|   15:07:40
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

הערות על מלחמת יום הכיפורים (חלק ב')

המשך להערות, שכתבתי על מלחמת יום הכיפורים המשך יבוא, כי יש עוד הרבה מה להגיד על המלחמה ההיא
11/11/2018  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   מלחמת יום הכיפורים   |   תגובות
[צילום: יגאל תומרקין/לע"מ]

   אביתר בן-צדף
כמה הערות על מלחמת יום הכיפורים

הכנות לפרידה

ביום חמישי, ח' בתשרי ה'תשל"ד - יומיים לפני המלחמה (יום ה-ע' פחות שתיים, במינוח הצבאי) - הוכרזה כוננות ג' בכל הצבא, וגייסו את צוותי האוויר של חיל-האוויר. באותו היום דיווח הסוכן המצרי ד"ר אשרף מרואן לדובי, מפעילו ב"מוסד", את הקוד "כימיקלים" - מלחמה בשער.

באוגדת סיני 252, שישבה על קו תעלת סואץ, נמשכו המסיבות וההכנות לפרידה מאלוף אלברט מנדלר, מפקד האוגדה, שהיה אמור לסיים את תפקידו. תא"ל קלמן מגן, מחליפו, כבר היה בשטח, אך מנדלר אמר, שאינו מאמין, שתהיה החלפה בגלל המתיחות בקו (לעיתונאי, ששוחח עמו בין כסה לעשור, הוא רמז על אפשרות מלחמה). למרות זאת, נמשכו ההכנות למסיבת הפרידה ולחילופי המפקדים.
באוגדת סיני לא הורגשה הכוננות, גם בשבת, למרות שהתצפיות דיווחו על המשך ההכנות המצריות למלחמה. בצבא המצרי פקדו על החיילים לאכול, ולשבור את צום רמדאן; ואצלנו החלו ההכנות ליום הכיפורים.

לפני הצהריים בשבת כינס מנדלר את שלושת המח"טים שלו (אל"ם פנחס נוי, אל"ם דן שומרון ואל"ם אמנון רשף), והודיע להם על המלחמה. אף אחד מהם לא הזדרז לשבור את הישיבה, ולדווח לפקודיו על המלחמה. זה נעשה רק בתום הישיבה - כמה דקות לפני שפרצה המלחמה.

יתר על כן, כשביקש יום-טוב תמיר, מג"ד 9, לקדם את מחלקות הטנקים שלו ל"סנפירים" (עמדות ליד המעוזים), כפי שנקבע ב"שובך יונים", עצר אותו מפקד האוגדה, כביכול כדי לא להרגיז את המצרים. גדוד 9 הגיע מאוחר מדי לשטח, ובדרכם ל"סנפירים", הושמדו כמעט כל הטנקים שלו.

קצת קודם לכן, הציע ברוך הראל, פינקו, סגן-מפקד האוגדה, שהוא (ולא מנדלר) יערוך את כוחות האוגדה במערך קדמי מול המהלך המצרי. מנדלר סירב בתקיפות.
בסיכומו של דבר רק ההפצצה של מטוסים מצריים והפגזת תותחיהם הבהירו, בשעה 13.50, כי פרצה מלחמה. אך המעבר מרגיעה למלחמה לא היה קל, וארך כמה ימים.

גדוד סיור 9

באותו יום חמישי, ע' פחות שתיים, תפס סיור של חטיבה 14 צוות סיור מגדוד סיור 9 המצרי (משהו כמו סיירת מטכ"ל שלהם). קציני הסיור המצריים הועברו לרשות השב"כ, שחקר אותם.

למחרת, ערב יום הכיפורים, הופיעו אנשי השב"כ בלשכת אלוף פיקוד הדרום, ומסרו פרטים מחקירת המצרים: עומדת לפרוץ מלחמה בצוהרי יום הכיפורים. אלוף שמואל גונן-גורודיש וסא"ל דוד גדליה, קמ"ן הפיקוד, קיבלו בלעג את ממצאי החקירה, ואנשי השב"כ יצאו נכלמים מלשכתו. למחרת התברר, שהמצרים מסרו בחקירתם דברי אמת.

התעלמות

בצוהרי יום הכיפורים התקשר קצין תצפית ארטילרית, שישב בחרמון, למפקדה המרחבית, ודיווח, כי הסורים מורידים רשתות הסוואה ומסירים כיסויים מלועי תותחיהם. המפקדה לעגה לדבריו, וקראה לו 'פאניקר".

כמה דקות אחר כך רעדה רמת הגולן מאש התותחים הסוריים.

באופן שיטתי, התעלמו ערב המלחמה מדיווחי התצפיות. עד הדקה ה-90 התעקשו אנשי המודיעין, כי לפניהם נפרס הצבא המצרי לתרגיל - גם אחרי שהתקבל המברק, ששלח צבי זמיר, ראש המוסד, מלונדון, עם שחר יום הכיפורים, לאחר פגישתו עם ד"ר אשרף מרואן, הסוכן המצרי; ואין לכך שום הסבר הגיוני. האם זה משום שבעיני קציני המודיעין יש ערך גבוה יותר למודיעין, המגיע מהאזנה ומסוכנים? לו הקשיבו לתצפיות, חלק גדול מההפתעה היה נמנע. או שמא נבע הדבר מהיצמדות עיוורת עד לדקה התשעים ב"קונצפציה"?

למלא את הימ"חים

מרוב עיסוק במחדל ההתרעה, נעלמו מן העין מחדלים נוספים, שאינם שוליים כלל.
גיוס המילואים התעכב כיוון שמשה דיין, שר הביטחון, ורא"ל דוד אלעזר, הרמטכ"ל, לא הסכימו על כמות המגויסים - שתי אוגדות (דיין), או יותר (אלעזר) - וחיכו לפסיקתה של גולדה מאיר, ראש הממשלה. שני הבכירים לא לקחו בחשבון כי בכל מקרה, אין במחסני הצבא (יחידות מחסני חרום - ימ"חים) די אפסניה לצייד צבא, שמנה שבע אוגדות; ואולי גם לא היו מודעים לבעיה. יתר על כן, גם לא היו לצבא די מובילי טנקים להניע את הרכב הקרבי המשוריין (רק"ם) לחזית, והמעט שהיו (כ-300) פוזרו בכל רחבי הצבא. לפיכך, מרבית הכוח - בסיני ובגולן - הגיע לקווים בנסיעה על גלגלים ועל זחלים. בסיכומו של דבר, הוחלט על גיוס כללי, שדורבן על-ידי חיילי המילואים, שהגיעו לימ"חים ביוזמתם, גם מבלי שנקראו.

כתוצאה מהמחסור באפסניה, לא היו די בגדי עבודה, סרבלים, ציוד מגן, נעליים ותרמילים לכוחות. אך גרוע מזה, למרות המחסור בלוחמים, נותרו עד תום המלחמה בבסיסים עורפיים מאות חיילי מילואים קרביים, שחוילו, אך לא יכלו להצטרף לכוחות הלוחמים, כי לא היה להם ציוד בסיסי.

הכול מדברים על הימ"חים, שחסרו ציוד, שהתכלה במהלך שנות השבעים. ממשלת ישראל נקטה מדיניות של אכילת מלאי, כדי להמיר תקציבים מביטחון לחברה ולרווחה - מבלי להגדיל את תקציב המדינה. זאת, כתוצאה מהלחץ, שיצרו עליה הפגנות ה'פנתרים השחורים'. למדיניות זו היה גיבוי אמריקני - הבטחה להניע ארצה, ביום פקודה, רכבת אווירית של אפסניה - שנוסחה בהסכם בין וושינגטון לירושלים.
כידוע, החלה הרכבת האווירית האמריקנית לנוע באיחור של כשבוע - בעוד שהרכבת האווירית והרכבת הימית הסובייטית הגיעו למצרים ולסוריה מיד עם פרוץ המלחמה.
בניגוד לשמועות - ברכבת האווירית האמריקנית (באמצעות מטוסים גלקסי וסטארליפטר של AMC - פיקוד התובלה האווירית האמריקני) כמעט שלא הגיעו אמצעי לחימה, אלא רק כמות אדירה של אפסניה - כובעים, מעילים, חולצות, מכנסיים, תחתונים, גופיות, גאטקעס, גרביים, נעליים וכדומה להם - שמילאה את המחסנים הריקים. רוב אמצעי הלחימה הגיעו ברכבת הימית, שאובטחה על-ידי ספינות חיל-הים הישראלי, כיוון שדובר בציוד כבד מאוד.

ההישענות ביום פקודה על רכבת אווירית אמריקנית חייבה להציב בוושינגטון נספח צבאי כריזמטי ואסרטיווי, שיהיה קצין הקישור הישראלי לפנטגון. אלוף מוטה גור לא היה כזה. מה עוד שכמה שבועות אחרי שהגיע לוושינגטון, הסתכסך הנספח הצבאי הישראלי החדש עם אנשי משרד ההגנה, והוכרז כבלתי-רצוי (פרסונה נון-גראטה) במסדרונותיו. את מקומו, כקצין הקישור לפנטגון, מילא תא"ל ישעיהו ברקת, סגנו. כלומר, מלכתחילה סבלה הנספחות הצבאית הישראלית מליקוי, כיוון שבמערכות צבאיות יש חשיבות רבה לדרגות ולבכירוּת.

ד"ר הנרי א' קיסינג'ר, מזכיר המדינה, ג'ימס ר' שלזינג'ר, שר ההגנה, וביל קלמנטס, סגן-שר ההגנה, טיפלו בהנעת הרכבת האווירית יחד עם שמחה דיניץ, שגרירנו בוושינגטון, ועם ברקת - במקום עם גור, שהגיע ארצה, כיוון שלא היה לו מה לעשות בפנטגון.

מה קרה לסורים?
למרות שנאלצו לדחות את מועד פתיחת המלחמה (שעת ה-ש') לשעה שתיים בצהריים, הצליחו הסורים מאוד ביום הראשון ללחימתם - ואיני מתכוון רק לכיבוש החרמון. אך הם עצרו, וכשחידשו את מתקפתם בהססנות, למחרת, כבר החלו טנקים של כוחות המילואים להגיע, ולמתקפה הסורית חסרה תנופה.

תורת הלחימה - לא רק הסובייטית - מדברת על רצף: להכות באויב כל הזמן, ולנצל הצלחה. הסורים לא עשו זאת, ולא הצליחו לסכל את צבירת הכוח הישראלי (אוגדה 210 ואוגדה 146), שבלם אותם לבסוף, ואף העביר את המלחמה לשטחם.
לא נראה, שכמו המצרים, רצו הסורים הישג קרקעי קטן, שישמש אותם אחר כך במשא-ומתן המדיני. כנראה, מטרתם הייתה, לפחות, לכבוש את כל רמת הגולן. תוכניותיהם שובשו בשל דחיית שעת ה-ש' ובשל הגיוס המהיר של עוצבות פיקוד הצפון. הסורים תכננו על כך, שכוחות המילואים יגיעו רק 72 שעות אחרי פרוץ המלחמה. הם הופתעו כשנתקלו בגולן במילואי צה"ל כבר ביום השני ללחימה.
יתר על כן, צבא נלחם כפי שהוא מתאמן. באימוני הצבא הסורי הודגשה דווקנות במילוי המשימה המוכתבת כלשונה. מפקדים - גם בכירים - לא תורגלו לאלתר. כלומר, הם לא תיקנו את התוכנית ששובשה, ודבקו בה.

גורם אחר היא תורת הלחימה הסורית, שהעתיקה כמעט אחד-לאחד את עקרונות תורת הלחימה הסובייטית - מבלי להתחשב בשוני האדיר בין רמת הגולן הצרה והלא-ארוכה לבין מרחבי מזרח אירופה.

מול הסורים, שפעלו לפי הספר, עמדו מפקדי חטיבות, מפקדי גדודים, מפקדי פלוגות, מפקדי מחלקות ולעתים מפקדי טנקים בודדים, שלחמו בכל מאודם, באלתור ובתעוזה. הם הדפו את הסורים שעל אחרי שעל; ואחר כך פרצו למזרח הגולן ("המובלעת"). בלחימה בסורים בלטו מאוד חטיבה 7 של אל"ם יאנוש בן-גל, חטיבה 679 של אל"ם אורי אור, חטיבה 4 של אל"ם יעקב הדר, פפר, וחטיבה 9 של אל"ם מרדכי בן-פורת.

הסבר מעניין, שלמדתי מאל"ם יהודה וגמן, ידידי: בצבא של מדינה טוטאליטרית שוררות צייתנות מרובה ואווירה של "ראש קטן", שמונעת מהקצונה להעז ולאלתר.
מעניין, שגם כוח המשלוח העירקי, שפרץ לחזית הגולן בשנים-עשר באוקטובר, לא גילה יוזמה, דבקות במשימה ונחישות. מיד אחרי שנתקל בכוחות ישראלים, בלמו העירקים, ולא המשיכו את התקדמותם - למרות עדיפות אדירה שהייתה להם בטנקים מול הכוחות הישראלים המותשים.

תאריך:  11/11/2018   |   עודכן:  11/11/2018
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הערות על מלחמת יום הכיפורים (חלק ב')
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת יום הכיפורים
כאשר צפיתי בחגיגה הגדולה שאחזה את אנשי המוסד, ביומן השבוע של ערוץ הראשון, רחפו כל עצמותי וחלחלה אחזתני, למראה צמרת המוסד שעדיין הזויה בחזיון הלילי בממלכת אספמיא. ממש מדהים. העובדה שכעבור 45 שנים, המוסד עדיין בדעה שאשרף מרואן היה איש שלו, מעידה כאלף עדים על ההונאה הגאונית שיזם סאדאת, שהייתה המוצלחת ביותר בהיסטוריה הצבאית. כל זאת בגלל שאחרי המלחמה סרבו לעשות בדק בית רציני במוסד ובחיל המודיעין. נחמה פורתא מצאנו בכך שהאלוף אל זעירא, היכה על חטא והודה בטעותו. ואילו שותפו לדרך ראש המוסד דאז, האלוף צבי זמיר, ממשיך להתנהג כדון קישוט, ועוזרו שמוליק גורן מתנהג כסנצ'ו פנשה.
01/11/2018  |  שמעון מנדס  |   מאמרים
במלאת 45 שנה למלחמת יום הכיפורים כבר אפשר לספר את סיפורו של אחד מבכירי "המוסד" שניסה ממש ברגע האחרון לזעזע את "הקונספציה" בקשר לפריצת המלחמה ב-6 באוקטובר 1973. ניסה ולא עלה בידו. שמו של איש המסתורין הזה היה מיכאל אך איש לא קרא לו בשם זה. כולם הכירו אותו בשם מייק. מייק הררי. סגן מנהל "המוסד" ומנהל אגף "קיסריה", הגוף שהיה אחראי על הפעילויות המבצעיות בחו"ל, ומי שהקים את יחידת "כידון" שהייתה אחראית למבצעי הרג יזום נגד אויבי ישראל.
27/09/2018  |  עמי דור-און  |   מאמרים
מאז 1973 ערב יום הכיפורים עבור מאות אלפי משפחות בישראל, אינו יום כיפור רגיל, שמאפיין אותו השקט המוחלט, התכנסות בבתי הכנסת או במקומות אחרים, כל אחד לפי אמונתו. אותם משפחות חוזרות בימים האלו 45 שנה אחורה אל הרגע שבו חייהם נעצרו. אל הרגע שבו הדפיקה בדלת של מבשרי בשורת האיוב.
20/09/2018  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
אלה שידעו את האמת - איפה הייתם, למה שתקתם למה? הימים הראשונים למלחמת יום הכיפורים (1973) היו מלאי כישלונות צבאיים, חרדה, ייאוש ואובדן עשתונות אצל המנהיגות הבכירה בממשלה. אותה מנהיגות שהעם מצפה ממנה, לתעצומות נפש, לתקווה ולעידוד במצבים הקשים של המלחמה.
18/09/2018  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
ביום הכיפורים של שנת תשל"ד, כשהלך הגאון רבי בן ציון פלמן זצ"ל להתפלל כוותיקין, ראה את מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל צועד לכיוון כולל 'חזון איש' מכיוון רחוב רשב"ם. שאלתי אותו, סיפר הגרב"צ, מדוע הוא מגיע משם לבית כנסת, ולא מביתו, ואמר לי דבר פלא: "בעת שישנתי נראו לי המילים 'קרע שטן', כשהאות רי"ש שב'קרע' מנותקת ומרחפת מעל התיבה. והיות שליל יום הכיפורים הוא, התעוררתי ופחד ובעתה אחזוני, חזיון זה מה טיבו? שמא סימן רע הוא?".
18/09/2018  |  ישראל לביא  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il