|   15:07:40
  איציק סיבוש  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

איך הדיון ברכבת ירד מהפסים

התוכנית הממשלתית לקיצור הדרך בין הפריפריה למרכז באמצעות רשת רכבות, כדרכם של מיזמים פורצי דרך, נתקלת בהתנגדות מצד מומחים ל"מלחמה הקודמת"
19/02/2010  |   איציק סיבוש   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
נהריה זה הצפון תל אביב החדש [רכבת ישראל]

בניגוד גמור למעשייה הרווחת, כי "ישראל קטנה מדי לרכבת מהירה", חיברו הסינים את נמל התעופה בשנחאי עם מרכז העיר, מרחק של כ-30 ק"מ, ברכבת מבוססת הנע מגנטי ש"טסה" במהירות של כ-300 ק"מ בשעה

שנה בלבד לפני טיסתם ההיסטורית של האחים רייט (שני מסגרים בוני אופניים חסרי השכלה פורמלית), התנבא פרופסור מכובד וזוכה פרס נובל לפיזיקה (שמפאת כבודו יושמט שמו בהקשר זה) כי החזון של מכונות תעופה כבדות מן האוויר הוא בגדר חלומות באספמיה.

עם הצגת תוכנית הממשלה לחבר את הפריפריה למרכז הארץ ברשת רכבות, קמים המתנגדים לתוכנית, איש איש וטעמיו עמו. ברורה וצפויה התנגדות אגף התקציבים באוצר, שלפחות ב-30 השנה האחרונות התנגד באופן עקבי ורצוף לכל השקעה בכלל ובתשתית בפרט, והביא אותנו למצבנו הנוכחי של אפס עתודות מים, חשמל ותחבורה. אך מתנגדי התוכנית מבינים כי לנוכח עמדתם המסורתית של אנשי האוצר אין הם "נחשבים", ועל כן ממהרים המתנגדים להצטייד במאגר של פרופסורים ונביאי זעם. אחד מהם, הכלכלן פרופ' ראובן גרונאו, מצוטט בהרחבה בכתבתה של מירב ארלוזורוב בהארץ (7.2.2010), ובאיצטלת "אחד המומחים המובילים לתחבורה בישראל", הוא מבטל את תוכניתו של ראש הממשלה, תוך הבעת "בוז תהומי". כיוון שכתבה זו אופיינית, ניתן להתייחס אליה כמייצגת תופעה.

אך קודם לכן כדאי להקדים ולומר, כי בדרך כלל מי שמביע דעה חדשנית החורגת מהקונסנזוס מסתכן בתגובה של התנגדות, ועל-פי רוב, כגודל המהפך המוצע כך גם עוצמת חוסר האמון. להתנגדות העניינית-לכאורה מצטרפים כמובן גם בעלי האינטרסים המנוגדים, שרוכבים על הגל. אולם, פריצות הדרך המשמעותיות עברו כולן בדרך חתחתים זו. כך, שנה בלבד לפני טיסתם ההיסטורית של האחים רייט (שני מסגרים בוני אופניים חסרי השכלה פורמלית), התנבא פרופסור מכובד וזוכה פרס נובל לפיזיקה (שמפאת כבודו יושמט שמו בהקשר זה) כי החזון של מכונות תעופה כבדות מן האוויר הוא בגדר חלומות באספמיה.

פרופסורים גמורים
הילד הרע של המדע

כדאי לכולנו, ולפרופסורים שבינינו בפרט, להיות זהירים באשר לתהליכים פורצי דרך, וזאת בשל אופי הכלים שבידינו, המבטיחים לנו יכולות שחזור וניבוי המוגבלות למצבים המאופיינים בתנאים דומים במהותם לתנאי המעבדה שבה בוצעו הניסוי וניתוח תוצאותיו.

פרופסורים מלומדים רבים, גם אם הם מומחים במצב נתון מסוים, מתקשים לנתח תהליכים שהולכים ומתרחקים מאותו מצב נתון, שלא לדבר על פריצות דרך שהופכות את הקערה על פיה. גם המצגת של פרופ' גרונאו המתוארת בכתבה הנזכרת, נופלת במלכודת זו: האיש מלין על כי "לרכבת בעיה קשה, השירות שלה לא מספיק טוב, ולכן היא אינה מצליחה למשוך נוסעים", ומגלה, כי "המהירות של רכבת בישראל היא בין 40 ל-70 קמ"ש" – כאילו מדובר בגזירה מן השמים או לפחות במחסום מהירות האור. מתודולוגיה שגויה זו מסבירה אולי מדוע כה ספורים הם הפרופסורים שתרמו למהפכים ולפריצות דרך בתולדות האנושות (ד"ר אינשטיין הוא היוצא מן הכלל, בהיותו לאורך כל הדרך "הילד הרע" של האקדמיה). עוד מחשב ומוצא פרופ' גרונאו, כי "בממוצע, כל קווי הרכבת בישראל מסיעים כ-260 איש בשעות השיא ו-200 נוסעים לרכבת בשאר שעות היום, משמע, גם כיום הרכבות נוסעות חצי ריקות... ומה יקרה כאשר יאריכו את (קווי) הרכבת?" – הוא תוהה. מבלי לערב כאן את הניסיון האישי, שלי ושל מכרי, שבדרך כלל נוסעים ברכבת בעמידה מפאת חוסר מקום, יש מקום להזכיר את הבדיחה הנושנה על הסטטיסטיקאי, שטבע באגם שעומקו הממוצע 33.33 ס"מ. מעניין היה לראות סימולציה, שבה מחילים את אותה דיסציפלינה מחשבתית, המבוססת על מדידת תנאי הווה בלבד, לשם קבלת החלטה על מפעל ירקון-נגב, שבעת הקמתו הייתה צריכת המים של מעט היישובים המצומקים בנגב אפסית, שלא לדבר על מפעל ירדן נגב. שני מפעלים אדירים אלה, יחסית לתקופת הקמתם ולמשאבי המדינה דאז, הפכו את הקערה על פיה, ואפשרו לחקלאי הנגב לאחוז בקרקעותיו, ולפרק זמן מסוים למנוע את שוד הנגב על-ידי הבדואים – תופעה המתחדשת כיום לנוכח קריסת החקלאות.

כדאי לכולנו, ולפרופסורים שבינינו בפרט, להיות זהירים באשר לתהליכים פורצי דרך, וזאת בשל אופי הכלים שבידינו, המבטיחים לנו יכולות שחזור וניבוי המוגבלות למצבים המאופיינים בתנאים דומים במהותם לתנאי המעבדה שבה בוצעו הניסוי וניתוח תוצאותיו. ועל כך כבר אמר כלכלן חכם: "החיזוי הינו מלאכה קשה, בפרט כאשר מדובר בעתיד...". אין זאת אומרת כי אנו פטורים מלנסות תהליכים פורצי דרך, אך יש לעשות זאת בזהירות, מתוך הבנת הדומה והשונה בין המצבים ותוך נטילת סיכונים מדודים והדרגתיים. במקרה של מדע הכלכלה – דיסציפלינה שמדי פעם קורסת ומביאה מלחמה עולמית בהיקפה, ואשר מושפעת מהותית מאמונות ציבור המעורבים ומאירועים דרמטיים שמביאים את הציבור לאקסטזה כזו או אחרת – הזהירות מתחייבת שבעתיים.

הצעתו של פרופ' גרונאו להתמקד בתשתית של דרכים מהירות וכבישים אינה בחזקת פוליסת ביטוח. המציאות מורכבת יותר, ומצטברות ראיות המפריכות גישה אופטימית מדי בנושא התשתיות בכלל: ממשלת גרמניה השקיעה בעשור האחרון כ-110 מיליארד דולר מדי שנה במזרח גרמניה, בעיקר בתשתיות תחבורה לכל סוגיה, אך לא היה בכך כדי להביא לצמצום האבטלה שם, העולה על 20 אחוז (בדומה לשיעור האבטלה בשאר הגוש הסובייטי לשעבר). לאחר השקעה כוללת של כ-1.5 טריליון דולר במזרח גרמניה מאז האיחוד, נחשב פרויקט התשתיות לכישלון יקר, בין היתר משום שמחירי הנסיעה ברכבת גבוהים מדי ואינם מאפשרים ניוד מובטלים.

מתברר, כי להנעת הכלכלה לא די במילות קסם כגון "תשתיות" "תחבורה" אלא נדרשת יצירת ערך ותועלת כלכלית בת-קיימא. גם ביפן "הבטון לא פתר בעיות", כדברי מאמר בעיתון הרלד טריביון מלפני כשנה. שם מנידים ראש לנוכח כישלונות יקרים בתשתיות שהפכו לפיל לבן. הרכבות המהירות אינן נכללות בקטגוריה זו, ואפילו מדינה כסין, שרוב אוכלוסייתה ענייה, היא כיום המצטיידת העיקרית בטכנולוגיה זו.

להסיק תנור באמצעות רהיטים
הדרך הארוכה היא הקצרה [רכבת ישראל]

ואת קיתונות הבוז – הארסנל הסטנדרטי שבו משתמשים כדי "לשכנע" מציעי רעיונות בלתי שגרתיים "לחזור לתלם" – יש לרוקן לביוב, גם אם מוצאם בפיותיהם של "פרופסורים מכובדים".

בסדרי הגודל של ישראל, רכבת מהירה עשויה להביא מהפכה של ממש – להפוך את הגליל ואת הנגב לפרברי תל אביב, ולהיות מנוע צמיחה לישראל בכלל ולפריפריה בפרט. יתר על כן, להפסקת השוד של קרקעות המדינה על-ידי בדואים, נדרש מעבר של מאות אלפי משפחות לנגב ולגליל בטווח הקצר. הדבר אפשרי, אך מצריך פרויקט רכבת מהירה לנגב ולעמק יזרעאל, בסטנדרטים המקובלים באירופה, ביפן ובסין, במקום הצטיידות בטכנולוגיה בת 50 שנה ויותר שרוכשת רכבת ישראל. בניגוד גמור למעשייה הרווחת, כי "ישראל קטנה מדי לרכבת מהירה", חיברו הסינים את נמל התעופה בשנחאי עם מרכז העיר, מרחק של כ-30 ק"מ בלבד, ברכבת מבוססת הנע מגנטי ש"טסה" במהירות של כ-300 ק"מ בשעה.

כך תתאפשר נסיעה מהבית בפריפריה לעבודה במרכז הארץ בשעה ברוטו מדלת לדלת – זמן השקול לנסיעה לעבודה במכונית בתוך גוש דן כיום. הפרויקט גם יאפשר למאות אלפי משפחות להגשים את החלום הישראלי, דהיינו, המרת דירה עלובה במרכז במגורים צמודי קרקע ואיכות חיים, ללא "תשלום" בהתארכות זמן הנסיעה לעבודה ובחזרה – אפשרות ההולכת ומתרחקת מהישג ידן של משפחות המעמד הבינוני.

מהפכה תחבורתית שכזו תחזק בשלב ראשון את העיר באר-שבע, ובהמשך תהפוך את עיר הבה"דים למודיעין ולראש-העין של הדרום. בטווח המיידי מדובר בתוספת של כ-50 אלף משפחות בפרברי איכות חיים, ובטווח הבינוני והארוך גם בהכפלה, בשילוש ואף יותר מכך של אוכלוסיית הנגב – אחד מיעדיה המוצהרים של הממשלה. תשתית כזו, בהשקעה לא גדולה יחסית, תמתח את "אזור ההזדמנויות" של ישראל מחדרה-גדרה, כיום, עד דימונה ועפולה, תוך שחרור צווארי בקבוק משמעותיים ברצועת החוף הקטנטנה והצפופה ופינוי תקציבים אדירים, הנבלעים כבור בלי תחתית במאמץ חסר התוחלת להקל על העומס באמצעים המקובלים.

הדבר יתרום גם להשבחה הדרגתית אך ארוכת טווח ולעליית השווי של נכסים שנמצאים ברשות תושבי הפריפריה, אשר תסייענה לצמיחה בת-קיימא לעשור המיידי לפחות. השילוב של רכבת מהירה ו"בנה ביתך", בדרום ובצפון, יהווה מנוף ארוך טווח לאכלוס הנגב והגליל, להתאוששות בענפי "הכלכלה הישנה" ולמתן הזדמנות לעשרות אלפי עובדים שאינם מסוגלים להשתלב בענפי היי-טק, ושנפגעים כיום מהקיפאון בבנייה ובענפיה הנלווים, עקב מיעוט התחלות הבנייה ומחירי הקרקע במרכז.

ובאשר לזעקות השבר על הבזבוז המשווע שבפרויקט רשת הרכבות, לא חייבים להפוך כל דיון לדרמה, ובמקום זאת עדיף לחשב את נקודת האיזון. בפרויקט רכבת המטענים לאילת, העשוי להוות חלופה להובלתם בשיט דרך תעלת סואץ או בהקפת אפריקה, אין צורך לדמיין את העתיד, כי אפשר לחשב אותו ברמת סיכון של כל מיזם כלכלי המסתמך על מצב נתון. באשר למיזמים של רכבת מהירה, שבהם רב הנסתר על הגלוי, בהיותם תלויים בהיקף השינוי הדמוגרפי, אפשר להסתפק בחישוב, כי מכירת 100 אלף מגרשים במחיר 100 אלף דולר האחד – מחיר שנחשב ל"מציאה" בראש-העין של סוף שנות ה-80', תניב 10 מיליארד דולר, אשר די בהם לממן את מיזמי הרכבת המהירה, וזאת לפני גביית שקל אחד נוסף ממיסים אחרים, שישולמו עם יצירת פעילות נלווית.

האמירה כי "לעתים יהיה זה נחוץ להסיק את התנור באמצעות הרהיטים, אך אל לנו להשלות עצמנו כי גילינו שיטת הסקה חדשה ונפלאה" – מיוחסת לכלכלן האוסטרי מתחילת המאה ה-20, לודוויג פון-מיזס. אומנם החורף הישראלי הוא די אביבי בדרך כלל, שבהשוואה לאירופי ולאמריקני, אך לא כך הוא החורף הכלכלי העולמי הארוך העומד בפנינו. כדאי שנחשב היטב כל חתיכת עץ שנזרקת לתוך התנור ונבטיח כי ההשקעה אכן מועילה ונושאת פירות. אין ספק כי קירוב הפריפריה למרכז דורש מאיתנו "הקרבת רהיטים", אך הסקתם בקטר שיניע צמיחה כלכלית ושינוי דמוגרפי חיוני היא הימור ראוי, בדומה למיזמי המים של ישראל בשנות ה-50'.

ואת קיתונות הבוז – הארסנל הסטנדרטי שבו משתמשים כדי "לשכנע" מציעי רעיונות בלתי שגרתיים "לחזור לתלם" – יש לרוקן לביוב, גם אם מוצאם בפיותיהם של "פרופסורים מכובדים". עוד לא שכחנו איך פרופ' יעקב פרנקל, סגן נשיא AIG, לעג לתחזיתו המזהירה (תרתי משמע) של עמיתו נוריאל רוביני, שחזה את משבר האשראי העולמי הנוכחי, עד שהקיתונות כיסו את פדחתו. גם אם איננו מצפים מפרופסורים לפריצות דרך בחברה האנושית, ניתן לצפות מהם לשאת את דגל הדיון הציבורי הראוי והשקול. קיצור הדרך בין הפריפריה למרכז חשוב דיו כדי לדרוש לקיים בו דיון ברמה נאותה.

לאתר מגזין מראה
תודה לד"ר אלדד שידלובסקי על הערות והארות
איציק סיבוש הוא מוסמך בבקרת תהליכים ובמנהל עסקים, העוסק בניתוח מערכות
תאריך:  19/02/2010   |   עודכן:  19/02/2010
איציק סיבוש
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איך הדיון ברכבת ירד מהפסים
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שינויים בדרום
20/02/10 08:00
2
סוציאליסט
20/02/10 16:39
3
דעון אמיר
20/02/10 19:24
4
טל בלה
20/02/10 22:43
5
אורי....
21/02/10 02:43
6
yeshol
21/02/10 07:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תנועת "אם תרצו" הציגה לאחרונה מחקר המפרט את "תרומתם" של ארגונים חוץ פרלמנטריים (NGO’s) ישראלים לכתיבת דוח גולדסטון, המשמש זה מספר חודשים כתב האשמה בינלאומי חמור ביותר נגד ישראל. מתברר, כי עדויות שהעניקו מיוזמתם פעילי הארגונים הללו מהוות בדוח כמעט מחצית מן האסמכתאות לביצוע לכאורה של פשעי מלחמה מצד ישראל במבצע "עופרת יצוקה". לזות שפתיים זו אינה מבוססת דיה כדי לעמוד בבית משפט, הודה אף גולדסטון עצמו, אך היא בהחלט מספיקה להכפשת ישראל ולליבוי התעמולה הארסית נגדה. עוד מתברר, כי המכנה המשותף לארגונים הללו הוא מימון משמעותי מצד ארגון גג: "הקרן החדשה לישראל".
19/02/2010  |  רן ברץ  |   מאמרים
העברית הקלוקלת, השגורה תדיר בפינו, כבר הפכה מזמן למכת-מדינה. לאוזנם של קנאי השפה היא צורמת ואף מסבה לה כאב - ממש כמו צליל מזוייף של שיר המושמע בפיו של זמר גרוע.
19/02/2010  |  ראובן לייב   |   מאמרים
בנים-בנות, קצת סבלנות, סיבוב ההופעות שלנו מתקרב ואם לא נעשה עוד מאמץ - פשוט לא נהיה מוכנים. אז קצת רצינות, בבקשה.
19/02/2010  |  קובי קמין  |   מאמרים
לאחרונה דווח בכלי התקשורת כי השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ, החל בסדרה של התייעצויות לבחירת המועמד לתפקיד המפקח הכללי השבעה-עשר של משטרת-ישראל. המפכ"ל הנוכחי, רב-ניצב דודי כהן, נכנס לתפקידו בחודש מאי 2007, אחרי שקודמו, משה קארדי, אולץ לסיים את תפקידו בטרם עת, בגלל דוח ועדת זיילר (ועדת הבדיקה לבחינת מערכת אכיפת החוק בפרשת פריניאן והשוטר צחי בן-אור ז"ל). בתקשורת התפרסמו שמותיהם של כמה מועמדים למשרה הנכספת בעיני רבים. אחד מהם, כבר פרש מהשרות לפני שנים אחדות ופנה לעולם העסקי.
מהי הצגה מצליחה? כזו שהמשחק המשכנע, הטבעי והכנה של השחקנים חודר ללבך וכובש אותך. בלי מניירות ובלי - פוזות. תיאטרון אמיתי. כזו היא הפקתו של תיאטרון הקאמרי "ימי שלישי עם מורי".
19/02/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
יש מחשב - אפשר לכתוב רומן  /  יוסף אורן
מי צריך רגולציה  /  מוטי היינריך
הפטריוטיזם כמפלטו של האופורטוניסט הפוליטי  /  ד"ר שאול רוזנפלד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il