|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?

סוף ללשון הרעילה

ברעיון "מטוס ראש הממשלה" גלומים שיקולים נכונים רבים, חרף העובדה שאפשר לחיות גם בלעדיו. הפרויקט בוצע והושלם והכספים שהוצאו אינם ניתנים להחזרה (ביטול הוא אבסורד ונזק כלכלי ודאי). בהפעלתו היעילה יש משום פוטנציאל אופרטיבי ומסחרי ממשי. עת לחדול מהיסוסים ולהמריא
11/01/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
מטוס ראש המשלה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

פרשת המטוס "כנף ציון"1 שאמור לשרת את ראש הממשלה ונשיא המדינה בנסיעותיהם הרשמיות לחו"ל, שימש כבר כמקובל במקומותינו נושא למספר רב של כתבות, רובן כתבי קיטרוג ושיטנה ומיעוטן ניסיון לא מוצלח במיוחד לדיון ענייני בנושא. מאחר שיזם המהלך היה נתניהו, שימשו כתבות אלה כלי-ניגוח בראש הממשלה לשעבר כחלק ממסע הדה-לגיטימציה נגדו, בדומה לנושא הצוללות (שהוא מבחינה כלכלית גדול ממנו בהרבה). רובן של הכתבות הן כתבות סרק, שאינן מבוססות על נתונים, ידע והבנה לאשורן של המשימות אותן נועד המטוס לשרת. אכן, אפשר לחיות גם ללא מטוס ייעודי "לטיסות שרד" של ראשי המדינה אם השאלה העיקרית היא אפשרות טכנית לביצוע הטיסות בכלים אחרים. אולם, תכלית הפרויקט איננה נוחיות המשתמשים אלא זמינות, חשאיות, רב-גוניות השימוש, מיגון, אמינות והיכולת להשתמש בו גם כמטה חירום מעופף בנסיבות הראויות. אחרי שאמרנו כל אלה, גם נוחיות איננה עבירה, שכן לאופן בו מגיע אדם, לא צעיר במיוחד ולא תמיד בריא במיוחד למפגשים מדיניים מכריעים, חשיבות רבה ביותר. אין ספק שההתנהלות הציבורית של נתניהו או משפחתו, אינם גורם השיפוט שראוי להכניסו למשוואה זו.

אין ספק שמטוס נוסעים אזרחי משומש אינו עולה 730 מיליון שקלים, גם אם מצפים את כל ידיות חדרי השירות בו בזהב. מאידך-גיסא, גם אין ספק שמי שלא בחן את תכונותיו האמיתיות, אינו יודע לשקול כראוי את עלות התפעול השוטף ואת עלות "מחזור החיים" שלו. כך, למשל, ברור לחלוטין שאחד השינויים המהותיים במטוס נוסעים משומש אותו מכשירים למשימה זו חייב לשרת את נושא הבטיחות, ההגנה ושרידות המבנה ומערכות קריטיות. כ"כ סביר שבהיות מטוס זה דגם יחיד מסוגו, דרישות האמינות והזמינות שלו אינן שגרתיות וטווח הטיסה שלו חייב לשרת פרופיל שונה מהפרופיל האזרחי הרגיל.
מבלי להיות שותף לתכנון המפורט או לפרויקט ההרכבה עצמו במקרה פרטני זה, אך מתוך הכרת טיבה של העבודה והאופן בו מתוכננים מטוסים מסוג זה, אני גורס שהמחיר שננקב עבור המטוס: 730 מיליון שקלים, הוא מוגזם ביותר. לא אתפלא אם זהו מחיר המטוס ואומדן מחזור החיים הכולל שלו (ל-15 עד 20 שנה), והמספר "קוּמבּן" בכדי לנגח את נתניהו. באותה מידה גם ברור כי קצב השינויים המתרחשים בענף התעופה האזרחית או הצבאית, יביא במהלך התקופה המתוכננת לשינויים ושיפורים נוספים בו - ואלה רק אומדנים.

אחת הבעיות היא שבניתוח שטחי של הדברים, אין שום הבחנה בין השקעה בפועל (הכסף שכבר הוצא) לבין אומדני עלויות עתידיות. עוד נושא שאינו נלקח בחשבון הוא פרופיל השימוש המשוער, שבדרך כלל מבוסס על ניסיון עבר. עצם קיום המטוס בסד"כ הלאומי ושימוש תיקני בו, ישנו גם פרופיל משוער זה, ואת הוצאות התפעול הרב-שנתי בהתאם.

אצל הדיוטות מזה ו"לשונות רעות" מזה, מטוס רה"מ נועד לו ולמספר מצומצם של מלווים - בני-משפחה ואחרים - שמצטרפים לנסיעות אלה; זו תמונה "תמימה" מדי. בפועל, בחלק לא מבוטל של המקרים משתתפת בנסיעה מדינית קבוצה שלימה (עשרות אנשים) שמגבה את הפעילות ומשלימה אותה. במצבים אלה משמש זמן הטיסה להתייעצויות ובחינת נתונים וחלופות שלא תמיד ניתן לעשותם מבעוד מועד. זמנו של ראש הממשלה הוא "הזמן היקר ביותר במדינה" ואם ניתן לנצל את הטיסה לנושאים מועילים זהו חסכון יקר מפז.2

אם לא קיימת אופציה מסוג זה, הופך ארגון המסעות למסובך ויקר יותר משום שהפמליה טסה בטיסות מסחריות ובחלקן יקרות למדי וניצול אפקטיבי של הזמנים איננו בר-ביצוע. ולבסוף, אך לא פחות חשוב: עקרונית המטוס נבנה לפי פרסומים שונים (וסבירים מאוד בעיני) בדומה למטוס הנשיא בארה"ב מאותן סיבות מהותיות. הואיל וארה"ב גדולה בהרבה מישראל, הוא משמש גם לטיסות פנים ארציות מרובות. לכן קיימים שם שלושה מטוסים דומים לאותן מטרות ומסוקים לטווחים קצרים וטיסות בין-עירוניות. המטוסים מאורגנים ומצוידים כמטה חירום מעופף בציוד הדרוש לקיום הקשר בין ראש הממשלה ובין מי שאמור לקחת חלק בתקשורת ממלכתית מגוונת (חוזי, דיבור, וידאו ונתונים) חסויה ומגוונת. על-רקע האפשרות שישראל תיקלע בעטייה של בעיית הגרעין האירנית למלחמה אזורית, גם ממדי סוגיה זו משתנים בהתאם. כ"כ מצוייד המטוס במערכות הגנה פסיביות ואקטיביות, והמחיר תופח בהתאם.

לביצוע פרויקט אפקטיבי מסוג זה השלכות ממלכתיות נוספות, חלקן תדמיתיות וחלקן עסקיות וכלכליות, שניתן לנצלן למשל למכירת פתרונות דומים (לא זהים) למדינות אחרות. יתרונות אלה כאשר הם מנוצלים היטב, עשויים להביא תוך שנים ספורות להחזר הוצאות ההשקעה בפרויקט באמצעות פעילות עסקית בינלאומית עניפה. ישראל יודעת למנף היטב פעולות אלה. על לבנט להפסיק להיבהל מתקשורת הסרק הדסטרוקטיבית ולהפסיק להסס. נחוץ לבחון בזריזות את הנחות הפרויקט ותוצריו, ובהנחה שנעשתה כאן עבודה מקצועית טובה על דעת כל הגורמים הראויים, להחליט ולצאת לדרך.

1. ראה למשל: "מדוע בנט מתחמק משימוש במטוס ר' הממשלה?", משה נסטלבאום, מעריב, 4.1.2022
2. כל מה שנאמר על טיסות ראש הממשלה, נכון גם לנשיא, אם כי לרוב ומסיבות מובנות גם בממדים מצומצמים יותר.
תאריך:  11/01/2022   |   עודכן:  11/01/2022
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוף ללשון הרעילה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
11/01/22 16:19
 
פלג א
12/01/22 12:24
 
מגיב ותיק
12/01/22 16:11
 
רפי לאופרט
14/01/22 09:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חדשות השעה 8: "סקופ", פרסום ראשון ובלעדי: בסקר מיוחד שנערך עבורנו על-ידי מכון יהופיץ התגלה בתדהמה כי מספר חולי הקורונה היושבים באוטובוס מאחורי הנהג גדול מאשר מספרם של אלה היושבים בטור הימני. וואו. מיד נשוחח על כך עם שרת התחבורה מרב מיכאלי. אבל לפני כן עם הפרופסור דודו שמע-לי, שהגיע ישר מן המעבדה ויסביר את תפקיד הנגיף באוטובוס. עוד וואו.
10/01/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
השבוע הראשון של שנת 2022 לא היה קל. מגפת הקורונה נסקה לממדים שלא שיערנום, עד כדי עשרות-אלפים מאומתים ביממה ואובדן שליטה. יחד עימה נחשפנו לגל של עליית מחירים במרכולים, ומוצרים רבים רחקו מהישג יד של המונים. בכנסת היה זה שבוע מחשמל. עלו לטונים חריפים חילופי הדברים בין קואליציה ואופוזיציה. די אם נזכיר שלושה ביטויים שנחרתו במיוחד בזיכרון: "סמרטוט ריצפה", שהטיח דודי אמסלם ביו"ר הכנסת, "תתי אדם", שכינה יאיר גולן את מתנחלי חומש, ו"עופי לי מן הפרצוף", שקרא בחמת זעם נפתלי בנט לאורית סטרוק. שאמסלם מדבר מנהמת לבו כבר איננו מופתעים, שגולן אינו נרתע מהשוואות נוראות כבר ידענו, אבל שראש הממשלה יקום מקומו ובחמת זעם יסתער לעבר ספסלי האופוזיציה ויטיח בה אמירות נמוכות - זה היה חיזיון מדאיג.
במהלך הפגנה בה השתתפו טובי ובכירי מערכת הביטחון וצה"ל ליד ביתו של יאיר לפיד, במחאה על העיכוב בהקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות, עצרה לפתע מכונית באמצע הכביש. נהג נמרץ יצא והתקרב אליי במהירות - לא בנימה מאיימת אלא בכעס - ותהה מדוע איני חוקר את חטיפת הילדים התימניים בראשית שנות המדינה מחיק הוריהם.
10/01/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
ושוב עברו להם שלושה חודשים והכוכב מרקורי האחראי על תקשורת בין אישית, תנועה ופעולה ייכנס לרטרו בשבוע הקרוב. התאריך המדויק יהיה ה-14 בינואר במזל דלי ויסיים את הנסיגה בתאריך ה-5 בפברואר במזל גדי. מי שיחוש אותה במיוחד יהיו בעיקר המזלות הבאים: דלי, אריה, עקרב, שור, דגים וגדי. שאר המזלות יחוו אותה כתוצאה מקשרים עם האנשים במזלות הבאים ועל-ידי האירועים הקוסמיים.
10/01/2022  |  צילה שיר-אל  |   יומני בלוגרים
"חלקת גדולי האומה" ממוקמת בצדו המערבי של הר הרצל. היא סמוכה לרחבת קבר בנימין זאב הרצל. הראשון להיקבר בחלקה היה שר האוצר אליעזר קפלן שנפטר בשנת 1952 בעת שהיה סגן ראש הממשלה וזאת לפני שנקבע מי זכאי להיקבר בה. החלקה שלו ושל ראש עירית ירושלים טדי קולק שנקבר בחלקה בשנת 2007 "בשל פועלו הייחודי למען בירת ישראל" הן החלקות היחידות שאינן תואמות את ההחלטה שנתקבלה בשנת 2004 לפיה רשאים להיקבר בחלקה ראשי ממשלות, נשיאים ויו"ר הכנסת ובני זוגם.
10/01/2022  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
דן מרגלית
דן מרגלית
שלושה או חמישה ימים לפני תאריך היעד לפקיעת האולטימטום בנימין נתניהו יחריף את העימות בגליל העליון ממנו נסוג בבושה ובבושת פנים ובחרפה
אלון קוחלני
אלון קוחלני
ביה"ד הארצי לעבודה דן בסוגיה שהייתה במשך עשרות שנים נטושה במחלוקת פרשנית וקרא למשרד הפנים לעשות סדר (ע"ע (ארצי) 58770-11-23 ריוא חטיב נ' עמותת עורכי דין למינהל תקין
סגירת משרדי אל-ג'זירה במזרח ירושלים [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
קיסר קבהא
הערוץ הלוויני הקטרי, ששידוריו בישראל נסגרו ונאסרו, העלה בסופו של יום תמונה ששיקפה באופן דו-צדדי את המתרחש במלחמה בעזה, וזאת בניגוד לערוצים הישראלים ששיקפו תמונה חלקית
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
משפחת השכול גדלה בחודשים האחרונים, גדלה מדי, קברים רבים נכרו, רבים מדי, דמעות אוהבים השקו את הערוגות החדשות אשר צמחו בחודשים האחרונים, ערוגות רבות רבות מדי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il