|   15:07:40
ראובן ימרום   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

תולדות הרצון

מה הוא היחס הראוי ליצר הרע, כיצד נוצר ומה ייעודו? חוכמת האמת מספקת את התשובות
20/10/2007  |     |   מאמרים   |   תגובות

לאורך כל הדורות, החל ממתן התורה וכלה בספרים המאוחרים של חז"ל, דיברו החכמים רק על שני הכוחות הפועלים במציאות. הרצון להשפיע של הבורא והרצון לקבל הטבוע בנברא. בשפה המיוחדת להם, "שפת הענפים", כינו המקובלים את שני הכוחות הללו בכינויים ושמות שונים. יצר הטוב ויצר הרע, המצווה והעבירה, הטהרה והטומאה, החיים והמוות... כל אלו מדברים אך ורק אודות שני הכוחות המוזכרים לעיל, כי דבר אין לך זולתם בכל המציאות.

אולם לשם מה מלהתחילה נברא הרצון לקבל? מדוע נטבע באדם היצר הרע, להיות לו למכשול כל ימיו?

מחשבת הבריאה

כבר הורונו חז"ל, שלא ברא הקב"ה את העולם אלא בכדי להשפיע טוב לנבראיו. ועקב כך, ברא בנשמות מידת רצון גדולה עד מאד, לקבל את אשר יעד להן. שהרי מידת גודלו של כל תענוג וכל הנאה, מדודה במידת גודלו של הרצון לקבל אותם. וככל שהרצון לקבל גדול יותר, הנה בשיעור זה ממש מידת התענוג גדולה אף היא. והפוך, ככל שהרצון לקבלו פחות יותר, הרי באותה המידה פוחת שיעור התענוג מקבלתו.

מכאן שמתוקף מחשבת הבריאה עצמה ליהנות לנבראים, ברא השי"ת בנבראים רצון לקבל בשיעור המופרז ביותר, שווה הערך למדת התענוג הגדול, שחשב לענג את הנשמות. כי התענוג והרצון לקבל עולים בקנה אחד.

השתוות והפכיות הצורה

ומייד בהיטבע הרצון לקבל הנאתו ית' בנשמות, נוצר שינוי הצורה ביניהם, כי הרצון לקבל אינו נמצא כלל בהבורא ית', שהרי הוא שלם מעצמו קדמון לכל דבר. ומתוך שינוי צורה זה הגיע הנברא להפכיות הצורה ממש, עד שלא נמצא בו שום רצון להשפיע, בדומה לבורא, אלא רק הרצון לקבל לעצמו.

ומתוך כך תכף נפרדו הנשמות מעצמיותו ית', ונעשה ההסתר של הבורא מן הנבראים. כי כמו שהגרזן חותכת ומפרידה בדבר הגשמי - לחלקו לשנים, כן הפכיות הצורה מבדילה ברוחניות - לחלקה לשנים. מכאן ששיעור ההרחקה ברוחניות היא כפי שיעור הפכיות הצורה, וכנגד זה הקירוב, הוא כמידת השתוות הצורה.

לקבל על-מנת להשפיע

למעשה, עם הרצון לקבל נברא אף היצר הרע. שמתוך שלהוט אחרי קבלת טובה להשלמתו עצמו, הנה משום זה יוצא להרע לזולתו, מתוך "הרצון לקבל" את השלמתו עצמו.

מרגע היפרדות הנברא מן הבורא, החל תהליך הדרגתי של תיקון הרצון לקבל. תיקון זה הוא התנאי למימוש תכלית הבריאה - להיטיב לנבראים. כי העונג הגנוז והצפון לנבראים עתיד להתגלות רק ברצון המתוקן בתכונת ההשפעה, בדומה לבורא. כלומר רק כאשר כל מעשינו יהיו על-מנת להשפיע נחת רוח ליוצרנו, מבלי לשתף שום הנאת עצמנו בכך, נזכה להשיג את העונג המיועד מתוך השתוות הצורה.

יעוד היצר הרע

כתוב כי "אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהם תחילה" (גיטין מג ע"א). וגם "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" (קהלת ז, כ).

פסוקים אלו מעידים על הדרך המיוחדת של התיקון. כי דווקא מתוך גילוי החיסרון והרצון למלאותו, מתקדם האדם על דרך התפתחותו. "ההעדר קודם להויה". על-מנת להגיע לתיקון היצר הרע, עלינו לברר את שיעור ההפכיות מהבורא. בכדי לתקן את הרצון לקבל, חייבים תחילה להרגישו ולבררו כלפי המצב השלם, כיתרון האור מתוך החושך.

על כן התקדמותנו לא הייתה מתאפשרת אלמלא הרצון לקבל הטבוע בנו, אלמלא היצר הרע. כי הוא לנו כחומר לרכב עליו, כהר להתעלות מעל אל ההשגה הרוחניות.

מטרת האדם

כתוב במסכת קידושין, "בראתי יצר הרע, בראתי לו תורת תבלין, והמאור שבה מחזירו למוטב".

אמת היא שאין האדם מסוגל לשנות את טבעו בעצמו. אלא מתוך השתוקקותו לשוב ולהידבק בחיי החיים - להשפיע נחת רוח ליוצרו, יכול למשוך המאור שבתורה, שיחזירו למוטב.

האדם יועד לבוא למדרגה היותר נכבדה וחשובה, שירגיש את אלוקיו, במלוא ההרגשה האנושית הנכונה לו. וכמו שיודע ומסוגל להרגיש רצונות זולתו, כן ישכיל בדרכי השי"ת, ככתוב אודות משה: "וידבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו".

כל הדת, על תורותיה, מצוותיה, כתביה ומדרשיה, היא אך ורק ביחס למטרה היחידה והנעלה הזו, שהיא הסגת הבורא על-ידי הנבראים.

מקורות למאמר זה מאמרי הרב יהודה לייב אשלג, בעל הסולם זצ"ל: "תורת הקבלה ומהותה", "הקדמה לספר הזוהר" ו"מאמר לסיום הזהר".
תאריך:  20/10/2007   |   עודכן:  20/10/2007
ראובן ימרום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למנצלים את חופשתם בחו"ל גם, ואולי בעיקר, לשם עריכת מסע-קניות, מצפה עם שובם ארצה "סוכריה", המקילה מעט על התרוקנות הכיס. תייר ישראלי, המוציא בארצות שמעבר לים מטבע-חוץ על מוצרים בני-קיימא (נוסף לשהייה בבתי-מלון, אכילה במסעדות, קניית מוצרי מזון למיניהם, כרטיסי-טיסה ונסיעה וכן דלק) - ישמח לגלות, כי בצד ההוצאות הרבות, נזקפת לזכותו גם הכנסה מסויימת, לעיתים לא מבוטלת כלל, בדמות החזר של מס-ערך-מוסף.
20/10/2007  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מגן חדש קם לה ליהדות. חבר הכנסת הפלשתיני ג'מאל זחאלקה, מן החריפים שבשונאי ישראל שבכנסת, עמד והסביר לכל יהודי הכנסת שהציונות היא האסון של היהדות, שהציונות היא שמשחירה את פניה של היהדות. אם ברצונה של היהדות להיטהר, אם ברצונה של מדינת היהודים להיטהר, עליה להשליך את הציונות מאחרי גווה, להשיל את כל ההיסטוריה הציונית, ולשוב אל היהדות המקורית האמיתית שאיתה מוכן הפלשתיני זחאלקה לחיות בשלום.
20/10/2007  |  ד"ר יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
שבוע סוער עבר על חברת טיב טעם ולקוחותיה. בגלל תוכנית כלבוטק, נאלצה הנהלת טיב טעם להיכנס למגננה ולפתוח בקמפיין תקשורתי אגרסיבי כדי להרגיע את הלקוחות, שמקצתם אולי נבהלו. עכשיו, כמה ימים אחרי, ניתן לקבוע: טיב טעם הצליחה לסכל את ניסיון החיסול הממוקד. מי שנקלעו עתה לסכנת רעב הם החתולים, שיאלצו לחפש מזללה אחרת.
19/10/2007  |  יואב יצחק  |   מאמרים
שישתוק ולא יפריע
19/10/2007  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
השבוע אנחנו מתוודעים אל אברהם אבינו ואל הציווי הראשון שהוא מקבל מבורא העולם ומנהיגו (בראשית י"ב): [א] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. ואברם הולך בלי לשאול שאלות. אומנם ה' מבטיח לו: [ב] וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה. [ג] וַאֲבָרְכָה, מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ, אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה. אבל התורה מעידה כי לא לקיום ההבטחות נשא עיניו, הוא לא היה אינטרסנט: [ד] וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה' (...) ולא משום סבה אחרת.
19/10/2007  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין  |  
המסר של יום העצמאות תשפ"ד הוא שביום העצמאות תשפ"ה חייבת להיות פה ממשלה אחרת, שתתחיל במלאכת השיקום הגדולה ביותר בתולדות המדינה    אירועי השבוע האחרון רק מחדדים את הצורך הקיומי הזה
דרור אידר
דרור אידר
מנהיג התנועה הציונית חיים ויצמן דרש את הארץ מכוח התנ"ך בוועידת פריז וכך גם דוד בן-גוריון מול ועדת פיל ב-1937    הם המשיכו מסורת ארוכה מאוד בת אלפי שנים
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il