|   15:07:40
  קובי לירז  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

השלום באופק

אובמה גילה כי עשיית שלום באזורינו היא מסובכת על כך ניתן לומר לו: You ain't seen nothing yet המדריך המלא לעשיית שלום במזרח התיכון
22/01/2010  |   קובי לירז   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מדוע הם מתמקדים מלרכך את לב הציבור הישראלי, המרוכך ממילא, במקום להלחם בהסתה הפלשתינית? [AP]

שערו בנפשכם שאנו היינו דורשים מהערבים להכיר בריבונותנו על כל יהודה ושומרון. אולי הם, כדי לקדם את התהליך היו מציעים להשאיר את היישובים הקיימים בריבונותנו. אז המתווכים האמריקנים היו כופים עלינו להסכים לפשרה טריטוריאלית כל שהיא, וכך היינו מגיעים להסכם שנכפה על ישראל בניגוד לרצונה.

בכל פעם שאנו מציגים פשרה יותר מרחיקת לכת, מתוך ניסיון לצמצם את הפער בין עמדותינו לעמדות הפרטנר שלנו למשא-ומתן, אנו מגלים בסוף היום שהצד השני הקשיח את עמדותיו, וכך הפער נשאר בעינו.

השלום הוא משאת נפש של מדינתנו מאז היווסדה. כל ילד שנולד בישראל, מביעים הוריו משאלה שהוא כבר לא יצטרך להילחם. אין ספק שאנו נהיה מוכנים לעשות הרבה וויתורים למען השגת השלום. לנו נראה כמובן מאליו, שאם אנו נגמיש את עמדותינו ונקרב אותן לעמדות הצד השני, נקדם בכך את האפשרות להשיג שלום. אז למה זה לא עובד? בכל פעם שאנו מציגים פשרה יותר מרחיקת לכת, מתוך ניסיון לצמצם את הפער בין עמדותינו לעמדות הפרטנר שלנו למשא-ומתן, אנו מגלים בסוף היום שהצד השני הקשיח את עמדותיו, וכך הפער נשאר בעינו.

אנחנו מתעקשים תמיד לפני כל משא-ומתן לוודא מראש ובאופן פומבי שנציגינו עושים מספיק פשרות בכדי לאפשר את הצלחת המשא-ומתן, בעוד הצד השני תמיד מגיע למשא-ומתן עם עמדות קיצוניות יותר מאלה שהיו לו, עת הסתיים בכישלון המשא-ומתן הקודם. למעשה, הוא מעולם לא העלה הצעות פשרה, הוא תמיד התמקד רק בהצדקה של עמדתו, ובדה-לגיטימציה מוחלטת שלנו.

האם מדובר רק בטקטיקה של משא-ומתן? לפי שעה נניח שכן. אם כך, מדוע לנו אסור לנקוט בטקטיקה יעילה זו של משא-ומתן? אולי אילו היינו משכילים לפעול בצורה דומה היו הפערים מצטמצמים וניתן היה להגיע אי פעם לסגירתם. שערו בנפשכם שאנו היינו דורשים מהערבים להכיר בריבונותנו על כל יהודה ושומרון. אולי הם, כדי לקדם את התהליך היו מציעים להשאיר את היישובים הקיימים בריבונותנו. אז המתווכים האמריקנים היו כופים עלינו להסכים לפשרה טריטוריאלית כל שהיא, וכך היינו מגיעים להסכם שנכפה על ישראל בניגוד לרצונה. איזו תחושת הישג הייתה לאבו מאזן. הוא היה הופך לגיבור בקרב עמו. במקום זאת אנו מציגים כעמדתנו פשרה מרחיקת לכת אף מעבר למה שאנו באמת מסוגלים לוותר, ואז מתפלאים שאבו מאזן דורש יותר, ולא מקבל את "העמדה הישראלית" כפי שהיא. דבר שהיה הופך אותו לבוגד בעיני עמו.

החסמים האמיתיים
הסתה. זהו החסם האמיתי [AP]

העובדה שלמרות הניצחון של החמאס בבחירות, אבו מאזן ממשיך לשלוט ביהודה ושומרון ולא הופך לגוויה נקובת כדורים כפי שקרה לתומכיו ברצועת עזה, נובעת רק משליטת צה"ל בשטח, ומהעובדה שבתרגילים פוליטיים כאלה ואחרים קיום בחירות חדשות נדחה ללא מגבלת זמן.

נקודת האל-חזור שממנה ואילך עשיית שלום הפכה לבלתי אפשרית הייתה דווקא בימי "ההצלחה" של הסכם אוסלו. אז נוצרה ביהודה שומרון וחבל עזה תשתית ההסתה והקיצוניות המחנכת את הדור הצעיר לאנטישמיות ולמאבק מזוין חסר פשרות. העובדה שבאותה עת מובילי תהליך אוסלו לא פעלו כנגד ההסתה הזו, לא דרשו לאסור את החינוך לשנאה, והסכימו בשתיקה להעצמת הקיצוניות הן בדיבורים והן בהכנות מעשיות, היא זו שהפכה את האפשרות להתפשרות עם קיומה של ישראל לבלתי אפשרית מבחינת הצד השני.

גם כיום מנהל אבו מאזן מדיניות דו-פרצופית. בפרצופו האחד הוא כביכול מתון ומנהל משא-ומתן לשלום. אך בפרצופו האחר הוא מאפשר להסתה ולחינוך למאבק מזוין להימשך, ובדומה לקודמו מאשר בקריצה את המשך קיום האנרכיה שמאפשרת לה לפעול.

ההקצנה הגיעה למצב כזה, שהביאה את החמאס לניצחון בבחירות אפילו על הפתח שגם הוא כידוע לא מוכן להסכים לקיומה של מדינה יהודית. העובדה שלמרות הניצחון של החמאס בבחירות, אבו מאזן ממשיך לשלוט ביהודה ושומרון ולא הופך לגוויה נקובת כדורים כפי שקרה לתומכיו ברצועת עזה, נובעת רק משליטת צה"ל בשטח, ומהעובדה שבתרגילים פוליטיים כאלה ואחרים קיום בחירות חדשות נדחה ללא מגבלת זמן.

הצד השני אינו מתכוון לעולם להילחם בקיצוניים שלו. אפילו לאחר מה שהם למדו עליהם בעזה, הם יעדיפו סטטוס קוו של אנרכיה על-פני ניקוי השטח והשלטת חוק וסדר. אגב, לשרשרת הקיצוניות אין גבול. לא רק הפתח אינו משליט את החוק והסדר שלו על הקיצוניים שלו ביהודה ושומרון. גם החמאס אינו משליט את החוק והסדר שלו באופן מוחלט על הקיצוניים אף יותר ממנו בתוך רצועת עזה. הארגונים הקיצוניים תמיד יהיו הבעיה שלנו, ולכן עלינו להישאר בשליטה.

אפשר לעשות שלום קר עם מדינה בלי להכשיר את לבבות תושבי המדינה לשלום, כאשר השליט הדיקטטורי שלה לבדו החליט שזה מה שהוא רוצה, והוא מסוגל לכפות את רצונו במידה סבירה, וכאשר בינינו לבינה יש מרחק מספיק ובמיוחד אם מפריד בינינו מדבר.

אך כאשר מדובר באנשים הנמצאים בטווח רוגטקה ממרכזי האוכלוסיה העיקריים שלנו, וכאשר השליטים שלה נשענים בעצם על התמיכה של צה"ל, לעולם לא נוכל לכונן עימם שלום אפילו לא קר, כול עוד התודעה של הציבור הזה באשר לרצון לחיות עמנו בשלום לא תשתנה באופן קיצוני. תהליך כזה יכול לקחת שנות דור, ובפועל לפי המצב בשטח המגמה היא הפוכה – ההקצנה רק הולכת ומחריפה.
השגת שלום דורשת משני הצדדים את היכולת לוותר על החלום שלהם. מאיתנו לוותר על חלום ארץ ישראל השלמה (חלום שמרביתנו כבר מוכנים לוותר עליו תמורת שלום אמת), ומהערבים לוותר על חלום חיסולה של מדינת ישראל וחלוקת אדמותיה בין אלה המכונים "פליטים". באופן פרדוכסאלי, דווקא השמירה על המצב הקיים מאפשרת לשני הצדדים לשמור על התקווה להגשמת החלום.

החסם היחידי והמשמעותי ביותר להשגת שלום הוא חוסר לחימה חסרת פשרות בהסתה האנטישמית בשטחי יהודה שומרון וחבל עזה, כמו גם בעצם במרבית מדינות האיסלאם. כל עוד מנהיגיהם לא יסגלו לעצמם בהצהרותיהם כלפי בני עמם את שפת השלום, כול עוד הם לא יאמרו להם משפטים כמו "נגזר עלינו לחיות ביחד", או "שלום עושים עם אויבים", או "צריך להתכונן לוויתורים כואבים", אלא ימשיכו ברטוריקה המתלהמת, ולא יהיה שלום.

החסמים המדומים
התנחלויות אינן חסם [שלום עכשיו]

ישוב יהודי במדינה מוסלמית יהפך לקורבן קבוע לפרעות. כולם יודעים זאת, אבל איש אינו מפנים את המסקנה הנובעת מתובנה זו. ההסדר שמנסים להוביל אותנו אליו הוא לא שלום אמת, אלא תכנית הישרדות. האיבה כלפינו תימשך, ואנחנו נצטרך להמשיך לחיות בפחד ולעשות עוד וויתורים.

מה רע בהתנחלויות? נניח שאכן הולכים להסדר כזה כפי שמציעים לנו. מדוע זה בסדר שיש ישובים מוסלמים במדינה יהודית ולא יכולים להיות ישובים יהודים במדינה מוסלמית? אני חושב שהתשובה די ברורה. ישוב יהודי במדינה מוסלמית יהפך לקורבן קבוע לפרעות. כולם יודעים זאת, אבל איש אינו מפנים את המסקנה הנובעת מתובנה זו. ההסדר שמנסים להוביל אותנו אליו הוא לא שלום אמת, אלא תוכנית הישרדות. האיבה כלפינו תימשך, ואנחנו נצטרך להמשיך לחיות בפחד ולעשות עוד וויתורים.

ירושלים, העיר הקדושה לפחות לכל שלושת הדתות, פתוחה היום לכולם, וקיים בה חופש דת כפי שלא היה בה מעולם, וכפי שלא יהיה בה לעולם אם ישתנה המצב המדיני בירושלים. כל ניסיון לחלק את העיר לשני עמים, יהפוך אותה לעיר זרועת בריקאדות, שהחיים בה ואפשרויות הפולחן בה יהיו בלתי נסבלים. המצב הקיים עדיף מכול אפשרות אחרת באופן אובייקטיבי.

ואחרונה לא חביבה בעיית "הפליטים”. בעיה מדומה שהומצאה כדי למנוע את קיומה של מדינת ישראל. האנשים שהפכו לבני ערובה של "הבעיה" הזו, ישוחררו מהסיוט רק ברגע שיהיה ברור שאין ולעולם לא תהיה דרך לקבל אדמות בישראל. כול עוד ניתן יהיה להשלות אותם שהם יוכלו לכבוש לעצמם אדמות בארצנו הם ימשיכו לחיות בתנאי קיפוח. קיפוח שהאחראיות לו הן המדינות הערביות שלמרות שהן בעצמן רדפו וגירשו מאות אלפי יהודים מתחומן, לא מכירות בכך שהתרחש תהליך של חילופי אוכלוסין, שאין ממנו חזרה.
משהסרנו מעל הפרק את החסמים המדומים לשלום, בואו נבחן את החסמים האמיתיים לשלום.

מהות השלום

נשאר לכן לברר בינינו לבין עצמנו למה בעצם אנו רוצים שלום. נושא זה מזכיר לי את הבדיחה על אותו מיליארדר שיצא לחופשת דייג בספינתו של דייג אביון. שאל אותו הדייג – לשם מה אתה טורח לאגור את כל המיליארדים שלך? זה ברור, ענה המיליארדר. כדי שאוכל להרשות לעצמי לצאת לחופשות דייג כאוות נפשי. מוזר, אמר הדייג, זה בדיוק מה אני עושה, ואינני זקוק לכול המיליארדים.

הקשר של הבדיחה למקרה שלנו הוא די פשוט. אנו רוצים שלום כדי שנוכל לחיות ביחסי שכנות ורעות, בלי לפחד איש מהשני, ולפתח את הכלכלה לרווחת כולם. אבל שום דבר לא מונע מאיתנו לעשות זאת כעת. זאת אומרת, אם כולם באמת רוצים שלום. כל מה שצריך לעשות הוא להתמקד בקידום הדו-קיום, במקום לבזבז את הזמן על תהליכים מדיניים עקרים.

אבל, תאמרו מיד. מה יהיה עם ההתנחלויות, ומה עם ירושלים, ומה עם "הפליטים"?

רגע, לא אמרתם שאתם רוצים שלום? אבל למענכם, נבחן אחד לאחד את את החסמים לשלום. אלה המדומים, והאמיתיים.

עושי השלום
הבעיה לא אצלנו

אילו במקום לעסוק בשכנוע דעת הקהל בישראל להגביר את הוויתורים כול העת, היו מתמקדים בריכוך עמדותיו של הצד השני, ייתכן שהיה ניתן להגיע כבר לפשרה. את דעת הקבל בישראל אפשר היה לשכנע בדיעבד לאחר שההסכם כבר היה חתום, כפי שהיה בעקבות הסכם השלום עם מצרים. אך אולי בעצם עושי השלום מחפשים את הגרוש מתחת לפנס? אולי הם מתמקדים בהגמשת הצד שלנו, משום שרק אנחנו נהיה אי פעם מוכנים להתגמש?

אחד מענפי העיסוק המפותחים במדינת ישראל הוא ענף עשיית השלום. יש האומרים שיש אפילו סקטור לא קטן של עסקנים שמתפרנסים מעיסוק זה ברווחה ניכרת, ואף מכניסים למדינה מטבע זר אגב כך (ע"ע הקרן החדשה לישראל). במשך השנים הצליחו עושי השלום לחולל מהפך של ממש בדרכי החשיבה של הציבור בישראל, ובמוכנות שלו לוויתורים. מסירוב מוחלט להכיר בקיומו של "עם פלשתיני", וויכוח על השאלה האם כדאי או אסור להחזיר שטחים, שהתנהל בישראל בסוף 1967, הגיע הדיון הציבורי לעיסוק בשאלה כיצד לקדם את הקמת "המדינה הפלשתינית”, ואם וכמה אחוזים פחות מ-100 של שטח אפשר לתת להם.

דומה שעושי השלום בישראל נחושים להקים את "המדינה הפלשתינית" יותר מהערבים עצמם. ובכול זאת, באופן פרדוקסאלי, דווקא ההצלחה של עושי השלום בקרב הציבור בישראל, גורמת לכישלון שלהם במבחן התוצאה הסופית. אילו במקום לעסוק בשכנוע דעת הקהל בישראל להגביר את הוויתורים כול העת, היו מתמקדים בריכוך עמדותיו של הצד השני, ייתכן שהיה ניתן להגיע כבר לפשרה. את דעת הקבל בישראל אפשר היה לשכנע בדיעבד לאחר שההסכם כבר היה חתום, כפי שהיה בעקבות הסכם השלום עם מצרים.

אך אולי בעצם עושי השלום מחפשים את הגרוש מתחת לפנס? אולי הם מתמקדים בהגמשת הצד שלנו, משום שרק אנחנו נהיה אי פעם מוכנים להתגמש?

מאז 1977 לא היה ראש ממשלה אחד בישראל שלא הקדיש את מרבית זמנו ל"תהליך השלום". אילו היה משקיע אותה כמות זמן בקידום מערכת החינוך למשל, היו וועדות פרס נובל לפיזיקה, כימיה, רפואה, ספרות וכלכלה מעתיקות את מקום מושבן דרך קבע לישראל, פשוט משום שלא היה טעם להטריח את כל הזוכים להגיע מידי שנה מישראל לשבדיה דווקא. אילו היה מקדיש כמות זמן זהה לעיסוק במניעת עבריינות, היו עורכי דין פליליים בישראל נאלצים לעבור הסבה מקצועית לתכנות מחשבים. שערו בנפשכם מה היה יכול להיות אם היה מקדיש זמן כה רב לביעור העוני, למלחמה בתאונות דרכים, לשיפור מערכת הבריאות או לקידום השרות לאזרח. אבל במקום זאת, כל ראשי הממשלה עסוקים מעל לראש מזה למעלה מ-30 שנה ב"תהליך השלום", והתוצאה היא – כלום, נאדה, גורנישט.

יכול להיות שאף אחד לא רוצה לעשות איתנו שלום? לא! לא ייתכן.

תאריך:  22/01/2010   |   עודכן:  22/01/2010
קובי לירז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השלום באופק
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
23/01/10 10:30
2
מרק_טווין
23/01/10 10:35
3
קורןנאוה טבריה
24/01/10 06:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט משדר לציבור אותות ברורות, לפיהן מפאת עומס עבודה העולה על גדותיו, מוטב לו לאזרח שלא להיזקק לשירותיו ולהימנע מלהגיש תביעות.
22/01/2010  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
כאשר מאיר אגסי (32) מדבר קשה להאמין שמדובר באדם שמאובחן כחולה שסעת [סכיזופרניה]. שום דבר בחזות או בהתנהגות של הבחור הנורמטיבי אינו מסגיר את סיפור חייו. מאיר, הבן הצעיר מבין ארבעה ילדים, היה פעוט כשאושפזה אמו לאחר התפרצות מחלת השסעת. המשפחה פסקה מלתפקד ואת ילדותו הוא העביר במשפחת אומנה. לאחר שסיים את לימודיו התגייס לצבא. במהלך השירות נפטר אביו, שהיה חולה במחלת לב ובסוכרת. שנה לאחר מותו של האב החליט מאיר לנסות להתגבר ונסע עם חברים לארה"ב ולתאילנד – שם חל המפנה בחייו.
22/01/2010  |  יסכה קורח  |   מאמרים
משפטן יעיל
22/01/2010  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
או-טו-טו אנו חוגגים את ט"ו בשבט, חג האילנות, המסמל את ההתחדשות, הלבלוב והפריחה. רגע לפני פריחת השקד מבשרת פרשתנו, פרשת בא, את בשורת ההתחדשות והגאולה של עם ישראל, שיצא זה עתה ממצרים.
22/01/2010  |  ציפי לידר  |   מאמרים
תחושה של שחרור תלווה את כולם בימים הבאים ונושאים סוציאליים (רווחה) יהיו יותר דומיננטיים. בעיקר כשכוכב מרקורי חזר להילוך ישיר. אבל מבנה הכוכבים סאטורן ופלוטו, ממשיך להשפיע וחוזר בתאריך 31.1, מביא כבדות להרגשה הכללית עד לתאריך 8.2.2010. זהו אחד המבנים שגורם לרעידת אדמה ולפעילות טרור על פני הגלובוס. הוא מביא לתחושה שהמקורות הפנימיים יותר מוגבלים, אך זיכרו שזה זמני.
22/01/2010  |  טובה ספרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל חקק
הרצל חקק
זו שירת הוקרה לינון ביילין, שהיה ראש השירות הבולאי של דואר ישראל במשך כשני עשורים. ביילין קידם את הבולאות העברית כמנהל השירות עד 2002    תקופתו בשירות הבולאי הייתה תקופה מכוננת, חשנ...
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
[צילום: עבדלל כרים חנה/AP]
עו"ד יוסף פנדריך
פסק דין מוסכם משלב שני יסודות - הסכם ופסק הדין שאישר אותו. אם ההסכם לא חוקי גם פסק הדין איננו חוקי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il