בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
עבדות [צילום: מיכאל שון/AP]
|
|
|
|
אנו - עבדים
|
למרות הנאמר בברכות השחר: "ברוך אתה ה', אלוקינו מלך העולם, שלא עשני עבד" ו"ברוך...שלא עשני שפחה", עדיין כל אחד וכל אחת מבני האדם הם עבדים
|
פרשת "משפטים" עוסקת בדיני עבד עברי, אמה עבריה וגם עבד כנעני. בני ישראל שוחררו מעבדוּת בעת הוצאתם ממצרים על-ידי ה'. הם שמעו: "כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים עֲבָדַי הֵם..." (ויקרא כ"ה, נ"ה). ולא עבדים לעבדים - לאנשים, שהם בעצמם חייבים להיות עבדים לאלוקים. הרצוי הוא שלא תהיה תופעת עבדות שֶׁבּה אדם משעבד אדם אחר, אך אם כן יש לאדם עבד, עליו לנהוג בו בהתחשבות. ה"הרגשה בפרשה" שלי היא שלמרות הנאמר בברכות השחר: "בָּרוּךְ אַתָּה ה', אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁלֹּא עָשַׂנִי עָבֶד" ו"בָּרוּךְ...שֶׁלּא עָשַׂנִי שִׁפְחָה", עדיין כל אחד וכל אחת מבני האדם הם עבדים. נבין זאת לאחר שנענה על השאלות הבאות: האם יש דברים ששולטים בי ומשתלטים עלי? למשל: שעות רבות מול מחשב, שימוש רב בפלאפון על שלל האפליקציות שיש בו, התמכרויות שונות, הימורים ועוד. האם אני משועבד לתאוות שונות כמו אוכל, עישון או קניות? האם אני משועבד ליצרים שונים? האם אני "וורקהוליק" המשועבד לעבודתו ונמצא בה שעות מרובות? לאחר זיהוי ה"משעבד" שלך וההבנה שבכך אינך חופשי לעשות כרצונך, הגיעה העת לצאת מעבדוּת לחרות. השלב הבא הוא בניית תוכנית של שלבי השחרור מהעבדות למשעבד הבלתי רצוי. כפי שכתב יענקל'ה רוטבליט בשיר "מעבדות לחרות": "כשל כוח הסבל / לא יכולתי לשאת / "די זה די!" אמרתי / אני מוכרח לצאת. / את העבד שבי / להשאיר מאחור / במקום שאליו / לעולם לא אחזור / אין לי מה להפסיד עוד / מלבד הכבלים". כדי להשתחרר מעול העבדות לרעיונות שאינם לטובתנו, יש לצאת לחופשי מ"הינדוס תודעה" ולא להיות משועבד למסרים ו"שטיפות מוח" מהתקשורת. לומר: "אינני רוצה להיות "עבד לעבד" בכך שמפרסמים בעלי אינטרסים, ישפיעו על מחשבותיי בנושאים שונים". העבדות שנבחר להימצא בה היא "אנא עבדא דקודשא בריך הוא" (=אני העבד של הקדוש ברוך הוא) שהוא מלך מלכי המלכים. כפי הנאמר בשירו של יוסי גיספן: "אין עוד מלבדו מלוא כל הארץ כבודו, הקדוש ברוך הוא מלך ואני עבדו".
|
תאריך:
|
07/02/2024
|
|
|
עודכן:
|
11/02/2024
|
|
עדנה ויג
|
|
כאשר משודרים הדיווחים על המאמצים להשבת החטופים, קשה להימנע מן התופעה ולפיה פרשה כה חמורה של החזקת אזרחים מישראל שנחטפו על-ידי האויב, הייתה למעין מסע בחירות. אין להכחיש, לעניות דעתנו: אמצעי התקשורת הם שמנסים, ויש לומר בהצלחה מצערת, להפוך את פרשת החטופים לנושא שעליו חלוקות הדעות, לפי המתווה המקובל, ימין ושמאל.
|
|
|
אני מאמין בכל ליבי לנשיא ארצות הברית, ג'ון ביידן שהוא ציוני ואוהב ישראל אמיתי. אין אלו הצהרות מס שפתיים של פוליטיקאי חלקלק המבקש לרצות קהלים שונים למימוש פוטנציאל התמיכה הפוליטית בו.
|
|
|
לא הכרתי את דבי-דבורה שפריר קרת, לא את סיפורה ולא את אישיותה הצבעונית, כולל היותה ציירת ופעילה חברתית. דומני שעכשיו לאחר כמה שבועות של היכרות, לרבות פגישה אחת, נדמה לי שאני מכיר אותה שנים. זה לא קרה בזכות איזה תחקיר שעשיתי עליה אלא בזכות מָקדֵח מהיר ויעיל שחודר אל תשומת הלב שלך ואינו מרפה וכל זאת בחן ובחסד. מאידך הרי זה מחמיא לבלוגר מבוגר כמוני שהיא מבקשת לשתף אותי בחוויה שנסיבותיה, לרבות השואה, די מוכרות לי.
|
|
|
בבנייני האומה בירושלים החלו בבניית התנחלויות בעזה. את חנוכת הבניינים בעזה ביצעו בירושלים בשירה סוערת ובריקודים קהל של אלפים ואיתם עשרים ושבעה חברי כנסת. על המקהלה הצרחנית ששרה את ההמנון "חוזרים לעזה היהודית" ניצח השר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר.
|
|
|
ביום שני האחרון יצא אחד העיתונים בכותרת ראשית הקובעת כי שני הצדדים מצויים במבוי סתום (י"א, כותרת ראשית, 5.2.24), ואכן בשבועות האחרונים מתנהל משחק תעתועים במרחב הציבורי/פוליטי של ישראל. החמאס, מעודד מהמאבק הקשה המתנהל במדינה פנימה בין קבוצות/מטות ציבוריים למיניהם, כולל מטה החטופים, לבין ממשלת ישראל, סביב שחרורם, הקשיח את עורפו. הוא משים עצמו עכשיו לסוג של 'אבו-עלי', נוקט בעמדות שהן בלתי מקובלות לחלוטין, לא על ממשלת ישראל, לא על הציבור בישראל, והוא גם עושה זאת מ"פוזה", של שוויון כביכול, בין הצדדים הלוחמים...
|
|
|
|