|   15:07:40
  אברהם בן-עזרא  
מהנדס בניין בן-עזרא מתכננים ויועצים בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

פרשת שמיני - טעם המאכלים האסורים

גישות הרמב"ן ואברבנאל לסיבות בגללן מאכלים מסוימים נאסרו עלינו למאכל
19/04/2009  |   אברהם בן-עזרא   |   מאמרים   |   תגובות

בפרשת שמיני נאמר אלו מאכלים מן החי מותרים ואלו אסורים. בעניין זה יש שתי גישות בקרב מפרשי התורה: האחת, בין היתר דוגל בה הרמב"ן, היא כי מאכלים אסורים מן העוף ומן הבהמה גורמים לנזק בריאותי, ובלשונו:

"מלבד שיש במותרים טובה ידועה בדרך הרפואות, וראיתי בקצת ספרי הניסיונות שחלב החזיר אם ינק היונק ממנו יהיה אותו הנער מצורע, וזה לאות שיש בכולן סגולות רעות מאוד".

לרלב"ג, המאוחר לרמב"ם ולרמב"ן, יש גישה התומכת בפירוש הרמב"ן לפיו מאכלים אסורים מהווים נזק גוף, והוא גם מוסיף הסבר מדעי לכך:

"וזה שהפרסה העגולה הוא כלי מלחמה לבעלי הפרסה ההיא וכן האצבעות בחיה הם כלי מלחמה הם, כמו שהתבאר בספר בעלי החיים. והנה בעלי החיים הנלחמים הם בלתי נאותי המזג להיזון מהן, לפי שכבר תגבר עליהן בהכרח הליחה השחורית או האדומית עד שלאלו בעלי החיים תימצא על הרוב ליחה ארסית. ואולם הפרסה השסועה איננה כלי להילחם".

ועוד:

"והתנה שיהיו מעלת הגרה כי זה יורה על החומר הדק אשר הוא נאות להיזון ממנו האדם".

הגישה השנייה - לה טוען אברבנאל בפירושו לתורה היא כי אין בהכרח נזק בריאותי באכילת מאכל שאינו כשר, ולא זה הוא טעם המצווה, אלא שהאיסור נועד למען שלמות הנפש.

להלן ציטוט מדברי אברבנאל בפירושו לפרשת שמיני:

"איסור המאכלים שאסרה התורה, כבר חשבו רבים מהמפרשים שהוא מפני בריאות הגוף ורפואתו, להיות המאכלים הרעים ההם מולידים ליחות רעות, זהו דעת הרמב"ן בפסוק ואלה תשקצו מן העוף, וחלילה לי מלהאמין כן, לפי שאם כן היה ספר תורת האלוהים במדרגת ספר קטן מספרי הרפואה הקצרים בדבריהם וטעמיהם ואין זה דרך תורת האלוהים ועומק כוונותיה. וגם שעינינו הרואות האומות האוכלים בשר החזיר השקץ והעכבר ושאר העופות והבהמות והדגים הטמאים, חיים כולם היום חזקים כראי מוצק ואין עייף ואין כושל בהם".

בהמשך מסביר אברבנאל את טעם המצווה כאמור. הגיונו של אברבנאל דומה להגיונו של הרמב"ם בכך שהוא אינו מקבל את טענתם של הפילוסופים הערבים, כי הוכיחו את קיום ה', וזאת לא מפני שהרמב"ם מצא פגם לוגי בהוכחתם, אלא מהטעם שלו היה קיומו של ה' טעון הוכחה - הרי האמונה בקיומו הייתה צריכה לפוג אם יימצא פגם בהוכחה זו, ולא היא.

הרמב"ם מתייחס לסוגייה בפרק מ"ח חלק ג' של חיבורו מורה נבוכים באומרו כי אכן יש מזונות מן החי שתזונתן רעה, אך יש גם איסורים שסיבתם אינה בנזק בריאותי. אכילת נבלות מביאה אכן לנזקי גוף בשל קשיי העיכול; בשר החזיר לח מדי ורבים בו העודפים (החלקים שאינם מועילים, ולפיכך מזיקים); ועוד. אלא שהרמב"ם לא מסיק (כמו הרמב"ן) מן הפרט אל הכלל כאן, ומביא דוגמאות של איסורי מאכלים שמקורם לא קשור כלל לנזק לגוף.

להלן שלוש דוגמאות:

א. איסור אכילת גיד הנשה מבואר בבראשית פרק ל"ב פסוק ל"ב, - "על כן לא יאכלו בני ישראל את גיד הנשה אשר על כף הירך עד היום הזה, כי נגע בכף ירך יעקב בגיד הנשה". (במאמר מוסגר ייאמר כאן כי הציווי שלא לאכול את גיד הנשה לא נגזר מהאירוע שפקד את יעקב, אלא נגזר מההוראה בתורה בספר ויקרא).

ב. איסור בשר בחלב אומנם הוא מהווה תרומה לבריאות, אך לדעת הרמב"ם לא זהו טעם המצווה, אלא הטעם הוא הימנעות מעבודה זרה, ולהלן דבריו:

    "אבל איסור בשר בחלב הרי עם היותו מזון גס מאוד בלי ספק, וגורם מילוי רב, אין הדבר רחוק לדעתי שיש לעבודה זרה שייכות, ושמא כך היו אוכלים בעבודה מעבודותיה או באד מאדיהם
  • ]. וממה שמחזק את זה, לדעתי, שאיסור בשר בחלב הזכירו פעמים בתחילת הציווי בו כאשר הזכיר מצוות החג, שלוש פעמים בשנה וגו', וכאילו יאמר בחגכם וביאתכם לבית ה' אלוהיך, לא תבשל מה שתבשל שם בצורה פלונית כפי שהיו הם עושים, זהו המתקבל יותר לדעתי בטעם איסורו".

ג. האיסור לאכול אבר מן החי - טעמו מניעת תכונת האכזריות.

דברי הרמב"ם על אודות טעם איסור אכילת בשר בחלב, מבהירים כי אכן תיתכן, וישנה, התאמה בין האיסורים שבתורה ובין בריאות הגוף, אף על-פי כן - לא זהו טעם המצוות.

מה גם שמוכח כי יש איסורים שאינם קשורים כלל לבריאות הגוף, כעדותו של אברבנאל לעיל, וכדוגמת גיד הנשה אותה הביא הרמב"ם, ואפשר להוסיף את איסור אכילת חמץ בפסח, שהטעם לכך אינו בריאות הגוף אלא זכר ליציאת מצרים.

  • אד מאדיהם = חג מחגיהם.

תאריך:  19/04/2009   |   עודכן:  20/04/2009
ד"ר אברהם בן-עזרא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת שמיני - טעם המאכלים האסורים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עולמנו המדיני הנוכחי בנוי מאוסף של משפטים והצהרות שאינם ניתנים למימוש. ובכל זאת, מי שאומר אותם מול המצלמות והמיקרופונים - נחשב לאיש חזון, ומי שמנסה להצביע על המציאות הריאלית נחשב לאיש מדון, גזען, שמעלה את גובה הלהבות. המבקרים את השוללים מרבים להתייחס לצורה בה נאמרו הדברים וממעטים להתייחס לתוכן הדברים. במכוון, אינני נוקב בשמות המצהירים. כל אחד מכם שקורא ושומע תקשורת יודע מי אמר מה. אני אנסה להצביע בשורות הבאות על רמת הריאליות של המצהירים.
19/04/2009  |  אריה דרוקמן  |   מאמרים
ב"יומן" של "מקור ראשון" מיום 17.4.09, נכתב בשער:
19/04/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
הימים שלאחר חג הפסח מבשרים את בואה של עונת התיירות המתה. בתקופה זו צונחים תעריפי הטיסות והנופש בארץ ובעולם עד למינימום של 50 אחוז מתעריפיהם בעונת השיא. זוהי שעתם היפה של התיירים בפוטנציה, שלא הצליחו עד כה לממש את חלומם משכבר הימים. עכשיו יוכלו, סוף סוף, אלה שעיתותם בידם לתור את הארץ והעולם בזיל הזול, ללא המולת ההמון, ואפילו בפינוק מושלם.
19/04/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
צו קיום הטבוע בנו כאינסטינקט ראשוני ובסיסי מנחה אותנו להוליד ילדים. רצון זה מנותב בעקביות ומגיל צעיר בחינוך המבוסס על עקרונות דתיים וחברתיים לתבנית בה רוב רובינו שואפים למערכת זוגית קבועה ומונוגאמית שתוצאותיה הולדת ילדים. באופן טבעי אנו שואפים לקשר ארוך שנים ויציב. כשבני זוג מגיעים בברית זוגיות הם עושים זאת מתוך שיקולים של יציבות התא המשפחתי ורווחתו לא פחות משיקולים של רצון עז לחלוק ידידות ואהבה, כמו גם ובעיקר מתוך רצון לקיים את ההוויה הראשונית ולהוליד ילדים ולגדלם. למרות המיתוס המקובל - החיים המודרניים, הפלורליזם התרבותי, התפתחות חירות הפרט ושבירת הסטיגמה השלילית שבגירושין - הובילו כל כולם להכרה חברתית ולנורמות חדשות בהן ניתן לפרק את הזוגיות בקלות רבה יותר מאשר בעבר. במציאות העכשווית רבים מאיתנו מוצאים עצמם מפרקים את הזוגיות באיזה שהוא שלב בחיינו. התופעה כה מקובלת בימינו, כך שכל אדם שלישי מפרק את הזוגיות ולפחות פעם אחת במהלך חייו. פירוק הזוגיות מתרחש מאלף סיבות, לעיתים פירוק הזוגיות קשור לנכות חדשה או החמרה בנכות קיימת וכפי שתגלו בהמשך לעיתים ממניעים כלכליים אגואיסטים לגמרי.
18/04/2009  |  קובי כהן  |   מאמרים
אין ספק ששוק הכרמל של תל אביב הוא אחד השווקים המיוחדים, אחד מאתרי המסחר והתיירות הבולטים והצבעוניים ביותר בתל אביב. בימים אלה כאשר חוגגים 100 שנים להיווסדה של העיר העברית הראשונה, היא העיר החופשייה ביותר במזרח התיכון יש מקום לציין במיוחד את ההיסטוריה של ליבה הפועם. הלב הפועם של רוח המסחר - שוק הכרמל, לב שלא פעם עמד בפני קשיים ואפילו דחייה מצד אלו שחשבו כי מסחר ותרבות מנוגדים הם.
18/04/2009  |  אילן שחורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אנשים בבזל לא בדיוק מבינים את פשר מלחמתנו בטרור    הם, כמו בית הדין האנטישמי בהאג ניזונים בערוצי הטלוויזיה ממראות ההרג וההרס בארץ החמאס
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
תפקודה הלקוי של צרפת בכלל ושל הצבא הצרפתי בפרט בתחילת מלחמת העולם השנייה; לאנשי צבא בכירים אין כישורים לפתח קונספציות ולקרוא את הכתובות על הקיר; דמיון בין התפתחויות ומגמות ב-1940, ...
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il