|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מחללים את ארון הספרים היהודי

הקידה של אברהם בפני בן עם זר, יליד הארץ הזו, היא אקט של הערכה ורכישת כבוד לכל החיים כאן לפניו קבלת נימוסיהם ואורח חייהם ומעל הכל רכישת כבוד לאחר
08/02/2022  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
לקרוא ולהפנים [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]

אני מצר על כך, שלכנסת ישראל, לבית הנבחרים שלנו, נכנסו חברי כנסת המעודדים יצרים אפלים, כשהם מלבים שנאה ויוצרים דה-מוניזציה של עם אחר, שחי בארץ הזו. ללא בושה אנחנו עדים לדה-מוניזציה של חברים בכנסת ישראל לעם אחר, שחי יחד אתנו. האחר הוא הרופא הערבי בבית החולים, הרוקח בבית המרקחת, עובד הסיעוד, המהנדס, הפועל הסולל לנו ובונה לנו בתים, העובד בכל ענפי החקלאות ובמערכות הסיעוד במדינת ישראל, בה הוא נולד ולה הוא שייך כמוני, החי בה כבר את העשור התשיעי לחיי.

לא ניתן לראות היום ענף בנייה בפעולה במדינת ישראל ללא גרמיו וכתפיו של פועל ערבי. לא ניתן לראות היום פעילויות רבות בענף החקלאות בישראל מבוצעות ללא זעה ניגרת ממצחו של פועל ערבי.

אזרחי מדינת ישראל הבדואים, המהווים מחצית מתושבי הנגב, פרוסים רק על כ-3% משטחו של הנגב. תוך התעלמות מעובדה זו אנו עדים לשלל התבטאויות מצמררות שער של שנאה מעל דוכן הכנסת: "הבדואים גנבו לנו את כל הנגב, ולגונבי כל הנגב מעניקים עוד חשמל". אני רואה בהצהרות, העושות דה-מוניזציה מוחלטת של האזרח הערבי בישראל, פגיעה בערכי ארון הספרים היהודי.

היום חזרתי לכתביו של סופר נשכח, שיש לו מקום של כבוד בארון הספרים היהודי שלי. אבקש בהזדמנות זו לפתוח צוהר אל עולם ערכים יהודי, עולם ערכים מוסרי ואנושי, של הסופר מרדכי זאב פאיירברג, שבשלהי המאה ה-19 כתב את הנובלה "לאן". לצערי, בשנים האחרונות נעדר שמו של הסופר מרדכי זאב פאיירברג מתוכנית הלימודים בספרות עברית במערכת החינוך שלנו.

בדמותו של נחמן, גיבורה של הנובלה "לאן", ביקש הסופר לתת תשובה לשאלה לאן מועדות פנינו. שאלה שעלתה על סדר היום של צעירים רבים בני דורו בפלך והלין ברוסיה. התשובה הייתה אך ורק ארץ ישראל, ככתובת יחידה למקום, בו יונחו יסודות לחברה חדשה, חברת מופת, כתובת יחידה לבנית בית לאומי שלישי לעם היהודי.

אברהם אחר

נחמן, גיבור הנובלה, הדורש את דרשתו בשלל נושאים, מרכז חלק הארי בדרשתו להליכה אל המזרח לא מתוך התנשאות על אנשי המזרח החיים כבר בארץ ישראל. הוא דורש בנחרצות רבה להתייחס בכבוד ובהערכה לערכי תרבות ואורחות חיים של כל בני עמי המזרח שנפגוש כאן בארץ.

הסופר מרדכי זאב פייארברג רואה בנחמן, גיבור הנובלה "לאן", ממשיך דרכו של אברהם אבינו, שלא בא אל בני חת בחברון עם אמירות מתוך סְפֶרוֹת שמימיות משיחיות כמו "לֵךְ לְךָ ... וְאֶעֶשְׁךָ לְגוֹי גָּדוֹל" (בראשית, י"ב 2). הוא גם לא בא אליהם עם האמירה, שנחצבה "בברית בין הבתרים", כי רק לזרעו של אברהם ניתנה הארץ הזאת "מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדוֹל נְהַר פְּרַת" ( שם, ט"ו 19).

פרקטיקת החיים היום יומית של אברהם לא התנהלה על-פי אותן ספרות שמימיות, לפי מה שמיועד לו בבראשית ט"ו 19, לחוש ולפעול כמי שנמצא מעל הקיני, הקניזי, הקדמוני, החתי, הפריזי, הרפאים, האמורי, הגרגשי, הכנעני, האמורי והיבוסי. כל התנהגותו של אברהם בפרשת "חַיֵּי שָׁרָה" מציגה אברהם אחר.

בחיי היום יום של אברהם ישנה ענווה והכרה בקיומו של עם אחר, ישנם ילידי המקום, ישנם עמים החיים כאן. מתוך הכרה בקיומם ומתן כבוד לבני עמים אחרים החיים כאן, אברהם בא לבני חת בקריית ארבע היא חברון. הוא בא אליהם מתוך כבוד והערכה למי שחי כאן לפניו וכך הוא מנהל איתם משא-ומתן על קרקע.

פרק אחד לפני שבא אברהם לבני חת בפרק כ"ב, הוא מתעטף בהבטחה, שהארץ הזו יועדה לזרעו, "וַאֲבָרְכְךָ, וְהַרְבֵּה אַרְבֵּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם" (כ"ב, 17). אברהם לא בא אל בני חת מתוך גבהות הבטחה שמימית. הוא בא אל בני חת ביראת כבוד רבה כלפי עם החי כאן טרם בואו - מבליט את היותו "גֵּר וְתוֹשָׁב אֲנִי עִמָּכֶם" (כ"ג, 4).

תמרורי דרך

אחרי שהגדיר את מעמדו כלפיהם במישור האזרחי, הוא משטח את בקשתו בנימוס רב, שיאפשרו לו לרכוש תמורת כסף מלא אחוזת קבר לקבור את מתו, את רעייתו. לכן במשא-ומתן גם הם חולקים לו כבוד - "נָשִׁיא אֱלוֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ, בְּמִבְחָר קְבָרֵינוּ קְבוֹר אֶת מְתֶיךָ" (כ"ג,6). אברהם לא בא אל האנשים החיים בארץ, ילידי המקום מתוך גבהות דתית וברכה אלוקית, אלא מתוך ענווה של אדם כלפי בני אדם אחרים - "וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם הָאָרֶץ, לִבְנֵי חֵת" (כ"ג, 7).

הקידה של אברהם בפני בן עם זר, יליד הארץ הזו, היא אקט של הערכה ורכישת כבוד לכל החיים כאן לפניו. קבלת נימוסיהם ואורח חייהם ומעל הכל רכישת כבוד לאחר. אברהם אבינו מציב לי בפרשת חייו תמרורי דרך לחיים בארץ הזו, כאשר אנו חוזרים אליה אחרי שאלפים שנה לא היינו כאן.

אני מבקש לצרף למופת של אברהם אבינו גם את זעקתו של נחמן בנובלה "לאן" - "וְאַתֶּם, אַחַי, בְּלֶכְתְכֶם מִזְרָחָה, עֲלֵיכֶם לִזְכּוֹר כִּי מִזְרָחִים אַתֶּם", ומתוך הכרה זו דורש נחמן "שֶׁנִּנְהַג בְּתוֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, שֶׁאֵינָה רֵיקָה מֵאָדָם כְּאֶל אַחִים, וְלֹא נִרְאֶה עַצְמֵנוּ מוּרָמִים מֵעֲלֵיהֶם".

אצרף גם את זעקת אחד העם, מיסד הציונות הרוחנית, לאחר המפגש שלו עם אנשי העלייה הראשונה במאמרו "אמת מארץ ישראל" - "הן זאת עלינו ללמוד מדברי ימינו בעבר ובהווה, עד כמה מוכרחים אנו להיזהר לבלתי לעורר את חמת עם הארץ על-ידי מעשים מגונים. עלינו להיות זהירים בהתנהגותנו עִם עַם נוכרי, שאנו באים לגור בתוכו מחדש, להתהלך בו בכבוד, ואין צורך לאמר בצדק ובמשפט... לא כעבד כי ימלוך..."

חובה עלינו להיות קשובים גם לשוועת החרות של העם הפלשתיני. לא תהיה לי חרות, אם לא תהיה גם לעם הפלשתיני חרות. מצער, שהיינו עדים בדיון על חוק החשמל התבטאויות של חברי כנסת, שעלו על שרטון של שפה פוגענית ובוטה כלפי בני עם אחר החי כאן. הבה נשנן, שלשני בני אברהם - יצחק וישמעאל - זכויות שוות בארץ הזו, כלשון השיר של המשוררת האהובה עלי חיה קדמון - "תְּאוֹמִים יָלְדָה אוֹתָנוּ הָאָרֶץ הַזּוֹ".

תאריך:  08/02/2022   |   עודכן:  08/02/2022
איתן קלינסקי
+שכם: נהג מונית ישראלי נרגם באבנים
21:59 08/02/22  |  
תושב מרכז הארץ נכנס לשכם עם רכבו, בניגוד לחוק, ונרגם באבנים. הנהג הישראלי הצליח להגיע לחסימה צבאית ושם קיבל טיפול רפואי. מצבו מוגדר קל ולבקשתו אינו פונה לקבלת טיפול רפואי.

הנהג עוכב לחקירה בתחנת המשטרה שם מסר כי הוא נכנס לשכם על מנת לתקן את המונית שברשותו. בשלב מסוים זוהה כאזרח ישראלי על ידי פלשתינים, ואלו החלו ליידות לעברו אבנים וחפצים נוספים וגרמו נזק למונית והוא נפצע קל. בתום חקירתו הוא שוחרר בתנאים.

+חוסלה חוליית המחבלים שביצעה שורת פיגועי ירי
13:46 08/02/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
שלושת פעילי הטרור היו אחראים לשורת פיגועי ירי לאחרונה  ▪  לא היו נפגעים ישראלים  ▪   ▪  שר הביטחון: "בתקופה האחרונה הנחיתי להגביר את פעילות הסיכול מול פיגועי הירי"  ▪  השר בר-לב ברך: "כל הכבוד לכוחות הימ״מ המעולים על עוד ביצוע מוצלח"
לוחמי הימ"מ. ירו לכיוון הרכב [צילום: חט' דובר המשטרה]
+אין ריבונות ואין משילות
10:33 08/02/22  |  יוסי אחימאיר   |   לרשימה המלאה
למי שאינו זוכר, פתח הוקם שלוש שנים לפני מלחמת ששת הימים, כאשר ישראל עוד הייתה בגבולות החנק שאליהם רוצים שונאיה להחזירנו. כבר ב-1964 לטשו הפלשתינים את עיניהם ל"שטחים הכבושים" בגליל, בנגב, בשרון ובשפלה
(גם ילדים... [צילום: נאסר אישתייה /פלאש 90])
+עבאס מינה את מקורביו לתפקידים בכירים באש"ף
08:44 08/02/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
המועצה המרכזית של אש"ף בחרה לתפקידי מפתח את מקורביו של מחמוד עבאס אשר חיזק א שליטתו בארגון. יו"ר הרש"פ מאותת לישראל, ארה"ב והקהיליה הבינלאומית, כי פניו להמשך ההידברות עם ישראל למרות סירובה של ממשלת בנט לחדש עמו את המשא-ומתן המדיני
(עבאס. מינה מקורבים [צילום: ספוטניק, הקרמלין/AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחללים את ארון הספרים היהודי
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
8/02/22 11:49
 
שלמה רוזן
8/02/22 20:37
2
ה.א
8/02/22 15:53
3
ניצה בן דוד
11/02/22 15:12
4
אורנה רב-הון
14/02/22 07:17
5
תודה לרבנים לזכוי
14/02/22 14:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
כצפוי, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס השיג אמש ניצחון במועצה המרכזית של אש"ף שבה הוא נהנה מרוב והצליח להעביר את מינוי מקורביו לתפקידי מפתח באש"ף שמקדמים אותם לפוזיציה טובה יותר בקרב הירושה. חוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחיים ברש"פ נבחר לתפקיד חבר הוועד הפועל של אש"ף וכאחראי לניהול המשא-ומתן עם ישראל במקום ד"ר סאיב עריקאת שמת ממחלת הקורונה.
הכנסת הצביעה הערב (7.2.22) על שתי הצעות העוסקות בחוק האזרחות, המגביל איחוד משפחות בין פלשתינים מיהודה ושומרון לבין ערבים אזרחי ישראל. האחת היא הצעה ממשלתית של שרת הפנים, איילת שקד, העולה לקריאה ראשונה. השנייה היא של ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) העולה לקריאה טרומית. שתי ההצעות מבקשות למנוע זליגה של פלשתינים לתחומי ישראל באמצעות נישואין העלולים להיות פיקטיביים.
07/02/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
TIMEO DANAOS ET DONA FERENTES - הישמרו מדורון יווני, אימרה זאת לא מתייחסת רק לסוס הטרויאני, אלא לכל מתנה חשודה, כמו למשל ביקור נשיאותי בארצנו הקטנה, אחרי שאנו סופגים ממנו רק גינויים וטענות מאז שהתחיל לכהן. אין זאת כי הביקור נועד להיות פרס ניחומים על חתימת הסכם גרעין עם אירן, הסכם שהוא הרה אסון למדינת ישראל. לא צריך להיות צ'כוב בשביל להבין שאם תחתם עסקת גרעין במערכה הראשונה, הרי שאירן תשתמש בגרעין במערכה שלישית. כי יש לנו עסק עם חבורה של פאנאטים, פונדמנטליסטים, פרברטים, שעוטפים את נשותיהם מכף רגל ועד ראש, ויש להם חלומות רטובים על אורגיות בשמיים לאחר מות של שאהידים עם 07200 בתולות, וכל המרבה בהרג ציונים, כופרים, וגם אמריקנים "השטן הגדול", כן ירבו הבתולות והחגיגה.
07/02/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
במהלך החודשים האחרונים מובילה ממשלת השינוי בראשות ראש הממשלה נפתלי בנט קו חדש ישן, בסגנון הסכמי אוסלו, כאשר בחודשים האחרונים נדמה שישנה עלייה לרגל של שר הביטחון לרמאללה אל יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, שלאחריה מזמין שר הביטחון, בני גנץ, את יו"ר הרשות אל מעונו. פגישה שהתקיימה על-רקע הפיגועים שהגיעו לשטחי ישראל בחודשים האחרונים בידי מפגעים פלשתינים, במסווה של ההסתה שמובילה החמאס בעזה בקרב בני הנוער ברשות הפלשתינית.
07/02/2022  |  דוד בדין  |   יומני בלוגרים
בחודשים האחרונים נדמה שישנה עלייה לרגל של שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד לרמאללה אל מנהיגי הרשות הפלשתינית, זאת בנוסף לפגישה שקיים בשבוע שעבר מתאם פעולות הממשלה בשטחים עם השליח הקטרי בנושא מנגנון העברת הכסף הקטרי לרש"פ.
07/02/2022  |  דוד בדין  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il