|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
טעות או פעולה מכוונת? הנשיא הרצוג [צילום: לע"מ]

מניפולציה או טעות בשיקול הדעת?

לא סמכתי יתר המידה על יכולתו של הנשיא הרצוג להשתחרר מכבלי עברו הפוליטי ולהציג מתווה פשרה מאוזנת אני מאמין שהתאמץ אבל לא ההין לחרוג מחיק עברו ברגע הקריטי של פרסום הדברים. כשל אופי? פוליטיקה? או סתם החמצה - חבל
17/03/2023  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

הנשיא שגה כאשר הוכיח חוסר יכולת להתנתק מכור מחצבתו הפוליטי בשמאל הישראלי ולדון בנושא הרפורמה המשפטית ללא משוא פנים. הוא לא רק מנע התקדמות משמעותית ומזורזת לקראת מו"מ אלא הפך את הכניסה למו"מ כזה למורכב וחשדני יותר. העזרות בנשיא כמתווך יהיה אולי יעיל כאשר לא מדובר בחילוקי דעות פוליטיים, שכן הנשיא אמור להיות "הנשיא של כולם" וחסר פניות. התיקון שעשה בדבריו לאחרונה בו קבע שהצעתו היא רק התחלה למו"מ והכל כביכול פתוח, אחר כבר את הרכבת; החשדנות כבר כאן. עליו להיזהר בעניין המתווה יען כי טעות או משגה נוספים עלולים להביא קץ על מוסד הנשיאות.

מתווה העם - כשמו לא כן הוא - על כי אינו נותן מענה לנושאים מרכזיים שהיו כלולים ברפורמה ואף מתעלם מהם. זאת יש להבין: הצעת לוין רוטמן באה לתקן את מאזן הכוחות ולשנות את הגדרות היחסים בין רשויות הממשל השונות. בבסיס החשיבה הדמוקרטית קבוע העקרון שהריבון הוא מקור הסמכות החוקתית/חוקית והרשויות - לרבות הכנסת - חייבות לתפקד במסגרת החוקית המוקצית להם. מה שאינו נמצא בחוקה או בחוקי-היסוד (באין חוקה) אינו יסוד בר-שימוש בפרקטיקה המשפטית.

כך, למשל: העקרון ששופטים מכהנים אינם בוחרים את שותפיהם לקדנציה. ישנן דרכים אחרות לאייש את ועדת בחירת השופטים מבלי להכפיפה באופן מלא לממשלה. או, העקרון שליועץ משפטי אין זכות וטו על נבחרי הציבור בתפקידי שרים. שאם לא כן, אין להם אחריות ביצוע וזו פגיעה מכרעת בהפרדת הרשויות.

בית המשפט איננו מחוקק ולכן אינו רשאי לבטל חוקים - ביטול חוק הוא מעשה חקיקה. בית המשפט יכול לקבוע, על-יסוד חוק-יסוד רלוונטי שחוק רגיל אינו עומד במבחן חוק-היסוד (חוקתי) ואז מוקפא הוא עד לתיקונו על-ידי הכנסת על-פי הערות בית המשפט ואישרורו מחדש ע"י הכנסת ברוב מיוחס (למשל: 70 ח"כים).

חייבות להתבטל פסיקות המבטאות הערכות אישיות שאינן מעוגנות בחוק - סבירות, מידתיות, תקינות וכו'. כל המקרים בהם מופרת כוונת חקיקת הכנסת והופכת לעמדה מוטת-דעות והשקפות עולם אישיות של השופטים או ההרכב היושב בדין ועל כן מהווה פריצת מסגרות ההתייחסות הלגיטימיות.

השלמת חוקי-היסוד (לרבות בחינה מחדש של ניסוח חוק כבוד האדם וחירותו על-רקע המשבר הנוכחי ועדכונו במידת הצורך) או התחלת כתיבתה של חוקה לישראל (חלופה עדיפה), הן חלק מהתיקונים הדרושים, אך זהו שלב מתקדם יותר.

צרכי השינויים והעידכונים שעמדו בבסיס תוכנית הרפורמה אינם באים במלואם לידי ביטוי ב"פשרת הנשיא". על אלה להיכלל בדיונים והפשרות שיעצבו מחדש את מערכות היחסים בין רשויות הממשל בישראל לשביעות רצון רוב העם. הצגת הצעת הנשיא "כמקשה אחת" היא עוד נעיצת סיכה בגלגל הפשרה; היא חד-צדדית עד כדי כך שאין לכך סיכוי. ללא תיקונים אלה ודומיהם אין סיכוי שפשרת הנשיא תחשב ככזו; בשלב הנוכחי היא נקודת מוצא להידברות עבור מי שמעוניין בכך; לא יותר מזה.

אם תציג האופוזיציה צוות מטעמה למו"מ על יסוד המתווה בשילוב עם הערות הצדדים ויקבע נוהל אקטיבי ואפקטיבי לניהול וקידום הליך החקיקה, יש מקום לעצירה מוגבלת בזמן של התהליך העצמאי לאחר השלמת הקריאה הראשונה - בתנאי שיעצרו במקביל גם ההפגנות והפרות הסדר.
הערה: מצורפת להלן הצעה לתהליך חליפי לבחירת שופטי העליון העונה גם על העקרון האמור לעיל לפיו שופטים פעילים בבית המשפט אינם משתתפים בבחירת שופטים חדשים.

הנדון: הצעה להליך בחירת שופטי ביהמ"ש העליון.

אחד הנושאים המרכזיים והשנויים ביותר במחלוקת הוא תהליך בחירת השופטים לבית המשפט העליון. מאידך-גיסא, הרמזים השונים על הצעות ואלה שכנגד הם כולם וריאציות על המצב הקיים.

החיסרון הגדול ביותר בשיטה הקיימת הוא שהשופטים נבחרים ע"י ועדה שאינה אלא מנגנון אדמיניסטרטיבי ליצירת איזונים מלאכותיים בין הכוחות והאינטרסים המיוצגים בוועדה. אלו כולם מלאכותיים ותואמים להליכים הנורמטיביים הנהוגים במינויים ציבוריים ברמה בכירה מעין זו. בבחירת השופטים ברמה הבכירה ביותר, בשל סמכויותיהם לעסוק גם בנושאים חוקתיים, חייב מבנה הוועדה לשקף גם את מגוון הכוחות והדעות בציבור ולתת להם ייצוג נאות.

על שיקול זה ועל הצורך בתיקון הלאקונות הקיימות בשיטה הנוכחית, בקרה הדדית של הרשויות וקביעת "סניוריטי" בסולם הזיקה למקור הסמכות הריבונית - מבוססת הצעתי. חיוני הדבר שבכל מערכת ניהולית ניתן יהיה להגיע להכרעה במחלוקת אלא אם ניתן להחליפה בהסכמה. השיטה המוצעת להלן מצביעה במפורש על הריבון או נציגותו הנבחרת כבעלי זכות זו.
לכן, מוצע שהאקט הסופי של בחירת (והשבעת) שופטי העליון יהיה ע"י הכנסת בנוכחות לפחות 70% מחבריה, ויבוצע על-פי ההליך דלהלן:

חברי בית המשפט העליון
א. שר המשפטים יציע 3 - 4 שמות של מועמדים לכל משרה העומדת לבחירה.
ב. נשיא בית המשפט העליון יערוך שימוע התאמה מקצועית למועמדים כמקובל ויוכל לפסול אחד ממועמדי שר המשפטים מבלי לעכב את ההליך כולו למציאת חלופה למי שנפסל.
ג. ועדת החוקה תקיים בהרכבה המלא - אך לא פחות מ-85% ממנו - שימוע כללי למועמדים שעברו את סינון נשיא בית המשפט העליון ותאשר את המועמד(ים) הנבחר(ים) לשופטים. האישור יהיה ברוב של 70% מחברי הוועדה.
ד. המועמדים - יושבעו במליאת הכנסת.

  • יש להגביל קדנציה של שופט עליון ל-10 שנים (עם אופציה להאריכה ב-5 שנים נוספות על-פי המלצת נשיא בית המשפט העליון ואישור ועדת החוקה. (לחילופן ערך של גיוון והזרמת דם חדש למערכת).
  • מוצע לשקול להגדיל את מספר השופטים ל-18. (גיוון דעות וגיוון ההרכבים במיוחד בדיונים חוקתיים וכן הקלת העומס).
  • יש לחייב הרכב של 11 שופטים לפחות בדיונים חוקתיים.
  • הרכבים בדיונים חוקתיים יקבעו בהגרלה.

נשיא בית המשפט העליון יבחר מבין 5 מועמדים - 3 מתוכם שופטים מכהנים ו- 2 מועמדים חיצוניים. הליך המיון יהיה דומה לנ"ל - שר משפטים, נשיא העליון (שימוע) וועדת החוקה (שימוע). אישור הנשיא ייעשה במליאת הכנסת בהרכב מינימלי של 75% מחבריה וברוב של 75% מהמצביעים. הבחירה תהיה חשאית.

תאריך:  17/03/2023   |   עודכן:  17/03/2023
רפי לאופרט
+לפיד: ציור הכתובות סמוך לבית לוין - אינו מתאים לרוח המחאה הפטריוטית
13:24 17/03/23  |  איציק וולף
ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, גינה את מרססי הכתובת סמוך לביתו של שר המשפטים, יריב לוין.

"ציור הכתובות על ביתו של יריב לוין בעת השבעה על מות אביו אינו ראוי ואינו מתאים לרוח המחאה הפטריוטית", צייץ בחשבון הטוויטר שלו.

+בן גביר: הנחיתי את המשטר לפעול באפס סובלנות נגד המנסים ליצור אנרכיה
13:21 17/03/23  |  איציק וולף
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, טוען כי חבורה של עבריינים אנרכיסטים אלימים מנסה לגרור אותנו למלחמת אחים.

"כתובות "מוות לביבי" - "יריב לוין - אויב העם" - "רוטמן בן מוות" - זריקות אבנים, חסימת צירים ראשיים וניסיון ליצירת אנרכיה, על ידי חבורה של עבריינים, שמסרבים לקבל את תוצאות הבחירות ומנסה באלימות ואיומים לשנות את הכרעת העם. הנחיתי את המשטרה לפעול באפס סבלנות כנגד האנשים המסוכנים ושלוחי הרסן הללו. בתי כנסת, אבנים לעבר פוליטיקאים והסתה לרצח הם קו אדום בוהק ואסור לנו לאפשר עוד דקה אחת לחבורת העבריינים הפחדנית הזאת להבעיר פה את המדינה ולגרור את כולנו לאנרכיה ומלחמת אחים", אמר.
+נתניהו: על המשטרה והפרקליטות לפעול בכל העוצמה נגד גילויי הסתה
12:32 17/03/23  |  איציק וולף
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי הוא מגנה בתוקף את ריסוס כתובת הנאצה נגד השר יריב לוין בזמן שהוא יושב שבעה, את ההתקפה האלימה נגד השר ניר ברקת בעת שהיה באירוע פוליטי ואת הקריאות לרצח נגד יו״ר ועדת החוקה שמחה רוטמן.

"אני מצפה מהמשטרה ומהפרקליטות לפעול מייד ובכל העוצמה נגד גילויי ההסתה והאלימות הללו", אמר.
+מחאת כסופי השיער
11:37 17/03/23  |  שלמה פילבר   |   לרשימה המלאה
בני דור ה-Y נוטים פחות להשתתף בהפגנות, ורק 27% השתתפו בהשוואה ל-53% מבני 45 ומעלה. את המחאות מניעים בעיקר מבוגרים, ורבים מילדיהם אינם מצטרפים אליהם
התמיכה בצורך ברפורמה קפצה דרמטית ב-28 נקודות האחוז [צילום: אריק מרמור/פלאש 90]
+ראש לשכת עורכי הדין: עצם הדיון על פיטורי היועמ"שית - חציית קו אסור
11:24 17/03/23  |  איציק וולף
ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד עמית בכר, הביע התנגדות לקריאת השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לפטר את היועצת המשפטית לממשלה.

"ישראל היא מדינת חוק ועצם הדיון על פיטורי היועמ"שית זו חציה של קו אסור. לשכת עורכי הדין עומדת מאחורי היועמשית העושה תפקידה במקצועיות ומגנה על שלטון החוק", אמר.
+המשטרה חוקרת ריסוס הכתובת "יריב לוין - אויב העם"
10:17 17/03/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
גינוי מצד גורמים רבים באופוזיציה לכתובת הנאצה נגד שר המשפטים  ▪  שוטרי תחנת מודיעין והזיהוי הפלילי אוספים ממצאים בזירה, בוחנים אמצעי תיעוד ועורכים סריקות
כתובת המחאה במודיעין, היום [צילום: יונתן שאול, פלאש 90]
+גנץ: מגנה ריסוס כתובות סמוך לבית שר המשפטים, צריך גבולות למחאה
10:05 17/03/23  |  איציק וולף
יו"ר מפלגת המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, גינה ריסוס כתובות מחאה סמוך לביתו של שר המשפטים, יריב לוין. בכתובת נכתב: "יריב לוין - אויב העם".

"יש לי מחלוקת עמוקה עם שר המשפטים על המהפכה המשטרית שהוא מקדם ואני אעשה כל מה שאפשר כדי למנוע ממנו להצליח בתוכניתו שתפגע בדמוקרטיה. אבל גם כשהבית בוער, צריך לשים גבולות. אני מגנה את ריסוס הכתובות סמוך לביתו. ההפגנות לשמירה על הדמוקרטיה הן קריטיות, כתובות נאצה והסתה - לא לגיטימיות.

+Perpetual Motion
08:21 17/03/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ויקיפדיה: תנועה הנמשכת ללא הפסק ללא מקור אנרגיה חיצוני  ▪  כך נראית ההפיכה המשטרית, המציבה את כולנו על-פי התהום. האם מוביליה איבדו את הבחירה החופשית?
סנטימטרים מן התהום [צילום: יניב נדב, פלאש 90]
+כשהנשיא בוחר צד
07:37 17/03/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
נשיא המדינה אשר היה אמור להיות התיקון לפוליטיקאי ראובן ריבלין, בחר צד מובהק, הצד של השמאל והשמאל הקיצוני הרדיקלי
הרצוג. אכזב [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מניפולציה או טעות בשיקול הדעת?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
17/03/23 17:58
 
רפי לאופרט
17/03/23 23:42
 
באום
18/03/23 16:30
2
חשדנית
17/03/23 19:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
שמונה שבועות לתוך המחאות, ואחרי שני ימי זעם ומתווה נשיא אחד, החלטנו לתת השבוע הצצה דווקא למתרחש במחנה המוחים כנגד הרפורמה, לקראת הישורת האחרונה של השלמת החקיקה בעוד שבועיים, רגע לפני שהכנסת (ואולי גם המוחים) יוצאים לחופשת פסח / הפסקת אש / היערכות להמשך.
17/03/2023  |  שלמה פילבר  |   יומני בלוגרים
אלמונים ריססו כתובת גרפיטי המגנה את שר המשפטים, יריב לוין, ובה נכתב: "יריב לוין - אויב העם". הכתובת רוססה סמוך לביתו של שר המשפטים בעיר מודיעין.
17/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
ויקיפדיה: תנועה הנמשכת ללא הפסק ללא מקור אנרגיה חיצוני כך נראית ההפיכה המשטרית, המציבה את כולנו על-פי התהום. האם מוביליה איבדו את הבחירה החופשית?
17/03/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
כשנבחר נשיא המדינה יצחק הרצוג לתפקידו הרם, הוא נהנה מתמיכת השמאל, המרכז והימין. נדמה היה כי הנשיא הרצוג יהיה התיקון אצל חלק גדול בציבור הישראלי. בחירת הנשיא הרצוג לאחר כהונת הנשיא ראובן ריבלין, נטעה תקווה בקרב חלקים רבים בעם ואמונה גדולה כי הגיעה עת תיקון והנשיא ישוב להיות נשיא העם כולו.
השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, קורא לראשי סיעות הקואליציה לפטר את היועצת המשפטית לממשלה גלי מיארה. זאת בטענה כי היא מתנהלת "כיושבת ראש האופוזיציה בפועל", כלשונו.
16/03/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il