירושלים תוך שמירה על זכויות כל הקבוצות האתניות והדתיות בעיר... "ב-1992 אישרו בית הנבחרים והסנאט - פה אחד - את החלטה מספר 113... המציינת את השנה ה-25 לאיחוד ירושלים ומדגישה את תמיכת הקונגרס באחדות העיר... "ב-1996 תחגוג ישראל את יובל ה-3,000 לנוכחות היהודית בירושלים שהתחילה בתקופת דוד המלך... "התייחסות החוק ל'שגרירות ארה"ב' כוללת את משרדי השגרירות ואת מגורי שגריר ארה"ב..."

ירושלים המאוחדת ומורשת "האבות המייסדים"

המתיישבים הראשונים (שהגיעו בתחילת המאה ה-17) ו"האבות המייסדים" של ארה"ב, שראו עצמם כ"עם הנבחר המודרני" ב"ארץ המובטחת המודרנית", הושפעו רבות על-ידי מורשת התנ"ך, כולל הצלחת דוד המלך לאחד את 12 שבטי ישראל (בדומה לאיחוד 13 המושבות/מדינות שהביא להקמת ארה"ב) ולהעביר את עיר הבירה מחברון לירושלים (בדומה להעברת עיר הבירה מפילדלפיה לוושינגטון בשנת 1800), שלא הייתה שייכת לאף שבט (בדומה לוושינגטון שאינה שייכת לאף מדינה). דוד המלך נכנס לירושלים 3,000 שנים לפני כניסת הנשיא ביידן לבית הלבן, ו-2755 שנים לפני הכרזת העצמאות של ארה"ב.

על השפעת ירושלים על "האבות המייסדים" של ארה"ב אפשר ללמוד מהעובדה שבארה"ב יש 18 ערים ועיירות בשם ירושלים (4 במרילנד; 2 בוורמונט, ג'ורג'יה וניו-יורק; ו-1 באוהיו, מישיגן, ארקנסו, צפון קרולינה, אלבמה, יוטה, רוד איילנד וטנסי), 32 ערים ועיירות בשם Salem (שלם - השם המקורי של ירושלים), והרבה אתרים בשם Zion (ציון - שם נרדף לירושלים וארץ ישראל). בארה"ב יש אלפי ערים, עיירות, הרים, צוקים, מדבריות, פארקים לאומיים ורחובות הנושאים שמות תנ"כיים (לדוגמה, 83 שילה, 34 בית אל, 27 חברון, 19 יריחו, 18 ציון, 18 בית לחם, 18 פסגה, 10 גילעד, 9 רחובות, 9 שומרון, 8 בועז, 5 גלבוע, וכו').

ירושלים המאוחדת ואינטרס ארה"ב

הכרת הנשיא טראמפ במאי 2018 במציאות ההיסטורית של ירושלים המאוחדת כעיר הבירה הבלעדית של ישראל, ולכן מקום מושב שגרירות ארה"ב בישראל, שידרגה את תדמית ההרתעה של ארה"ב, והעבירה מסר ברור לעולם: בניגוד לנשיאים ביל קלינטון, ג'ורג' בוש וברק אובמה, שחששו מתגובות אלימות (טרור ערבי/איסלאמי) ליישום "חוק השגרירות בירושלים" מ-1995, ארה"ב שוב אינה נרתעת מלחצים ואיומים, אלא מכירה במציאות ההיסטורית של ירושלים מאוחדת. יישום החוק הצביע על הפער הרעיוני והמדיני בין הנשיא טראמפ ורוב הציבור והקונגרס בארה"ב לבין האו"מ וארגונים בינלאומיים אנטי-אמריקנים ואירופה הרופסת.

ההחלטה גם הדגישה את הפער בין עמדת רוב הציבור האמריקני ורוב נבחריו בקונגרס לבין מחלקת המדינה בעלת תפישת העולם הקוסמופוליטנית והרב-לאומית, המקילה-ראש במורת האבות המייסדים של ארה"ב ובחופש הפעולה המדינית והביטחונית העצמאית של ארה"ב נגד גופים פורעי חוק.

אובמה. כניעה ללחץ [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]



בניגוד להערכות קודרות של מומחי מחמ"ד והתקשורת "העילית" בארה"ב, השוגים בשיטתיות בכל הקשור למזה"ת, יישום "חוק השגרירות בירושלים" לא החמיר את הטרור הפלשתיני, ערבי ומוסלמי. הם גם שגו כאשר הזהירו מפני התפרצות גל טרור בתגובה לאיחוד ירושלים והחלת החוק הישראלי על מזרח העיר ב-1967.

לעומת זאת, הימנעות מישום החוק (מ-1995) על-ידי הנשיאים קלינטון, בוש ואובמה, פגעה בתדמית ההרתעה של ארה"ב, מכיוון שניתפשה ככניעה ללחץ ואיומים של גורמים ערבים/מוסלמים. אי-ישום החוק גם הקצין את ציפיות ותביעות הערבים, לא קידם את תהליך השלום, החריף את הטרור הבינלאומי, ולכן פגע בביטחון ארה"ב. לדוגמה, ב-1998 הרסו שתי משאיות תופת את שגרירויות ארה"ב בקניה וטנזניה וגרמו להרג 224 איש; בשנת 2000 נרצחו 17 מלחים אמריקנים בפיגוע של הטרור האיסלאמי במשחתת האמריקנית USS Cole בנמל עדן; ב-2001 נרצחו 2,977 איש בפיגועי "מגדלי התאומים", הפנטגון ו"אמריקן איירליינס"; ועוד.

הדיפת הלחץ האמריקני בסוגיית ירושלים

ב-1949, בעיצומה של מלחמת העצמאות לחצה ארה"ב להימנע מסיפוח מערב ירושלים "הכבושה" (כמו גם "שטחים כבושים" בגליל, שפלת החוף והנגב), ולהסכים לבינאום העיר. ב-1950 גבר הלחץ, שלווה באיום לנקוט צעדי ענישה דיפלומטים וכלכליים, אבל רה"מ דוד בן-גוריון הגיב בהכרזה על ירושלים כבירת ישראל, העברת משרדי ממשלה רבים מתל אביב לירושלים, שדרוג תשתית התעבורה לירושלים, העברת אלפי עולים לשכונות חדשות שנבנו צמוד לקווי שביתת הנשק בירושלים, והקצאת קרקע להרחבת הבנייה בעיר.

ב-1953 העביר בן-גוריון את משרד החוץ לירושלים על אפם וחמתם של הנשיא דווייט אייזנהאואר ומזכיר המדינה פוסטר דאלאס שאיימו בהחרמת המשרד על-ידי השגרירות של ארה"ב.

ב-1967 פעל הנשיא לינדון ג'ונסון לפי עצתם של מזכיר המדינה דין ראסק (שהיה ממובילי ההתנגדות להקמת המדינה) ומזכיר ההגנה רוברט מקנמארה, הזהיר את רה"מ לוי אשכול מפני איחוד ירושלים ובנייה מעבר ל"קו הירוק" בירושלים, וציין שלפי החוק הבינלאומי מעמדה של העיר הוא בינלאומי ולא ישראלי. אבל, אשכול אימץ את "דוקטרינת בן-גוריון", הדף את הלחצים, איחד את העיר והקים את שכונת רמת אשכול מעבר ל"קו הירוק", בנוסף להקמת הישוב הראשון בגוש-עציון (כפר עציון), וההתיישבות הראשונה בבקעת הירדן ורמת הגולן.

ב-1970 שכנע מזכיר המדינה וויליאם רוג'רס את הנשיא ריצ'רד ניקסון ללחוץ על ישראל לוותר על הריבונות ב"אגן הקדוש" בירושלים, ולהימנע מהרחבת הבנייה בירושלים מעבר ל"קו הירוק". אבל רה"מ גולדה מאיר הרחיבה את הבנייה באופן דרמטי, והקימה את השכונות רמות אלון, גילה, הגבעה הצרפתית ונווה יעקב, המאכלסות היום כ-150,000 איש, ומעניקות לירושלים מרחב פיתוח אדיר מפאתי בית לחם, דרך פאתי מדבר יהודה ועד פאתי רמאללה.

בשנים 1992-1977 הדפו ראשי הממשלה מנחם בגין ויצחק שמיר לחץ שיטתי של ארה"ב והקהיליה הבינלאומית, הרחיבו את הבנייה בירושלים ושלחו מסר ברור: ירושלים היא בירתה הבלעדית של ישראל ואינה עומדת למשא-ומתן! כמו בתקופות בן-גוריון, אשכול וגולדה, הדיפת הלחץ האמריקני הביאה למתיחות קצרת-טווח ולשדרוג ארוך-טווח של ההערכה האסטרטגית כלפי ישראל.

"[ב-1978] דקות ספורות לפני סיום המו"מ המוצלח בין רה"מ בגין לבין הנשיא המצרי אנוואר סאדאת בקאמפ דייויד, בתיווך הנשיא ג'ימי קארטר, העביר קארטר לבגין את בקשת סאדאת להוסיף את סוגיית ירושלים למו"מ. בגין סירב לבקשה בנחישות והוסיף: 'אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני, תידבק לשוני לחיכי אם אשכחכי'" (סיפרו של יהודה אבנר The Prime Ministers - An Intimate Portrait of Leaders of Israel, 2010).

ב-2021 טוב יעשה רה"מ נפתלי בנט אם ילמד את התנהלות קודמיו בכל הקשור לעמידה בלחצים בכלל, ובסוגיית ירושלים בפרט. טוב יעשה רה"מ בנט אם יפנים שקיים יחס ישר בין רמת ההערכה האסטרטגית שארה"ב והעולם רוחשים לישראל, לבין רמת הדבקות שישראל מפגינה (במעשים ולא רק בדיבורים) כלפי ירושלים.

תאריך:  08/11/2021   |   עודכן:  08/11/2021
יורם אטינגר
+מי ניסה להתנקש בחיי ראש ממשלת עירק
08:19 08/11/21  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי אומר כי הוא יודע מי ניסה להתנקש בחייו וכי יחשוף את המעורבים. ההערכה בעירק היא כי המליציות הנאמנות לאירן ניסו להתנקש בחייו, באישור אירן, על-רקע סירובן לקבל את תוצאות הבחירות לפרלמנט שבהן נחלו הפסד
(ראש ממשלת עירק, מוסטפא כאט'מי [צילום: משרד התקשורת העירקי/AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פגיעה בארה"ב ואתגר לישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון ש.
9/11/21 06:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
ראש ממשלת עירק מוסטפא כאט'מי ניצל מהתנקשות בחייו ב-7 בנובמבר לפנות בוקר באמצעות מל"ט ממולכד שתקף את מעונו ב"אזור הירוק" המאובטח בבגדד שבו שוכנים משרדי הממשלה והשגרירויות הזרות. נראה כי מדובר בהתקפה שתוכננה היטב מראש, על-פי משרד הפנים העירקי, בתקיפה השתתפו 3 מל"טים וכוחות הביטחון של עירק הצליחו להפיל שניים מהם.
נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי הודיע לפני כמה ימים על ביטול מצב החרות במצרים שהוכרז בשנת 2017 ונמשך כארבע שנים, מצב החירום הוטל בזמנו בעקבות גל הטרור ששטף את המדינה ובוצע על-ידי הזרוע הצבאית של תנועת "האחים המוסלמים" ועל-ידי שלוחת דאעש בצפון סיני.
לפני כמה ימים אמר הנשיא ג'ו ביידן בנאום בוושינגטון כי ישנם כמה אישים במזרח התיכון שהוא איננו מדבר איתם, ברומזו ליורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ביידן מחרים למעשה את יורש העצר הסעודי, שאותו הוא מאשים באחריות לרצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י באוקטובר 2018 בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.
בעשרת החודשים הראשונים של 2021 היו יותר הפיכות מוצלחות מאשר בכל חמש השנים הקודמות: מינמאר, מאלי, גינאה, צ'אד – ועכשיו סודן ותוניסיה, מנתח וושינגטון פוסט. באחרונה מתנהלת הפיכה זוחלת מאז חודש יולי, כאשר הנשיא קאיס סעיד פיטר את ראש הממשלה, פיזר את הפרלמנט ונטל סמכויות נרחבות. עשור לאחר שמדינה זו החלה את האביב הערבי והייתה היחידה שסיימה אותו בהצלחה, היא שוקעת שוב לשלטון אוטוקרטי.
29/10/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ייתכן כי ה-25 באוקטובר 2021 יירשם בעתיד כיום של מפנה היסטורי בגישת העולם הערבי לנושא הסביבה? בתאריך זה (יום שני השבוע) הוכרז בסעודיה על ראשית יישומו של פרויקט "המזרח התיכון הירוק", יוזמה של יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן. בטקס חגיגי בבירה ריאד הכריז אחיו, שר האנרגיה הנסיך עבד אל-עזיז בן סלמאן, על כוונת סעודיה לייצא ארבעה מיליון טונות של גז מימן עד לשנת 2030 כתחליף לדלק. לטענתו, סעודיה הולכת להיות חלוצת העולם הערבי בשמירה על הסביבה ובמציאת מקורות חלופיים לדלק ואחת המדינות הבולטות בעולם בתחום זה. בכוונת סעודיה גם להתחרות בענף המכוניות החשמליות. בהמשך להכרזה זו, הודיע יורש העצר על פרויקט עצום של שתילת עצים בממלכה. מהי הדחיפות בפרויקט?
28/10/2021  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il