|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

"להקדים גילוי לשחיתות"

למה להיאבק מאבק נואש במחלות אשר ניתן למונען מראש בחיסון פשוט? זוהי גישתם של ח"כ אופיר פינס וח"כ שלי יחימוביץ' אשר מציעים חיסון מפני שחיתות של חברי כנסת לכמה מהם זה כבר הולך להיות מאוחר מדי
12/05/2009  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   סדום ועמורה   |   תגובות
איפה הייתם ומה עשיתם בתקופת הביניים בין ממשלה אחת למשנתה? [צילום: פלאש 90]

איסור ניגוד עניינים
ענבל בר-און
בכדי להגן על האזרח מפני פקידי רשות אשר מנצלים את סמכותם לרעה לצורך האינטרסים האישיים שלהם נוצר במשפט המנהלי כלל איסור ניגוד העניינים
לרשימה המלאה

מבחן בוזגלו עומד למבחן
ענבל בר-און
האם נעשה שימוש יתר בהליך הפלילי? האם הפרקליטות הינה 'כנופיית שלטון החוק'? האם המשפטים מתנהלים בתקשורת? שאלות אלו ואחרות נדונו בכינוס שהתקיים במכללת שערי משפט
לרשימה המלאה

הצעת החוק החדשה אשר הונחה על שולחן הכנסת (יום ג', 5.11.09), הצעת חוק גילוי עניינים של נבחרי ציבור, התשס"ט-2009, אמורה לחולל את אפקט ה"רפואה המונעת" מקום בו נהוג "כיבוי שריפות".

הצעת החוק מציעה, וזאת בכדי למנוע מצבים של ניגוד עניינים בכנסת וברשויות המקומיות, כי כל מועמד לרשות המקומית או לכנסת יציג לציבור תשקיף פושט עור על ניגודי העניינים החפציים, המוסדיים, הכלכליים והאישיים שלו, עם תפקידו המיועד כח"כ/חבר מועצה מקומית. נכון, אמנם, שקיימים כבר חוקים דומים אשר מסדירים גילוי נאות של מצבים פוטנציאלים של הימצאות בניגוד עניינים, אך הצעת החוק הזו מרחיבה את חגורת ההגנה הציבורית מפני ניגוד עניינים אפשרי, או כדברי ההסבר שלה:

"תוך הבנה לכך שנכסיהם, מקורות הכנסותיהם והתחייבויותיהם של אדם ומשפחתו יכולים להציבו במצב של ניגוד עניינים, כבר חוקקה הכנסת בעבר חוקים המסדירים הגשת הצהרות הון על-ידי נציגי ציבור (סעיף 13ב לחוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, תשי"א-1951, בעניין חברי הכנסת; וכן חוק ראש הרשות המקומית וסגניו (הצהרות הון), התשנ"ד-1993).

כמו-כן קבעה הממשלה הסדר להגשת הצהרות הון לראש הממשלה, לשרים ולסגני שרים (ראו הודעה בדבר כללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים, תשס"ג-2003 (י"פ 1136)).

אלא שנכסים, מקורות הכנסה והתחייבויות של אדם ומשפחתו אינם הגורמים היחידים שיכולים להעמידו במצב של ניגוד עניינים אישי. תפקידים שמילא או ממלא אדם בגופים - אף בהתנדבות - כמו גם קשריו העסקיים, קשריו עם מקורביו ועם חבריו הקרובים, עלולים אף הם ליצור ניגוד עניינים. אלה זכו להתייחסות בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה לעריכת הסדרים למניעת ניגוד עניינים בשירות המדינה (הנחיה 1.1555 מסיון התשס"ו (6.2006)). אלא שהנחיות אלה, החלות כמובן מאליו על שירות המדינה, אינן חלות על נבחרי ציבור.

החוק המוצע בא לאחד את הדין בעניין גילוי העניינים האישיים של נבחרי הציבור בשלטון המרכזי והמקומי, וכן להסדיר את העמדת העניינים האישיים לעיון הציבור, כפי שנעשה בארה"ב מזה כ-30 שנים מכוח ה-Ethics in Government Act, Title I, 5 U.S.C. Appendix 4, §§. לציבור זכות לבחון בעצמו האם נבחריו, אשר אינם אלא נאמניו הפועלים בשירותו, מצויים בחשש לניגוד עניינים. בנוסף, העמדת המידע לעיון הציבור מתמרצת את נבחר הציבור להימנע מראש מהימצאות בניגוד עניינים, ויש בה כדי להגביר עד מאוד את אכיפת האיסור בדבר ניגוד עניינים".

"איפה היית ומה עשית?"
איך הוא הגיע למגדלי אקירוב? [פלאש 90]

איש אחד אשר מצוי כיום בעמדה מאוד מאוד בכירה (שר הביטחון) עשה את הונו בשנים האחרונות, בין ראשות ממשלה אחת ל'שירות ביטחון' בממשלה אחרת, בדרכים שאינן ידועות לנו. אף אחד מאיתנו לא באמת יודע אלו קשרים עסקיים קשר ברק, אשר הובילו אותו היישר אל מרומי מגדל אקירוב, אל מרחק 'כמזרח ממערב' ממצוקותיהם של האנשים אשר הוא מתיימר לייצג (אם שכחנו, מפלגת העבודה אמורה להיות קולן של השכבות החלשות, קול שקשה לשמוע ממרומי המגדל האקירובי). אותם קשרים עסקיים, נעלמים ומסתוריים כמו היבשת האבודה אטלנטיס או כמו מפלצת אגם לוכ-נס, הגם ששיגרו את המנהיג ה"חברתי" אל מרומי מגדל אקירוב, ייתכן שכבלו אותו בנאמנויות אשר את טבען ואת טיבן לעולם לא נדע.

הצעת החוק של יחימוביץ' ופינס, לא חובבי ברק בלשון המעטה, תגיע מאוחר מדי בהתייחס לניגוד העניינים שלעולם לא נדע אם קיים ובאיזה היקף של שני המתקמבקים החדשים שלנו, ברק וביבי, אך תסייע מעתה ואילך לתפוס את השחיתות בשלב הכי עוברי, אם תרצו לומר זרעי שלה, ולעקור אותה באיבה, יחד עם הענף שאנו ב'חדשות מחלקה ראשונה' יושבים עליו (טרם עליית ממשלת השמאל לשלטון בשנת 1992, הצהיר הפובליציסט דידי מנוסי כי עליית ממשלת שמאל תכרות את הענף עליו הוא יושב, קרי ביקורת על השלטון, אך הוא בכל זאת שמח בעלייתה. כך גם אנו ב'חדשות מחלקה ראשונה', בשינויים המתחייבים).

כך זה (טפו טפו טפו) יעבוד
והשיבה ח"כנו כבראשונה? [אתר הכנסת]

כיצד תתבצע ה"קטילה באיבה" של מצבי ניגוד העניינים? מתוך דברי ההסבר של הצעת החוק:

"החוק המוצע מטיל על נבחרי הציבור חובה להגיש 'דוח גילוי', שהינו תצהיר המפרט את כלל הזיקות שיש בהן כדי להעמידו במצב של חשש לניגוד עניינים. מוצע להטיל על מועמד לכהונה כנבחר ציבור חובה להגיש דוח גילוי כבר בעת המועמדות לתפקיד, אשר יאפשר לציבור לעמוד עליו טרם קבלת הכרעה בקלפי. מוצע לחייב נבחרי ציבור מכהנים להמשיך ולהגיש דוח גילוי שנתי בגין כל שנת כהונה בתפקיד. מוצע לקבוע כי משרד מבקר המדינה ירכז את נושא הגשת הדוח, בחינתם והעמדתם לעיון הציבור".

דוח הגילוי הינו מסמך בן כמה עמודים אשר מחייב כל מועמד לחברות בכנסת או ברשות מקומית לפרט ברמה של 'פשיטת העור' את נכסיו, עסקיו, תפקידיו, וכן אלו של קרובי משפחתו, כל עוד הם עומדים בניגוד עם מה שהם מתיימרים לראות כ"שליחותם הציבורית".

קריאה בדוח מעלה הרהור נוגה: האם בעקבות הבושה שיחושו מתמודדים לכנסת ולרשויות המקומיות, בשל פרסום צפוי של היקף נכסיהם, נראה חברי כנסת עוברים ל"דירות בגין"? (קרי דירות שיכון קטנות)?, או שמא, כמו חיידק טורף אשר "משכים לחסל" את החיסונים אשר "קמים להורגו", המושחתים ידווחו דיווחים כוזבים ויעבירו את נכסיהם המפוארים, היאכטות שלהם ושאר טביעות האצבעות לניגוד העניינים האפשרי שלהם על שם אנשים אחרים?

לא, האפשרות הזו לא סבירה. ברור שיש מי שינסו, אך ככל שהרשת צפופה יותר, כך הסיכוי ללכוד דגים רבים יותר גובר.

במעבר שעושה המערכת הציבורית הישראלית מאיסור עמום וכללי על ניגוד עניינים לתווי איסור קטנוניים, עיקשים וקונקרטים כמו הדוח אשר מצורף להצעת החוק, ואשר על כל מועמד לכנסת/רשות מקומית למלא, קשה יותר 'לדלג על שני הסעיפים' ו'להחליק קצוות'.

דומה שבעוד שישראל של פעם הייתה טירונית בהתמודדות עם שחיתות, כמו רופאים המפתחים חיסונים למחלות קטלניות, גם מערכת החקיקה הישראלית לומדת בהליך של ניסוי וטעייה ללכוד בשלבים כמה שיותר מקדימים, כמה שיותר שחיתות אפשרית.

דומה כי פרשיות השחיתות הרבות אשר מככבות כעת בכותרות אינן אלא תהליך ה"תיקון". חשיפת היתר של היקף השחיתות אינה בהכרח מעידה על עלייה בהיקף השחיתות כמו על עלייה בהיקף המודעות, וסופו של גל הטהרנות מבית מדרשה של הפרקליטות ומערכת בתי המשפט להוביל להשבת האיזון על כנו, ולהשיב, בתהליך תיקון פומבי, 'עטרה של נקיון כפיים ציבורי', ליושנה.

נדמה כי הצעת חוק זו הינה שלב מתקדם בתהליך ההיטהרות הציבורית שעוברת החברה הישראלית בשנים האחרונות, עם החשיפה (יש האומרים: המוגזמת) של כל פרשיות השחיתות, שלב שבו לאחר שאובחנה הבעיה באינספור במות ציבוריות, כבר נמצאים פתרונות מוצלחים באופק.

יש לשים לב לדבר נוסף: הביקורת על עצם ניגוד העניינים ברשויות השלטון החלה בבית המשפט העליון, אשר רבים בציבור מגנים אותו כיום במקהלה ("כנופית שלטון החוק"), ואך ורק לאחר מכן חילחלה למחוקקים.

זה ממחיש כי בית המשפט העליון והכנסת אינם מצויים בהכרח בקונפליקט כמו שניתן לומר שהם מגבשים תהליכים אשר מסתנסזים זה בזה: הכנסת מחוקקת חקיקה, בית המשפט מפרש ו/או משלים את החסר בה, והכנסת, בתגובה, משנה את הפרשנות שהקנה בית המשפט לחקיקה, או דווקא מיישמת אותה מעקרונות כלליים (כפי שפסק בית המשפט העליון פעם אחר פעם בנושא איסור ניגוד העניינים) לרזולוציה סטטוטורית (כפי שאנו רואים כעת בהצעת החוק הזו).

לנוסח המלא של הצעת החוק
תאריך:  12/05/2009   |   עודכן:  12/05/2009
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"להקדים גילוי לשחיתות"
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אפריים ברנד
12/05/09 20:03
2
עליו איזה כתם"
12/05/09 20:33
3
לענבל בר און !
12/05/09 21:58
 
על שלי ואופיר.
13/05/09 00:19
4
יער הגשם
13/05/09 04:50
5
כולל שופטים
13/05/09 09:02
6
אלטע קאקר ישראלי
13/05/09 12:56
7
יש מיש
14/05/09 18:38
8
צדק חברתי
15/05/09 16:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"כאשר הורים נפרדים, נוצר מצב שבו המידע על הילדים מתרכז אצל אחד ההורים ונחסם בפני ההורה אשר אינו מתגורר עמם באותו בית. הצעת החוק מוסיפה לפרטי הרישום של קטין במרשם האוכלוסין את מענו של ההורה אשר איננו מתגורר עם הקטין, ובכך מעגנת את זכות שני ההורים לקבל מידע לגבי ילדיהם". אלו הם דברי ההסבר להצעת חוק מסירת מידע להורה, התשס"ט - 2009 אשר הונחה על שולחן הכנסת לפני כשבוע (יום ב', 4.5.09).
12/05/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
בנק הפועלים הוא אחד מהבנקים המובילים בישראל, ולו, גם לא מעט סניפים בחו"ל. כבעל חשבון בבנק הפועלים אני מנסה להבין מה קורה בבנק שבו מתנהלים חלק מחשבונותיי מזה 30 שנה. למרות שאינני לקוח "שמן" לא רק שזה מעניין, מסקרן, זה יותר מכל מטריד. רבים כמוני מלקוחות הבנק, נמצאים באפלה מבחינת הפרטים בדרישה היוצאת דופן של נגיד הבנק המרכזי סטלני פישר. הוא דורש את פיטורי דנקנר ולציבור לא ברורות הנסיבות. החשיכה מסתורית הזו וגם המאיימת היא קטלנית במיוחד, שהרי אין מדובר בעניין ביטחוני.
12/05/2009  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
אין ספק שהליברליזם הוא האידיאולוגיה הטובה ביותר שצמחה לאנושות מאז המאה ה-19. האומה האמריקנית הוקמה על יסודות הליברליזם וכך גם המהפיכה הצרפתית. ערכים כגון זכויות האדם, שוויון הזדמנויות, שוק חופשי וקניין אישי הביאו למהפיכה עולמית ולמעשה קידמו את תרבות המערב למקום שהיא נמצאת בו היום. הקידמה התרבותית, טכנולוגית, ורמת חיים המערבית לא הייתה יכולה להגיע למקומה בלעדי הליברליזם. אונם אידיאולוגיות שונות באו ואיימו לתפוס את מקומה אך במבחן התוצאה הן תמיד נכשלו.
12/05/2009  |  נתן גלילי  |   מאמרים
"אבל אומרים ששוקולד זה בריא.." זהו לרוב המשפט אותו ממלמלים בפה מלא המכורים לשוקולד בעודם תרים אחר עוד קוביה. מצד שני, ישנם אלו הטוענים שאין דבר כזה 'שוקולד בריא' - ושוקולד הוא למעשה מצבור שומן, סוכר ותו לא.
12/05/2009  |  יערה שרי  |   מאמרים
בצד הפרסומים על "פריצת דרך" והסכמות עקרוניות בדבר עסקת חבילה כלכלית/חברתית שהושגה בין מזכ"ל ההסתדרות ולשכת ראש הממשלה, והסיכום בין נתניהו וברק על אי-קיצוץ בתקציב מערכת הביטחון בשנתיים הקרובות, התמלאו כלי התקשורת בתלונות, קובלנות ואזהרות מצד בכירי האוצר הבלתי מרוצים.
12/05/2009  |  מנחם רבוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il