|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

יח"צ גורר יחס

18/04/2006  |   יעל לוטן   |   מאמרים   |   תגובות


"למי אני מאמין?, ומי עובד עלי בעיניים?"

עידן התקשורת מביא איתו שינויים בכל תחומי החיים, העולם נהיה קטן, הגבולות היטשטשו, ערוצי תקשורת אינסופיים באוויר בים וביבשה.

הפרסומות מקיפות את הצרכן בחיי היום יום ובחיי הלילה מכל כיוון אפשרי וגם אם ינסה הצרכן להתעלם מהן, לזפזפ או לדפדף אותן תמיד תבצבץ לה עוד פרסומת מעבר לפינה, ומיד אחריה עוד אחת. חלק מהציבור כבר מזמן לא מבדיל בין החברות השונות והמותגים האין סופיים.

השאלה שחברות שואלות את עצמן היא "כיצד ידע הצרכן במי לבחור?" ואילו שאלת השאלות שהצרכן שואל את עצמו היא "למי אני מאמין?, ומי עובד עלי בעיניים?".

כאן ניכנס לתמונה אחד המקצועות שמהפכת התקשורת משפיעה עליו בצורה ישירה ודרמטית -ענף יחסי הצבור. בניגוד לטענתם השגויה של קומץ אנשי שיווק, תפקידו של ענף יחסי הצבור הוא כמובן לא להחליף את ענף הפרסום אלא לתת לתאגיד, לחברה או לאדם את כל הנתונים הרלוונטיים ולמצב אותו בשוק ביעילות ובחיסכון.

מטרת העל של חברות יחסי הציבור בסופו של יום היא לספק את הצורך העז ההולך ומתעצם בקרב הציבור במידע מהימן לגבי איכותו של התוכן הפרסומי המקיף אותו יומם וליל, כך שיוכל הציבור להבדיל בין סילוף ודיוק, לזהות תמורה הולמת ומרמה, לדעת מה נחוץ ומה מיותר, מה זניח ומה מיוחד.

סקירה היסטורית קטנה: עד לפני עשור וקצת אמצעי התקשורת היו מוגבלים. בישראל היה ערוץ טלוויזיה אחד, לא היו כבלים, לא היו ערוצים מסחריים ובודאי לא אינטרנט. תמצית קשרי המדיה של המקצוע היה קשר עם עורך התוכניות, וזהו אתה בפנים. בינתיים כולם כבר הבינו שיחסי צבור זה לא רק מדיה, שיחסי צבור מטרתם ליצור הסכמה בקהל היעד, שהמוצר שלך, או המסר, או המתמודד הם הטובים ביותר, ואז התעוררה השאלה איך עושים זאת? איך מגיעים אל הצבור שלך ומשכנעים אותו ל"קנות" דווקא אותך???

תפיסת השיווק של המאה ה-20

כולם מסכימים ש PR בא לפני מרקטינג אבל איך לבלוט ולהגיע אל קהלי המטרה? איך להיות ראשון ושונה שלא בדרך של קניית מדיה? זה היה עידן משרדי הפרסום, משרדי הפרסום חגגו והעמיקו את התפיסה האנכרוניסטית שיצירתיות ובניית תדמית למוצר נמצאת בידיהם, שיחסי צבור זאת ההודעה לעיתונות שמספרת בעיקר על הקמפיין היצירתי הקרב ובא של משרד הפרסום, ובזה פחות או יותר הסתיים תפקידם של יחסי הציבור. היו אלה זמנים קשים למקצוע, בתקופות הללו משרדי יחסי צבור היו עם משמעות מועטה ולפעמים אף שולית בתמהיל השיווק, אנשי יחסי הצבור נתפסו אז רק כמי שאם יש להם קשר טוב עם עורך כלשהו אזי יש להם משמעות, לא נדרשו אז כמעט שום כישורים מקצועיים והמחיר היה בהתאם.

תמורות ושינויים מהפכניים בענף יחסי הצבור - המאה ה-21

העידן המונופוליסטי של חברות הפרסום הסתיים וכעת זהו עידן יחסי הצבור. במשך השנים האחרונות אימצו חברות יחסי הציבור מקצוענים בתחום השיווק והפלנינג וביחד עם יועצי ה PR מציעות חברות יחסי הציבור ליווי צמוד של הלקוח החל מביצוע מחקר מקיף ומעמיק אודותיו ואודות קהלי היעד שלו, בניית אסטרטגיה שיווקית רחבה הכוללת בתוכה גם את תקציב הפרסום הרצוי וכלה בהעברת התוכן השיווקי placement) product ) של הלקוח בכל המדיה.

יחסי הצבור הם מה שמכונה "תוכן". במאמר שפורסם בשנת 2004 נכתב: " כל הגבולות בין שיווק, פרסום ותקשורת מתערבבים. נוצרות הגדרות חדשות. אנחנו באמצע תהליך העיצוב...במקום לשים חצי מיליון דולר בקמפיין פרסום אתה עושה אירוע ממותג שמשודר בטלוויזיה".

ועוד, בכתבה שנכתבה בעיתון גלובס במדור "נתח שוק" נכתב כי "ענף יחסי הצבור פורח.",ו-"כיוון שבשנים האחרונות הולכת ונשחקת האמינות של פרסומות בכל הקטגוריות של כלי התקשורת ההמוניים, ובמקביל עולה ומתחזקת האמינות של תכנים מערכתיים, סביר להניח כי התוכן השיווקי, אשר על-פי התחזיות יהפוך בעתיד הדי קרוב לחלק בלתי נפרד מתוכניות טלוויזיה וסרטי קולנוע, ייתפש עד מהרה כפרסום לכל דבר".

ומה בעצם הם אומרים? פעולות התוכן הללו, כפי שענף הפרסום קורא להן הן בעצם תכלית פעולות יחסי צבור. יחסי צבור הם היצירתיים, הם המסבים את תשומת הלב למוצר הם אלה המייחדים את המסר, המבליטים את תכונות המתמודד הרוצה שיבחרו בו, הם אלה שבונים את התוכן. המשמעות היא לבודד את המותג וליצור לו תוכן שימשוך אליו את תשומת לב המדיה והציבור. יחסי ציבור זה קשרי קהילה ושיווק חברתי. יחסי צבור זה ל"תת" יחד עם קהילת העסקים.

תוכן בשיווק שייך לעולם יחסי הצבור

חברת יחסי צבור היום היא המובילה את המסר, בונה את התוכן, עורכת את המחקר וטווה את האסטרטגיה התדמיתית. חברת יחסי צבור היום מחזיקה מנהלי תיקים וקריאטיב, יועציה נותנים מענה ללקוח החל מהאריזה וכלה באירועי התוכן של המותג. חברות יחסי צבור גדלות בקצב מסחרר. הן אינן רק רוכשות מדיה, הן יוצרות את העניין של המדיה בפעילות של הלקוחות. המקצוע שעד לא מזמן היה בעל תדמית בעייתית ונתפס כמין ילד חורג של עולם השיווק, תופס יותר ויותר את מקומו הטבעי בראש הפירמידה השיווקית. אנשי יחסי צבור היום הם אסטרטגים תדמיתיים, מומחים בתקשורת בינאישית ובמדיה לסוגיה, מיומנים בכתיבה עיתונאית (הרבה עיתונאים מצטרפים לתחום), מפיקים אירועי תקשורת יצירתיים, יודעים לערוך מחקר ולעשות סקרים.

על-פי מחקר מקיף שנערך נמצא כי "יחסים מסוכנים", אחת המובילות בתחום יחסי הצבור הבינלאומי, 95% מהציבור האמריקני מאמינים לסיפור העיתונאי ו-3% מאמינים לפרסומת. כמו כן 88% מהציבור באירופה מאמינים לסיפור עיתונאי ו-5% מאמינים לפרסומת.

נתונים אלו מצביעים חד-משמעית על הצורך ביחסי ציבור שמטרתם, בין השאר, להביא לידי אמון הציבור יותר ויותר חברות המשקיעות הון עתק בפרסום - ובכך להפוך את הפרסום ליעיל יותר. חברה או תאגיד ללא יחסי ציבור הולמים ומקצועיים עלול להחטיא את מטרת הפרסום ולבזבז כספים רבים ללא תועלת של ממש לאורך זמן ממושך, שכן אין הם יעמדו במבחן הציבור.

על כן, לפי תמונת המצב כפי שהיא כעת, לא ירחק היום שחברות יחסי הצבור תגדלנה ותעסקנה עשרות רבות של עובדים, עובדה הקיימת ברוב מדינות המערב ובקרוב גם בישראל.

איך מודדים הצלחה של קמפיין יחסי צבור?

יחסי צבור היום לוקחים אחריות על הלקוח, כלומר לשאלה האלמותית איך מודדים הצלחה של קמפיין יחסי צבור? יש תשובה ברורה אחת, לפי ההצלחה של הלקוח, כלומר הצלחת הלקוח ושגשוגו משמעותה שיחסי הצבור שלו היו מוצלחים.

יחצ"ן אאוט - יועץ PR אין

יש לך קשרים בתקשורת? אאוט- קשרי מדיה אין. הפקת אירוע אאוט - אקשן מדיה אין. פרסום אאוט - PR אין.

תאריך:  18/04/2006   |   עודכן:  18/04/2006
יעל לוטן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדיל רבאן, הילדה מבית להייה, לא נפלה קורבן להחטאה מקרית כמו בפרשת צאלח שחאדה ("רעד קל בכנף המטוס"), טרגדיה שקוממה את מחנה השלום. כאן היתה החלטה בדם קר "להקטין את טווחי הבטיחות" של פגיעות התותחים, ובפיקוד דרום הודו שזה לא היה פגז תועה.
18/04/2006  |  אליקים העצני  |   מאמרים
אנחנו הולכים קדימה, קדימה לאן? הריטואל שחוזר על עצמו כבר מספר שנים של פיגוע ותגובה ישראלית, קסאם ותגובה ישראלית וכו', ייתכן ומוביל לדרך ללא מוצא. ההינתקות לא הוסיפה לבטחוננו ואולי להיפך. המחשבה על פתרון חד-צדדי ייתכן והיא מתאימה לסיטוציה שבה אנו חיים, אך הפתרון לא גלום בתוכנית הנושאת בגאווה את השם "תוכנית ההתכנסות".
18/04/2006  |  מאיר גז  |   מאמרים
פסח 2006, יום שישי, שוק הפשפשים בתל אביב. חמסין, השמש יוקדת וקופחת, אולם כל זאת לא מנע ממני, ויצאתי כמו המוני בית ישראל להתאוורר ולנשום את אווירת החג. רחוק מהלחץ והטלפונים האין-סופיים במשרד, המדווחים בלי הפסקה על כל בעל חיים גדול כקטן השרוי במצוקה. שמתי פעמיי עם משפחתי לשוק הפשפשים ביפו, שוק ייחודי בתכולתו, בחנויות, בצפיפות ובאווירה המיוחדת שבו.
18/04/2006  |  אתי אלטמן  |   מאמרים
אדוני ראש הממשלה (בפועל), אהוד אולמרט, אדוני שר הביטחון, שאול מופז, אדוני הרמטכ"ל, רב אלוף דן חלוץ: לידיעתכם, באירן קם היטלר חדש ושמו מחמוד אחמדינג'אד, שונא ישראל מזן חדש המאיים על קיומנו, ומכחיש את השואה, כשהוא זומם לחולל איומה ממנה.
18/04/2006  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
מר סובול היקר,
18/04/2006  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il