|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
אחרי 49 שנים [צילום: יגאל תומרקין/לע"מ]

הונאה מכוערת

חלק שלישי מזיכרונותיי מחיי הנוודות בגולן סחוף-הקור במלחמת יום הכיפורים ובמלחמת ההתשה אחריה כמה זמן תימשך המלחמה? רוח נכאים שררה בעורף, ובתי-הקפה בגוש-דן היו עמוסים בגברים צעירים, שלא גויסו כלל בכפר נטוש בצפון ה"מובלעת" צירפנו חמור למחלקת הקשר, והצמדנו לו את אות הקריאה שלנו נסיגה מבישה
16/10/2022  |   אביתר בן-צדף   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות

"מה יהיה"?" רטנה אשתי. "אלד מבלי שתהיה לצדי בהריון".

"מה לעשות"?! עניתי, "מצדי כבר אפשר לשחרר את כולנו".

החדשות היו עגומות, ורוח נכאים שררה בגוש-דן ובמקום עבודתי. ביקרתי את אבי, והוא נראה נרעש, עגום, והזדקן לפתע. לאחר כשנתיים נפטר. לדעתי, כיוון שהמלחמה טרפה, כמו רבים, את כל מה שפותה להאמין בו, למרות ניסיונותיי לשכנעו לפקפק בהודעות צבאנו. "אל תאמין להם", הטפתי לאבי, והזכרתי לו איך כשנפצעתי בטירונותי לפני מלחמת ששת הימים, וכמעט איבדתי את כף ידי הימנית, הם טפלו עליי את האשמה במקום להודות במה שכל חבריי לטירונות ומפקדינו ידעו, שזו אשמתם.

הרגיזו במיוחד בתי-הקפה, שהיו עמוסים בגברים צעירים, שלא גויסו כלל. כעבור כעשרים שנה סיפר לי ידיד, טנקיסט במיל', שגויס, וישב בבגדיו האזרחיים בטל כל המלחמה בבסיס צאלים עם אנשי צוות אחרים, כיוון שלצבא לא היו טנקים עבורם, וגם לא מדים. חשתי מתוסכל מול ממשלה מטורפת ומול מטכ"ל מבולבל, שקלעו אותנו בלי שׂוּם-שכל למלחמה אין-סופית.

באחת מחופשותיי עברתי על הדואר שנאסף בביתי, ומצאתי חוברת שפרסמו אנשי המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים (IISS) בלונדון בספטמבר 1973, ובה הערה, שצבא מצרים וצבא סוריה רווּיים בנשק נ"ט. ארזתי את החוברת בתיקי, וכשחזרתי מחופשתי הראיתי אותה לחבריי למחלקת הקשר. עוד לב̤נה מאמינות הצבא נפלה בעינינו, שהרי שיקרו לכולנו במלחמה ואחריה, שהטילים נ"ט היו הפתעה מודיעינית.

חשבתי הרבה כיצד יכולה המלחמה להסתיים ומתי. באותו הזמן העבירו אותנו לצפון ה"מובלעת", אל קו האש עם צבא סוריה, שלא נשמע מותש במיוחד. לפיכך, הערכתי בייאושי, כי המלחמה תימשך כמה שנים - לפחות, כמו מלחמת הקוממיות - והייאוש נסק. חשבתי על אפשרות מדכאת, שייוולד לי בן (בגלל המלחמה רציתי מאוד בת), ולא אשתתף בהכנסתו לבריתו של אברהם אבינו.

שיכנו אותנו בכל מיני חושות בכפרים נטושים, ואפילו אימצנו לנו חמור, שצירפנו אותו למחלקת הקשר, ונשא עליו סימן קריאה של קשר. באחד מהכפרים העלובים הללו הצבענו לכנסת.

מלתעות הזאב הרע

בין ט"ו בשבט לפורים הופיעו פתאום אורחים בגדוד - קציני שלישות מפיקוד הצפון בנעליים חצאיות ובבגדים מבריקים ומגוהצים - שהציעו לנו, ללוחמים, הצעה מדהימה: להשתחרר מיד עם צו קריאה ביד. לא הבנתי מאיפה נובע רצונם של הקצינים המדושנים להיטיב עמנו, אחרי שלא שמענו מהם ומעמיתיהם כל המלחמה.

הם הגיעו למחלקה, ושוחחו אתנו בנופת צופים. בירכתי מוחי החלה להבהב נורת אזהרה: הצעתם נשמעת יותר מדי טובה. כנראה, זה בלוף. הרי צבאנו מעולם לא הלך לקראת חייליו, ובפרט לא לקראת חיילי מילואים. כשהלכו לפתוֹת מחלקה אחרת, שוחחנו. אמרתי בריש גלי שאני חש במלכודת. השחרור קוסם, אך כנראה המלים הטובות והיפות מסתירות את מלתעות הזאב הרע.

שניים מחבריי למחלקה התפתו, והשתחררו. השאר השתחררו רק באסרו-חג פסח, אחרי 189 ימי מילואים מעייפים ומתישים ועם צו קריאה ביד לשישה שבועות. את הלירות המועטות, שהיינו אמורים לקבל עם שובר השחרור, ביקשו שנתרום לקופת החטיבה. רבים עשו זאת, למרות כעס̤נו על החטיבה, שהפקירה אותנו במהלך המלחמה. בכסף הזה הנציחה החטיבה את מעלליה בספר, שחיבר קצין החינוך.

שבתי הביתה אל אשתי ההרה, וסוף-סוף יכולתי להיות עמה בשעות שלא עבדתי. בוקר אחד קראתי בעיתון, שהצבא החליט להעניק הטבות לאנשי מילואים, ששירתו יותר מחצי שנה במלחמה, והאסימון נפל לי ברעש אדיר: זו הייתה הצעת חיסכון - קציני השלישות מפיקוד הצפון, שחשדתי מראש בטוהר כוונותיהם, השתדלו כל כך לשכנע לוחמים, כדי שלא יצברו חצי שנת שירות פעיל במלחמה, ולא יזכו להטבות.

המעטים, שנענו להצעתם המבישה, הרוויחו שחרור שבועות ספורים לפני כולנו, אך הפסידו מענק של שש מאות לירות (סכום ניכר באותם הימים) והטבות שונות. בין השאר, למדתי על חשבון ההטבות הללו חינם שנה לתואר השני באוניברסיטה; למדתי בקורס מעט ערבית מדוברת; והשתתפתי בקורס לקריאה מהירה. כמה מחבריי עשו בהטבות הללו קורסים למורי-דרך ולהכשרה מקצועית - מ̤עבר לשכר הלימוד באוניברסיטה.

שחרור עם צו קריאה ביד

למרות הדם הרע שזרם בינינו, חייך המג"ד כשהושיט לי את שובר השחרור. ויתרתי על התשלום הזעום על ימי המילואים לטובת החטיבה, וקיפלתי היטב את השובר, שהיה שווה הרבה כסף: באמצעותו ישפה הביטוח הלאומי את מקום עבודתי על המשכורות, שקיבלתי מאז יום הכיפורים. השלָּם היה מרוצה מהלירות הבודדות שאסף לקופת החטיבה גם ממני, והמג"ד הגיש לי צו קריאה למילואים כעבור חמישה שבועות.

"מה זה"?! תמהתי.

"צו קריאה", ענה.

"השתגעת?! ... שכח מזה. גם חטיבת טנקים שתצוּר על ביתי לא תצליח לגייס אותי. אשתי עומדת ללדת, ואת מרבית ההריון בזבזתי אתך במקום להיות אתה ... אין סיכוי שאבוא. אתה יכול כבר להזמין שוטרים צבאיים וכו'". השלכתי את קרעי הצו, העמסתי את תיקי על כתפי, ויצאתי כועס לדרכי לגוש-דן. כרגיל, אין להם כל בושה, אמרתי לעצמי.

לפני הברית של בכורי, הגיע אליי בדואר צו קריאה למילואים. הרמתי טלפון לקצינת הקישור, שאמרה שכל הגדוד כבר מגויס שבועיים, ואוּצב בחטמ"ר 820 - החטיבה המרחבית של הגולן. לא היה לה מושג מה אעשה במילואים, אך הדגישה, שזה חשוב ביותר. כנראה הדרגות הפריעו לה לראות את הסתירה בדבריה.

"אל תעשה בעיות", ביקשה אשתי. "לך, וחזור בשלום, וזהו. הוריי יעזרו".

בשבועות הספורים לפני לידת בני קנינו מכונית חדשה ותכננו איך לרהט את חדר הצאצא. אז לא ידענו מראש מה יהיה מין הילוד; ולכן, כשהגיח לאוויר העולם במזל טוב ובלידה קשה, היה עליי לקנות בדחיפות את הביגוד, המתאים לבן.

הקורא החטיבתי

התייצבתי ימים ספורים אחרי הברית במשרד הקישור, ונשלחתי למפקדת חטמ"ר 820, שישבה במחנה גשור בגולן. למזלי, ליד הבונקר היה טלפון ציבורי, שלא חובל, כדרכם של חיילים, ויכולתי לשוחח בלי הגבלה עם אשתי ולהתעדכן בשלום בני הפעוט, ועם אבי, שלא היה טלפון בביתו, והיה על שכניו להזעיקו כיוון שטלפנתי מהחזית. כעבור שלושה-ארבעה ימים של בטלה הציבו אותי כקשר מח"ט - בתורנות, כמובן.

יום אחד, כשלא הייתי בתורנות, ראה אותי פיני, המח"ט, יושב וקורא ספרים. ניגש מופתע אליי והתעניין. סיפרתי שאני סטודנט לתואר שני, והתמחותי היסטוריה צבאית. באותו הרגע אורו עיניו, וביקש שאבוא אתו ללשכתו. לגמנו יחד קפה צבאי ופיני ביקש שאשב בחדר ליד לשכתו, ואקרא עבורו את עשרות החוברות שקיבל ממחלקות שונות בצבא, ואסמן לו מה חשוב. כך, נחשפתי לסיכומים צבאיים בעניינים שונים, שצצו במלחמה - מבצעים, מודיעין, שלישות, לוגיסטיקה ועוד. מאגר כזה של ידע טרי ומסווג לא נפל לידי עד שערכתי כעבור כמה עשורים את כתב-העת "מערכות", ורק מפני שחששתי להסתבך לא הכנסתי חוברות למזוודתי, והצטערתי על זה מאוד בעתיד.

תייר בגולן

מאז העדיף אותי פיני כקשרוֹ. לשמחתי, יצאתי אתו הרבה לשטח, וחידשתי את היכרותי עם הגולן ועם ה"מובלעת". שוחחנו בדרכים על המלחמה, שבה היה סמח"ט 820, על דרכו בצבא, על ההסכם הטרי להפסקת-אש עם סוריה ועל הפוליטיקה הישראלית. כך, נודע לי, שבנוסף לשיקום קו הגבול עם סוריה, תפקידו לפרק את החטמ"ר, ולהחזירה להיות חטיבת חי"ר מילואים (כיום - חטיבה 3 "אלכסנדרוני").

בוקר אחד התעקש פיני לפני שיצאנו לדרכים, ובדק את מצב השתייה והמזון בג׳יפ. כרגיל, הוא סמך על נהגו בעניין הזה.

"לאן"? שאלתי.

"לחרמון הסורי", הפתיע אותי.

ידעתי, שבדרך יספר לי על מטרת הנסיעה ולא הקשיתי בשאלות. פיני נהג, וישבתי לידו. נהגו התפרקד, כרגיל, מאחור, ונרדם. פיני הפתיע אותי, כשסיפר, שהוטל עליו להחזיר לסורים, בנוכחות קציני או"ם, את המוצב בשיא החרמון, שכבשו מילואי הצנחנים.

"מתקפלים", לחשתי.

"כן".

דיברנו על הרגשתו לנוכח הנסיגה, ופיני נראה שלם עם הפקודה. במרומי החרמון הפתיע אותי, ואמר, שלא יתבזה להחזיר את המוצב לסורים.

"אז מי יחזיר"?

"אתה ... זו פקודה".

הבטתי בו, וחייכתי בציניות.

"בסדר", לחשתי. "אבל אני נראה כמו דב מערות, ולבוש כמו האדם הקדמון".

"לא נורא".

הקצין הסורי סירב לברך אותי בשלום, למרות שבירכתיו בערבית, וסירב לקבל ממני את המפתח הסמלי למוצב. קצין האו"ם לקחוֹ מידי, וכשמסרוֹ לסורי, הלה השליכוֹ בתיעוב.

כשיצאנו לדרך אמר פיני, שזו בדיוק הסיבה, שסירב למלא את התפקיד.

"לאן עכשיו"? שאלתי.

"לדרום הרמה".

"למה"?!

"מחזירים לסורים עוד מוצבים".

"מה?! זה היה שלנו לפני המלחמה".

"כן. גם קוניטרה... זו פקודה".

"כלומר, אני אחזיר", לחשתי.

נסענו בשתיקה כמעט מוחלטת עד מוצב 116, ושוב הטקס המביש של נסיגה עם קצין סורי אחר. אחר-כך חזר הסיפור במוצב 117.

כשהשתחררתי מהמילואים, באתי ללחוץ את ידו של פיני. הוא הביט בי, ולחש, "אף מלה על מה שהיה, על מה שראית ועל מה שדיברנו".

"כמובן".

כשלוש שנים אחרי פטירתו ואחרי כארבעים ותשע שנה, אני חש משוחרר מהבטחתי. מקווה, שפיני יחייך, כדרכו, שם במרומים, ויסלח לי.

תאריך:  16/10/2022   |   עודכן:  16/10/2022
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הונאה מכוערת
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
17/10/22 19:32
 
חשדנית
17/10/22 20:50
2
שלמה חיפה
23/10/22 22:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת יום הכיפורים
שוב הופתעתי כשפרצה מלחמה. הסירנה, שהעירה אותי מהשינה שאחרי מוסף יום הכיפורים, הקפיצה אותי ממיטתי. כך קרה לי גם במלחמת ששת הימים.
סיפורה של גולדה מאיר וקיבוץ רביבים בעקבות ספרו של יגאל צחור - גולדה מזווית אחרת משנה את גישתנו החד ממדית לגולדה מאיר שראתה רק את "מחדלה" ביום כיפור
12/10/2022  |  חנינא פורת  |   יומני בלוגרים
אחרי כארבעה חודשי מילואים ברמת הגולן וב"מובלעת" הסורית הגיע מפלס הייאוש לרמות גבוהות לא רק אצלי, אלא בכל מחלקת הקשר. הרגשנו כמו בעולם מקביל, ואפילו הפוך, ובחופשות קיבלנו לזה חיזוקים. רוח הנכאים ב"בית" הייתה קשה, ומצד שני נהגים לא התחשבו בנו, לוחמי הבזלת, ולא ששו לתת לנו טרמפים. כך, להגיע הביתה מירכתי צפון ולחזור בזמן, כדי שחבר יוכל לצאת לחופשות, הפכו לאתגר. אבל החופשות היו חיוניות לבדואים מגדוד חרמ"ש מיל' "אלון", שהפכו כמעט לתושבי קבע בצפון ה"מובלעת" ובגולן.
אפשר לנצח בקרב, ואפשר - במערכה, שהיא סדרת קרבות, שיש להם היגיון/מטרה משותפ/ת. ניצחון כזה חשוב, ולצערי, אין די בו. הניצחון האמיתי - רק במלחמה - והוא כולל ניצחונות טקטיים וניצחונות מערכתיים, שמנוצלים ליעד מדיני.
שיחה בערוץ 14 בין שי גולדן לביני על המשמעות העמוקה וארוכת הטווח של מלחמת יום הכיפורים, שבכירי צה"ל, ההיסטוריונים והעיתונאים מאז ועד היום מדחיקים אותה.
04/10/2022  |  אורי מילשטיין  |   פודקאסטים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
אמיר אביבי
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון    עם זאת, המתקפה גם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il