|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הורדת הבגרויות במקצועות רבי המלל

הכל קיים במערכת צריך רק לדחוף אותו קדימה הפיכת התלמיד ליצור חוקר ומתעניין היא אידיאה מדהימה, אך המציאות היא שלא כל תלמיד יכול להיות יצור חוקר, ולא כל תלמיד רוצה להיות יצור חוקר
06/03/2022  |   יונתן אורון   |   יומני בלוגרים   |   ממשלה 36   |   תגובות
מיומנויות לא חשובות [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

לאחרונה נשמעים קולות בתקשורת על רפורמה חדשה מבית היוצר של שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון. הרפורמה עוסקת בהורדת חובת הבגרות החיצונית במקצועות רבי המלל במערכת החינוך, קרי: ספרות, תנ"ך, היסטוריה ואזרחות.

על פניו, יוזמה מבורכת ומאד מותאמת למאה ה-21, מותאמת לרוח החינוכית שנושבת בשנים האחרונות, רוח שמביאה בתוכה בשורה האומרת שהתלמיד הוא במהותו אדם חוקר, שהמורה במהותו הוא כבר לא מקור הידע אלא רק המתווך, הוא המאמן הרגשי של התלמידים והמכוון. אין צורך בשינון אלא רק בהבנה של החומר הנלמד. למעשה, האינטרנט על שלל אתרי המידע השונים בתוכו הוא מקור הידע והמורה הוא רק המוביל את התלמידים לעבר מקור הידע והנותן להם את הכלים וההכוונה. על פניו, אין יותר נכון והגיוני מכך. אך למעשה, מדובר בהבל הבלים!!

שינון מול הבנה - תלמידים בימינו לא שונים באופן מהותי מתלמידים בדורות הקודמים. כל תלמיד בכל מקום בכל זמן, יעדיף פעמים רבות לא ללמוד על פני ללמוד. כל תלמיד מכיתה א עד כיתה ו (ועד כיתה יב' למעשה) זקוק להרבה יותר מהכוונה. הוא צריך ללמוד את היסודות, הוא צריך לשנן ולא רק להבין. את לוח הכפל לדוגמה, בתחילת הדרך, צריך לשנן הרבה לפני ההבנה. את אותיות ה-א-ב ואת ה-ABC אין מה להבין, צריך קודם כל לשנן. בלי מיומנות השינון יכולת ההבנה של התלמיד מוגבלת הרבה יותר. ברור שישנם תלמידים שללא שינון אלא רק מתוך הבנה ילמדו יותר טוב. ברור שיהיו תלמידים (וגם הורים) שיראו בהוראת השינון "בית כלא" מחשבתי וכליאת התלמיד בתוך משבצת של סבל. אבל הראייה היא מערכתית ולא על התלמיד הפרטי.

"מקור הידע" - למרות כל ההספדים המורה הוא עדיין מקור הידע. הסיבה העיקרית לכך היא שהיום אנו עדים למהפכה חדשה שעוברת על החברה האנושית. מהפכת ה"פייק". במציאות של ימינו אין יותר מקור ידע מוסכם, אין כזה דבר יותר "אנציקלופדיה", מקור ידע מקיף שעובר עריכה על גבי עריכה, שטובי הדוקטורים והפרופסורים כותבים בה ערכים. היום יש ויקיפדיה במקרה הטוב (שעם כל הכבוד היא לא באמת מקור אקדמי אמיתי), ובמקרה הרע, פייסבוק ואתרי אינטרנט קיקיוניים ומסוכנים.

דווקא בתקופה זו, כשכמות המידע העצומה שמסתובבת באינטרנט היא בלתי נתפסת, כשמקורות המידע הם כל כך מגוונים ובחלקם הגדול לא אמינים ושקריים, דווקא היום המורה הוא מקור הידע האמין ביותר (בהנחה שהוא באמת אדם משכיל שמלמד את המקצוע שהוא מבין בו ואוהב אותו, ולא נזרק אליו מחוסר שעות ורצון להשלמת משרה).

עכשיו נשאלת השאלה אילו מיומנויות באמת תלמידים צריכים במאה ה-21. לא אכנס לדיון עמוק בנושא אבל אציין שלא משנה איזו מיומנויות תלמיד צריך, חלק בסיסי ומהותי של אותה מיומנות הוא יכולת קריאה והבנת הטקסט. מה שהכי מרגיז בכל העניין הוא, שאין שום שאלה על כך שבמקצוע החשבון צריך לחזור ללא הפסקה על החומר, לשנן את הנוסחאות ולשנן את החוקים של המתמטיקה. בלי לזכור את החוקים ולשננם לא יהיה אפשר לפתור את התרגילים. ברור שצריך להבין, אבל לא פחות חשוב מכך, צריך לחזור ולחזור ולעשות עוד ועוד תרגילים. ובסופו של דבר שינון חומר עם מספרים לא שונה מלכתוב ולכתוב עוד ועוד ולקרוא עוד עוד, רק כך אפשר לפתח מיומנויות של הבנה. העובדה המצערת היא שהמקצועות רבי המלל, הם אותם המקצועות הקשים ביותר בבית הספר כיום, הם דורשים מיומנויות שלכאורה כבר לא חשובות לחברה הישראלית במאה ה-21:

שינון (לחרדים ולדתיים השינון הוא עדיין אחד הנדבכים החשובים בחינוך), זיכרון של פרטים, זיכרון של שמות תאריכים, יכולת לקרוא טקסט מורכב ולהבין את משמעותו ואת המסרים בתוכו ללא תיווך חיצוני. אלו מיומנויות שאנו אמורים ללמד את התלמידים מבית הספר היסודי ועד התיכון, אלו הם היסודות עליהם אמורים התלמידים להגיע לאקדמיה ולהצליח בלימודיהם, לחקור, להגיע למסקנות ובסופו של דבר לבנות חברה ומדינה שיחזקו את האדם ואת מהותו האזרחית החושבת, יעניקו לו חיים בריאים יותר, מאושרים יותר ובטוחים יותר.

בגרות חיצונית כן או לא - כאשר אנו הופכים מקצוע לתחום שאין בו בגרות, המקצוע נהפך לסוג ב'. זו דרכה של המערכת ואלו הם סדרי העדיפות של המורים, התלמידים וההורים. לאותם מורים בינינו שמלמדים את המקצועות ההומאניים ידוע וברור שישנו לחץ תמידי של ההנהלה לתת ציונים מאוד גבוהים בחלק ה-30% של המקצוע, גם אם לכאורה אין כזה לחץ. יותר מכך, ברבים מבתי הספר העבודה הנדרשת מהתלמידים היא שטחית, מאוד טכנית ולא מלמדת כלום מעבר לעשיית "וי" ונתינת ציונים מאוד גבוהים כחלק מההגנה לקראת הבגרות החיצונית.

השאלה היא מה החזון האמיתי של מערכת החינוך בישראל, איזה תלמיד אנחנו רוצים להוציא לעולם, איזה מסר אנחנו מעבירים לתלמידים בעודנו הופכים את בחינות הבגרות למשהו כל כך טכני ושטחי מבחינת התכנים.

צריך שינוי - ברור שתמיד צריך לשנות ולהשתנות, ואכן, בחינות הבגרות בהיסטוריה לדוגמה, משתנות כל הזמן, תוכנית "יהלום" / "בגרות עתירת ידע" היא דבר מדהים שנעשה במשרד החינוך, מעבר של הבחינות הרגילות לבחינות דרך מחשבים. אבל מהלך שמעביר את כל הבחינה דרך מחשבים, עם תמונות, קטעי מקור מוסרטים ושאלות מורכבות דורש דברים רבים. החל ממורים להיסטוריה שמבינים בחומר ואוהבים את המקצוע, שעות רבות יותר לתחום ההיסטוריה, הכנה של בית הספר מבחינת טכנולוגית לוגיסטית, ובקיצור, הרבה כסף והרבה מחויבות מצד ההנהלה, המורים המקצועיים, רכז התקשוב, טכנאי המחשבים וכמובן התלמידים. מעבר לכך שתוכניות כאלו דורשות הרבה מאוד משאבים מהמורים ומבית הספר, משרד החינוך מערים קשיים בלתי אנושיים על בתי הספר שרוצים לקחת חלק בתוכניות אלו. הסיבה המרכזית לדעתי, היא למנוע זילות של המקצוע, פחד מההעתקות ופגיעה בטוהר הבחינות. לצערי, לעתים הרצון למנוע זילות וההעתקות עוצר התקדמות באופן מוחלט.

מה ששרת החינוך מפרסמת הוא בדיוק ההיפוך הפופוליסטי של התוכניות השונות להערכה חלופית (ה-70%) שקיימות במקצועות ההומאניים. יכלה השרה להתעמק קצת יותר בנושאים אלו, לראות איפה יש חסמים, לראות איפה יש צורך בהסטת תקציבים ולקדם רפורמות, לא "מהפכות". מה שקורה בדרך כלל עם מהפיכות הוא אסון או כלום. הדרך הנכונה היא לקדם בנחישות ובצורה ברורה עם יעדים ברורים את צורת ההערכה החלופית כך שאפשר להאחז במשהו לכל האורך הדרך.

הפתרון הנכון הוא להכניס יעדים לתוכניות, להוסיף עוד שעות הוראה בתחומי דעת אלו על חשבון שיעורי "שפה", הוספת שעות למקצועות אלו בחטיבות הביניים ובתיכון, שתהיינה מתועלות למעקב פרטני אחר התקדמות התלמידים/צוותי התלמידים בעבודות החקר שלהם. וכן, הוספת תקנים לסטודנטים שילוו תלמידים בעבודות חקר על חשבון מלגות של פרח לדוגמה.

הכל קיים במערכת צריך רק לדחוף אותו קדימה. הפיכת התלמיד ליצור חוקר ומתעניין היא אידיאה מדהימה, אך המציאות היא שלא כל תלמיד יכול להיות יצור חוקר, לא כל תלמיד רוצה להיות יצור חוקר. צריך למצוא את התמהיל הנכון, לעשות את הניתוח אך לא להרוג את החולה. שרת החינוך, כמו רבים וטובים לפניה, מחפשת כותרות ואהדה של הציבור על חשבון בחינה לעומק של הדברים וניצול המשאבים הקיימים העומדים לרשות המערכת, לטובת המורים והתלמידים כאחד.

תאריך:  06/03/2022   |   עודכן:  06/03/2022
יונתן אורון
+בקואליציה מאיימים להביא את חוק הגבלת הכהונה גם בפגרה
01:14 07/03/22  |  עידן יוסף
גורמים בקואליציה אומרים כי אם חוק הגבלת הכהונה לא יעבור, תכנס הקואליציה את המליאה בפגרה, ותגרום להבאת חברי הכנסת להצבעה גם במהלך חופשותיהם (כאן חדשות).

ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית), שנמצא חיובי לקורונה, הביע תקווה שהשר גדעון סער יכבד את הסיכומים עם האופוזיציה בדבר קיזוז חברי כנסת החולים בקורונה. הוא הודיע כי אם סער יסרב לקזז אותו, יגיע לממש את זכות ההצבעה שלו בכנסת בעודו מאומת. עוד הוסיף: "לכל הדורשים בשלומי, שלומי טוב, ברוך השם".
+לפיד ובלינקן יקיימו פגישת בזק מדינית
19:26 06/03/22  |  עידן יוסף
שר החוץ יאיר לפיד ייצא מחר (ב') לפגישת בזק מדינית עם עמיתו האמריקני אנתוני בלינקן. הפגישה תתקיים בשעות אחר-הצהריים בריגה שבלטביה.
+הממשלה אישרה את פינוי התעשיה הפטרוכימית ממפרץ חיפה
13:21 06/03/22  |  מירב ארד
הממשלה אישרה (יום א') פה אחד את ההחלטה להפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה וקידום תוכנית לפיתוח תשתיות ומנועי צמיחה כלכליים במפרץ. על-פי ההחלטה, פעילות התעשיה הפטרוכימית תופסק במפרץ חיפה תוך עשור. במקביל, תקודם תוכנית לפיתוח האזור על-ידי פרויקטי תשתית, מגורים ותחבורה בהיקף של מיליארדי ש"ח. לצורך מימוש ההחלטה, תוקם מנהלת ייעודית לנושא, שתעסוק בהסרת חסמים, תכלול שיתופי פעולה בינמשרדיים ושיתוף השלטון המקומי והחברה האזרחית בקידום מימוש הפרויקטים ותפקח ותדווח לממשלה על העמידה בלוחות הזמנים לביצוע ההחלטה.
+ליברמן: בזכות הרפורמה ביבוא רשת הסופרים קרפור בדרך לישראל
12:40 06/03/22  |  מירב ארד
שר האוצר מגיב לכניסתה של רשת הסופרים הגדולה באירופה: פותחים את השוק לתחרות ונלחמים ביוקר המחיה!. בזכות הרפורמה ביבוא רשת הסופרים הגדולה ביותר באירופה בדרך לישראל. כניסת רשת הסופרים קרפור לישראל היא הרבה בזכות רפורמת היבוא שאנחנו מובילים שמאפשרת יבוא מקביל, יבוא על בסיס רגולציה אירופית ותוכנית ׳מכס אפס׳. הרשת שתגיע בחודשים הקרובים לארץ ותפתח עשרות סניפים חדשים, תחזק באופן דרמטי את התחרות בישראל, תגדיל את המגוון באמצעות הבאת מותגים בינלאומיים חדשים, תוזיל המון מוצרי צריכה בסיסיים ותוזיל משמעותית את המחייה בישראל."

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הורדת הבגרויות במקצועות רבי המלל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 36
יועמ"ש הכנסת, עו"ד שגית אפיק, העבירה (יום ה', 3.3.22) מכתב ליועמ"ש לממשלה, עו"ד גלי בהרב-מיארה ובו התייחסותה להצעת החוק להעלאת שכר המינימום, לקראת הכנתו לקריאה שנייה ושלישית, בוועדות הכנסת.
03/03/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בעוד כשבוע וחצי יסתיים מושב החורף של הכנסת, ובניסיון "לנקות שולחן" קיים מאבק בקואליציה בין חברי הכנסת שאינם שרים לממשלה. הוויכוח נסוב בשאלה מהם החוקים שצריך לחוקק במהירות - הצעות חוק פרטיות או ממשלתיות.
03/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
המרכז להעצמת האזרח מפרסם (יום ד', 2.3.22) את הפרק הראשון מבין ארבעה של "מדד העצמת האזרח בעבודת הממשלה". המדד פותח על-ידי המרכז בסיוע החוקרת ליבי ממן ובהשראת מחקר שערכה בנוגע לאיכויות דמוקרטיות של מאסדרים באיחוד האירופי. המדד משווה בין כלל משרדי הממשלה ב-25 פרמטרים המתייחסים להקשבה ולהיענות לציבור בעבודת הממשלה. בין היתר, נמדד ב-32 משרדי ממשלה ויחידות סמך עד כמה השירות של גופים אלו הוא נגיש ופשוט, מה איכות התקשורת מול האזרחים במסגרת טיפול בפניות ציבור וברשתות החברתיות, ומהי מידת שיתוף האזרחים בתהליכי קבלת ההחלטות.
02/03/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
אחר שאומצה בחודש מרס 2020 על-ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הופכת הבנייה הירוקה מוולונטרית למחייבת, בהתאם לתקנות שנכנסות לתוקפן היום (יום ג', 1.3.22).
01/03/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
על הממשלה לנטרל ח"כים המשבשים את עבודתה ומחבלים בכך באינטרסים של אזרחי ישראל. לא ייתכן שכל ח"כ ינהל מדיניות פרטית, ויקבע נושאים, לוחות זמנים ועדיפויות המתאימות לגחמותיו האישיות או לקבוצת הלחץ שלדעתו אותה הוא מייצג. בממשל הבנוי על ייצוג מפלגתי, חייבת להיות הכוונה של פעילות ח"כים המשרתים בכנסת מטעם המפלגה אותה הם מייצגים ושליטה עליה. במסגרות נורמליות שבהן נשענת הממשלה על שלוש עד ארבע מפלגות, עם רוב קואליציוני של 10 ח"כים לפחות, ניתן לקיים סדר חופשי וגמיש יותר. במצב כזה גחמותיו של ח"כ יחיד ואפילו של אחדים עשויות להכביד אבל הן אינן משבשות את הסדר הכללי.
01/03/2022  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il