|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

קישון והשואה / חלק ראשון

"את זהותי הגדיר אייכמן"

אפרים קישון היה ניצול שואה מהונגריה - אך הוא מיעט מאוד לדבר על חוויותיו ולקחיו. במאמרים המתפרסמים כאן השבוע, מופנה לראשונה זרקור אל היבטים אלו בכתיבתו היום: קישון מספר לירון לונדון על קורותיו בשואה
12/04/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   שואה וגבורה   |   תגובות
קישון. עדויות [צילום: פלאש 90]

כאשר שומעים את שמו של אפרים קישון, חושבים מן הסתם על סרטים כמו "סלאח שבתי" ו"השוטר אזולאי", על דמויות כמו ארבינקא ושולטהייס, או על מחזות כמו "הו הו יוליה" ו"הכתובה". מעצם העובדה שמדובר באחד מבכירי אנשי ההומור שקמו בישראל, סביר להניח שיש מי שרק אזכור שמו של קישון יעלה חיוך על שפתותיהם. רק מעטים מקשרים אותו לשואה, ועד כה טרם נבדק האם וכיצד השפיעו קורותיו של קישון באותן שנים על יצירתו.

קישון עצמו לא הִרבה לספר את זכרונותיו מתקופת השואה בהונגריה, בה נולד בשנת 1924 ובה חי עד עלייתו ארצה בשנת 1949. דומה שהמקור הכתוב היחיד בו זכרונות אלו מופיעים בצורה מסודרת יחסית, הוא שיחותיו האוטוביוגרפיות עם העיתונאי ירון לונדון. השיחות התקיימו בראשית שנות התשעים בביתו של קישון בעיירה השווייצרית אָפֶּנְצֶל (Appenzell) ופורסמו בספר קישון: דו-שיח ביוגרפי.1 קישון עצמו ציין באחת השיחות, שלמעט הופעתו בתוכנית "חיים שכאלה" שנים מספר קודם לכן, זוהי הפעם הראשונה בה הוא מגולל בפרוטרוט את קורותיו בשואה. זו כנראה גם הייתה הפעם האחרונה; קישון לא מסר עדות ביד ושם, ובנו ד"ר רפי קישון הִפנה אותי רק לאותו ספר.

עם זאת, קישון פרסם קטעי זכרונות בודדים בכמה מן המאמרים שכתב לאורך השנים. החלקים הבאים של המאמר, הבאים לאחר תיאור תמציתי של אירועי השואה בחייו של קישון ומצטט את לקחיו מן השואה, מביאים קטעים אלו במלואם.2 מדובר בעדויות לכל דבר, ומן הראוי שיעמדו בצורה מסודרת לרשות החוקרים והמתעניינים. החלק האחרון של המאמר דן ביחסו של קישון לסוגיות שונות שנגעו לשואה.

"נדבקו בנגיף הנאצי"
גירוש יהודים בבודפשט [צילום: בית לוחמי הגטאות]

הצעדה נמשכה שבועיים-שלושה. לילה אחד ישנו הבחורים באורווה מתחת לגג דולף וכל גופו של קישון ספג מים. הוא שתה משלולית, התחיל לקדוח ולשלשל ו"נוכל חביב" שהתחזה לרופא קבע שהוא סובל מטיפוס. הוא המשיך לגרור את עצמו עד שהתאושש, אך במערכת העיכול שלו נותרו עקבות המצעד ההוא

אפרים קישון נולד במאי 1924 בסביבה מתבוללת ובצעירותו כמעט שלא ידע שהוא יהודי. הוא ומשפחתו ראו את עצמם כ"הונגרים בני דת משה", וקישון הגדיר את רמת הזיקה שלו ליהדות בילדותו כ"רופפת עד כדי תימהון".3 למעשה ניתן לומר, כי גרמניה והונגריה הפרו-נאצית הן שהעמידו את קישון על יהדותו, ובלשונו: "את זהותי הגדיר בעבורי אדולף אייכמן".4

כאשר הצטרפה הונגריה למלחמה לצידה של גרמניה, לא הוזמנו התלמידים היהודים לטכסים הלאומיים ומצאו את עצמם יושבים בשורות האחרונות בכיתה. יום אחד נכנסו לבית הספר קצינים בכירים כדי לבחור את "פאר הנוער" ליחידת עילית שתהיה הפמליה של העוצר, מיקלוש הורטי, וקישון נבחר בשל מראהו החיצוני הארי.5 למחרת הוא התייצב בקסרקטין לאימונים צבאיים, שהיו רצופים ניבולי פה ושימוש במילה "יהודי" כקללה. "הבנתי עד מהרה כי החבר'ה האלה נדבקו בנגיף הנאצי, ושום דבר לא מעסיק אותם חוץ משנאת היהודים", העיד.

קישון התאמן כך פעמיים בשבוע במשך מספר חודשים, עד שהחניכים נקראו לתת פרטים אישיים והוא אמר שהוא יהודי וסולק. לדבריו, זו הייתה חוויה טראומטית מאוד ופוקחת עיניים, "כי לראשונה בחיי שמעתי מה אומרים הגויים על היהודים, כאשר הם שרויים בינם לבין עצמם".6 אביו של קישון נלקח, כמו רבבות מיהודי הונגריה, לפלוגות העבודה. הוא עצמו התנצר כדי לחמוק מאותו גורל, אך לאחר שכבשו הגרמנים את הונגריה - מובן שלא היה בכך כדי להצילו.

בסוף 1944 קיבצו ההונגרים את בוגרי התיכון היהודי בבודפשט והובילו אותם לסלובקיה, לאזור העיר יולשבא (Jolsva, כיום Jelsava). המטרה הסופית הייתה למסור אותם לידי הגרמנים, ובדרך לפולין - כלשונו של קישון - לסחוט מהם עוד קצת זיעה. היו שם 220 תלמידי גימנסיות לשעבר, עם סרט צהוב על הזרוע, סוחבים תרמיל כבד מהבית וחובשים כובע של הצבא ההונגרי.

הצעדה נמשכה שבועיים-שלושה. לילה אחד ישנו הבחורים באורווה מתחת לגג דולף וכל גופו של קישון ספג מים. הוא שתה משלולית, התחיל לקדוח ולשלשל ו"נוכל חביב" שהתחזה לרופא קבע שהוא סובל מטיפוס. הוא המשיך לגרור את עצמו עד שהתאושש, אך במערכת העיכול שלו נותרו עקבות המצעד ההוא ומאז היו לו, סיפר ללונדון, כאבים בלתי צפויים וצרבת כרונית.

  • במחנה העבודה ביולשבא היינו עבדים במנסרה שייצרה תחמושת לצבא הגרמני ולצבא ההונגרי הבלתי-מנוצח.7 בארבע בבוקר, טרה-טה-טה-טה, תרועת החצוצרה, ויאללה יהודונים מלוכלכים, ללכת בסך למנסרה, לצעוד בשירה על השפתיים (...) העמסנו על כתפינו בולי עץ כבדים אשר הכריעו אותנו (...) כדי שינסרו מהם לוחות לתיבות התחמושת בשביל הנאצים.

הצלה בזכות שחמט
התווכח עם קצין על פתיחה בשחמט

קישון זייף שתי תעודות של פועלים סלובקים, נטל לעצמו זהות אחת וברח עם אסיר נוסף. השניים לקחו בגדים של פועלים סלובקיים מהמקלחת והצטרפו לשורת הפועלים והחיילים שיצאו מהמחנה בסיום יום העבודה. הם הצליחו להגיע ברכבת לבודפשט, לאחר שהפצצה אמריקנית הצילה אותם מביקורת של הס"ס

מדי פעם העבירו אותם ההונגרים צפונה והחזירו אותם תוך צעדה אין-סופית בלילות. "יָשַנּוּ בבית חרושת ללבנים או באסמים ריקים, על גבי שחת, שחדרה לריאות, גרמה לשיעול בלתי פוסק וכמעט חנקה אותנו". לונדון שאל האם באותה עת ידעו הוא וחבריו על מחנות ההשמדה, וקישון השיב: "הרגשנו שמשהו איום עומד להתרחש, אבל הדמיון עדיין פיגר אחרי המציאות". הוא הוסיף: "ידענו שהגרמנים יובסו, זאת ידענו, אבל חששנו שככל שמצבם הולך ורע, תגבר אכזריותם של הגרורים ההונגרים. לא היו לי תקוות גדולות לצאת מזה חי".

חייו של קישון ניצלו בזכות בקיאותו בשחמט, לאחר שהתווכח עם קצין בדרגת סרן על אחת הפתיחות במשחק והתברר שהוא צדק. אותו קצין העביר את קישון לעבוד בשעות היום במשרדו, וכך הוא גם נמנע מעבודת הפרך וגם אכל לשובע ואף הביא מזון לחבריו.

העבודה במשרד גם נתנה לקישון "להריח", כלשונו, שסופם של האסירים היהודים הולך וקרב. הוא החליט לברוח, ובכך נעזר בפועל סלובקי שנתן לו את לוח הזמנים של הרכבת, לה הייתה תחנה 200 מטר משער המנסרה, ואשר גם קנה עבורו שני כרטיסים. קישון זייף שתי תעודות של פועלים סלובקים, נטל לעצמו זהות אחת וברח עם אסיר נוסף. השניים לקחו בגדים של פועלים סלובקיים מהמקלחת והצטרפו לשורת הפועלים והחיילים שיצאו מהמחנה בסיום יום העבודה. הם הצליחו להגיע ברכבת לבודפשט, לאחר שהפצצה אמריקנית הצילה אותם מביקורת של הס"ס.8

"אין בדעתי להצטדק"
בודפשט. עניין של מזל [צילום: בית לוחמי הגטאות]

"היינו בטוחים שמנצחיה של מכונת המלחמה הגרמנית יהיו דומים לגרמנים ביעילותם האימתנית, והנה אנחנו פוגשים יחפנים לבושים בצירופי מדים שלוקטו מכל צבאות האזור, ואחדים אף מושכים אחריהם מריצות של ילדים עמוסות ביזה. זה היה מוזר למדי, אם להתבטא באיפוק"

בבודפשט מצא קישון את אביו ואחותו, שהתחבאו בעזרתו של שכנם לשעבר, יוזף גברוביץ. יכולתו להעמיד פנים, הסיק קישון אחרי יובל, היא שסייעה לו להיחלץ מן התופת. אבל זה לא היה העיקר, הדגיש באוזני לונדון:

  • בל יטעה איש ויחשוב, שיהודי באירופה היה יכול להציל את נפשו רק בזכות עורמתו, תבונתו, כושרו הספרותי או השד יודע מה. רק המזל, אצבעו הדקה של המזל, היא שהפרידה בין הרוב שנשרף למיעוט הקטן שניצל. לתושייה היה תפקיד פעוט במאורעות, או כי לפעמים, תוספת קלה של קור רוח היטתה את כף המאזניים.9


ובהמשך הוסיף:

  • אין בדעתי להצטדק ובניגוד להרבה ניצולי שואה, אינני מרגיש אשמה על שניצלתי ממוות, בעוד שאחרים, אנשים שהיו אולי טובים ממני, הושמדו. אנו, הניצולים, לא היינו יחידי סגולה אלא יחידי מזל. למרות זאת אני מוכן שוב להגיד, שלאנשים מלאי ספקות, שלא סמכו על שום עזרה, שניסו בלי הרף לגלות סדקים בחומת השנאה האופפת אותם, היה סיכוי הרבה יותר גדול לשרוד, מאשר לאלה שהתפללו כל בוקר, ולא עשו דבר כדי לעזור לאלוהים לעזור להם. גם הגיל נעשה גורם מכריע. לא הייתי תינוק, לא הייתי זקן ולא הייתי מטופל בילדים. הייתי הגיל הכי מתאים למלחמת הקיום בג'ונגל. אני חושב שהסטטיסטיקה של הניצולים מאשרת את ההשערות שלי.10


חודשי ההסתערות הסובייטית על בודפשט בסוף 1944 "היו לגבינו החודשים המסוכנים ביותר, כי רדיפת היהודים לא נפסקה אף לרגע קט". באחת ההפגזות נחתך לשניים הבית בו הסתתרו קישון ואחותו אגי. עם עלות השחר החלו ללכת לעבר הקווים הסובייטיים, כשרק בגדיהם לגופם. השניים נפרדו וקישון הסתתר במשך חמישה שבועות במרתף הבית הנטוש של אחותו של גברוביץ; כל מזונו היה מיץ עגבניות, "אשר הרס את שארית הקיבה שלי לכל החיים". באותו מרתף כתב קישון את היצירה הסאטירית הראשונה שלו: על מפלגה הרודפת את הקרחים באשר הם.11

למרתף זה הגיע השחרור בדמותו של חייל אוקראיני, שאת דמותו תיאר קישון כבר ב-1965, במאמר אליו נגיע בהמשך. ללונדון אמר:

  • התעמולה הנאצית פיטמה אותנו ללא לאות בכך שהרוסים הם ברברים, שודדים ואנסים, ולכן היינו בטוחים שהם פאר האנושות (...) היינו בטוחים שמנצחיה של מכונת המלחמה הגרמנית יהיו דומים לגרמנים ביעילותם האימתנית, והנה אנחנו פוגשים יחפנים לבושים בצירופי מדים שלוקטו מכל צבאות האזור, ואחדים אף מושכים אחריהם מריצות של ילדים עמוסות ביזה. זה היה מוזר למדי, אם להתבטא באיפוק.


זמן מה לאחר השחרור12 מצא קישון את עצמו צועד בתוך רבבות הונגרים לעבר ביילורוסיה, באירוע שגם אותו תיאר במאמר שיצוטט בהמשך. "זה לא ייאמן, מצעידים גם אותנו, קורבנות הנאציזם, לעבודות כפייה, לבנות את המולדת הסוציאליסטית", אמר ללונדון. אחרי כמה ימים של הליכה הוכנסו לנוח בחורבה בכפר הרוס, קישון העמיד פנים שהוא ישן ולא יצא להמשך המצעד. שנים רבות לאחר מכן שמע, שכאשר הסתבר לסובייטים שחסר אדם אחד, הם תפסו במקומו את הפולני הראשון.13

הערות

1. ירון לונדון, דו-שיח ביוגרפי, ספרית מעריב, תשנ"ג-1993.
2. כל הציטוטים מובאים ככתבם וכלשונם, כולל כתיב ואיות שהיו מקובלים בזמן בו נכתבו. כל ההדגשות מופיעות במקור. במקרים בהם הופיעו המאמרים הן במעריב והן באחד מספריו של קישון, נעשה שימוש בנוסח שבעיתון.
3. לונדון, עמ' 17.
4. שם, עמ' 209.
5. קישון סיפר, כי בצעירותו נראה "כגוי סטנדרטי: גבוה, בהיר-שיער וכחול-עיניים, עם אף סולד מעלה-מעלה, כמו של אמי. אב-טיפוס ארי הייתי, ממש כפי שתואר בתעמולה הנאצית. הופעה שברנש בעל מראה יהודי כמו הד"ר גבלס רק חלם עליה" (שם, עמ' 23).
6. לונדון, עמ' 51-49.
7. קישון חזר פעמים רבות בשיחותיו עם לונדון על ביטוי לגלגני זה, ופעם אחת העיר שלמעשה הצבא ההונגרי לא ניצח בשום מלחמה במאות השנים האחרונות.
8. לונדון, עמ' 64-52.
9. שם, עמ' 67-66, 72.
10. שם, עמ' 115-114.
11. שם, עמ' 108-107. שנים אחדות מאוחר יותר זכתה אותה יצירה במקום הראשון בתחרות ארצית של כתב עת הונגרי ידוע, אך היא נגנזה לאחר שהשופטים "נזכרו בבהלה לא תתואר, שהרודן מאתיאס ראקושי (Rákosi Mátyás) הוא קירח כמו כדור-ביליארד, והסאטירה שלי עשויה להתפרש כמזימה של הריאקציה השחורה" (שם, עמ' 157-156).
12. בשיחות עם לונדון אמר קישון שחלפו מספר שבועות. מהמאמר שפרסם בשנת 1965 עולה ששני האירועים היו כמעט צמודים.
13. לונדון, עמ' 114-113.

בחלקו השני של המאמר: קטעי זכרונות מן השואה הפזורים בכתביו של אפרים קישון.
המחבר מודה לפרופ' (אמריטוס) טובה כהן, המחלקה לספרות עם ישראל, אוניברסיטת בר-אילן, על הערותיה רבות החשיבות ומאירות העיניים.
תאריך:  12/04/2015   |   עודכן:  12/04/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"את זהותי הגדיר אייכמן"
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
12/04/15 09:32
2
לינק בפנים
12/04/15 17:32
3
עטרה שגב קלימי
13/04/15 12:51
 
פרעאנקי
13/04/15 18:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
מעל מ-11,000 בני נוער יהודים ולא יהודים, מבוגרים, ניצולי שואה, אנשי חינוך ומשחררים יגיעו למצעד החיים בפולין החל מיום א' (12.4.15) ברכבת אווירית ובשיירות אוטובוסים מכל רחבי העולם - כך מסר יו"ר מצעד החיים, ד"ר שמואל רוזנמן. המצעד השנה, יעמוד בסימן 70 שנים לתום מלחמת העולם השנייה ולשחרור מחנות ההשמדה.
11/04/2015  |  יורם דורי  |   כתבות
יורשיהם של ניצולי שואה מלוב אינם זכאים לפיצויים שלא קיבלו הוריהם. כך קובעת סופית (יום ג', 7.3.15) נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, אשר דחתה שתי בקשות לדיון נוסף בפסק דינו של בית המשפט העליון שקבע הלכה זו.
08/04/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית המשפט העליון חייב (1.4.15) ניצול שואה בהוצאות לטובת המדינה, לאחר שעתר שוב ושוב באותן סוגיות, ולאחר שהוזהר שבעתיד יחויב בהוצאות. השופטים יורם דנציגר, צבי זילברטל ואורי שהם חייבו את חיים רובינסון לשלם למדינה 2,000 שקל.
05/04/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
שכר הטירחה של עורכי דין המטפלים בחלק מהתביעות של ניצולי שואה יוגבל. בג"ץ דחה (יום ג', 31.3.15) ארבע עתירות נגד תיקון 20 לחוק נכי רדיפות הנאצים.
01/04/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
"הָיִיתִי צַעֲצוּעַ אָהוּב שֶׁל יַלְדָּה שֶׁעָבְרָה אֶת הַשּׁוֹאָה", פָּתַח הַסּוּס וְאָמַר.
30/03/2015  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il