|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

רמזי שופר וחצוצרות

נלמד את עצמנו ואת כל עמי הארץ כי הטכניקה האנושית נוצרה כדי לשמש את העולם
16/09/2009  |   ישראל רוזן   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

"בחצוצרות וקול שופר הריעו לפני המלך ה' " (תהלים צח, ו)

"היום הרת עולם"; עת היא לדברים העומדים ברומו של עולם, ולא עת לשליפות-עט ולמאמר פובליציסטי הדן בתחתיתו של עולם המעשה. נעזוב איפוא את האקטואליה הרווחת במדורנו, ונעפיל מעט לשמי רום, לתרועת השופר והחצוצרות לפני המלך ה'.

חז"ל לימדונו כי שונה תקיעת שופר במקדש מבגבולין (=בשאר מושבות ישראל). כך סיכם הרמב"ם (הל' שופר א, ב) את דברי המשנה והגמרא: "במקדש היו תוקעין בראש השנה בשופר אחד ושתי חצוצרות מן הצדדין. השופר מאריך והחצוצרות מקצרות שמצות היום בשופר. ולמה תוקעין עמו בחצוצרות משום שנאמר בחצוצרות וקול שופר הריעו לפני המלך ה', אבל בשאר מקומות אין תוקעין בראש השנה אלא בשופר בלבד".


חצוצרות – מלכות

לפי דרכנו למדנו כי החצוצרות הן 'כלי מלכות' ("לפני המלך"), והן הולמות חצרות מלכים ומופעים ממלכתיים עד היום הזה.

הממלכתיות הגלומה בחצוצרות מתקשרת גם למצות התרועה בחצוצרות בעת מלחמה, שבה מריעין בחצוצרות גם מחוץ למקדש: "וכי תבואו מלחמה בארצכם על הצר הצורר אתכם והרעותם בחצוצרות ונזכרתם לפני ה' אלקיכם ונושעתם מאויביכם" (במדבר י,ט). מלחמות ישראל לעולם הן 'ממלכתיות' וכלל-ישראליות, והן מעין 'כלי נשק' כנגד "הצר הצורר אתכם". ועל דרך האסוציאציה אוסיף כי קולט אני מבעד למילים "הצר הצורר" את ה... חצוצרה.

יתר על כן, מצינו בחז"ל דעה כי תרועת חצוצרות המלחמה יעודה למלחמת גוג ומגוג בלבד, מלחמת הגאולה אשר בעקבותיה תתגשם תפילתנו בראש השנה "מלוך על כל העולם כולו בכבודך". כך דרשו בספרי (במדבר עו): "על הצר הצורר אתכם - במלחמת גוג ומגוג הכתוב מדבר. אתה אומר במלחמת גוג ומגוג הכתוב מדבר או אינו מדבר אלא בכל המלחמות שבתורה? ת"ל 'ונושעתם מאויביכם'. צא וראה איזו היא מלחמה שישראל נושעים ממנה ואין אחריה שעבוד, אין אתה מוצא אלא מלחמת גוג ומגוג. וכן הוא אומר ויצא ה' ונלחם בגוים ההם" (זכריה יד ג). ומהו אומר? 'והיה ה' למלך על כל הארץ'".

ובעמדנו בסוגיית אחרית הימים אוסיף כי אלמלי הייתה נתונה רשות 'לדרוש מפי עצמו' הייתי קם ודורש לאמר: "ביום ההוא יתקע בשופר גדול, ובאו האובדים בארץ אשור והנדחים בארץ מצרים" (ישעיה כז,יג); 'איזהו שופר גדול? הוי אומר אלו החצוצרות'.

לכשתמצי, גם הרומאים מחריבי המקדש ידעו סוד זה. לפיכך הבליטו בקשת טיטוס ברומי את תבליט הגליית החצוצרות בצד מנורת המקדש...


מי מעולה - חצוצרות או שופר?

ועוד עמנו דברים בסוגית השופר מול החצוצרות.

בעולמה של החסידות נזקקו לשאלת ערכי השופר והחצוצרות תוך התבוננות במָטֶריה, בחומר ממנו הם קרוצים. זו לשונו של אחד מעמקני החסידות, בעל ה'שם משמואל' (ראש השנה תרעג): "ענין תקיעת שופר הוא להמשיך (=להשפיע) הארה אלקית ל(עולמות) תחתונים... ע"כ המצוה לתקוע בשופר מבעל חי, והוא להמשיך קדושה אף לנפש הבהמית. אבל במקדש, הייתה המשכת קדושה עוד יותר (גדולה, גבוהה) אפי' לדוממים, צריכין גם חצוצרות הנעשות מדומם, להמשיך קדושה והארה אלקית אפי' לדוממים בכלל, ולנפש הדוממת שבאדם בפרט".

מבט מעמיק זה מרומם את מעלת החצוצרות על פני השופר, שכן הן עשויות מחומר ירוד יותר, מעולם הדומם, המתכתי, הקר - בניגוד לשופר שמקורו בבעל חי, נושם ובועט. בכוחו של המקדש לרומם, להאיר ולהעלות גם את החומר הגולמי, הדומם, הירוד.

ומתורתו של הכהן הגדול, הראי"ה קוק, למדנו היבט נוסף. בעיניו השופר מייצג את העולם הטבעי, הבראשיתי, מעשה אלקים. כנגדו החצוצרות הן 'טכניות', מעובדות, מעשה ידי אדם. כך כתב במאמרו (השופר והחצוצרות, מאמרי הראיה א'):

"משתוקקים אנחנו לשמוע עם השופר את קולן של החצוצרות... כשם שאנו מתהלכים עם חוקי הטבע בהתאמה לדבר ה' ואור תורתו, כן אנו מתהלכים עם חוקי הטכניקה... ונמצא שיש לנו יהדות טבעית ויהדות טכנית. היהדות הטבעית מובעת היא בתקיעת השופר הכלי הטבעי. אומנם היהדות הטכנית מובעת בתקיעת החצוצרות, כלי המעשה המתוקן במפעלו של האדם, באומנתו הטכנית.

"השאיפה האמיצה שלנו היא להרים קרן בשני חלקי היהדות הללו, הטבעית והטכנית... ובחצוצרות וקול שופר נריע לפני המלך ד', ונלמד את עצמנו ואת כל עמי הארץ כי הטכניקה האנושית נוצרה כדי לשמש את העולם... ונזכור כי (=במקדש) השופר מאריך וחצוצרות מקצרות, שמצות היום בשופר".

אנחנו, במכון 'צומת', משתדלים לתקוע בחצוצרות הטכניות, ולהוכיח כי ניתן לעבוד את ה' גם "עם חוקי הטכניקה". אעפי"כ, אנו משננים לעצמנו כי העיקר הוא השופר, העולם הטבעי כברייתו - "היום הרת עולם"!

(נכתב במוצ"ש כי תבוא)

הרב רוזן הוא ראש מכון 'צומת'.
תאריך:  16/09/2009   |   עודכן:  16/09/2009
הרב ישראל רוזן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שקמבה, ביורק, ליטוויצה ואשורה אומנם אינן מילות-צופן עלומות, אבל ספק אם מי שאינו נמנה עם יוצאי בולגריה ידע את פירושן. המדובר בלא פחות ולא יותר מארבעה מעדנים קולינריים, העולים תדיר על שולחנם של יוצאי ארץ זו גם בארצנו. לראשונה התוודענו אליהם ביפו - מעוז הבולגרים המקומי, ומכל המסעדות שבהן טעמנו אותם הייתה תמיד ידה של מסעדת "שרה" (רחוב יהודה הימית 2) על העליונה.
16/09/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הדבר היחיד שנזכר בתורה בהקשר לאותו תאריך הוא יום התרועה: "וּבַחדֶשׁ הַשְּבִיעִי בְּאֶחָד לַחדֶשׁ מִקְרָא קדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם כָּל מְלֶאכֶת עֲבדָה לא תַעֲשׁוּ יוֹם תְּרוּעָה יִהְיֶה לָכֶם:". (במדבר כ"ט 1 ) אזכור נוסף לגבי אותו תאריך אפשר למצוא גם בספר ויקרא : "וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל משֶׁה לֵּאמר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְרָאֵל לֵאמר בַּחדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא קדֶשׁ: כָּל מְלֶאכֶת עֲבדָה לא תַעֲשׁוּ וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַיְהֹוָה : (ויקרא כ"ג 24-25). מדוע אם כן, שוּנָה שמו של האחד לחודש תשרי, מיום תרועה או יום 'זיכרון תרועה' לחג "ראש השנה" ?
16/09/2009  |  יצחק מקייטן  |   מאמרים
בתביעות של דיירים נגד חברות קבלניות, ברוב המקרים בית המשפט ממנה מומחה מטעמו שתפקידו לקבוע מהם הליקויים בדירות וברכוש המשותף, ויש ובית המשפט גם מטיל על אותו מומחה, המהווה את זרועו של ביהמ"ש, לפקח על ביצוע התיקונים.
15/09/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
ביום 13.8.09 ניתן על-ידי ועדת הערר שליד ביה"מ המחוזי בחיפה פ"ד בעררים בעניין בשיר ביעאה (וע 9016/08) ובולוס חברה לבניין ושיכון (וע 9047/08) נגד מנהל מס שבח מקרקעין חיפה. פסק הדין מנתח סוגיות של הסבת עסקה והשלכותיה על ביטול עסקה.
לאחרונה אני מוצא את עצמי שב ותוהה אודות מנהיגינו הנוכחיים ומשווה אותם למנהיגים בעבר. אני חייב לציין שאילו המנהיגים הוותיקים היו היום בחיים, כנראה שהיום הם היו נחשבים לנכס לא אלקטוראלי...
15/09/2009  |  אריה פרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
דן מרגלית
דן מרגלית
היה מזג אוויר נעים, ותנועה די דלילה אך שוטפת, ושתי חיילות שביקשו הסבר בקרבת נחל עוז, ומה לא היה? צה"ל - יוק    כי תמה המלחמה מול רוב רצועת עזה
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il