|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

בחזרה לשורשים

המשבר הנוכחי ביחסי ישראל-טורקיה אינו עניין מקומי וחולף, אלא חלק משינוי מהותי במדיניות החוץ הטורקית: היחלשות הזיקה למערב וחיזוק הקשרים עם העולם הערבי והאיסלאמי, כולל אירן
17/10/2009  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   ועדת גולדסטון   |   תגובות
טורקיה לא מחכה לנו, גם שם נהיה לבד (ואצלם הכל כלול: איראן, סוריה, עיראק) [צילום: AP]

הסיבוב הבא?
השבוע פירסם אחד מעיתונינו תצלום של חיילי חיזבאללה כשמעליהם מתנוסס שלט, וסיפר לנו כי בתצלום נראים "פעילי חיזבאללה מציגים את נשקם, על-רקע תמונתו של מזכ"ל הארגון נסראללה". למעשה, הכיתוב שעל השלט אומר כך: "הו אויבינו הישראלים, אילו ידעתם מה יש באמתחתנו, הייתם מבינים, שמלחמת יולי 2006 תיחשב כטיול בהשוואה למה שאנו מכינים לכם בסיבוב הבא"

הבעיה הדמוגרפית
כך, לאורך השנים, התפתחו בטורקיה שני מגזרים: מגזר חילוני, ליברלי, מודרני, מערבי במגמותיו, שאחז במושכות השלטון, הפוליטיקה והכלכלה, אשר זכה אומנם להגנה באמצעות החוקה והצבא, אך הצטמצם בהתמדה מבחינה דמוגרפית; ומגזר איסלאמי מסורתי, שהתפתח בשוליים הכלכליים והפוליטיים, תוך שהשלטון מנסה להנציח את שוליותו אך אין בכוחו למנוע את גידול חלקו באוכלוסיה, במהירות ובהתמדה.

הכיוון - מזרח
גם יחסי טורקיה-אירן מתהדקים לאחרונה, ואם מישהו תכנן פעולה צבאית כלשהי נגד אירן, תוך שימוש בתחום הקרקע או האוויר של טורקיה, יהיה עליו לשנות את תוכניותיו: נראה שטורקיה לא תאפשר מעבר קרקעי או אווירי של כוחות למתקפה נגד אירן, בדיוק כפי שלא אפשרה לצבא ארה"ב לעבור בגבולותיה בדרכו למלחמה בעירק במארס 2003. טורקיה – בראיית האליטה הפוליטית האיסלאמית שלה – חדלה להיות המשרתת של מדינות מערביות הפועלות נגד מדינות איסלאמיות. תפיסה זו אינה רק פוליטית אלא תרבותית, ומקיפה חוגי אוכלוסיה גדולים בטורקיה הגדלים מיום ליום.

השבוע פורסם שטורקיה ביטלה את השתתפות ישראל בתמרון אווירי בינלאומי אשר אמור היה להתקיים בשמיה. עקב כך ביטלו מדינות אירופיות נוספות את השתתפותן, וקיום התרגיל בעתיד מוטל בספק. גם התערבות לשכת ראש הממשלה בעניין לא הועילה להזיז את הטורקים מעמדתם השלילית כלפי ישראל. דוברים ישראלים, ואפילו שר הביטחון אהוד ברק, ניסו להנמיך את עוצמת ההתבטאויות, כדי לא להוסיף עוד שמן למדורה הבוערת תחת יחסי טורקיה-ישראל, אך הדברים עמוקים הרבה יותר מביטול תרגיל פה או מהצהרה שם. מדובר בהתפתחות ארוכת שנים, שמבחינת ישראל היא בעייתית מאוד.

בעשורים האחרונים התרגלנו לראות בטורקיה מדינה מודרנית, חברה חשובה בנאט"ו, בעלת חוקה חילונית, שתקשורת בה פתוחה, והחברה - אזרחית ליברלית, מדינה שהיא מוקד לתיירות מכל העולם, המאירה פניה גם למאות אלפי הישראלים, המבלים בה חופשות "הכל כלול". השנאה המסורתית בין הטורקים לבין הערבים הייתה בסיס תודעתי חשוב להתחממות היחסים בין טורקיה וישראל. תמונה זו לא הייתה מזויפת, אך גם לא הייתה שלמה - אנחנו הבטנו רק אל הצד של טורקיה שרצינו ואהבנו לראות.

טורקיה החלה את דרכה המודרניסטית בשנות ה-20' של המאה הקודמת, כששליטה הכל יכול דאז, מוצטפא כמאל, הידוע בכינוי "אתא טורק" ("אבי הטורקים"), השליט על המדינה בכוח הזרוע אג'נדה מודרנית, חילונית, אנטי-איסלאמית ואנטי-מסורתית, שכן ראה במודרניזם החילוני בסגנון האירופי מודל לחיקוי. הוא החליף את הכתב הערבי ללטיני, סגר את בתי הספר האיסלאמיים (ה"מדרסות"), פיזר את בתי הדין השרעיים והכפיף את כל המערכת המשפטית - כולל דיני המעמד האישי (נישואין, גירושין) - לחוק האזרחי. הוא חייב את הגברים להסיר מראשם את התרבוש המסורתי, וניסה לחייב את הנשים להסיר את כיסוי הראש, החיג'אב. הצלחתו הייתה בעיקר בערים, שבהן הייתה יד השלטון חזקה ויעילה. באזורים הכפריים הנרחבים נשים המשיכו ללבוש לבוש מסורתי, הציבור המשיך עוד שנים רבות להשתמש בכתב הערבי, ובתי דין מקומיים המשיכו לשפוט בענייני המעמד האישי על-פי ההלכה האיסלאמית. רוחות המודרנה במגזרים הלא-עירוניים היו חלשות במידה ניכרת, והשינוי התרבותי שאתא טורק שאף להשליט על המדינה פסח עליהם במידה רבה.

דרשני המסגדים בערים חויבו להשמיע בימי שישי את הדרשה הממשלתית, האחידה, שנוסחה והועברה אליהם על-ידי זרועות הביטחון, בעוד שבמסגדי הכפרים נהנו הדרשנים מחירות רבה יותר לומר את אשר על דעתם המוסלמית המסורתית, גם אם זו לא השתלבה עם המגמות המודרניסטיות החילוניות של השלטון. נשות הערים זכו ללמוד במוסדות אקדמיים ופיתחו קריירה מקצועית כמעט כמו הגברים. החוקה אסרה עליהן ללבוש את כיסוי הראש בתחומי האוניברסיטה ובמוסדות השלטון, ואיסור זה הרחיק מלימודים נשים מסורתיות, שלא הסכימו להופיע בקהל בגילוי ראש.

במשך השנים התפתח הבדל ברור בין החוגים המודרניים לבין החוגים המסורתיים בגודל המשפחה: המודרניים חיפשו כל העת דרכים לצמצום הילודה, בעיקר באמצעות העלאת גיל הנישואין, בהתאם להשקפה האירופית שאימצו, כי ריבוי ילדים מעכב פיתוח חברתי וכלכלי. המסורתיים המשיכו לראות בצאצאיהם את מקור גאוותם, את עתידם הכלכלי ואת עתיד העם.

כך, לאורך השנים, התפתחו בטורקיה שני מגזרים: מגזר חילוני, ליברלי, מודרני, מערבי במגמותיו, שאחז במושכות השלטון, הפוליטיקה והכלכלה, אשר זכה אומנם להגנה באמצעות החוקה והצבא, אך הצטמצם בהתמדה מבחינה דמוגרפית; ומגזר איסלאמי מסורתי, שהתפתח בשוליים הכלכליים והפוליטיים, תוך שהשלטון מנסה להנציח את שוליותו אך אין בכוחו למנוע את גידול חלקו באוכלוסיה, במהירות ובהתמדה.

בשלושת העשורים האחרונים חל במדינה מפנה משמעותי: כתוצאה מהתגברות המודעות לזכויות אדם ולחירויות אזרחיות, החלו יותר ויותר אנשים במגזר המסורתי הרחב, העני והמוחלש, לדרוש את זכויותיהם, להתארגן במפלגות, להיחלץ מן השולים הפוליטיים והכלכליים ולהשפיע על המתרחש במדינה. דרישתם זו קיבלה יתר תוקף על-רקע השחיתות שפשתה בחוגי השלטון, אשר דבקו במנעמיו במשך שנים ארוכות. הסכסוכים בקרב האליטה הפוליטית מדושנת העונג הכניסו את המפלגות המסורתיות לקלחת של פילוגים, שפירקו ופוררו אותן והביאו לכך שהמפלגה האיסלאמית לגלגוליה הפכה למפלגה הגדולה ביותר. הגרסה האחרונה של זו - "מפלגת הצדק והפיתוח" - בראשותו של רג'פ טייפ ארדוע'אן, עלתה לשלטון בנובמבר 2002, ומאז היא מחזקת את אחיזתה במעגלים הכלכליים והחברתיים ומשתלטת על עוד ועוד עמדות כוח פוליטיות - הפרלמנט, הממשלה והנשיאות.

שני מוסדות נשארו - עדיין - מחוץ לשליטת המפלגה האיסלאמית: בית המשפט העליון והצבא, אבל שני גופים אלה חשים כיום, שכוחם אינו כמו שהיה עד לפני 15 שנה, ושהם אינם מהווים מחסום מפני השתלטות החוגים האיסלאמיים על מעגלות המדינה. הצבא, שבעבר היה "כלב השמירה" של האופי החילוני הליברלי של המדינה ופעל בכוח הזרוע נגד המערכת הפוליטית כשזו איבדה את הכיוון, אינו מציב כיום שום איום על המגמה האיסלאמיסטית הגוברת, למרות שזו מנוגדת לרוח החוקה, אף אם לא ללשונה, ואילו ראשי המפלגה האיסלאמית חשים כיום, שהם חופשיים לעשות במדינה כמעט ככל העולה על רוחם.

השינוי הבולט ביותר במדיניות החוץ הטורקית מתבטא בהיחלשות הזיקה למערב בכלל ולישראל בפרט, ומנגד - בחיזוק הקשרים עם העולם הערבי והאיסלאמי, כולל אירן. ההתקרבות בין טורקיה וסוריה חשובה מאוד לשני הצדדים: עבור סוריה ההתקרבות מבטיחה את המשך זרימת מימי הפרת מטורקיה לסוריה (ובהמשך לעירק) ואת הימנעות טורקיה משאיבת כמויות מים גדולות ממנו - דבר בעל חשיבות מיוחדת לנוכח הבצורת ארוכת השנים, שייבשה אזורי חקלאות נרחבים בסוריה וגרמה להגירת מאות אלפי חקלאים שאיבדו את מקור מחייתם - לערים. טורקיה נשכרת מחיזוק היחסים עם סוריה בכך שדמשק מורידה מסדר יומה את דרישתה ארוכת השנים לקבל חזרה מטורקיה את חבל אלכסנדרטה, שאותו קיבלה טורקיה מצרפת לפני כ-60 שנה. טורקיה מעוניינת מאוד לחזק את קשריה גם עם השלטון המרכזי של עירק המתחדשת, כדי שזה ימנע מהכורדים בעירק להכריז על עצמאות ולסייע בנשק ובתחמושת לאחיהם הכורדים, החיים בדיכוי ובהשפלה בדרום מזרח טורקיה. גם תעשיית הנפט המשתקמת של עירק קורצת לטורקיה, האמורה לשמש כארץ מעבר של הנפט לאירופה, וכך לגרוף רווחים נאים.

גם יחסי טורקיה-אירן מתהדקים לאחרונה, ואם מישהו תכנן פעולה צבאית כלשהי נגד אירן, תוך שימוש בתחום הקרקע או האוויר של טורקיה, יהיה עליו לשנות את תוכניותיו: נראה שטורקיה לא תאפשר מעבר קרקעי או אווירי של כוחות למתקפה נגד אירן, בדיוק כפי שלא אפשרה לצבא ארה"ב לעבור בגבולותיה בדרכו למלחמה בעירק במארס 2003. טורקיה - בראיית האליטה הפוליטית האיסלאמית שלה - חדלה להיות המשרתת של מדינות מערביות הפועלות נגד מדינות איסלאמיות. תפיסה זו אינה רק פוליטית אלא תרבותית, ומקיפה חוגי אוכלוסיה גדולים בטורקיה הגדלים מיום ליום.

כך גם ניתן להסביר את יחסה של טורקיה למבצע "עופרת יצוקה", ואת הנזיפה הפומבית החמורה שהפנה ארדוע'אן נגד נשיא מדינת ישראל, שמעון פרס, במהלך הוועידה הכלכלית בדאבוס, עשרה ימים לאחר תום המבצע. ארדוע'אן נוקט מאז ומתמיד עמדה אנטי-ישראלית. אופי החשיבה האיסלאמי שלו גורם לו להזדהות עם כל מוסלמי סובל, למרות ההבדלים האתניים בין הערבים ובין הטורקים ולמרות האיבה הדדית ארוכת השנים בין שני עמים אלו. על-פי השקפתו, האיסלאם מחבר את כל המוסלמים בעולם בקשר של סולידריות, ולא ניתן להבליג כשרואים בתקשורת את סבלם של תושבי עזה. בדבריו הקשים נגד פרס נתן ארדוע'אן ביטוי לגלי האהדה לפלשתינים, ששטפו את הציבור המסורתי בטורקיה, זה שבחר בו ובמפלגתו להנהיג את העם. העובדה שבעזה שולטת תנועת חמאס, איסלאמית גם היא, הוסיפה לזעם הטורקי נוכח מראות הזוועה ששודרו בתקשורת ללא הרף, ובימים אלו צירפה טורקיה את קולה למדינות הקוראות להעמיד לדין את מנהיגי ישראל לאור מימצאיו של דוח גולדסטון.

נראה אפוא כי המשבר הנוכחי ביחסי ישראל-טורקיה אינו עננת קיץ חולפת אלא חשרת עבים איסלאמית קודרת ההולכת ומכסה את שמי המזרח התיכון כולו, כולל טורקיה. מצב היחסים בין ישראל וטורקיה הוא תוצאה צפויה של תמורות חברתיות ותרבותיות שעוברת טורקיה בשלושת העשורים האחרונים: התרחקות ממורשתו התרבותית של אתא טורק וחזרה למסורתו האיסלאמית של מוחמד בן עבדאללה, מייסד האיסלאם. חבל רק שמאות אלפי ישראלים רצים מדי שנה לאתרי הנופש של טורקיה, ומחזקים את כלכלתה בעוד כמה מיליארדי דולרים, במקום לנפוש בארץ, לחזק את הכלכלה הישראלית, לספק תעסוקה למובטלינו ולאפשר למדינתנו לעמוד טוב יותר במערכה רחבת החזית שאליה מצטרפת טורקיה, ולא לצידנו.

תרומתו של דוח גולדסטון לחיזבאללה
החיזבאללה [AP]

כוח יוניפי"ל המוגבר אינו עושה דבר כדי למנוע את יבוא הנשק הזה דרך סוריה ודרך נמלי האוויר והים של לבנון. אנשיו זוכרים היטב את הפיגוע שבוצע נגדם ב-2007 ואשר בו נהרגו שישה מחייליהם. מאז למד יוניפי"ל שעם חיזבאללה לא מתעסקים

השבוע שוב התפוצץ מחסן תחמושת של החיזבאללה, וכמה אנשים הקשורים לארגון נהרגו. המחסן היה ליד העיר צור, כלומר מדרום לנהר הליטני – אזור שאליו אסור לחיזבאללה להכניס נשק על-פי החלטת מועצת הביטחון מספר 1701, אשר שמה קץ למלחמת לבנון השנייה. הפיצוץ היה הוכחה נוספת – למי שעדיין זקוק לה לאחר הפיצוץ הראשון בכפר ח'ירבת סלים לפני כמה חודשים – שחיזבאללה אינו מציית להחלטה, כפי שאינו מתייחס ברצינות למערכת הפוליטית הבינלאומית כולה. מה שמכוון את הארגון הוא רק הנאמנות לאיסלאם השיעי בנוסח הח'ומייניסטי שלו, כשמטרתו האופרטיבית היא להשתלט על לבנון ומטרתו האסטרטגית להשתלט על המזרח התיכון כולו.

לאורך כל השנים שמאז תום מלחמת לבנון השנייה באוגוסט 2006, הזרימה אירן ללבנון עשרות אלפי טילים, כלי נשק רבים ומגוונים ותחמושת ללא הגבלה, כדי להכין את חיזבאללה לסיבוב הבא. כוח יוניפיל המוגבר אינו עושה דבר כדי למנוע את יבוא הנשק הזה דרך סוריה ודרך נמלי האוויר והים של לבנון. אנשיו זוכרים היטב את הפיגוע שבוצע נגדם ב-2007 ואשר בו נהרגו שישה מחייליהם. מאז למד יוניפיל שעם חיזבאללה לא מתעסקים, ובעיקר לא נכנסים לכפרים בדרום לבנון שבבתיהם מסתיר הארגון את מחסני הנשק המחודשים שלו ושמהם הוא יירה שוב את טיליו לישראל. אחרי ככלות הכל, בשלילת זכותה של ישראל להגן על עצמה ולפגוע בבתים, שבתושביהם משתמש חיזבאללה כבמגינים חיים על נשקו ועל לוחמיו – חיזק דוח גולדסטון את הארגון.

המוזר הוא שחיזבאללה אפילו אינו מנסה להסתיר את מהלכיו ואת כוונותיו, ומפרסם אותם בראש חוצות. השבוע התפרסם באחד מעיתוני ישראל תצלום של חיילי חיזבאללה בקסדות ובמדי הסוואה, כשמעליהם מתנוסס שלט ובו נראה טיל. על-פי העיתון, בתצלום נראים "פעילי חיזבאללה מציגים את נשקם, על-רקע תמונתו של מזכ"ל הארגון נסראללה". ככה זה כשלא מבינים ערבית, ולא קוראים את המילים הכתובות על השלט שמעל לראשי החיילים: "לו תעלמון, תמוז סיכון נזהה", ובעברית: "אילו ידעתם, יולי יהיה טיול". כלומר, "הו אויבינו הישראלים, אילו ידעתם מה יש באמתחתנו, הייתם מבינים שמלחמת יולי 2006 תיחשב כטיול בהשוואה למה שאנו מכינים לכם בסיבוב הבא". האם זו רק שטחיות של התקשורת הישראלית בהתייחסה למסרים המנסרים בחלל שסביבנו, או שמא זו מגמה להרדים את הציבור ולהצניע את משמעותן של העובדות?

ניתן רק לקוות שמקבלי ההחלטות במדינתנו ניזונים לא רק מאמצעי התקשורת שלנו, ושיש להם עוד כמה מקורות, המבינים לעומק את מה שמתרחש סביבנו.

מיידוף העזתי
עוקץ המנהרות [צילום: אתר חמאס]

מאז ועד למבצע "עופרת יצוקה" – המנהרות הפכו ענף כלכלי ענק, המרכז השקעות של מאות מיליוני דולרים, ושבו מעורבות אלפי משפחות.

רבות פורסם בישראל על אוטוסטרדת המנהרות המחברת את עזה ומצרים, ויש הסבורים שאלה הם רק כמה אנשים ומשפחות, המתפרנסים מחפירת המנהרות ומהברחת נשק, תחמושת וסחורות לתוך הרצועה הנצורה. זה אולי היה המצב עד לפני הנסיגה מגוש קטיף ומציר פילדלפי. מאז ועד למבצע "עופרת יצוקה" – המנהרות הפכו ענף כלכלי ענק, המרכז השקעות של מאות מיליוני דולרים, ושבו מעורבות אלפי משפחות.

כ-4,000 מתושבי עזה השקיעו יחד יותר מחצי מיליארד דולר בחפירת 800 עד 1,000 מנהרות. רבים מהם מישכנו רכוש ולוו כספים לשם כך, בעידוד אנשי הדת ודרשני המסגדים, שראו ב"מפעל המנהרות" תגובה ראויה למצור שהטילו ישראל ומצרים על הרצועה. במבצע "עופרת יצוקה", שהתנהל בין 27 בדצמבר 2008 ל-20 בינואר 2009, הופצצו מרבית המנהרות, וקרסו. מצרים גם היא תרמה להפסקת פעילותן, באמצעות הגברת הפיקוח על הצד המצרי של הגבול עם הרצועה. קריסת המנהרות הביאה קץ לפעילותן הסדירה והורידה לטמיון את ההשקעה האדירה שהושקעה בהן. עתה, בהיעדר רווחים מן המנהרות, נותרו 4,000 משפחות עם הלוואות גדולות שנטלו, מבלי שיש בידן להחזירן.

מבצע המנהרות וגיוס הכספים אשר נדרשו לחפירתן ולהפעלתן התנהלו בידיעת שלטון חמאס ובעידודו, ולכן עתה דורשים המשקיעים שהפסידו כי תנועת חמאס תפצה אותם על הפסדם. התנועה אינה יכולה לעמוד בנטל כספי זה, והציעה לכל משקיע 16.5 סנט עבור כל דולר שהשקיע, כלומר פחות משישית ההשקעה.

תנועת חמאס הרשמית טוענת, שלא היה לה חלק בעניין, וכדי להוכיח זאת עצרה 200 איש הקשורים לתעשיית המנהרות, אך כדי שלא לפתוח חזית נוספת, שוחררו רובם. משפחת אל-כּורד, שקיבלה את חלק הארי של ההשקעות, החזירה חלק מן ההלוואות, ומסכום זה מציע עתה חמאס לשלם את הפיצוי החלקי.

כל הפעילות הכספית סביב המנהרות התנהלה ללא שקיפות, ללא תיעוד וללא פיקוח. אף אחד לא יודע באמת מה קרה ליותר מחצי מיליארד דולר, והחשד הוא שלא מעט אנשי חמאס – שעודדו את הציבור להשקיע במנהרות – התעשרו מה"עסק". רבים בעזה אומרים, שפרשת מיידוף מתגמדת בהשוואה לשערוריית המנהרות, במיוחד בהתחשב בהיקף הקטן של כלכלת הרצועה.

לאתר מגזין מראה
ד"ר מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן
תאריך:  17/10/2009   |   עודכן:  17/10/2009
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בחזרה לשורשים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
18/10/09 06:48
2
עוד מדינה מוסלמית
18/10/09 08:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המבטא הספרדי, שבו אנו מדברים היום, נראה לנו טבעי, וכשאנו שומעים עברית במבטא אשכנזי כבד, למשל בשירים המושמעים בתחנות רדיו דתיות, הדבר צורם את אוזננו. ואולם לפני 100 שנה ואף לפני 80 שנה היה המבטא האשכנזי מבטאם של מרבית היהודים שדיברו עברית בחוץ לארץ. באותה עת היו היהודים האשכנזים רוב מוחלט בעם היהודי, והדיבור במבטא ספרדי לא היה מובן להם מאליו. רבים מהם, ובהם גם סופרים ומשוררים עבריים, התנגדו לו וצפו כי אליעזר בן-יהודה, קומץ חבריו באגודת "שפה ברורה" בירושלים ואנשי ועד הלשון לא יצליחו לעשות אותו למקובל.
17/10/2009  |  עמוס גורן  |   מאמרים
"כיתת אמן - שנות ה-70' של אליוט גולד", כך נקרא אחד האירועים המרכזיים בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בסינמטק חיפה, שנערך השנה זו הפעם ה-25, בחול המועד סוכות. השחקן היהודי-אמריקני אליוט גולד, שהיה השנה ראש חבר השופטים בתחרות הקולנוע הישראלי של הפסטיבל, סיפר כי הגיע לקולנוע לאחר כמה שנים של הופעה בתיאטרון ובמחזות-זמר (ואכן, אם לשפוט על-פי רגליו, שאותן חשף במכנסיים קצרים, הן בהחלט הולמות רקדן או שחקן כדורגלן). כוכבו דרך בזירה ההוליוודית בסוף שנות ה-60', ודעך מאמצע שנות ה-70', ובשנים האחרונות הוא זכור מסרטים חסרי חשיבות דוגמת "אושן 11" והמשכיו "אושן 12" ו"אושן 13". סדרה משעממת זו, המרוצפת כוכבים כג'ורג' קלוני ובראד פיט, מבוססת על סרט השוד הוותיק "דני אושן 11", מן השנים שבהן כוכב הוליוודי עדיין היה כוכב: פראנק סינטרה, דין מרטין, סמי דייויס ג'וניור, ג'ואי בישופ ופיטר לאופורד.
17/10/2009  |  איציק סיבוש  |   מאמרים
זוהי, כמובן, אשמתו של השופט ריצ'רד גולדסטון. הוא אשם בזה, כמו שהוא אשם בכל דבר שקורה לנו עכשיו. הוא אשם בצרות שיש לנו באו"ם, בניו-יורק ובז'נבה. בניסיונות להביא את מנהיגינו המדיניים והצבאיים לדין בהאג. במשבר ההולך ומחמיר בינינו לבין טורקיה. ביוזמות הרבות בעולם להטיל חרם על ישראל. עכשיו הוא אשם גם בסכנה הקיומית המרחפת על שלטונו של אבו-מאזן (מחמוד עבאס).
17/10/2009  |   אורי אבנרי  |   מאמרים
מותר האדם מן הבהמה. כך כתוב בספר ויקרא.
17/10/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
אין ספק ששר הביטחון המגה נהנתן אהוד ברק גרם עוול מסוים ליו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ דליה איציק, הנהנתנית הוותיקה, בכך שסיפור בזבוזי כספי הציבור הראוותנים שלו ושל משלחת משרד הביטחון בעת הסלון האווירי בפריז שנפרס בהרחבה בדוח מיוחד של מבקר המדינה, דחק את סיפור בזבוזיה שלה.
17/10/2009  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il