|   15:07:40
אריק באך פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

לא פוליגרף אלא אכיפה

ההדלפות בתיק אולמרט בהחלט משבשות הליכי משפט. הן ההדלפות שניכר בהן שמוצאן מטעם אולמרט והן הדלפות שניכר בהן שגרונן העמוק הוא מטעם השולטים בשלטון החוק. האם הפוליגרף הוא המענה לבעיה? חוששני שאפילו לא בתור בדיחה. המענה לבעיה הוא באכיפה יעילה ופעילה של חוק הסוביודיצה על העיתונות
26/07/2008  |     |   מאמרים   |   פרשת אולמרט-טלנסקי   |   תגובות
מזוז. גם הוא פוחד?

הדלפות היו, ויהיו לחם חוקה של התקשורת. וטוב שכך. כלומר זה טוב שכך רק עד השלב שבו אור השמש מפסיק לחטא ומתחיל לצרוב את העור ולשרוף אותו עד למכת השמש שכל המדינה נדפקה בה בפרשת אולמרט (וקצב, ורמון...).

נראה שהרשות הרביעית, שהרימה ראש על הפוליטיקאים כבר מזמן, תפסה תחת כתחליף לבתי המשפט ולהליך המשפטי כולו, וזה הפך את כל ההליך הפלילי למיותר ותפל מעיקרו.

ההדלפות בתיק של אולמרט אכן משבשות הליכי חקירה משפט, וזה לא ייחודי לתיק אולמרט, אלא זו הרעה החולה של כל אותם משפטים שבהם גורלו של עצור, חשוד או נאשם נחרץ על-ידי העיתונות, הכופה לעיתים את פסק דינה גם על בית המשפט הדן בעניינו.

גם אם נניח שבדיקות הפוליגרף יחשפו מי הדליף בפרשת אולמרט, זה לא ירפא את הנזק שכבר נעשה בתיק אולמרט, וגם לא ימנע את ההדלפות הבאות (מדליפים תפסו גם קודם. גם מהפרקליטות. אז מה קרה? למי זה הזיז?

אבל אם היועץ המשפטי לממשלה יפסיק להתחמק מחובתו לאכוף את החוק ויתחיל לאכוף את חוק הסוביודיצה גם על התקשורת ויפסיק לפחד ממנה, ההדלפות יפסיקו, שנאמר: "ייתמו חטאים" (ולא חוטאים).

כי לא המדליף אשם, אלא הקלות הבלתי נסבלת שהתקשורת מאפשרת לכל מדליף להפוך למעצב דעת הקהל המכריעה את פסק הדין על-פי החומר הסלקטיבי שהוא בחר להדליף.

התקשורת הפכה את בתי המשפט למוסד מיותר. פסק הדין שיינתן - אם בכלל יוגש אישום - בתיקים כמו זה של הנשיא לשעבר משה קצב כבר לא רלוונטי! בית המשפט במקרה של קצב לדוגמא, מיותר. כולם יודעים כבר מה הוא עשה, גם אם הוא לא עשה, וכולם יודעים כמה הוא אשם, גם אם הוא לא אשם, וכך גם לגבי אולמרט (וקל וחומר בעניינם של נאשמים וחשודים שקל יותר לדרוס אותם בתקשורת כי הם לא נשיא או ראש ממשלה אלא סתם אזרחים, ואז לבית המשפט אין שום ברירה אחרת אלא לאשרר את פסק הדין של התקשורת ולא להתבזות בפומבי מחשש שיזכו חשוד באונס שלא אנס, לדוגמא, ויהפכו משופטים מכובדים לקורבנות עמוד הקלון).

פוחדים מהתקשורת

היום שופטים פוחדים יותר מהתקשורת יותר מאשר מהדין, וזה חמור ביותר! אבל אי אפשר להאשים אותם. התקשורת באמת יכולה לגרום גם לשופטים להתאבד מבושה אפילו על דברים שהם בכלל לא עשו.

הביקורת - וזאת חשוב לזכור - איננה רק נגד המדליפים מטעם שליטי שלטון החוק, שכן ניכר בבירור על-פי תוכן ונוסח וסלקציית ההדלפות, כי גם ידיהם של מקורבי אולמרט ואולי אולמרט עצמו מזוהמות בהדלפות מאותו סוג פסול, ופלילי בעליל (רק שלאומרט עומדת הגנה, כי עיסוקו הוא הזירה הציבורית וממילא תקשורתית. לנציגי שלטון החוק אין את ההגנה הזו, וההבדל הוא גדול).

כך שמדובר בבעיה חמורה. והיא איננה רק במגרש של "הרעים" או "הטובים" בלבד, אלא בשני המגרשים כאחד.

ולכן, הפתרון איננו פוליגרף, גם לחסידים המאמינים שהכרעתו איכותית מזו של שופט (והיא אכן עדיפה, ברוב המקרים, על הכרעת שופט ומשפט. החיסרון של הפוליגרף זה שהוא מרוקן כל כך הרבה אוכלי חינם מפרנסה, שזה נורא).

אבל תפיסת המדליף לא תמנע את ההדלפות ולכן זה מיותר. עובדה היא כי גם כשתפסו את ליאורה גלאט-ברקוביץ' מדליפה מחומר ראיות חסוי של הפרקליטות, זה לא הפסיק את ההדלפות והפך אותה בעצם לגיבורה גדולה בעיני רבים.

הפתרון הוא הפסקת האכיפה הסלקטיבית הזו, שבה נשיקה לחיילת הופכת להיות פתאום עילה למלחמת עולם המצדיקה חציית יבשות והליכי חירום טראנס-אטלנטיים, אבל חוק הסוביודיצה נאכף על דרך השלילה: לא רק שלא אוכפים אותו אלא כדי להילחם בו... עוברים עליו גם כן: מדליפים בעצמם כדי לעודד הפרה-מאזנת שלו גם מטעם שליטי שלטון החוק (ולהגנתם ניתן בהחלט לטעון כי עומדת להם במקרה אולמרט הגנת הכורח, כי מה שמדליפי-אולמרט עשו לחומר הראיות ולסטריליות של העדות והחקירות הוא הפיכת החקירה להפקרות של ממש).

אז נכון. אולמרט צודק. זה מאוד - אבל מאוד מאוד - לא בסדר שהדליפו את הפרוטוקולים של חקירתו. אפילו אני קראתי אותם במבוכה של אחד שמציץ בתחתונים של הדיילת ויודע שזה ממש לא בסדר. לא בסדר להציץ, כמו שלא בסדר ללכת עם כזה שניץ.

אבל נכון לא פחות להבחין עד כמה מגוחך להצטדק ולטעון כי "הכל התחיל כששלטון החוק החזיר לאולמרט סטירה".

ההדלפות הפליליות והמניפולטיביות התחילו מצידו של אולמרט. את זה כולנו קראנו ושמענו.

זה נכון שבהדלפה של הפרוטוקולים מהחקירה שלו הם השכיבו אותו לקרשים, כשעל הסטירה שהוא ניסה לתת להליך המשפטי הוא קיבל סנוקרת ונוק אאוט של ממש. אבל זו לא הפעם הראשונה שאולמרט מתגלה כמצביא שיודע להנחית מהלומה אבל מופתע ממהלומת הנגד. במלחמת לבנון ראינו את זה עוד קודם, כששם הציבור כולו שילם את המחיר ולאולמרט לא היה איכפת, ואילו כעת אולמרט משלם על זה את המחיר ופתאום לכולם זה חייב להיות איכפת.

לא להיתמם

עם זאת, בתוך כל ביצת הבוץ והרפש המשפטי הזה, כדאי גם לא להיתמם ולהכיר בזה שמדובר כאן במלחמה די מלוכלכת, משני הצדדים, שהציבור חייב להיות בטוח שדווקא הידיים שלהם הכי נקיות שבעולם: ראש הממשלה וקברניטי שלטון החוק. בשני הצדדים הללו התגלו במלחמה הזו צדדים בעייתיים, וחוסר יושר וניצול מכוער לרעה של האמצעים שהציבור הפקיד בידיהם.

אני גם בטוח - על-פי התחושה ולא מידיעה כלשהי - שאת הביקורת החריפה והראויה הזו סובלים מזוז, דנינו ולדור בגלל איזה אקטיביסט אחר לגמרי משורותיהם ולא בגללם באופן אישי.

אבל מה שהאזרח רואה בבירור הוא, כמה קל לשלטון החוק לחסל אפילו ראש ממשלה, אפילו בלי בית משפט, אז קל לתאר באיזו קלות חוסלו על-ידי אותו שלטון חוק אלפי אזרחים, שאין בכלל מי שיקשיב לטענות הצודקות שלהם.

ועוד האזרח רואה מפרוטוקול חקירתו של ראש הממשלה איך שהוא מהתל בהם לגבי לוחות הזמנים שהוא מקציב לחקירה, עד כמה ראש הממשלה שלו בז לשלטון החוק ומצליח לחמוק מבירור אלמנטרי ומינימליסטי של החשדות החמורים נגדו, ומנצל ניצול ציני זכויות שנחשבות למקודשות, כמו זכות החסינות (על הרבה פחות מאיך שמתנהל אולמרט בחקירה, עצרו מאות ואלפי אזרחים עד תום ההליכים ממש!), וזכות השתיקה של החשודים בשותפות איתו לפשע (בזכות ניצול זכות השתיקה הזו גם אהוד ברק היום מכהן כשר ביטחון ולא יושב בכלא) וכך זכויות שנחשבות לחשובות מעוררות בכולנו הרהורי חרטה חריפים, שמה בכך שאנו מרחמים על מושחתים אנחנו משחיתים את הישרים.

הזה שיתוף פעולה?

למקרא עדותו של אולמרט במשטרה גם קשה שלא לתמוה איך עדותו עדיין נחשבת בתקשורת כ"שיתוף פעולה מלא עם חוקריו". הזמן המצומצם שהוא מקצה לחקירה, התנאים שלה, והתשובות המיתממות, המתחכמות והסכלורוטיות-בכאילו האלה, הינן מעשה מובהק של שמירה הרמטית על זכות השתיקה, גם אם השתיקה היא לא באמצעות שקט אלא באמצעות השמעת בועות שגם כל דג יודע להשמיע במים והן כל כולן אינן אלא אוויר ותו לא.

אולמרט לא מסר גירסה. אולמרט לא שיתף פעולה בחקירה. אולמרט שמר על זכותו (וזו זכותו!) לשתוק. אלא שלזכות הזו יש עילה אחת בלבד בחוק (להימנע מהפללה עצמית) וגם משמעות ציבורית חד-משמעית כפי שכבר נפסקה בעבר.

הפרשה המדאיגה הזו מחייבת חשבון נפש נוקב וכולל בהתנהלות המשפט הפלילי ויחסי שלטון החוק עם התקשורת ועם השלטון כולו.

לא ניתן לנהל משפט גם בתקשורת וגם בבית המשפט. ומבלי לקבוע איזה משפט עדיף על איזה (אני סומך יותר על התקשורת מאשר על בית המשפט המצחיק עם העליון המושחת של מדינת ישראל) - האתגר כעת איננו לאתר את המדליפים בתיק אולמרט כי זה יעזור כמו כוסות רוח למת ומעניין כשלג דאשתקד, אלא לחסל חשבונות - כחוק, לעזאזל! - עם כל מי שהפכו את שלטון החוק לקרקס ולמופע בידור זול, טלנובלה למשרתות.

על היועץ המשפטי להגיש כתבי אישום נגד כל מי שהפר את חוק הסוביודיצה, ובהליך בזק מהסוג הוירטואוזי שראינו במשפט חיים רמון, להכניס לכלא - ולו רק לשנה "קלה" - את כל העורכים, המו"לים, העיתונאים והשדרנים שהפרו את חוק הסוביודיצה בפרשת אולמרט (וגם בפרשת קצב, אגב), מבלי לעשות שרירים על חלשים כמו הלמו או חיים יטיב או אפילו נמרודי אבל להיתקף בחרדה והשתפנות כרגיל נגד מוזס ושוקן - אלא לשם שינוי להתחיל בגדולים ובעיקריים ומהמו"ל עד העיתונאי כולל העורך למען לא רק יידעו (הם ממילא יודעים) אלא ייראו וייראו ששלטון החוק איננו רק מכשיר לעשיית כותרות שמביאות כסף מפרסומות אלא מכשיר להקניית צדק לכל.

כי תחושת החסינות הזו של התקשורת הפכה לחרב פיפיות של הדמוקרטיה, המאבדת את עצמה לדעת רק כדי לא להוכיח שאנחנו בעצם ממש לא.

כך, כל העוסקים בעיתונות ותקשורת יבינו כי זכות הציבור לדעת עובדות כשהן באמת הופכות לעובדות, ולא "לדעת" חצי אמת שהיא גרועה משקר: חלקיקי ופירורי עדויות מגמתיות שכל תכליתן הוא לגרום לציבור שלא לדעת בתואנה מניפולטיבית של ניצול הזכות החוקתית של זכות הציבור לדעת (וראוי להזכיר כי מי שהתחיל בשימוש הנלוז הזה בתקשורת כתחליף זול להרשעה בתיקים שאין בהם ראיות אבל מספיק אינטרס "משפטי" לחסל פוליטיקאי, היה הייועץ המשפטי אהרן ברק).

המטבע הלא נכונה

ולכן מי שמציע פוליגרף במקום אכיפה של חוק הסוביודיצה מחפש את המטבע הלא נכונה מתחת לפנס כבוי. כשכל מי שעבר את חוק הסוביודיצה ינפוש בכלא למשך שנה, יתקיים בנו חזון הנביא, ותשקוט הארץ ארבעים שנה.

אז מזוז הנכבד והיקר, תפסיק לשחק בגוגואים וחליק ז'ונטיל. אם יש לך ביצים משפטיות של ממש לכהן בתפקיד התובעני (וכפוי הטובה) הזה, וההדלפות באמת מפריעות לך ולא רק בכאילו, אז תהרוג את השיטה ולא איזה שעיר לעזאזל. תפסיק במטותא מכבודך לחפש פתרונות קסם מפוקפקים במקום שבו ממילא יש חוק ברור ופשוט, חוק שאתה הוא השליט העליון שלו והוא מכיל פתרון כולל ושיטתי לבעיה כולה. פתרון שאפשר ולגיטימי להתווכח על קיומו, אבל אי אפשר להתעלם מקיומו כל עוד הוא קיים, מבלי שאתה תהיה חייב, על-פי חוק, להגיש נגד עצמך כתב אישום חמור ביותר על הימנעותך מלהגיש כתבי אישום נגד כל המפרסמים את הפרסומים האסורים בפרשת אולמרט. כולם, כולל אלו שבאו מטעמו של אולמרט, ולא רק אלה שפרסמו את פרוטוקולי החקירה של אולמרט!

הימנעות מהגשת כתבי אישום נגד המפרסמים כולם הינה הפרת אמונים מובהקת. ואין בלבי ספק קל שבקלים כי אמונים זה לא משהו שאתה הפרת, מפר או תפר. הבעיה להתרשמותי על פניו היא במישור אחר: הביצים.

אתה מפחד מהתקשורת יותר מאשר אתה מפחד מהחוק. ובצדק. וזו היא בדיוק הבעיה. ויקום המלפפון ויכה את הגנן. כלב השמירה של הדמוקרטיה נושך את הבעלים שלו והפך להיות מסוכן לציבור כולו.

זה לא נעים לכתוב את זה. אבל להתעלם מזה זה מסוכן. כי את ההליך המשפטי זה כבר הפך למיותר. מה עוד נותר משלטון החוק מלבד דעתו של הכתב התורן והמו"ל שמשלם לו את שכרו בתמורה לאיזה אינטרס אפל?

תאריך:  26/07/2008   |   עודכן:  26/07/2008
אריק באך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא פוליגרף אלא אכיפה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
י ו נ ה
16/08/08 05:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול שלום,
26/07/2008  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
הכתבת לענייני מיסים של המערכת, חשבונית תן-מס-הכהן, מדווחת דיווח סנסציוני, סקופ אשר אף עיתון אחר לא דיווח עליו.
26/07/2008  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
לפני כשבועיים פורסם כי לאחרונה נמצאו בדירה תל אביבית מסמכים של פרנץ קפקא (ביניהם גם רישומים מעשה ידיו), אשר הוברחו לארץ-ישראל מפראג על-ידי המו"ל שלו, מקס ברוד - למרות בקשתו של המחבר לשרוף אותם, כמו את כלל יצירתו. כידוע, ברוד הפר את צוואת ידידו, פרסם חלק מהכתבים ודאג להפצתם, ועם פלישת הנאצים לצ'כיה נמלט עם מזוודה ובה שאר עזבונו של קפקא. ב-1939 התיישב ברוד בתל אביב ואחרי מותו ב-1968 החזיקה במסמכים הללו, כמו גם במסמכיו של ברוד עצמו, מזכירתו, אסתר הופה, שנפטרה לאחרונה בגיל 101. זו לא הניחה בחייה לאיש לעיין בהם, רק מכרה פריטים יקרים מתוכם במכירות פומביות ברחבי העולם.
25/07/2008  |  שרית ילוב  |   מאמרים
לפני הכול עלי לומר, למען הגילוי הנאות: אינני אוהד כדורגל. אינני בקיא בחוקי המשחק, אינני שותף לאווירה, אין לי שמץ מושג מהם ההבדלים בין הקבוצות, ולפיכך דברי לא יעסקו כלל ועיקר במשחק.
25/07/2008  |  דר' אלון דהן  |   מאמרים
במשרדה של עו"ד שרית דנה תלוי ציור יפהפה שציירה בתה, תלמידת תיכון. בציור נראית דמותו של תינוק, אוחז בפרי הסברס ומביאו לנגיסה בפיו. התמימות והרוך שבעיני התינוק עומדים להיתקל בלא משים בקוצניות החדה של הסברס שוודאי יפצע את שפתיו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il