|   15:07:40
  יוסף גערליצקי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

ניצבים - הקהל לאחדות כללית ופרטית

כל יהודי חייב למצוא בעצמו את התוכן האלוקי, המשותף לכל אחד מישראל, ובכך להתאחד עם כל בני ישראל כולם. מצד שני - חייב אותו תוכן משותף למצוא ביטוי ייחודי במילוי התפקיד המיוחד המוטל על כל אחד מישראל, כשניצבים "לפני ה' אלוקיכם" והדבר מתבטא ב"לעברך בברית ה'" - אז זוכים לברכת הקב"ה ואז מגיעים ליציבות
20/09/2022  |   יוסף גערליצקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות

לפי מנהג ישראל מדורי דורות, פרשת השבוע אותה קוראים בתורה בשבת שלפני ראש-השנה היא - פרשת "נצבים". תורת החסידות מסבירה כי קריאה זו - "אתם נצבים היום כולכם לפני ה' אלוקיכם", מהווה את קריאתו וברכתו של הקב"ה לבני ישראל, לפני יום הדין. לאמור: אתם - בני ישראל, נצבים - יוצאים זכאים בדין, היום - ביום הדין, לפני ה' אלוקיכם. כיצד? - "כולכם". אמצעי בדוק להצלחה בדין, ולכתיבה וחתימה טובה, הוא עמידה מאחדת של "כולכם", כל בני ישראל יחד, לכל דרגותיהם - כפי שהן מנויות בכתוב: "רָאשֵׁיכֶם, שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל, טַפְּכֶם, נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ". כל סוגי בני ישראל צריכים להיות "לאחדים כאחד".

על הסבר זה מתעוררות מספר שאלות:

  • אם אכן יש מעלה ב"כולכם" (אחדות), מדוע התורה מפרטת את עשר הדרגות, דבר שהוא, לכאורה, מנוגד לאחדות ואחידות?
  • לשם מה הפירוט, כאשר, למעשה, כל הדרגות רמוזות וכלולות במושג "כולכם"?
  • והעיקר: כיצד בכלל יכולה להיות אחדות, כאשר קיימות דרגות רבות, כשלכל אחת מהן שאיפות ועניינים משלה?
התשובה היא: כאשר ניצבים "לפני ה' אלוקיכם" והמטרה היא "לעברך בברית ה' אלוקיך" - תיתכן אחדות מוחלטת, אשר מתבטאת במילוי הרמוני של תפקידים שונים ושליחויות שונות על-ידי אנשים שונים, אך כולם פועלים בתוכן משותף ולמען המטרה המשותפת והאחידה.

פירוש הדברים: כשאנשים מתארגנים בדרך כלל לביצוע פעולות משותפות כלשהן או להשגת מטרה משותפת כלשהי, אין האחדות מקיפה את כולם לגמרי. במקרה רגיל כגון זה - מוגבלת ומצטמצמת האחדות לפרט זה או אחר, ואילו בשאר הדברים נשאר כל אחד ב"עולם" שלו.

מאידך-גיסא, אחדות "לפני ה' אלוקיך", דווקא היא זאת שיוצרת את האיחוד בין הדרגות השונות, כשהדבר מגיע למעשה. זאת משום שדווקא התוכן האלוקי, והמטרה של "לעברך בברית ה'", מכתיבים ביצוע מפורט ומדוקדק של השליחות המוטלת על כל אחד ואחד. הרי יישום האחדות האלוקית בעניינים מעשיים מחייב חלוקת תפקידים מוצלחת, כאשר כל אחד חייב לקיים את שליחותו המיוחדת של כל אחד, בהתאם למצבו וכישוריו.

זו היא הקריאה וההכנה ליום הדין: כל יהודי חייב למצוא בעצמו את התוכן האלוקי, המשותף לכל אחד מישראל, ובכך להתאחד עם כל בני ישראל כולם. מצד שני - חייב אותו תוכן משותף למצוא ביטוי ייחודי במילוי התפקיד המיוחד המוטל על כל אחד מישראל, כשניצבים "לפני ה' אלוקיכם" והדבר מתבטא ב"לעברך בברית ה'" - אז זוכים לברכת הקב"ה ואז מגיעים ליציבות - "ניצבים" - לאחדות - "כולכם" - להכתרת הקב"ה למלך עלינו ועל כל העולם כפי הנוסח בתפילת ראש השנה "מלוך על העולם כולו בכבודך... וידע כל פעול כי אתה פעלתו ויבין כל יצור כי אתה יצרתו". הדברים האמורים מקבלים דגש מיוחד בהקשר למצוות "הקהל" השייכת לחודש תשרי השנה, שהיא השנה השמינית לאחר השנה השביעית, שנת השמיטה.

מצוות "הקהל" מופיעה, כידוע, בתורה כך: "מקץ שבע שנים" ("בשנה ראשונה של שמיטה, שהיא שנה שמינית" - רש"י) ... בחג הסוכות ... בבוא כל ישראל לראות את פני ה' אלוקיך, במקום אשר יבחר, תקרא את התורה הזאת נגד כל ישראל באזניהם, הקהל את העם, האנשים והנשים והטף וגרך אשר בשעריך" וגו'.

מצווה זאת מתקיימת כאשר בית-המקדש קיים, כלשון הרמב"ם: "מצות עשה להקהיל כל ישראל אנשים ונשים וטף בכל מוצאי שמיטה בעלותם לרגל, ולקרות באזניהם מן התורה פרשיות שהן מזרזות אותן במצוות ומחזקות ידיהם בדת האמת... במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות... והמלך הוא שיקרא באזניהם".

גם כאן המצווה היא להקהיל ולאחד את כל חלקי העם השונים, אנשים ונשים וטף - וגם גרים וכו' - לנקודה משותפת של שמיעת דברי ה' מפי המלך, שליחו של הקב"ה, והדברים מתבטאים בקיום יום יומי של מצוות ה' על-ידי כל אחד מן השומעים.

בזמננו, אין המצווה מתקיימת כפשוטה משום שלדאבוננו, חרב בית מקדשנו ואין לנו מלך בישראל. ברם, כיוון שהתורה היא נצחית, קיימת בין השאר המשמעות הרוחנית, שהיא החובה המוטלת על כל מי שהוא "מלך" בזעיר אנפין, בעל מעמד והשפעה בחברה, בסביבה או במשפחה, להשתדל להביא את דבר ה' אל כל אחד מן הקשורים אליו ואפילו לקטנים וקטני-קטנים, במטרה - כפי האמור בהמשך הכתוב - "למען ישמעו ולמען ילמדו את ה' אלוקיכם, ושמרו לעשות את כל דברי התורה הזאת".

משמעות פנימית נוספת לדרגת ה'מלך' בימינו, הינה לראש והמוח שבאדם עצמו. על האדם מוטל התפקיד שמוחו ימלוך וינהיג את לבו, מחשבתו, דיבורו ומעשיו על-פי התורה ואז כל כוחות נפשו וגופו מאוחדים ופועלים בהרמוניה למען מטרה משותפת .
יהי רצון שהשנה הבאה עלינו לטובה, שנת "הקהל", תהיה שנת אחדות בין כל חלקי העם ואו אז מבטיח לנו הקב"ה, שנצא זכאים בדין ושתהיה לנו כתיבה וחתימה טובה, לשנה טובה ומתוקה בכל המצטרך, שנת גאולה וישועה, לכלל ולפרט.

(נערך משיחה של הרבי מליובאוויטש)

תאריך:  20/09/2022   |   עודכן:  20/09/2022
יוסף גערליצקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניצבים - הקהל לאחדות כללית ופרטית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שליט קטר השיח' תמים בן חמד הטיל בשבוע שעבר "פצצה" תקשורתית שהיכתה בהלם את תומכיה של קטר בעולם האיסלאמי ואת תנועת "האחים המוסלמים".בראיון לעיתון הצרפתי Le Point התנער שליט קטר מכל קשר לתנועת "האחים המוסלמים" שמרחמה צמחו תנועות הטרור הסוניות כמו אל-קאעידה, דאעש, חמאס, הג'יהאד האיסלאמי ועוד.
רעייתי ואני לימדנו מספר שנים בבית הספר היהודי ע"ש חיים ויצמן בסנטיאגו בירת צ'ילה כשליחים של משרד החינוך. עבודתנו לא התמקדה רק בהוראה ב-ד' אמות של הכתות בבית הספר, אלא כל יום בשעות אחר-הצהריים והערב הפנינו את כל המאמצים לפעילות חינוכית עם ההורים, כולל הוראת השפה העברית להורים ולחברי הקהילה, וכן גם שלל פעילויות חינוכיות עם התלמידים, כולל ארגון הפעילות הטקסית לקראת כל חג וארגון מחנות קיץ לנוער היהודי.
הדילמה של היוצאים בשאלה מלווה במאבק בין הלב לשכל וחיפוש האמת הוודאית. שני גורמים אלו מומחשים היטב ברומן ההיסטורי כעלה נידף. גורמים אלו ליוו גם את תהליך החזרה בתשובה של לוחמים בקו האש וטייסי חי"א במלחמת יום הכיפורים (1973). "כעלה נידף" - (תרגמה יעל ענבר, הוצאת ידיעות ספרים, 2015, 493 עמ') הוא רומן היסטורי מאת מילטון שטיינברג (פורסם לראשונה באנגלית ב-1939). זהו סיפורו של אלישע בן אבויה, דמות המוזכרת בתלמוד בָּכינוי, "אחר". מי שבטרם נטש את המסורת היהודית, נחשב לאחד הﬨָּנאים הגדולים. הדיאלוגים המעמיקים בין הדמויות המשובצים ברומן ההיסטורי כעלה נידף חושפים התחבטויות הנפש של אלישע בחיפושיו אחר האמת הוודאית בבסיס האמונה באלוהים. הדיאלוגים הם פרי דמיונו של שטיינברג, בעוד הדמויות לקוחות מתקופת הבית השני.
19/09/2022  |  תרצה הכטר  |   יומני בלוגרים
האדמירל סר אנטוני רדקין הוא ראש מטה ההגנה הבריטי, המקביל בעצם לרמטכ"ל אצלנו. בראיון לרשת BBC הוא התייחס למלחמה באוקראינה ולמצבו של הנשיא פוטין, ואמר כמה דברים מעניינים. רדקין קבע שהנשיא פוטין נכשל בהשגת היעדים הצבאיים האסטרטגיים שלו. הוא הבהיר שלמרות הצלחותיו האחרונות של צבא אוקראינה, המלחמה צפוייה להימשך עוד זמן רב.
19/09/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - נפער, האיש שצעק סרק סרק, ביקורת, רעל החמורים, לא הוזכרו, איבדנו ודהרה "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר "הגרמנים לא חזרו למוטב. הם רק נחים" (בן הכט) שנה טובה "תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה וברכותיה" (מתוך הפיוט, "אחות קטנה")
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
אלוף (מיל') יצחק בריק
אלוף (מיל') יצחק בריק
"הכרזותיו של בנימין נתניהו וחבר מרעיו שלא נפסיק להילחם עד שננצח, הן בגדר הכרזות חלולות שאין דבר וחצי דבר העומד מאחוריהן. הכרזותיהם שקריות ויש בהן רמיית הציבור. יש לישראל רק דרך אחת...
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il