|   15:07:40
  אורן פרסיקו  
מבקר עיתונות העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

עוד אמת מטרידה

העיתונים מתגייסים למען איכות הסביבה במגוון דרכים מעריב ו"ישראל היום" לא מדווחים על הצתת רכוש פלשתיני ידיעות אחרונות ממשיך להבליט את מצוקתם של עובדי תפרון
07/12/2009  |   אורן פרסיקו   |   מאמרים   |   העין השביעית   |   תגובות
ועידת האקלים. אמת מטרידה [צילום: AP]

התחזית: חם מאוד או יציב

הכותרות הראשיות של מעריב והארץ מוקדשות הבוקר לכדור הארץ ולוועידה הבינלאומית לאקלים, שנפתחת היום בקופנהגן. למעריב יש גם גימיק - הוא נוטל חלק ביוזמה בינלאומית שמאגדת 56 עיתונים מ-45 מדינות, החל ב"גרדיאן" הבריטי, עבור ב"א-נאהר" הלבנוני ועד ה"קמבודיה דיילי", שיוצא לאור בקמבודיה, המפרסמים הבוקר מאמר מערכת משותף.

"11 מתוך 14 השנים האחרונות היו החמות ביותר בהיסטוריה של המדידות", נכתב במאמר, הקורא לשיתוף פעולה בינלאומי של מדינות מפותחות לצד מדינות עניות לקביעת יעדים ברורים ולוח זמנים נוקשה להפחתת זיהום האוויר. "אם אנחנו, בעלי התפיסות הפוליטיות והלאומיות השונות כל-כך, יכולים להסכים על מה שחייבים לעשות - אין ספק שגם המנהיגים שלנו יכולים", קובעים העיתונאים.

בהארץ, עיתון שבו מתפרסם מדי יום מאמר המביע את עמדת המערכת, מופיע הבוקר מאמר מערכת עצמאי, המוקדש לחלקה של ישראל במאמץ העולמי להפחתת זיהום הסביבה. אסף אוני, כתב הארץ באירופה, מדווח מברלין על ההכנות של קופנהגן לוועידה - המשטרה הקימה כלובי ענק לקראת מעצר המוני של מפגינים, ואילו במושבה החופשית כריסטיאנה הוקמו בתי-חולים ארעיים לטיפול בפצועי ההפגנות.

העיתון הישראלי היחיד שנציג מטעמו מדווח מקופנהגן הוא דווקא העיתון שבו הוועידה הבינלאומית אינה זוכה לאזכור על השער - ידיעות אחרונות. יגאל רום, כתב העיתון בקופנהגן, מדווח כי העיר "אפורה וטחובה" ומספר על האווירה החגיגית ברחובות (כנראה שאפרוריות וטחב אינם סותרים בהכרח אווירה חגיגית במדינות הצפון). רום מציין כי כינוס הוועידה עלה כמיליארד דולר, אך אמור להכניס כפליים. העיתונים האחרים, כאמור, מסקרים את האירוע מרחוק. אולי בכך שנמנעו מלהטיס נציג מטעמם לדנמרק ביקשו לתרום את חלקם לצמצום זיהום הסביבה והצלת כדור הארץ.

בכל עיתוני הבוקר מתפרסמת תמצית של דוח הביקורת החמור שהציג מבקר המדינה לקראת כינוס הוועידה הבינלאומית לאקלים. עולה ממנו כי מדיניות הגנת הסביבה של ישראל כשלה כמעט בכל קנה מידה אפשרי. במעריב מתאר אביב לביא כיצד למרות העובדה שכבר לפני חודשיים ניסה לברר אם בנימין נתניהו מתכוון להשתתף בוועידה, עולה הרושם שהכינוס נחת על לשכת ראש הממשלה ברגע האחרון, וזו טוענת כי היא מתקשה כעת למצוא חדר מלון במחיר סביר לאירוחו. בידיעות אחרונות כותב סבר פלוצקר כי "בידיים כה ריקות [כפי שעולה מדוח מבקר המדינה] מוטב לנתניהו שלא לצאת לקופנהגן. גם אם המלון שם יועמד לרשותו חינם".

סיקור הוועידה בעיתונים מלווה בהמחשות ויזואליות למצבו המחריף של האקלים העולמי. תצלומים של מדבריות צחיחות ומפעלים מזהמים משובצים לצד הידיעות על הוועידה. בידיעות אחרונות מוצגים שלושה תצלומים של קרחון בצפון פרו, שמהם עולה בבירור כי הוא הולך ונעלם בשנים האחרונות. אך למרות המיזם הנאה שמופיע בשער מעריב, מסתבר שלא כל עיתוני העולם מאוחדים בדעתם על ההתחממות הגלובלית והצעדים הנדרשים למניעתה. "ישראל היום" נותן ביטוי גם למחרבי המסיבה.

זהו היום השני ברציפות ש"ישראל היום" מעניק במה למתנגדי תיאוריית ההתחממות הגלובלית. העיתון אומנם מדווח על הוועידה בקופנהגן וכשלי הגנת הסביבה בישראל, אך במדור הדעות שלו מתפרסם מאמר מאת גבי אביטל, הטוען כי התופעה שעליה מתריעים מומחי האקלים כלל אינה קיימת. "הטמפרטורה הגלובלית הממוצעת מסרבת להשתתף בחגיגה הירוקה, טוב לה להישאר יציבה זה עשור שנים, ואם מדקדקים מעט - מאז החלו המדידות הקרקעיות בשנת 1880", כותב אביטל ומזכיר את תכתובות האימייל שנחשפו לאחרונה בבריטניה, שמהן עולה כי מדענים תיאמו כיצד להסתיר עדויות שסתרו את תיאוריות ההתחממות. "האמת המטרידה", כותב אביטל, "היא הצטרפות כה מאוחרת של התקשורת לשאלות הבעייתיות העולות מהממצאים האחרונים".

אין דין, אין שם, אין דיווח

אמת מטרידה שעליה אין ויכוח בין רוב מוחץ לקמצוץ אופוזיציוני היא שאתמול הועלה באש רכוש פלשתיני בכפר ליד שכם. בתחתית עמ' 4 של ידיעות אחרונות מופיעה ידיעה תחת הכותרת "חשד: פעילי ימין הציתו בית פלשתיני". צבי זינגר ויובל קרני מדווחים כי "המשטרה חושדת שפעילי ימין קיצוני הציתו אתמול לפנות בוקר בית ושתי מכוניות של פלשתינים בכפר עינבוס שליד שכם". הידיעה מלווה בתצלום [AFP] של הרכוש החרוך ומתבססת על דיווח של בעל הבית לארגון יש-דין. שמו של בעל הבית והמכוניות אינם מוזכרים, אך בידיעה משולב ציטוט ממאמר שפירסם בסוף-השבוע האחרון הרב יוסף אליצור, מרבני יצהר, שקבע כי "אם ליהודים אין שקט - גם לערבים אין שקט; אם הערבים מנצחים בגלל אלימות כלפי יהודים - גם היהודים ינצחו בגלל אלימות כלפי ערבים".

בהארץ נבלע הדיווח על החבלה ברכוש פלשתיני בתוך ידיעה כללית על מחאת המתנחלים נגד צעדי הממשלה. חיים לוינסון, מזל מועלם ואבי יששכרוף מספקים ציטוט דומה מהמאמר שכתב הרב אליצור, ולצדו מצטטים גם מפי נאדר האשם עלאן, תושב הכפר עינבוס, בן 36, שישן בביתו עם רעייתו ושמונת ילדיו "כאשר החלה מתקפת המתנחלים על ביתו", לשון הידיעה. במקרה זה אין מדווח על חשד המשטרה, אלא על מראה העיניים של עלאן, שהבחין בשעת לילה מאוחרת בטנדר ובו שלושה מתנחלים חמושים. "בהתחלה חשבתי שהם גנבי מכוניות. אבל אז הם שפכו בנזין על מכוניות וטרקטורים. צעקתי אליהם, והם הציתו את המכונית שלי ואמרו לי, 'תיכנס הביתה'", הוא מספר להארץ. לצד הדיווח, תצלום קטן [ארגון יש-דין] של הרכוש השרוף. כיתוב התצלום מפנה אצבע מאשימה אל מתנחלי יצהר ("מכוניות ששרפו מתנחלי יצהר בכפר פלשתיני שכן", נכתב).

במעריב וב"ישראל היום" אין זכר למה שנראה כתוצאות של מדיניות "תג המחיר" של המתנחלים. אפילו לא לחשד המשטרה כי פעילי ימין קיצוני הציתו בית ושתי מכוניות של פלשתינים.

מיהו פרו-ישראלי?

בתחתית שער מעריב מתפרסמת כותרת בזו הלשון: "האיחוד-האירופי: החלטת החלוקה". בן כספית שם ידו על נוסח הטיוטא הסופית להחלטת מועצת שרי החוץ האירופים, שתתפרסם היום, ומצטט ממנה קטעים נבחרים. הנוסח ממוסגר כפרו-פלשתיני באופן מובהק, הן לפי קביעות חוזרות ונשנות של העיתון והן לפי "גורמים בירושלים" שעימם שוחח כספית. הנה פסקה לדוגמה:

"אירופה קוראת להקים מדינה פלשתינית עצמאית, דמוקרטית ורצופה בגדה, ברצועה ובירושלים המזרחית. ירושלים תהיה בירת שתי המדינות. יש להפסיק את כל ההתנחלויות, לרבות אלה במזרח ירושלים, כולל ריבוי טבעי. האיחוד-האירופי לא יכיר בשום שינוי בגבולות 67', אלא אם יסכימו לכך שני הצדדים". מקריאת נוסח זה נראה כי הצהרת האירופים נסמכת על החוק הבינלאומי, שמעולם לא הכיר בכיבוש הישראלי ב-1967 וממילא במפעל ההתנחלות הכביר שחוללה ישראל בשטחים שכבשה לאורך השנים שחלפו מאז.

מה היה נדרש מהאירופים כדי שהצהרתם תזכה בתו תקן "פרו-ישראלי" מטעם גורמים במשרד החוץ ועיתונים ישראלים? אולי הצהרה כזו: "אירופה קוראת להקים מדינה פלשתינית שתהיה תלויה לחלוטין בחסדיה של ישראל, מושחתת עד היסוד ומקוטעת לכדי בנטוסטנים נפרדים בגדה, בלי כל שליטה על הרצועה וירושלים המזרחית. ירושלים תהיה בירת ישראל בלבד לנצח נצחים. יש להמשיך בכל ההתנחלויות, לרבות אלה במזרח ירושלים, עם דגש על ריבוי טבעי. האיחוד-האירופי לא יכיר בשום שינוי בגבולות 67', גם אם יסכימו לכך שני הצדדים".

עובדים מסורים ומוכשרים

ידיעות אחרונות, כאמור, אינו מתייחס לוועידת האקלים בשערו. הכותרת הראשית שלו, זה היום השני ברציפות, עוסקת בקריסה הצפויה של מפעל תפרון בגליל ובפיטוריהם הצפויים של כאלף עובדיו.

הכותרת הראשית מפנה למוסף "ממון", שם מוקדשת הכפולה הפותחת לסיפורם של ארבעה עובדים במפעל. בהמשך, ידיעה מאת גד ליאור, דוד רגב, גואל בנו ונווית זומר, המדווחים כי משרד האוצר אינו מתכוון לסייע למפעל "ולו בשקל אחד". גורם עלום באוצר מצוטט כתוהה "למה שהממשלה תוציא לשווא את כספי משלם המסים?". מי שידפדף לעמוד הבא יגלה ידיעה מאת גד ליאור ואריה אגוזי, שממנה עולה כי האוצר דווקא יודע להתגמש כשהוא נדרש לכך. לפי ידיעה זו, הממשלה החליטה אתמול לאשר את הצעת שר האוצר יובל שטייניץ, ולהעניק לרשות התעשיה הצבאית הלוואה בסך 120 מיליון שקלים לצורך תשלום משכורות. שר הביטחון אהוד ברק מצוטט כמי שאמר כי "לתע"ש יש אלפי עובדים מסורים ומוכשרים, והיא עוסקת בנושאים שתורמים רבות לבטחון המדינה ולכלכלתה".

בכפולה הפותחת של "דה-מרקר" מתאר יורם גביזון את הניהול הכושל שהוביל למצוקת מפעל תפרון. מירב ארלוזורוב דורשת בטור נלווה מהבעלים והמנהלים של המפעל להזרים בעצמם כספים להצלתו, ולא לדרוש עזרה מהממשלה. "אם בעלי השליטה, בגיבוי של הבנקים, יהיו מוכנים להכניס יד לכיסם ולתמוך בהצלתה של החברה - יש מקום לשקול סיוע של הציבור. ולא - אין סיבה שהציבור יסכן את כספו יותר מכפי שבעלי השליטה מוכנים לסכן את כספם. לעובדים זה בכל מקרה לא יעזור", היא כותבת.

ענייני תקשורת

גילי איזיקוביץ מדווחת בהארץ כי לפני שבועיים שלח סגן נציב שירות המדינה מכתב לשר האוצר ושר החינוך ודרש הכרעה מיידית באשר לעתיד הטלוויזיה החינוכית. "סגירה או צמצום משמעותי" בכוח האדם הן שתי האפשרויות היחידות שציין.

אנשיל פפר מדווח בהארץ כי תא"ל רוני בני, לשעבר הקצין הראשי של המשטרה הצבאית, יעמוד לדין על הדלפות לעיתונאים בנוגע לחקירות שניהלה המשטרה הצבאית.

אפרת זמר מדווחת במעריב כי ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אתמול הצעת חוק שלפיה שמות של קטינים ייכתבו בראשי תיבות בפסקי דין אזרחיים, כדי לשמור על פרטיותם. לפי הדיווח, משרד המשפטים מערים קשיים על החקיקה.

במדור חדשות החוץ של מעריב מדווח [סוכנויות הידיעות] כי לקראת הפגנות צפויות באירן, שותקו שירותי אינטרנט במדינה והוגבלה עבודתם של עיתונאים זרים. לפי הדיווח, קצב הגלישה הואט, אתרי אופוזיציה שותקו לחלוטין, וכל צוותי התקשורת הזרה קיבלו הוראה להישאר במשרדיהם.

עוד בנושא:



שליט

עמוס הראל ואבי יששכרוף מעריכים בטור פרשנות המתפרסם בהארץ כי "ספק רב אם תשובת חמאס [להצעה הישראלית האחרונה במשא-ומתן לשחרור החייל השבוי גלעד שליט] תהיה חיובית". על-פי השניים, "ההערכה הרווחת בישראל היא שבמקרה הטוב יידרשו כעת לפחות עוד כמה שבועות לסכם את העסקה".

פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  07/12/2009   |   עודכן:  07/12/2009
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עוד אמת מטרידה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מטאטא
7/12/09 16:57
2
אליהו חיים
7/12/09 18:57
3
שמוליק 22
7/12/09 20:18
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדם שקרובו נרצח, כפי שתואר בחלקו הראשון של המאמר, נאלץ להתמודד עם בור שחור של כאב אינסופי בנשמה, כאב שאינו מתבטא במילים או בקטגוריות המושגים המוכרים לנו, אלא חורג מכל המוכר והידוע והצפוי - שכן רצח סתמי, שרירותי ואכזרי אינו יכול להיקלט בחושיו ובסיפור העולם של בן אנוש. החוויה כה מטלטלת - שהיא מובילה את הקורבנות לחוות תסמינים פיזיים ונפשיים, להתנסות ביגון אשר מעביר אותם על דעתם. אם לא די בהלם ממעשהו של הרוצח, המדינה כמו עומדת יותר לצד הרוצחים מאשר לצד קורבנותיהם, לפחות ככל שמדובר בהליך השיקום. מערכת בתי הסוהר משקמת את הרוצחים, המערכת הפלילית מספקת להם סניגורים, אולם קולם של הקורבנות מודר מן השיח המשפטי הפלילי ומן ההליך הפלילי עצמו.
07/12/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
בסרט שהוקרן אתמול (6.12.09) בערוץ 10 על משפחת שליט, הופיע קטע בו מצולמת פגישה בין נועם שליט, אביו של גלעד, לבין נשיא ארה"ב לשעבר ג'ימי קרטר. בסרט נחשף קרטר כאיש אטום לחלוטין, חסר רגישות ובמילים פשוטות - דוחה.
07/12/2009  |  עפר דרורי  |   מאמרים
היא בוקעת אחרונה ולכן לא תמיד נותר לה מספיק מקום בפה. לעיתים היא מפריעה לסגירה תקינה של הפה, לעיתים היא נכלאת ברקמת החניכיים ולעיתים היא נשארת תקועה לגמרי בתוך החניכיים. יש גם מקרים שהיא בוקעת באופן תקין, אך בשל מיקומה הלא אסטרטגי, היא הראשונה לפתח חורים ורגישות יתר. לא תמיד ברור לנו מתי כדאי לטפל בה ומתי עדיף לעקור.
07/12/2009  |  ד"ר רונן בורדובסקי  |   מאמרים
בכל חורף, אנו מוצאים עצמנו מתלבטים, האם לקחת את התינוק לבריכה או לא? וברור הוא שלא... למה? כי קר, יורד גשם, מסורבל, רוחות, ואז מתחילה דלקת אוזניים, הילד יחלה, וממש ממש לא בא לנו שוב לא לישון בלילה, להדביק את הילדים האחרים, תרופות וכו'. יותר פשוט וכיף, זה להתכרבל מכף רגל ועד ראש בבגדים חמים ולהישאר בית.
07/12/2009  |  רומינה ריי  |   מאמרים
בספרה אירוערביה מתארת בת יאור בפירוט רב את תהליך התהוותה של הציוויליזציה האירופית ערבית המאוחדת. היא הראתה כיצד האיחוד האירופי החל לשרטט בקווים ברורים את האיחוד האירופי-מזרח תיכוני ואת התהוותה של 'הקהילייה המזרח תיכונית'. מחשבתם של מחוללי התוכנית הגרנדיוזית נסמכה על כמה יסודות עיקריים: אינטרסים הקשורים בנפט; הפחד ממלחמה; האמונה בשוויון המהותי בין בני אדם - מוסלמים ושאינם מוסלמים; פוסט לאומיות; כלכלה חופשית; הנכונות הפרגמאטית לוותר על מאפייני יסוד בזהות, בתרבות ובדת הנוצרית לצורך יצירת סימביוזה אירוערבית, ומציאותם של בני ברית השותפים לרעיונות הללו במזרח התיכון. אלו כאמור היסודות העיקריים אשר הניעו את התהליך שיתואר להלן.
07/12/2009  |  ד"ר אלון דהן  |   מאמרים
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
הפוש האחרון  /  אורן פרסיקו
בסימן שאלה  /  אורן פרסיקו
כמה כמה בטלוויזיה  /  כרמית גיא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il