|   15:07:40
  דרור גרין  
ד"ר לפסיכותרפיה וסופר עברי
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת הממחים
מעוניינים לשדרג את הבית אבל חסר לכם הון עצמי? בואו לשמוע מה יש למשכנתה הפוכה להציע עבורכם!
כתיבת המומחים
מרפאת כאב תל אביב - מה חשוב לדעת לפני שבוחרים?
אברהם שלונסקי [צילום: זולטן קלוגר/לע"מ]

כל נדרי

לולא תרבות הזיכרון המאיימת - שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו - מדינת ישראל הייתה יכולה לקבל את הצעת אחד העם לשני בתים לאומיים בארץ ישראל ולהימנע ממלחמות וקורבנות
27/05/2024  |   דרור גרין   |   יומני בלוגרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות

היום שלחתי למנויי 'פיוט' הרהור על שירו של שלונסקי, שהוא תמצית היגון וההתקרבנות היוצרים את התרבות הישראלית הפוסט-טראומטית. את ההרהור והשיר וצילומים מחיינו בכפר הבולגרי אפשר לקרוא באתר, ושם גם להצטרף חינם לרשימת המנויים.

אברהם שלונסקי (1973-1900) נולד באוקראינה ובגיל שלוש-עשרה נשלח ללמוד בגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב. במלחמת-העולם הראשונה חזר ללמוד בגימנסיה באוקראינה, ואת שירו הראשון פרסם בגיל תשע עשרה בגיליון השילוח בברלין. בגיל עשרים ואחת חזר לארץ ישראל כחלוץ, ועבד בחקלאות, בבניין ובסלילת כבישים. הוא השתלב בחבורת היוצרים התל אביביים, כתב פזמונים וערך את מוספי הספרות של 'דבר', 'הארץ' ו'על המשמר'. הוא עמד בראש חבורת 'יחדיו', שערערה על שירתם של ביאליק ובני דורו, ובה היו חברים גם נתן אלתרמן ולאה גולדברג. הוא היה רב-כשף בשפה העברית, המציא מילים חדשות (למשל 'סובלנות') וכתב במוסיקליות שלא היו לה מתחרים. הוא פרסם ספרים ומחזות ותרגם את שיקספיר לעברית מרוסית. בשנת 1967 זכה בפרס ישראל לספרות יפה.

את השיר 'נד"ר קראתי בספרון הקטנטן 'מלאת' (הוצאת הקיבוץ המאוחד, ספרית פועלים, 1979). את השיר פרסם שלונסקי בשנת 1943, כשהגיעו לארץ-ישראל ידיעות על שואת יהודי אירופה. הכותרת מבטאת את תוכנו של השיר, המתמקד בהתחייבות "לִזְכֹּר - וְדָבָר לֹא לִשְׁכֹּחַ", התחייבות שהפכה מאוחר יותר למסר המכונן של מדינת-ישראל.

השיר מרמז, כמובן, על תפילת 'כל נדרי', הנאמרת לפני תפילת ערבית בליל יום הכיפורים, המצהירה על ביטול הנדרים של המתפללים. זו תפילה מהפכנית, הפוטרת את המתפללים מהתחייבויותיהם, כדי שיוכלו לבקש סליחה על חטאיהם במהלך השנה ולפתוח דף חדש (נהוג להניח שמדובר בנדרים שבין האדם לאלוהיו, ולא בהתחיבות שבין אדם לאדם).

תפילת 'כל נדרי' נפתחת במלים "עַל דַּעַת הַמָּקוֹם וְעַל דַּעַת הַקָּהָל", כדי להדגיש שהתרת הנדרים היא התחייבות הנאמרת בפני אלוהים ובפני קהילת המאמינים. שלונסקי מתקומם נגד התרת הנדרים, ולכן הוא מתעלם מן האל ומן הקהל ומבסס את התחייבותו על חושיו ("עַל דַּעַת עֵינַי") ועל רגשותיו ("עַל דַּעַת רַחְמַי").

שלונסקי מבקש להוציא את האחריות על השמדת היהודים מן הדיון הדתי או הלאומי או המוסרי, והוא מבקש מאיתנו להתייחס לתחושת הבטן שלנו המבקשת נקמה: "עַל דַּעַת עֵינַי שֶׁרָאוּ אֶת הַשְּׁכוֹל וְעָמְסוּ זְעָקוֹת עַל לִבִּי הַשָּׁחוֹחַ". הוא מבקש מאיתנו לטבוע בזכרוננו את המראה הבלתי נסבל של זוועות השואה. הוא מבקש מאיתנו להתעלם גם מן האמפתיה הבסיסית שלנו, ולהתעלם מן הנטייה להשלים ולשכוח: "עַל דַּעַת רַחְמַי שֶׁהוֹרוּנִי לִמְחֹל עַד בָּאוּ יָמִים שֶׁאָיְמוּ מִלִּסְלֹחַ". מאוחר יותר, בשנת 1952, חתם שלונסקי על גילוי דעת נגד הסכם השילומים עם גרמניה.

בהתרסה נגד תפילת 'כל נדרי' מתחייב שלונסקי: "נָדַרְתִּי הַנֵּדֶר: לִזְכֹּר אֶת הַכֹּל, לִזְכֹּר - וְדָבָר לֹא לִשְׁכֹּחַ". יש משהו מתסכל בנדר הזה, ושלונסקי מדגיש אותו באמצעות חזרה על המסר בדרכים שונות: "נָדַרְתִּי הַנֵּדֶר", "לִזְכֹּר אֶת הַכֹּל, לִזְכֹּר", וכדי לכסות את כל האפשרויות הוא משתמש גם בניסוח שלילי: "דָּבָר לֹא לִשְׁכֹּחַ".

בבית השני מרחיב שלונסקי את ההתחייבות כשהוא חוזר על המלים "דָּבָר לֹא לִשְׁכֹּחַ". בניגוד לתפילת 'כל נדרי', המבטלת בכל שנה את הנדרים, שלונסקי מתחייב לקיים את הנדר "עַד דּוֹר עֲשִׂירִי", כלומר לפחות מאתיים שנה. לאחר מכן הוא מציב תנאים לזיכרון. הנדר יתקיים "עַד שֹׁךְ עֶלְבּוֹנַי עַד כֻּלָּם עַד כֻּלָּהַם, עֲדֵי יְכֻלּוּ כָּל שִׁבְטֵי מוּסָרִי".

שלונסקי מתחייב באמצעות המלה "קוֹנָם", שפירושו קורבן לבית-המקדש, והוא מבטא התחייבות שאין לחזור ממנה: "קוֹנָם אִם לָרִיק יַעֲבֹר לֵיל הַזָּעַם, קוֹנָם אִם לַבֹּקֶר אֶחְזֹר לְסוּרִי". נדמה ששלונסקי מבקש להילחם בנטייה הטבעית לשכוח: "וּמְאוּם לֹא אֶלְמַד גַּם הַפָּעַם".

לא קשה להבין את הצורך האנושי שמבטא שלונסקי, להתחייב לזכור, ואולי גם לנקום לאחר המפגש עם פשע נורא. שלונסקי ממשיך כאן מסורת ארוכה של תרבות זיכרון ונקם, עליה מבוססת היהדות. זו התרבות האוסרת על היכרות עם תרבויות נוספות, המטיפה להסתגרות ולשנאת זרים, ומתנגדת לחיים בשלום עם עמים ותרבויות שכנים.

לולא תרבות הזיכרון המאיימת ("שֶׁבְּכָל דּוֹר וָדוֹר עוֹמְדִים עָלֵינוּ לְכַלּוֹתֵנוּ"), מדינת ישראל הייתה יכולה לקבל את הצעת אחד העם לשני בתים לאומיים בארץ ישראל ולהימנע ממלחמות וקורבנות. אבל הנדר הקדום והלא מובן מימי כיבוש הארץ, "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק", מחנך דורות של ילדים לשנאת זרים ושולח אותם להקריב את חייהם למען סלעים ואבנים.

השיר הכואב והבוטה של שלונסקי מתאים גם לרגע הזה, בו תושבי ישראל שנחרדו מן הטבח ביישובי העוטף יצאו למלחמת השמדה בעזה, ותעשיית הזיכרון והנקם מטופחת בכל אמצעי התקשורת. כמה עצוב לגלות, במילים של שלונסקי, שלאחר אלפי שנים של ניסיון כואב וחסר תוחלת "מְאוּם לֹא נִלְמַד גַּם הַפָּעַם".

שירו של שלונסקי מתאר, אולי בלי-דעת, את טיפוח הטראומה הלאומית העומדת בבסיס ההוויה היהודית ההיסטורית, ומלבה גם את הלאומיות הישראלית החדשה. כהלום-קרב, וכמומחה לפוסט-טראומה, אני יודע שכל שחזור של הטראומה מחמיר את הסימפטומים הפוסט-טראומטיים. כדי להתמודד עם טראומה צריך להניח לזיכרון הטראומטי, ולהתמקד בחיים עצמם, ביחסים האנושיים, בתמיכה ובאהבה. שחזור הטראומה מסוכן מאוד, והוא מעורר חרדה עצומה, כעס, אלימות והסתגרות. אלו הסימפטומים שהופכים חברה טראומטית לחברה גזענית, ובמקרים הקיצוניים לחברה פשיסטית. תרבות האבל והעצמת הטראומות הלאומיות (וטיפוח החרדה ושנאת הזרים על-ידי המנהיגים) הופך את מדינת ישראל למקום המסכן את בריאותם ועצם קיומם של תושביה.

תאריך:  27/05/2024   |   עודכן:  27/05/2024
דרור גרין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כל נדרי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
27/05/24 13:19
2
גם הפעם
30/05/24 09:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
הצלם דן הדני יליד פולין שרד את גטו לודג' ואת מחנה ההשמדה אושוויץ וניצל מהסלקציה של מנגלה. באוגוסט 2024 ימלאו לו 100 שנים. הוא צלול ופעיל. בערב יום הזיכרון לשואה (5.5.2024) התארח באודיטוריום הספרייה הלאומית בירושלים במסגרת אירוע "זיכרון בסלון" וסיפר את סיפורו האישי ואת הקורות אותו בתקופת השואה. לקהל שומעיו באירוע זה הייתה זו הזדמנות לשמוע את אחד הקולות האחרונים והצלולים שחוו את התופת.
15/05/2024  |  אלי אלון  |   יומני בלוגרים

09/05/2024  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
לפני כעשר שנים יצאתי עם קבוצת מורים ותיקים מחולון לסיור לימודי בבית הספר החקלאי מקוה ישראל. באולם ההרצאות ישבנו מרותקים להסברי מנהל בית הספר. אני כמי שחבש כאן את ספסל הלימודים בהיותו נער, מצאתי עצמי במקום אחר לחלוטין.
את ההרהור על שירו של המשורר ההונגי אנדראש מזאי שלחתי למנויי 'פיוט' לפני עשר שנים. זה אינו שיר על זוועות השואה, אלא על הבנאליות של הרוע, שלא הוכחדה עם הניצחון על הנאצים אלא ממשיכה לפרוח עד היום. את ההרהור והשיר אפשר לקרוא באתר, ושם גם להצטרף חינם לרשימת המנויים.
07/05/2024  |  דרור גרין  |   יומני בלוגרים
ברקע המלחמה הנמשכת בעזה, מתקיימים דיונים מתחת לרדאר התקשורתי, בשאלות הקשות סביב ההליך המשפטי למחבלי הנוח'בה. הסוגיות קשות ומורכבות מאוד. אין בישראל אח ורע לסדר גודל של אירוע מהסוג הזה ודומה שהמערכת המשפטית תצטרך להמציא את עצמה מחדש. ברקע יום הזיכרון לשואה והגבורה, מערכת המשפט שלנו יכולה וצריכה לשאוב כוח ועידוד מסיפורו של אחד, עו"ד יהודי-גרמני שניסה לעצור את היטלר מנהיג המפלגה הנאצית עוד לפני עליית המפלגה לשלטון. סיפורו של האנס ליטן, פחות מוכר בתודעה הציבורית וראוי שיקבל יותר ביטוי נוכח יום השואה, השביעי לאוקטובר ומה שביניהם.
07/05/2024  |  אבי נחמני  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
רשתות הפארם הגדולות שולטות בחלק גדול מהקניונים המרכזיים דרך חנויותיהן ובעלות משותפת עם רשתות השיווק    הצעת חוק חדשה מבקשת להגביל פתיחת חנויות פארם חדשות בקרבת מקום לחנויות קיימות כ...
צבי גיל
צבי גיל
במציאות הזאת אף שהמערכה בפנים היא קשה וסיזיפית, בחוץ היא תהיה יעילה יותר שכן הבן-גבירים והסמוטריצ'ים אף שהם מצויים בכול מקום אינם קובעים את סדר היום כפי שאלה קובעים אצלנו
רון בריימן
רון בריימן
חטא אי-השוויון בנטל השירות הסדיר ושירות המילואים הוא צורם ומקומם גם בימים רגילים, קל וחומר בימי מלחמה, והנה, כמו במשל מלפני שלושת אלפי שנים "האיש העשיר" חמל לגייס את "צאנו ובקרו", ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il