אופן התנהלותם של ראשי
רכבת ישראל במשבר השבת הנוכחי מעורר חשד, וראוי לבדוק את אופן קבלת ההחלטות בחברה. יותר משבוע מראש ידעה רכבת ישראל על האפשרות שהיתרי העבודה שניתנו לה לעבוד בשבת יישללו, אך עשתה עצמה כלא יודעת. כבר ביום חמישי לפנות ערב ידעה הנהלת הרכבת על כך שוועדת הורביץ שהקים ראש הממשלה
בנימין נתניהו להסדרת הנושא, החליטה על ביטול 17 עבודות שתוכננו להתקיים בשבת והתעוררה מחלוקת לגבי שלוש נוספות. השאלה מדוע לא הורה משרד ראש הממשלה מיידית על שלילת היתרים מאותן 17 עבודות צריכה להיבדק, אך היא אינה פוטרת מאחריות את רכבת ישראל.
מתישהו ביום שישי, בסביבות השעה 16:30, כשעתיים לפני כניסת השבת, החליט נתניהו כי גם שלוש העבודות האמורות לא יתבצעו בשבת, לאחר שהתברר כי באי-ביצוען בשבת אין חשש לסכנת חיים. לאחר שהתברר לו כי אין בסמכותו להורות על שלילת ההיתרים, ומאחר שמזמין העבודה (
משרד התחבורה ורכבת ישראל) לא משכו את ההזמנה לביצוע עבודות בשבת, דרושה הייתה חתימתו של שר העבודה,
חיים כץ. מאחר שכץ שוהה בחו"ל התקיימה התייעצות דחופה והיועץ המשפטי של משרד העבודה החליט על שלילת ההיתרים.
מאחורי התנהלות חברת רכבת ישראל עומדים סימני שאלה כבדים:
א. תנועת הרכבות מצפון לתל אביב נפסקה בסביבות השעה 17:30 ואיפשרה את תחילת העבודות. מדוע למרות שידעה הנהלת הרכבת על הכוונה לבטל את העבודות, הורתה להתחיל אותן למרות הכל, והאם משרד התחבורה הביע את עמדתו בנושא?
ב. האם פירוק המסילות, שבוצע בתוך פחות משעה מכניסת השבת, היה אכן הכרחי מיד עם תחילת ביצוע העבודות, או שמישהו ברכבת גילה התלהבות-יתר ושינה את סדר העבודה כדי להביא למצב בלתי הפיך שיביא לביטול רכבות במוצאי שבת? אם מישהו פעל בצורה כזאת, הרי שמעבר למשמעות הציבורית והמשמעתית של המעשים - אפשר לטעון שהם מגיעים כדי מרמה והפרת אמונים בתאגיד.
ג. מדוע אחרי שפירקה את המסילות, לא החליטה רכבת ישראל להרכיבן חזרה מיד במוצאי שבת, כדי למנוע ביצוע עבודות דווקא בזמן עומס של יום ראשון בבוקר ולקבוע מועד חדש לביצוע העבודות? האם הסיבה לכך הייתה מקצועית גרידא, או שהרכבת ביקשה בכך להגביר את הלחץ על ראש הממשלה כדי שיאפשר לה לעבוד דווקא בשבת? ושוב: אם האפשרות השנייה היא הנכונה - אנו חוזרים למישור המשמעתי ואולי גם הפלילי.
ד. האם קיבלה רכבת ישראל היתרים ממשרד העבודה לבצע ישיבות הערכת מצב בשבת, לבצע שינויים באתר האינטרנט שלה ולהוציא הודעות לציבור, או שעברה על חוק שעות עבודה ומנוחה?
ה. ברכבת ישראל טענו שההודעה על ביטול העבודות התקבלה כמה דקות לפני כניסת השבת. אולם בצילומים שהפיץ דובר הרכבת (בשבת) נראה המשך העבודות גם בשבת, כאשר בחוץ חושך מוחלט.
על פניו נראה, כי רכבת ישראל בראשות
בעז צפריר שוכחת את מקומה כחברה ממשלתית ומנסה לנהל את מדיניותה של ממשלת ישראל. אם אכן כך - מדובר בלא פחות ממרי. על ראש הממשלה להחזיר את רכבת לגודלה הטבעי ולהורות על הקמת ועדת חקירה שתחקור את התנהלות רכבת ישראל ומשרדי התחבורה והעבודה, שהביאה למשבר הנוכחי.