|   15:07:40
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

ירושלים צריכה מושל

מעודד מה"הצלחה" בימין משה, עבר טדי קולק לשכונה היסטורית אחרת, מָמִילָא, כדי לפנות גם את דייריה, בני דלת העם, להרוס את מרבית בתיה ולבנות במקומם שיכוני מיליונרים שרבים מהם אינם מתגוררים בארץ. ממילא החדשה, הבנויה מציפוי אבן מלאכותית ומקליפות ביצים, נראית כשן תותבת זולה בפיה של עיר שהייתה פעם יפהפייה גזעית
13/06/2010  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
בניין עיריית ירושלים [צילום: פלאש 90]

טדי קולק. בימיו החלה ירושלים להתכער [צילום: עיריית ירושלים]

לפני שנים הציע בכיר לחבר חדש במועצת עיריית ירושלים את תיק הבנייה. כשסירב, פער המציע את עיניו ואת פיו בתדהמה ואמר לו: "אתה השתגעת? תיק הבנייה זה כמו לזכות במפעל הפיס. זאת ההזדמנות שלך לסדר את עצמך, את ילדיך ואת נכדיך לכל החיים"

סולימן המפואר החליט לבנות את חומות ירושלים. הוא הטיל את התפקיד על מושל העיר וזה, בעזרת מהנדסים ובנאים, בנה בתוך שלוש-ארבע שנים את החומות שהן המונומנט הגדול והמרשים ביותר בארץ מאז ועד היום.

סר רונלד סטורס, מושל ירושלים בתחילת שנות ה-20' של המאה הקודמת, הנהיג את חוק האבן, שעל פיו ייבנו כל בתי ירושלים אבן כלפי חוץ. בגלל חוק האבן פרחה העיר במשך שלושים שנות המנדט - התקופה היחידה שבה הייתה ירושלים הבירה הבלבדית של הארץ - ובאבן נבנו בית החולים האיטלקי, בית הדקלים בדרך חברון, מלון פאלאס, הקונסוליה הצרפתית, מלון המלך דוד, ימק"א, הכנסייה הסקוטית, ארמון הנציב, וילה סלמה, מוזיאון רוקפלר, הדואר המרכזי ועוד.

בעת מלחמת העצמאות והמצור על ירושלים היה דב יוסף מושל ירושלים, המושל היהודי הראשון והיחיד בעת החדשה. בקור רוח ובשקט נפשי גרם לכך שהעיר - שרבים חששו, ואפילו היו בטוחים, כי תיפול כולה בידי הערבים - החזיקה מעמד, לא נקלעה לרעב ולמהומות לחם, ושרדה במלחמה הקשה. המושל יוסף דאג לכך שחלוקת המזון, המים, הדלק והשירותים החיוניים תהיה יעילה, חסכונית אך שוויונית, וכך הציל את ירושלים. אחרי המלחמה נעשה מושל ירושלים לשר האספקה והקיצוב, ובמשך כעשר שנים הנהיג משטר צנע במדינה כולה. יוסף היה השר הטוב ביותר בתולדות המדינה, כשם שיוסף הקדום, שאת שמו הוא נושא, היה המשנה הטוב ביותר למלך מצרים, אף הוא בגלל צנע.

שלא כמו המושלים, ראשי העירייה מאז טדי קולק מצטיירים באור שונה. בימי טדי קולק, לפני 40 שנה, התחילה אדמת ירושלים להיות טרף לכרישי נדל"ן ותהליך כיעורה וניוולה של העיר מתפתח מאז ועד היום. לפני ארבעים שנה היה כותב מאמר זה בין המפגינים נגד הבנייה הגבוהה במתחם עומריה (בקצה המזרחי של טלביה). הבניין הגבוה הראשון של ירושלים, בניין מכוער המשקיף בגסות אל אגן הנוף של העיר העתיקה, קם בכל זאת, ולפי דיווחי המקומונים, הוא עומד עד היום ללא רישיונות מתאימים. לו רצה טדי קולק, הבניין לא היה קם.

מושל שינקה את המדמנה
[צילום אווירי של מרכז ירושלים: פלאש 90]

לא צריך להיות האדריכל נימאייר או רנצו פיאנו כדי להבין שמשהו בעיר הזאת מאוד לא תקין. די לראות בניינים שהיו אמורים לצפות לנוף, ומישהו בנה להם לפני הפרצוף בניינים גבוהים יותר המסתירים לא רק את הנוף אלא אפילו את האוויר הפשוט

בתמונה: בריכת ממילא, גן העצמאות ורח' הילל
▪ ▪ ▪

זאת הייתה רק ההתחלה. לאחר מכן בא הפינוי האכזרי של שכונת ימין משה מתושביה האותנטיים, שנאחזו בה באומץ במשך 19 שנות היותה קו חזית עם ירדן, ומסירת בתיה למתעשרים חדשים וקרובים לצלחת. מעודד מ"הצלחה" זאת עבר קולק לשכונה היסטורית אחרת, מָמִילָא, כדי לפנות גם את דייריה, בני דלת העם, להרוס את מרבית בתיה ולבנות במקומם שיכוני מיליונרים שרבים מהם אינם מתגוררים בארץ. ממילא החדשה, שכבר אינה בנויה מאבן גזית אלא מציפוי אבן מלאכותית ומקליפות ביצים, נראית כשן תותבת זולה בפיה של עיר שהייתה פעם יפהפיה גזעית. החדר השכור הראשון שלי בממילא היה בבית ששימש בעבר הקונסוליה הסורית, והיו בו מדרגות עשויות שיש לבן. הוא היה אומנם מוזנח, הרוס, חורבה ממש על הגבול הבינלאומי, אך היה צריך לשפץ ולא להרוס עד היסוד.

לאחר מכן הופיעו בתי המלון המכוערים, שהמכוער שבהם עומד על הדשא של גן העצמאות. שוו בנפשכם שכריש נדל"ן היה מבקש לבנות בניין כזה על הדשא בהייד פארק בלונדון. הרי הלונדונים היו טובלים את ראשו בכיור מלא מים אפורים ולא מוציאים אותו משם לעולם.

ההמשך היה גיבוב בלתי נסבל של בתי מגורים ומבנים מכל הסוגים בשכונות העיר. כל מי שנוסע בכביש בזק ממזרח למערב ומעיף משם מבט אל הגבעה של בית וגן מעל מגרש בית"ר ובית החולים שערי צדק החדש, רואה מיד גיבוב מחריד, כאילו מישהו שפך מתוך שק מאות בתים על הגבעה האומללה והלך לענייניו בלי לעשות סדר. זאת גם התחושה שנותנת הבנייה הגבוהה והצפופה מדי ברחוב עקיבא שבמרכז העיר. תוכנית מפלצתית במיוחד נועדה לרחוב הנביאים, שספג כבר סטירת לחי ראשונה עם בנייתו של בניין ארלדן, שמתאים לרחוב מיוחד זה כשם שכותב שורות אלו מתאים לכהונת הארכיהגמון של איי סוקוטרה. נקווה, נתפלל, שתוכנית זאת תיגנז לעד יחד עם התוכנית לבנות מפלצת ליד הכנסייה הארמנית במושבה הגרמנית (רח' עמק רפאים פינת דרך בית לחם).

לא צריך להיות האדריכל נימאייר או רנצו פיאנו כדי להבין שמשהו בעיר הזאת מאוד לא תקין. די לראות בניינים שהיו אמורים לצפות לנוף, ומישהו בנה להם לפני הפרצוף בניינים גבוהים יותר המסתירים לא רק את הנוף אלא אפילו את האוויר הפשוט (וראה, למשל, את הבניין המקושת בפינת הרחובות דוד המלך וקרן היסוד שלפניו תקוע מלון גדול (וכמובן, גם מכוער).

בנקודה זאת - סיפור אישי קטן. חברי הטוב, שהוא גם נשמה טובה ותמיד עוזר לאנשים עוד מימי היותו סטודנט, נבחר למועצת עיריית ירושלים לאחר שנים ארוכות של עבודה ציבורית בהתנדבות. זה היה כבר, לפני כמה קדנציות. ראשי מפלגתו, שנכנסה לקואליציה העירונית, הציעו לו לקבל את תיק הבנייה. הוא השיב שעל-פי אופיו הוא עובד סוציאלי מלידה והוא מבקש תיק הקשור בטיפול באנשים, בסיוע לנצרכים, לחולים או משהו בסגנון זה, ואילו את תיק הבנייה שיתנו למישהו אחר. הבכיר שהציע לו את תיק הבנייה פער את עיניו ואת פיו בתדהמה. לאחר שתיקה של שתי דקות שלמות אמר לו: "אתה השתגעת? תיק הבנייה זה כמו לזכות במפעל הפיס. זאת ההזדמנות שלך לסדר את עצמך, את ילדיך ואת נכדיך לכל החיים".

בין "הישגיה" של עיריית ירושלים היהודית לדורותיה אפשר למנות גם את בזבוז ההישגים של התקופה המנדטורית, את קלקול אגן הנוף מסביב לעיר העתיקה, את שבירת קווי הגבעות המשקיפות אל העיר, את התוספות הישראליות המזעזעות לווילות של טלביה, את התוספת המיותרת למלון המלך דוד, את ניוונם של בניין הדואר המרכזי ושל בנק אפ"ק הסמוך לו (כיום בנק לאומי), את הזנחתו של בית פרומין (הכנסת לשעבר) שנפל לידיו של כריש נדל"ן בנסיבות שערוריתיות, את הזנחת מלון פאלאס (במשך כל השנים שבהן היה משרד המסחר והתעשיה), את העזובה סביב בריכת ממילא, את ההזנחה רבת השנים של "ואלאך" או "שערי צדק הישן" (שהפך בשנים האחרונות לבית רשות השידור), של בית החולים האנסן, של טרה סנטה (עד שחזרה לידיים נוצריות) ושל תחנת הרכבת הטורקית (תל אביב כבר שיפצה את שלה, ירושלים - לא). והפשע המקומם מכולם (שוב טדי קולק), הריסת טליתא קומי, אותה שכיית חמדה ארכיטקטונית והיסטורית בקרן הרחובות בן-יהודה והמלך ג'ורג' שנהרסה בתוך לילה אחד כדי להקים במקומה את מרכז רג'ואן (שלא ממש מתחרה בטאג' מאהל).

על כל אלה, ועל עוד על רבים אחרים, נוסף לנו גם גשר קאלטרווה. אבות העיר עומדים עכשיו בפני ברירה פשוטה: להרוס את הגשר או את הבניינים שסביבו. ראש העירייה החדש והנמרץ ניר ברקת כבר הודיע שהוא הורס את הגשר. הוא יעמוד במשימה שנטל עליו מפני שהוא טיפוס שאומר ועושה. ואולם אם יסוג וישתלב במקום זאת במדמנה העירונית הרגילה, כותב המאמר מתכבד להודיע שהוא יתגייס אישית לביטולה של העירייה, אחת ולתמיד, ולהבאת מושל. לי לא איכפת מאין יבוא. הוא יכול להיות סיני (רצוי מושל שנחאי), צרפתי (רצוי מצאצאיו של ברון האוסמן), רוסי (בעיקר מפטרבורג) או טורקי (מצאצאי המושל שבנה את החומות). מצידי הוא יכול לבוא גם מטטואן, מחאלב או מאיספהאן, ובלבד שיהיו לו סמכויות. הוא יוכל להפקיע, להזיז, להרוס, לשחזר, לשקם, להעיף כרישי נדל"ן לקישלה בתנועה זועמת אחת של שפמו ולהפוך את עיירת הבוקרים המושחתת הזאת לעיר בירה. ירושלים צריכה מושל.

מפלצות הולילנד. גיבוב מחריד [צילום: פלאש 90]
עמוס גורן הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל".
תאריך:  13/06/2010   |   עודכן:  13/06/2010
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ירושלים צריכה מושל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נוף ירושלים
13/06/10 15:06
2
קולומפנסה
19/06/10 12:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדם קלר, דובר ארגון "גוש שלום", הפיץ (שבת, 12.6.10) הודעה לתקשורת הנושאת את הכותרת: "מזרקות תל אביב נצבעו בדם במחאה על ההרג שביצעו חיילי הקומנדו בספינת הסיוע לעזה". בתוכן ההודעה נכתב כדלהלן:
13/06/2010  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
לפי עדוּתו, התלבט יורם קניוק כשישים שנה עד שהשלים את ספרו החדש - "תש"ח" (הוצאת ידיעות אחרונות - ספרי חמד 2010). הזמן הארוך שהרה את הספר הזה, השם שבחר לו והגירסה המצוירת שלו לדגל הלאומי, שהוצבה בין אותיות כיתוב מוכספות, שהתאימה ההוצאה לעטיפה - הרומזות על הדימוי "מגש הכסף" שהעניק אלתרמן ללוחמי תש"ח במפורסם מבין שירי "הטור השביעי" - היו צריכים לחייב הן אותו והן את ההוצאה. ולא כל שכן אם אחרי העטיפה הקדיש קניוק את הספר לחבריו "המתים והחיים מהראל" וגם בחר כמוטו לו את הפסוק עם הציווי המחייב מפרק ט"ז בספרו של הנביא יחזקאל -"בְּדָמַיִךְ חֲיִי!".
13/06/2010  |  יוסף אורן  |   מאמרים
ההסברה הישראלית שבויה בקונספציה שעם תעמולת האויב מתמודדים בהיגיון ובכנות
13/06/2010  |  דני בן-ישי  |   מאמרים
כמו התניה פאבלובית, נדרשו אנשי הרוח הבכירים של ישראל לדעת עניין המשט הטורקי. הרבה לפני מוצא פיהם הכינה התקשורת הישראלית את הקרקע בהגדרת המשט כ"הסתבכות". עוד מיני הסתבכויות לכאורה פורסמו ברבות השנים, אז מי אנחנו שנחשוב אחרת? מה אנחנו סופרים?
13/06/2010  |  אורן קאשי  |   מאמרים
יד המקרה או טלפתיה? שבה אני מאמין. בראשית השבוע אני מוצא בחלון התגובות אצלי באתר תגובה לפוסט שכתבתי לפני יותר משלוש שנים - במרס 2007 - תחת הכותרת "קולות נשים" ובה הזכרתי עורכות, קרייניות ומגישות בהיסטוריה של "קול ישראל", אף שבמרכז הרשימה עמדה מגישה עכשווית - ענת דווידוב.
13/06/2010  |  צבי גיל  |   מאמרים
כמה הערות על המשט  /  דני בן-ישי
לקרוא לילד בשמו  /  עודד בושריאן
כך אורזים היסטוריה לשימוש ביתי   /  שרית ילוב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם בסיומה יעלה בידי ארצות הברית לכונן ברית הגנה מפני האימפריאליזם האירני שייצור שותפות של ממש בין אמריקה, ישראל, סעודיה, מצרים, ירדן והמפרציות המלחמה הייתה כדאית
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 264/65, יוסף שיוביץ ויוסף ראש נגד היועץ המשפטי לממשלה. השופטים שמעון אגרנט, יואל זוסמן ואלפרד ויתקון. 29 באוקטובר 1965
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il