|   15:07:40
  עוזי בנזימן  
עורך העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

ספר ריגול קלאסי

לשכת הפרסום הממשלתית נוקטת פרסום ממוקד ידיעות אחרונות לא מדווח על חיסול בעזה ומה אפשר ללמוד מבגדיו של נאשם?
27/09/2009  |   עוזי בנזימן   |   מאמרים   |   העין השביעית   |   תגובות
נקודת האל חזור [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  הקווים של 67'
  מודעות אבל
  כפניקס העולה מן האפר
  קדימה צעד
  זהירות, צהובון לפניך

עמוק בצנצנת העוגיות

אות המיקום המוצלח ביותר למודעה בעיתונות המודפסת של בוקר זה מוענק ללשכת הפרסום הממשלתית, אשר מפרסמת על-פני כשמינית העמוד בכפולה הפותחת של ידיעות אחרונות מודעת גיוס למוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים.

המודעה ("אין הרבה תפקידים כאלה... אין הרבה אנשים כמוך") היא היחידה שמתפרסמת בעמודים אלה, וסביבה דיווחים מאת כתבי העיתון על גילוי מתקן גרעיני נוסף בשטח אירן. הידיעה המרכזית, מאת רונן ברגמן ויניב חלילי ובהשתתפות מנחם גנץ, יכולה להיקרא בעצמה כמודעת גיוס למוסד. לפי ידיעה זו, חשיפת המתקן היא "שיאה של פרשה סבוכה, שכמו נלקחה ממיטב ספרי הריגול הקלאסיים. דיווחי מודיעין, משחקי דיפלומטיה, הטעיות והסוואות - הכל מילא תפקיד בסיפור הזה".

"נוסף על זרועות המודיעין של ארה"ב גם סוכנויות המודיעין של ישראל, של צרפת ושל בריטניה היו מעורבות בחשיפת המתקן הסודי", נכתב בידיעה ובהמשך מצוטטים כמה משפטים מה"קוריירה דלה סרה" המתארים כיצד עקבו סוכנויות הביון אחר הנעשה במתקן הסודי: "סוכנים חשאים מילאו תפקיד של סוכני מכירות של טכנולוגיות מתקדמות באמצעות חברות קש. הם הציבו כלי ריגול זעירים ווירוסים במכשירים ובתוכנות מחשב". מוזכר גם חיסולו לפני חצי שנה של "סוחר במכשור מתוחכם בשם עלי אשתרי" אשר הואשם במכירת ציוד "מטופל" לצבא אירן.

הדגש העיקרי בידיעה - קיומו של המתקן הגרעיני באירן היה ידוע לארגוני המודיעין המערביים (ובמשתמע, גם לכתב ידיעות אחרונות) הרבה לפני שאירן החליטה לשלוח מסר לקוני לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם ובו היא מודיעה על קיומו של המתקן ולפני שארה"ב החליטה להפוך את המידע הזה לפומבי. ההתפתחות האחרונה, בה "אירן נחשפה [...] כשידה תחובה עמוק בצנצנת העוגיות", כהגדרת כתבי העיתון, ואילו "ידה של ישראל על העליונה", מובילה לשאלה מה יתרחש כעת. הידיעה של ברגמן וחלילי מסתיימת במשפט "עכשיו נראה את המערב לא מגיב". ימים יגידו אם זו התרסה או תחזית.

בטור פרשנות נפרד מעריך ברגמן כי חשיפת המתקן מפחיתה את הסיכוי לתקיפה ישראלית באירן, ומתאר הסתברות זו כהתפתחות חיובית.

בין קודש לחול

שני טקסטים מאת רמטכ"ל צה"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, מתפרסמים הבוקר בעיתונים. לידיעות אחרונות כותב אשכנזי על החזית הדרומית במלחמת יום כיפור ולמעריב כותב הרמטכ"ל על כיבוש מבצר הבופור במלחמת לבנון הראשונה.

הטקסט שהוגש למעריב מוצלח יותר, ולא רק מפני שבידיעות אחרונות משווה אשכנזי בין המלחמה של שנת 1973 למבצע "עופרת יצוקה" ("לפני כעשרה חודשים עמד צה"ל במבחן נוסף בחזית הדרום [...] תגובתו המופתעת של החמאס לתזמון המבצע ולהיקפו, מוכנות הכוחות הלוחמים וההיערכות המודיעינית המקיפה בשיתוף עם שירות הביטחון הכללי, המחישו לנו כמה ארוכה היא הדרך שסללנו מאז מלחמת יום הכיפורים").

הטקסט במעריב, חלק מ"גיליון צה"ל מיוחד" במסגרתו כמה קצינים בכירים חיילים כותבים על "הקרב ששינה את חיי", נראה אישי וכן יותר, כמעט פיוטי ("ממה מורכבים הזיכרונות הבלתי נשכחים של אדם? מה מבדיל פיסות חיים אחדות מיתר ההוויה היומיומית וממקם אותן בארכיון הקטן של האירועים שיישארו שם לכל אורך הדרך?").

קראתם נכון, "גיליון צה"ל מיוחד". למרות שהשנה 2009 וימי תהילת אלופי מלחמת ששת הימים הם כבר זיכרון רחוק, אם לא נלעג, זהו מהלך טבעי לעיתון שהמו"ל שלו אמר לפני כשבועיים בראיון לקול ישראל, לאחר מות הטייס אסף רמון, כי מעריב "מקדש במלוא הקדושה את הצבא".

בפתחה של נקודת האל חזור

גילוי המתקן הגרעיני תופס את הכותרות הראשיות והעמודים הראשונים של שלושת העיתונים. הידיעה המרכזית במעריב, מאת צח יוקד ומיה בנגל, נטולת הדגש על חלקו של המודיעין הישראלי בפרשה. למעשה, לפי תיאור מצב העניינים בידיעה זו, ישראל שימשה בסך-הכל כצופה מן הצד. יוקד ובנגל מצוטטים "בכירים בממשל האמריקני" שאמרו אתמול כי "מידע בנושא הועבר לישראל לפני כמה שנים", לא פחות ולא יותר.

עיקר הדיון במעריב נוגע להתפתחויות שיבואו. לפי יוקד ובנגל, למרות הצהרות פומביות הסיכוי לתמיכת רוסיה בסנקציות משמעותיות קטן, והיא ככל הנראה תטיל עליהן וטו. "גם אם הסנקציות יצליחו חלקית", הם מזכירים בהמשך, "משטר האייתוללות הוכיח עמידות רבה במשך 30 שנה, ועשוי להתגבר גם על המשוכה הזו". נראה, אם כן, כי האופציה היחידה היא בכל זאת התקפית. בנגל מצטטת בידיעה נפרדת גם מדברי "גורם מדיני בכיר" האומר כי ישראל נמצאת כעת "בפתחה של נקודת האל חזור", והזמן להכרעה אוזל.

בן כספית, בטור פרשנות, מטיל ספק בהצטרפות סין לסנקציות על אירן, ומביא מדברי רמטכ"ל צה"ל, רב אלוף גבי אשכנזי, הטוען כי רק באמצעות "סנקציות ממשיות" ניתן לעצור את אירן מלהשיג פצצה. משום מה, כספית מצמיד לביטוי "סנקציות ממשיות" את התיבה "crippling". לא ברור אם שמע את הרמטכ"ל באירוע בו שוחח עם דוברי אנגלית, או שהרמטכ"ל עצמו, שעל יכולותיו הטקסטואליות ידובר בהמשך, הקפיד לצרף לביטוי העברי את שם התואר (הקשה ממנו) באנגלית.

דיווחי מודיעין, משחקי דיפלומטיה, הטעיות והסוואות

בידיעות אחרונות ובמעריב מוקדש מקום נרחב גם לנבל של הסיפור, נשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד, ולרגע בו גילה לראשונה כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, עומד להאשים את אירן בבניית המתקן. היה זה כשנשאל בעניין על-ידי עורך מגזין "טיים".

"אחמדינג'אד נותר ללא מילים" ו"בהלם אטומי" הם שתיים מהכותרות שמלוות בידיעות אחרונות סדרה של שלושה תצלומים של נשיא אירן, מהאירוע בו שמע על הגילוי האמריקני המתוכנן. במעריב מפנה נדב איל את תשומת לב קוראיו לתיעוד וידיאו באתר ה"טיים" של הרגע בו מגלה נשיא אירן את כוונת האמריקנים להפוך את קיום המתקן הגרעיני לפומבי. "אחמדינג'אד נראה בהתחלה שבע רצון, כמו תמיד, וככל שהתרגום של שאלת כתב הטיים מתקדם, הוא מביע חוסר אמון, עיניו מתפלבלות יותר, מבטו נודד סביב החדר. הוא מופתע והוא כועס. אחת אפס לאובמה", כותב איל. אתם מוזמנים ללחוץ על הקישור ולשפוט בעצמכם עד כמה תואמת תגובת אחמדינג'אד את התיאור של איל ועד כמה יש הגזמה בתיאור. אולי מתוך רצון להעניק מעט נחת לקוראים בשעות התענית של יום הכיפורים.

בהארץ יוסי מלמן מביע בטור פרשנות אחד ספקות באשר לאפשרות שגילוי המתקן הגרעיני החדש יגרום לרוסיה ולסין לשנות את עמדותיהן ביחס לאירן ובטור פרשנות אחר מתמקד מלמן בשאלה מדוע נחשף המתקן כעת. בידיעות אחרונות מוזכר בחטף כי כעת מנסים לברר בסוכנויות המודיעין של המערב כיצד גילו האירנים שהמתקן נתון למעקב. מלמן מרחיב בשאלה ומעלה את האפשרויות הבאות: "האם עצרו סוכנים שפעלו בשירות ביון זר? האם הפילו מזל"ט שצילם בסביבה? האם נתפס ציוד שרכשו בחו"ל שהעיד כי נבנה עוד מפעל להעשרת אורניום? אולי הצליחו ליירט תשדורת?".

לא מיותר לציין כי באף אחד מהעיתונים אין מילה על ההיסטוריה ארוכת השנים של מדיניות ההונאה וההסתרה בה נוקטת ממשלת ישראל בכל הנוגע למתקנים הגרעיניים שבתחומיה ותוכניות פיתוח הנשק הגרעיני שלה. אגב, בהזדמנויות הנדירות בהן מפרסמת העיתונות הישראלית מידע על מקרים בהם הונתה מדינת ישראל זרים שביקשו לפקח על מתקני הגרעין ותוכניותיה לפיתוח נשק גרעיני, היחס הוא בדרך כלל מפרגן, יחס המחמיא לממזרות ולתחכום של ישראל, אשר אינה מוכנה שעתידה יהיה תלוי בטוב ליבם של זרים.

ענייני תקשורת

מיכל רמתי ונמרוד הלפרן מסכמים ב"דה מרקר" את תגובת העיתונאים והבלוגרים להצהרתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה כי ישקול להעניק סיוע ממשלתי לתעשיית העיתונות כדי שזו תשמור על בידולה מהבלוגוספירה (חנוך מרמרי כתב על כך כאן).

אורי ברקוביץ' מראיין ב"דה מרקר" את אורי מטלון מייסד חברה המספקת שירותי כתיבת טוקבקים. לפי הידיעה, בין 20-40 כותבים, ביניהם שניים היושבים בהודו, מנהלים בימים אלה למעלה מ-40 קמפיינים שונים. בין הלקוחות, "חברת ייעוץ, חנות מצלמות ידועה, קליניקה לריפוי אלטרנטיבי ומכון ללימוד שפות". השכר - 3 שקלים לתגובה.

יאיר לפיד כותב במוסף "נקרא לאחרונה" של ידיעות אחרונות על הכותבים שהשפיעו עליו יותר מכל - הניו-ז'ורנליסטים טום וולף ונורמן מיילר, איי. ג'יי ליבלינג וגאי טלסי, ג'ון סאק והאנטר ס. תומפסון.

עוד בנושא:



עקב עליית תשומות הייצור

בקונטרס החדשות של ידיעות אחרונות יש הבוקר מקום, בין היתר, לשלושה תצלומים של נשיא אירן, ידיעה על צעדת הכינרת, ידיעה על "מכת נשיכות תנים בצפון", ידיעה על מיקומה של עפרה שטראוס ברשימת נשות העסקים המצליחות בעולם של ה"פייננשל טיימס", ידיעה על ביקורו של השחקן האמריקני ואל קילמר בכותל המערבי, ידיעה על התמוטטותו של המתרגם הסימולטני של נאום קדאפי באו"ם וידיעה על ארוחה מפסקת לתנינים בחמת-גדר.

אין מקום לידיעה על חיסול צה"ל שלושה פעילי הג'יהאד האיסלאמי בעזה בלילה שבין שישי לשבת.

שופטים נכבדים, האם כך היה מתלבש אדם אשם?

הסיפור השני שתופס את תשומת ליבם של שלושת העיתונים נוגע לפתיחת משפטו של ראש ממשלת ישראל לשעבר, אהוד אולמרט. המסגור השונה בין ידיעות אחרונות להארץ ומעריב, צפוי. הדגש של הכתבים על מלבושיו של אולמרט, צפוי פחות.

בידיעות אחרונות, שהצניע מאוד את ההחלטה להגיש כתב אישום נגד אולמרט, כותרת הידיעה מביעה את עמדת אולמרט וקוראת "יוצא לקרב חייו". מיכל גודלברג כותבת על "המבט הדרוך והמתוח" שלו, ומציינת את "הלבוש הפשוט והחף מגנדרנות" בו הגיע לבית המשפט.

ללבוש היא חוזרת גם בהמשך הידיעה. "לבושו היה פשוט", כותבת גולדברג, "חולצה בצבע תכלת ומכנסיים כחולים. ללא ז'קט". גולדברג מציינת גם כי נאשמת מספר 2, שולה זקן, באה "בחליפת מכנסיים אלגנטית בצבע שחור".

גם שמואל מיטלמן, כתב מעריב, מוצא לנכון להתייחס להחלטות האופנה של אולמרט. "ראש הממשלה לשעבר", הוא כותב, "בחולצה בצבע תכלת ובמכנסיים כחולים, נראה רענן ודרוך עם בואו לאולם". עם זאת, מיטלמן מציין כי אולמרט מדי פעם "התלוצץ" עם סנגוריו. בטור נלווה משווה דורית גבאי בין מצבו של אולמרט היום למצבו במשפט הקודם שנוהל נגדו בשנת 1997, וכמו-כן בין מצבו היום למצבה של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים ("בשנת 2009 גם גורלה של בית"ר מעורפל. כמו אולמרט, היא עדיין על המגרש, אולם מעל ראשה מרחף איום משפטי. לא ברור מה יעלה בגורלה").

רק בהארץ אין התייחסות בידיעה [ניר חסון] למלבושיו של ראש הממשלה, אך מצוין כי הוא נראה בדיון "נינוח ואפילו משועשע". הכותרת, "אולמרט מנע צילומו על ספסל הנאשמים", מתייחסת להמתנתו של ראש הממשלה לשעבר לתפוס את מקומו עד שאחרון צלמי העיתונות יצא מאולם בית המשפט. עובדה זו מצוינת גם בדיווחים האחרים, אך לא הופכת לכותרת.

פורס במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  27/09/2009   |   עודכן:  27/09/2009
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ספר ריגול קלאסי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
27/09/09 14:03
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל דורגה לאחרונה במקום ה-78 בדירוג החופש הכלכלי בעולם לשנת 2009. גרוע, התדרדרנו. בשנת 2002 היינו במקום ה-48, שגם הוא לא ממש מכובד. בראש הטבלה ניצבות מדינות כגון הונג קונג, סינגפור, שוויץ, צ'ילה, ארה"ב ובתחתית הרשימה: ונצואלה וזימבבואה. על-פי המדד - בישראל, קשה יחסית לעשות עסקים. הרגולציה והפיקוח הממשלתי-פוליטי חונקים, הביורוקרטיה מכשילה, הממשלה גדולה מדי. המדד בוחן שורה של קריטריונים כגון הקושי בביצוע עסקים, עומק הרגולציה החונקת, חופש סחר בינלאומי ועוד. מלאכת הדירוג היא "מדע" מאוד לא מדויק ומתבצעת על-ידי גופים שונים שמפרסמים מעת לעת את הטבלאות. לפי הדירוג האחרון, החופש הכלכלי בירדן גבוה יותר (מקום 34) ומצבנו דומה לזה של מצרים (מקום 79) - נו... אבל, מדויק בהחלט שהמדינות שנהנות מחופש כלכלי ברמה גבוהה הן גם המדינות המשגשגות בעולם ברמת החיים של תושביהן. גם העניים במדינה חופשית נהנים מרמת חיים גבוהה יחסית. עדיף להיות עני בארצות הברית מאשר באנגולה.
27/09/2009  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
שש-עשרה שנים חלפו מאז היום שבו חל המפנה המסוכן והכואב בתולדות מדינת ישראל, יום ה-13 בספטמבר השחור 1993, שבו הכירה ממשלתה של ישראל האוסלואידית בכך שארץ ישראל איננה ארצנו, שהארגון לשחרור פלשתין (אש"ף) כולה (!) איננו ארגון טרור, ושה"שלום" חשוב מן הציונות. בעקבות אותו הסכם "שלום" שנחתם בחגיגיות סוריאליסטית על מדשאות הבית הלבן החלו השחיקה וההידרדרות הן בכוחה של ישראל, הן בלכידותה הפנימית והן באמונה בחזון הציוני.
27/09/2009  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
לא לתמיכה ממשלתית
27/09/2009  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בימים אלה מתבררת בבג"צ עתירה להורות על פתיחת חקירה פלילית נגד שני קציני צה"ל שהעידו בבית הדין הצבאי, ובמהלך עדותם הצדיקו הפעלת אלימות, במקרים מסוימים, נגד פלשתינים תושבי השטחים.
27/09/2009  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
יום כיפור הוא מועד שכולו חשבון נפש. אישי וקולקטיבי. נראה שיש צדק פואטי בכך שדווקא ביום זה אנחנו נאלצים להיזכר ולדון שוב במלחמה ההיא. "הימים הנוראים" של המלחמה שאיננה ולא תעזוב אותנו לעולם.
27/09/2009  |  עדי שטרנברג  |   מאמרים
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
הקווים של 67'   /  אורן פרסיקו
מודעות אבל  /  אורן פרסיקו
כפניקס העולה מן האפר  /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il