|   15:07:40
  יעקב איציקוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מה רוצים משר החוץ ליברמן?

איומים אישיים ממשיים נגד אסד, נשיא סוריה, כבר נעשו בעבר על-ידי ממשלות ישראל השונות. מכאן, שההתנפלות של עיתונאים ופוליטיקאים ישראלים דווקא נגד דברי שר החוץ ליברמן לאחרונה, מייצגת מוסר כפול ולא הוגן
07/02/2010  |   יעקב איציקוביץ   |   מאמרים   |   תגובות
ליברמן. שעיר לעזאזל? [צילום: יח"צ]

העובדות מציינות כי איומים אישיים ממשיים כנגד אסד, נשיא סוריה, כבר נעשו בעבר על-ידי ממשלות ישראל השונות. מטוסי חיל האוויר לא פעם בעבר עשו "בז" אזהרה אווירי מעל ארמונו של נשיא סוריה, כשהוא נמצא בתוכו. אז לא הגיבו עיתונאים ומנהיגים פוליטיים מהשמאל כפי שהם מגיבים היום כנגד שר החוץ ליברמן. מכאן, שההתנפלות וההיטפלות של עיתונאים ופוליטיקאים ישראלים דווקא כנגד דברי שר החוץ ליברמן לאחרונה, מייצגים מוסר כפול ולא הוגן.

בנאומו באוניברסיטת בר-אילן, התבטא שר החוץ ליברמן כלפי נשיא סוריה אסד, על חוסר הכדאיות האישית של אסד, "האריה", לאיים ו\או להתמודד צבאית כנגד ישראל. שר החוץ אמר כך בתגובה לדברי איומים שנאמרו קודם לכן, בטלוויזיות בינלאומיות, על-ידי בשאר אסד עצמו ובכירים סורים אחרים כנגד ישראל. הם איימו כי במקרה של מלחמה בין סוריה וישראל, סוריה תפגע פגיעה קשה בערי ישראל. כלומר סוריה מצהירה כי תפגע פגיעה קשה באזרחי מדינת ישראל. הווה אומר שהצהרת הסורים, שהיא בגדר פשע מלחמה מוצהר לפי אמנת ז'נבה, עוברת בשתיקה על-ידי עיתונאים ופוליטיקאים מאוד מסוימים בישראל. ובמקום זה מותקף שר החוץ. מדוע? האם דברי תשובתו של השר ליברמן אומנם קיצוניים? או שמא, האם השר ליברמן הפך להיות עבור מבקריו מישראל סוג של שעיר לעזאזל? כדי להתבונן בשאלות אלו, ראוי אולי קודם להבהיר את האווירה הכללית העכשיווית במזרח התיכון.

האווירה במזרח התיכון

במזרח התיכון קיימת מציאות שכולם יודעים ויודעים היטב ששתי מדינות לשני עמים הוא מוצא שבכורח הנסיבות הקיימות לא יתקיים. חייבים למצוא פתרון אחר. אלא ש"כולם" מסרבים להודות בכך בפומבי. השימוש המכוון "בפי כל קול" בטקסטים פציפיסטיים היה מלאכותי ונפוץ עד שהגענו לדברי האיום הסורי. אצל הפלשתינים הרצון למחיקת ישראל, גובר יותר מן הרצון שלהם למדינה פלשתינית עצמאית משלהם. לכן לא תקום מדינה פלשתינית. יש הטוענים כי בדיונים על שתי מדינות, הפרטים כבר ידועים (תוכנית קלינטון). אלא שבדיונים כאלה מפגינה ההנהגה הפלשתינית "המתונה" עמדה כי המקסימום שישראל מוכנה לוותר, הוא אפילו איננו המינימום "שהם" הפלשתינים מוכנים לקבל. וכך לאחר כל ויתור או ג'סטה ישראלית יבוא "משבר" יזום כדי שנקודה זו תשמש נקודת הראשית עבורם למשא-ומתן הבא. וחוזר חלילה. והטרמינולוגיה בשימוש אצלם היא החלטת האו"ם 190.

מצרים גם היא איננה מעוניינת במדינה בגדה שהסיכוי שלה שתהייה חמאסית גדול ביותר ותחזק את זו שברצועה, לה היא מתנגדת בחריפות. גם ירדן, שבה האוכלוסיה הפלשתינית מרכיבה את הרוב, לא מסכימה למדינה פלשתינית אוטונומית שכנה צמודה לידה. ולחליפין צבא ישראלי בבקעת הירדן איננו מקובל על-ידי הפלשתינים "המתונים". לכן על-פי ירדן, מדינה פלשתינית בגדה, שסופה אולי שלטון חמאסי, תהווה סכנה ואיום צבאי להמשך קיום שלטון המשפחה האשמית. זאת ועוד, גם בהסכם חלקי ואו זמני, בין ישראל לבין הפלשתינים תושבי הגדה, לא מובטח לישראל, לקבל מצב שבו שלושת סוגי הטילים העיקריים, טילים נגד שירון, טילים נגד מטוסים, וטילים נגד אוכלוסיות אזרחיות לא יימצאו בגדה. וכל אלו הנימוקים הם ללא כל קשר לסוגיית ההתנחלויות. הדרישה על כן להקפאה בהתנחלויות היא תרוץ טקטי פלשתיני של כיסוי שאותו "קנו" בתחילה האמריקנים. הגם שהם לא קיבלו כמצופה כל תמורה, משום מדינה ערבית "מתונה". האמריקנים, במיוחד הנשיא אובמה, בראיון סיכום שנה לכהונתו בשבועון "טיים", למעשה הודה כי הבין בשגיאתו זו מאוחר.

דברי האיום הסוריים העכשיוויים נאמרים ברקע שבו "כאילו" כל הגורמים המבקרים את תשובת השר ליברמן לאיום הסורי, כולל העיתונאים והפוליטיקאים בישראל "אינם יודעים" שהמזרח התיכון כולו נמצא במירוץ חימוש. החמאס ברצועת עזה, דרך המנהרות וגם בגדה המערבית, החיזבאללהבעזרת סוריה ואירן, סוריה, מדינות המפרץ, סעודיה וישראל. ויתכן אפילו שהמזרח התיכון נכנס כבר לאיזו שהיא סוג של מלחמה קרה (גרעינית), בין ישראל ואירן.

השקט הנוכחי באזור הוא מדומה וכולם מתחזים בו. אויבי ישראל מחכים מצפים להזדמנות כל שהיא. כרגע הם בהרתעה. והנה בא לו נאום הרצון לשלום של השר ברק, ולאחריו כתשובה באו דברי האיום הסורי, ולבסוף תשובת השר ליברמן. ובאווירה כללית שכזו מאשימים העיתונאים דווקא את שר החוץ ליברמן ואו את נתניהו ואו את אשתו שרה. לאחרונה נטלו אתנחתא "מנשיכת הרוטוויילר" התקשורתית המסורתית שלהם כלפי השר ברק. אין ספק כי מדובר כאן על ביקורת עיתונאית שבעליה לוקים בפגם באינטליגנציה הרגשית, במיוחד כאשר אין הפקת לקחים קוגניטיבית.

האסטרטגיה המדינית ביטחונית

ראוי להדגיש כי נאום בר-אילן של שר החוץ ליברמן, והקריאה של ברק, שר הביטחון, בנאום הרצליה, לשלום עם הסורים, כאלטרנטיבה ראויה, קודם לכן, משתלבים היטב במסורת אסטרטגית מדינית ביטחונית אותה קבע כבר דויד בן-גוריון, בהיותו ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון. בן-גוריון טען, כי "עלינו להיות בעלי יכולת ליזום מהלך צבאי, אם כי בסופו של דבר השלום הוא תנאי לקיומנו. לשם כך עלינו ליצור קשר עם מעצמה. אחרת, לא נוכל להשיג את ההישגים ההתקפיים שלנו".

בנאום בתחילת שנות החמישים, בפני קצינים בכירים של צה"ל, אותם העריץ, שטח ראש הממשלה ושר הביטחון את אסטרטגיית הביטחון שלו, שהיא רלוונטית גם להיום. וכך אמר: "יש הבדל עמוק בין מצבנו בסכסוך ובין מצב הערבים. הערבים תקפו אותנו: אנו ניצחנו. אז הם זוממים סיבוב שני. נניח שבשנה איקס יבוא סיבוב שני וננצח שוב. הם אז ייזמו סיבוב שלישי. לנו לבד אין אפשרות של פתרון קבע לסכסוך בינינו לבין הערבים כל זמן שהערבים אינם רוצים בו. לנו אין אפשרות להפסיק את הסכסוך, אבל הם יכולים, ואז הסכסוך בינינו יחוסל. אבל אפשר לקרבם לרצות להפסיק את הסכסוך, וזה בכוח ההרתעה שלנו, בצה"ל איכותי שלא כדאי להתעסק איתו".

מסקנות: בסייפי יצוין, כי מבנה המשטר בישראל תמיד מצריך את ראש הממשלה, מצד אחד לנהל ממשלה אפקטיבית ומצד שני, בד-בבד, לתחזק ולשמר את הקואליציה שלו. לכן ראוי להזכיר שבדיון הציבורי קיים הויכוח סביב שינוי שיטת ממשל, כדי לצמצם עד כמה שיותר את הצורך של ראש הממשלה הנבחר בפעילות "התחזוקה" ויותר לניהול המדינה. תוך כך הסקרים מראים שלמרות התבטאותו המובנת ושאינה חדשנית, של השר ליברמן, מידת הפופולריות שלו עקבית ונשמרת גם ללא הנאום. ותחזוקה זו לא שימשה עילה עבורו להתבטאותו אותה הבינו היטב הסורים "שבשכונתנו". כזהו המקרה של ראש הממשלה נתניהו. כך שלא נותר אלא להבחין שמידת הביקורת על השר ליברמן איננה במקומה, איננה מדתית, מלווה בדעה קדומה, במוסר כפול בולט של עיתונאות רדודה ושל פוליטיקה ריקנית.

מתי כבר איימנו אישית על אסד?

להלן מספר מקרים שממשלות ישראל השונות איימו אישית על ארמון הנשיאות והנשיא אסד הסורי עצמו. כל המידע מבוסס על מקורות זרים באינטרנט.

מקרה ראשון: ביום ראשון 25.06.06 נחטף השריונר גלעד שליט. בעקבות זאת, ביום רביעי 28.06.06 של אותו השבוע, רביעיית מטוסי 16F ישראלים ערכה גיחה מבצעית נמוכה מעל ארמון הנשיאות הסורי, כשאסד היה בו, סמוך לעיר הנמל הצפונית לטקייה שבסוריה, והשמיעו בומים על-קוליים. בעקבות הגיחה הישראלית הורה הנשיא אסד למנהיג החמאס המוצא מקלט במדינתו, חלאד משעל, להנמיך פרופיל ולצמצם הופעותיו בפומבי. הגיחה היא חלק מפעילות צה"ל הנגזרת מעמדת ממשלת ישראל הכרוכה בהבנה כי ההנהגה הסורית נותנת חסות ותמיכה לראשי הטרור בדמשק בראשם משעל, מנהיג החמאס, שהורה על החטיפה של החייל גלעד שליט.

מקרה שני: ב-6 בספטמבר 2005 מטוסי קרב ישראלים ביצעו טיסה ביעף נמוך מעל חווילתו של הנשיא בשאר אסד בלטקיה, כשהוא הייה שם. בתגובה התבטאו גורמים סוריים בכירים, כלפי חוץ, כי אם עוד פעם אחת מטוסים ישראלים יחדרו למרחב האווירי הסורי, סוריה תגיב בפעולות צבאית נגד מטרות ישראליות. אבל בד-בבד כלפי פנים, מיהרו להודיע להנהגת הטרוריסטים לחדול זמנית ממעשיהם.

מקרה שלישי: לפי מקורות זרים, גם אחרי הפיגוע בקניון "השרון" בנתניה ביום 12.7.05 נערך יעף מטוסי חיל האוויר מעל משכן הנשיא אסד בסוריה. בעקבותיו, אסד הזדרז להודיע למחבלים להוריד פרופיל.

מקרה רביעי: בקיץ 2003 ביצע חיל האוויר תקיפה של מחנה אימונים של ארגון טרור בלב סוריה וכן ביצע יעף מעל ביתו של אסד. התקיפה באה בעקבות פיגוע שבוצע בישראל וההוראה הישירה לביצועו באה מאדמת סוריה.

מקרה חמישי: יום לאחר הפיגוע במסעדת "מצא" שבחיפה, 31.2.02 חגו מטוסי חיל האוויר מעל ארמון הנשיאות הסורי, כשהנשיא הסורי שהה בו. מדובר הייה בצעד של ממשלת ישראל, בעל משמעות רבה, בעיקר נוכח הצהרות בכירים בישראל על הקשר של חאלד משעל לפיגוע בישראל.

מכל סדרת הדוגמאות הללו, ברור כי איום אישי ממשי על נשיא סוריה, כפעולה טקטית מרתיעה למניעת טרור או כהרתעה לפעולה צבאית של האויב, הייתה יעילה ומעשית. הדברים נעשו בעבר על-ידי ממשלות ישראל השונות ואין בהם כל חידוש. על כן מתמיהה ביותר הטפילות העיתונאית על השר ליברמן בעניין שעסקינן.

תאריך:  07/02/2010   |   עודכן:  08/02/2010
יעקב איציקוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה רוצים משר החוץ ליברמן?
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
7/02/10 13:34
2
ידע חלקי
7/02/10 22:32
3
ולדמיר
8/02/10 02:10
4
ספינר
8/02/10 15:46
5
הזהרו מהצבועים
8/02/10 15:49
6
מעניינת
9/02/10 21:34
7
מאמר מצויין!!
11/02/10 15:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אי-שם סמוך לחוג הקוטב הארקטי הקנדי מתגוררים להם כ-7,000 אנשים, חלקם הנכבד משבטים אסקימוסיים בעיירה בשם איקלוויט. כשמתחשק לאיקלוויטים להתבדר, תמיד יכולים הם לטוס זמן לא רב ולהגיע לבירתה של גרינלנד למשל.
07/02/2010  |  צבי מרום  |   מאמרים
השכם והערב מנסים "מעצבי דעת הקהל" להכפיש את ליברמן. הם יעשו הכל בכדי לזרוק עליו בוץ ורפש, גם במחיר של נזק למדינה
07/02/2010  |  אריה פרי  |   מאמרים
אם בנימין נתניהו וחבר מרעיו רצו להפריט את המשק הישראלי, קשה שלא להבין אותם. הם למדו מהי תרבות 'לי הכל מגיע' מארצות תבל, ובישראל - כמו בכל מקום - לומדים מהר כאשר מדובר בבודדים יחסית להמונים, שמה שמגיע לי באופן ודאי איננו מגיע לאחר.
07/02/2010  |  איתי יהל  |   מאמרים
בהקמת פעילות עסקית עולות וצצות שאלות רבות ולבטים רבים. מעבר לנושא העסקי הטהור (יצירת רווחים לעסק) יש את הנושא התפעולי/בנקאי שהוא הראשון במעלה. בחרנו מגוון שאלות שכיחות שיזמים שואלים כל הזמן. ניסינו לענות בקצרה עד כמה שאפשר, הרחבה לתשובות ניתן למצוא באתרנו.
07/02/2010  |  משה אורון  |   מאמרים
אי-אפשר להבין מה אנחנו רוצים ממדינות העולם, שכולן תומכות ב"דוח" גולדסטון השִקרי, ומה יכולה לעזור הסברה ודיפלומטיה ישראלית מול העולם הגדול כשלנגד עיניו ואוזניו מופיעים ישראלים וטוענים כי הצבא שלנו רוצח ילדים ושיש להם הוכחות כי הוא, הצבא, אשם בכך. מה חשבנו, שמישהו בעולם מוכן להיות טוב יותר מהישראלים עצמם?
07/02/2010  |  ח"כ דני דנון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il