בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
אהבה לכולם [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]
|
|
|
הקשר בין הפטרת השבוע ופרשת השבוע
|
המשותף להפטרת השבוע ופרשת השבוע זו הכמיהה לאמץ ערכי אהבת אמת במישוריות החיים הלאומית בין באי כל האומה וערכי אהבת אמת במישוריות החיים המשפחתית בין באי כל המשפחה
|
הפטרת השבוע מפרק ב' בספר עמוס מביעה כמיהה נחרצת של הנוקד עמוס מתקוע, שנדבכי המישוריות הלאומית יהיו מעוגנים באהבת אמת של כל בָּאֵי הָאֻמָּה היהודית, באהבה כנה וחמה בין איש לרעהו. הבעת הכמיהה לאהבת אמת מובעת תוך הבעת כאב לנוכח התופעה החמורה של העבדות הרווחת בעם - "עַל שְׁלוֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׁרָאֵל ועַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֵנוּ, עַל מִכְרָם-בַּכֶּסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם". (עמוס פר' ב', פס' ו') גם בפרשת השבוע, פרשת "וישב", הפרשה התשיעית מספר בראשית פרקים ל"ז-ל"ט, מביעה כמיהה נחרצת, שנדבכי המישוריות המשפחתית יהיו אלו המעוגנים באהבת אמת של כל בָּאֵי המשפחה. הבעת אהבת אמת איש לרעהו מובעת תוך הבעת כאב לנוכח השתלטותן של תופעות קנאה ואיבה במשפחת יעקב. כואב לקרוא בפרשת השבוע, כשהאחים אומרים: "אִישׁ אֶל-אָחִיו, הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹומֹות הַלָּזֶה בָּא, וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵּהוּ", וזאת תוך החלטה לשקר לאבא "חַיָּה רָעָה אֲכָלָתְהוּ". לצערנו, הם מכרו את אחיהם לעבד ומשקרים לאבא בהביאם עדות על מות האח יוסף. העדות היא כותנת הפסים, הסמל לקנאה, שהפשיטו ממנו וטבלו אותה בדם. המשותף להפטרת השבוע ופרשת השבוע זו הכמיהה לאמץ ערכי אהבת אמת במישוריות החיים הלאומית בין באי כל האומה וערכי אהבת אמת במישוריות החיים המשפחתית בין באי כל המשפחה. לעמוס הנביא הנוקד מתקוע כואב, שבתקופה של שגשוש כלכלי ומדיני מאוד משמעותי בימי המלך עוזיהו בממלכת יהודה והמלך ירבעם בן יהואש בממלכת ישראל יש נגע כבד של מכירת יהודים לעבדים, גם אם מעידתם הייתה קלת ערך, כפי שמעיד הכתוב על מכירת "אֶבְיוֹן בַֹעֲבוּר נַעֲלַים". (עמוס, פר' ב', פס' ו') לעמוס הנביא הנוקד מתקוע כואב, שלנגע המוסרי בחברה הלאומית של "הַַשּׁוֹאֲפִים עַל עֲפַר הָאָרֶץ בְּרֹאשׁ דַלִּים וְדֶרֶך עֲנָוִים יַטּוּ" (שם פס' ז') פורץ הנגע הממאיר מבחינה מוסרית "וְאִישׁ וְאָבִיו יֵלְכוּ אֶל הַנַּעֲרָה לְמַען חַלֵּל אֶת-שֵׁם קָדְשי". אימוץ הפולחן האלילי שכל כולו הוא פריצות מינית במעטה כביכול של קדושה. עצם הפולחן המיני לו שותפים הבן והאב עם הנערה-הַקְּדֵשָׁה זה עוד נדבך קיומי לאומי שרבדיו המוסרים שסועים וקרועים מבוצרים לבתרים שלא ניתן לאחותם - זה למעשה הרס נדבכי הקיום הלאומי והמשפחתי. המשותף לפרשה ולהפטרה הסלידה מתופעת העבדות וכמיהה לנדבכים טהורים לחיי המשפחה.
|
תאריך:
|
07/12/2023
|
|
|
עודכן:
|
07/12/2023
|
|
איתן קלינסקי
|
הקשר בין הפטרת השבוע ופרשת השבוע
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
פרשת השבוע מביעה
|
7/12/23 14:19
|
|
2
|
|
מאחלת לאיתן
|
7/12/23 14:49
|
|
3
|
|
I PRAY THAT WE
|
7/12/23 14:58
|
|
4
|
|
יהודית
|
8/12/23 00:17
|
|
5
|
|
סניל
|
8/12/23 13:13
|
|
6
|
|
מקום בטוח ליהודים
|
8/12/23 13:44
|
|
7
|
|
HANUKKAH
|
9/12/23 15:13
|
|
8
|
|
לסנילֶ
|
10/12/23 21:32
|
|
9
|
|
בני..
|
13/12/23 16:39
|
|
בימי החנוכה של שנת תשס"ח, לפני 16 שנה, פירסם הסאטיריקן אסף וול, יליד וחניך מושב ניר עציון, ובוגר המדרשייה הדתית לאומית בפרדס חנה, דיאלוג סאטירי שנון המתנהל בימי החנוכה בין אב חרדי ליטאי לבנו, על אודות מלחמת הגבורה של המכבים, שלכבודה חוגג כל עם ישראל - לרבות הציבור הליטאי שאחד מרבניו ביזה את חיילי צה"ל הלוחמים בעזה בתואר הבוז המכפיש 'אוספי הזבל' (כפי שפורסם כאן בשבוע שעבר).
|
|
|
חודשיים לתוך המלחמה הכי נוראית שהייתה לנו בהיסטוריה הישראלית הקצרה שלנו. ולמה היא המלחמה הכי נוראית? כי יש כאן שילוב מזעזע של אמון מוחלט שהצבא יגן עלינו בשעת צרה, השקעות אדירות בתקציב הביטחון, שימוש בטכנולוגיות הכי מתקדמות שקיימות היום בעולם, והצבא נכשל בצורה הכי בלתי נתפסת שאפשר. למרות כל המשאבים האדירים שיש לצה"ל, תוך שעה בערך מצליחים אלפי לוחמי חמאס להכנס עם רחפנים, ג'יפים ואופנועים ולפרק יישובים ובסיסים. פשוט לא נתפס.
|
|
|
צה"ל נכנס למלחמת שמחת-תורה כשהוא במגמת נסיגה חמורה ברמת אמון הציבור בתפקודו בסקר, שערכה אגודת חוקרי צבא בישראל בסוף אוקטובר, נמצא, כי כשבעים אחוזים מהציבור נותנים את אמונם בצבא
|
|
|
על נרות חנוכה נאמר ש"אינן בטלים לעולם". לאמירה זו, שתי משמעויות: המשמעות הפשוטה היא שמצוות הדלקת נר חנוכה אינה רק בזמן שבית המקדש קיים, אלא אף לאחר חורבן הבית. המשמעות הנוספת היא, שתוכנם ועניינם של ימי החנוכה והדלקת נרות החנוכה הם דבר נצחי, פעולה שהשפעתה נמשכת במשך כל ימי השנה (עד לימי החנוכה של השנה הבאה עלינו לטובה).
|
|
|
אני מנסה לקרוא את הפרשה "נטו" ולהתייחס לכָּתוּב בה, ומילים "קופצות" ומעלות במחשבתי ובלבי את המתרחש בזמן הזה: "אֶחָיו", "יִשְׁמְעֵאלִים", "נַשְׁלִכֵהוּ בְּאַחַד הַבֹּרוֹת" (בראשית ל"ז, כ') "הַבּוֹר", ועוד. איני יכולה לקרוא את הפרשה מבלי לערוך השוואות בין מאסרו ושחרורו של יוסף לבין החטופים הנמצאים בשבי החמאס ב"בור" המנהרות בעזה.
|
|
|
|