|   15:07:40
  אלכס וינרב  
חבר מועצת העיר מודיעין מכבים רעות
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

תובנות לייעול ולירוק מערכת החינוך ערב פתיחתה

כולנו שיכולים לסייע לייעל וליירק את שנת הלימודים הקרובה תשע"א
18/08/2010  |   אלכס וינרב   |   מאמרים   |   תגובות
לימוד יסודות איכות הסביבה [צילום: פלאש 90]

השבוע בישיבת מועצת העיר של מודיעין מכבים רעות בה אני מכהן כחבר מועצה (באופוזיציה), הציגה ראש מינהל החינוך את מצב ההיערכות לשנת הלימודים תשע"א וכן את מדיניות החינוך העירונית.

במסגרת הדיון שהתפתח במועצת העיר ולאחר שביקשתי מספר הבהרות, החלטתי להפיץ לתושבי העיר מודיעין מכבים רעות וכן לרשימת התפוצה שלי ברחבי הארץ שאלות ותובנות לשימוש כולנו שיכולים לסייע לייעל וליירק את שנת הלימודים הקרובה תשע"א. אשמח גם לקבל במייל חוזר רעיונות ותובנות ממכם שיכולים לסייע לכולנו בייעול וביירוק שנת הלימודים הקרובה.

1. חסרה השקעה כספית בלימודי איכות הסביבה בגני ילדים ובכיתות א'-ו'. נכון שהיה חם מאד מאד הקיץ! והמים בדרך להיגמר! ואין כמעט חשמל לכל המזגנים שפועלים 24/7! ובכן אלו תופעות הקשורות להתייחסותנו לסביבתנו!!! לכן לדעתי צו השעה הינה השקעה מכספי הרשויות לטובת לימודי סביבה וקיימות. לדעתי חובה שיושקעו תקציבים מהעירייה בתוספת גיוס מקורות מימון חיצוניים ללמד את יסודות איכות ושמירת הסביבה, הקטנת הצריכה, הקטנת יצירת פסולת ושיטת הפרדה במקור של הפסולת הביתית, תגבור המחזור, סכנות הקרינה, זיהום "האוויר והרעש, חשיבות שימור המים וכדומה לתלמידי העיר. התלמידים הם העתיד, והיום נוכל ללמד אותם "דרך חיים" סביבתי ומקיים שישמש אותם היום ובעתיד. ילדינו הם סוכני השינוי הכי טובים שיש!

לתושבי מודיעין אזכיר שיזמתי באביב מפגשים עם מפמ"רי משרד החינוך ונציגי מינהל החינוך בעירייה על-מנת לפתוח בשנת תשע"ב מגמת איכות הסביבה ומגמת מורשת וארכיאולוגיה במספר בתי ספר תיכוניים שבעיר, וזה יצליח רק אם תלמידי בתי הספר היסודיים ילמדו את מגוון נושאי הסביבה וילמדו נושאי מורשת וארכיאולוגיה מקומית החל מגיל צעיר כך שכשיגיעו לביה"ס התיכון ולמגמות הללו-החומר הנלמד יהיה מוכר וידוע להם!

2. חסרה השקעה בלימודי יסודות היהדות. אנחנו כיהודים וכישראלים חייבים ללמד את ילדינו מושגי יסוד של היהדות, תורת ישראל והכרת ארון הספרים היהודי המפואר. חשוב בעיני להשקיע מקצת כספי עירייה ללימודים אלו כלימודי ליבה לתלמידי כל הכיתות.

3. אני מנסה לקדם שמנהלי בתי הספר יעברו להיות מנהלים עצמאיים המנהלים בעצמם משק כספי סגור, קרי יקבלו תקציב ויפעלו באופן עצמאי בהוצאותיהם ובהכנסותיהם. כמוכן יוכלו מנהלי בתי הספר להשכיר חדרים, אולמות ומגרשים, יוכלו להתייעל בחשמל ובמים ואף ליצור חשמל על גגותיהם כדי לייצור הכנסה כספית נוספת משמעותית שתאפשר הצטיידות במעבדות ובמחשבים, או למימון תוספת שעות לימוד, מערכי שיעור וכדומה, או למימון טיולים ועוד דברים שמנהלי והורי בתי הספר יחפצו בהם. היום חדרי ומגרשי הספורט שבבתי הספר מנוהלים בדרך כלל על-ידי המתנ"ס או גורם חוץ כלשהוא הגוזר הכנסה מהטיפול -לדעתי יש לאפשר לבית הספר לטפל ולהרוויח בעצמו את התקורה. אציין שלפני מספר שנים מנהל גימנסיה הרצליה (רון חולדאי כמדומני) הכניס כספים רבים לקופת בית ספרו מהשכרת שטחים וכיתות לאלו הזקוקים להם תמורת תשלום. ניהול עצמאי יגרום גם להתייחסות רצינית יותר של כל המעורבים לציוד הציבורי.

4. חסרה לי מדיניות המחייבת בתי ספר לרכוש בעיקר "מוצרים ירוקים" קרי רכישת נורות חשמל חסכוניות, רכישת נייר ממוחזר, רכישת מדפסות המדפיסות בשני צידי הדף, רכישת סבונים וחומרי ניקיון ידידותיים לסביבה, צביעת חדרי הלימוד בצבעים לא מזיקים, חובת שימוש בכלים רב פעמיים במקום חד פעמיים, הגשת שתייה בקנקני שתייה במקום פחיות שתייה, הקמת מערכות מים ממזגנים להשקיית הצמחייה, התקנת חסכמים ואסלות עם מיכלי הדחה דו כמותיים ועוד. גם ירוק, גם חסכוני!

5. חשוב לדעתי לעודד תלמידים להגיע לבית הספר באמצעות אופניים - פעילות שהינה בריאה, ירוקה ובעיקר תחסוך מאלפי מכוניות מדי יום מלנסוע, לפקק ולזהם את האוויר אותם ילדינו נושמים. יש להשקיע בהעברת הרצאות/סדנאות בנושא חשוב זה לתלמידים (יש רכזי "ערים בריאות" ברוב היישובים המכירים את הנושא), ויש כמובן להתקין בכל בתי הספר מתקני קשירת אופניים. ישנם ערים שהצליחו כבר לסלול שבילי אופניים מיוחדים מהשכונות למוסדות החינוך - מומלץ לפעול לגיוס כספי הרשות למיזם זה.


6. חובה לערוך מדי כמה שנים סקר בדיקה אלקטרומגנטית לבדיקת כמות הקרינה מחשמל הנמצא בקרבת התלמידים ועובדי מוסדות החינוך. מקור הקרינה העיקרי הינו בארונות ובחוטי החשמל במרחב הבית ספרי. יש בתי ספר שקופסת החשמל (המייצרת שדה אלקטרומגנטי) נמצאת לעיתים בגב הכיתות ובגב חדרי המזכירות והמורות וזה יכול להיות מאד מסוכן. בדיקה פשוטה בכל בתי הספר ובגני הילדים יפיג את החשש ויסייע לאתר את אלו הדורשים תיקון מצב. הנחיות לביצוע הסקר ניתן למצוא באתר המשרד להגנת הסביבה (טל' לאלברטו ברנשטיין 02-6495866). מרכז השלטון המקומי הוציא חוזר בנדון ומקווה לגייס בעתיד מימון ממשרד החינוך לבדיקות אלו. בינתיים דאגו לתקציב מהעירייה ובצעו את הסקר -זה חשוב!

7. לתושבי מודיעין: חובה לדרוש הסרת אנטנות סלולריות זעירות של מוני המים המוצבים קרוב מדי למוסדות החינוך. לפני זמן לא רב, נקבעה מדיניות עירייה שכל האנטנות בעיר יוצבו מינימום 100 מטר מבתי ספר על עמודי התאורה ברחובות הראשיות וכך יש לעשות. בנוסף יש לפרסם את מיקומם ועוצמת הקרינה (נמוכה) שלהם לידיעת הציבור.

8. מומלץ לתלות הודעות בכניסה לבתי הספר על סגירת טלפונים ניידים ומיעוט השימוש בהם שכן כל מי שמשוחח בנייד, בעצם "משדר" את שיחתו באמצעות אנטנות סלולריות, וכל סביבת המשוחח בעצם נמצא בתוך "מרחב קרינה" דבר לא בריא ולא מומלץ. מיותר לציין ששיחות המתנהלות מהנייד הצמוד לאוזן של ילדים רך-בשנים מסוכנת ביותר (חשבו על שניצל במיקרוגל - זה תיאור מוגזם מאד של מה שקורה למוחם של המשוחחים בנייד, אך השתמשתי בו כדי שהמסר יובן!). דברו פחות בנייד ויותר בטלפון הקווי שבבית או במשרד.

9. חשוב מאד בעיני ליישם בכל רשות מדיניות שיזמתי במודיעין האוסרת שימוש במפוחי עלים בתוך וליד מוסדות החינוך בכל שעות פעילות בית הספר. מפוחי עלים הינם כלים שמעיפים לאוויר ומשם לריאות ילדינו אבק המכיל מתכות כבדות מסוכנות הנמצאות על רצפת המדרכה והכבישים ואשר נפלטו ממכוניות נוסעות. בנוסף מפוחי עלים מפעילות רעש הרבה מעל המותר.

10. חובה לצייד כל מוסד חינוך (גן ועד תיכון) במיכלי איסוף למחזור של ניירות, בקבוקי שתייה (של אל"ה המזכים את בית הספר בכספי פיקדון 30 אגורות למיכל שתייה), מיכלי איסוף לבטריות משומשות, לדיסקים ולטונרים.

11. אני ממליץ לדרוש מהעירייה שיצבעו על הכביש בסמוך למוסדות חינוך "האט", "מהירות מותרת 20 קמ"ש" וכדומה. לדעתי זה יועיל כתזכורת נוספת ליושבים ברכבים שייזהרו בהגעתם לפתח בתי הספר, ושיורידו מהירות.

12. חיוני לאתר מקור תקציבי מדי שנה להחלפת חול בארגזי חול בכל גני הילדים וגם בפארקים הציבוריים. כמדומני שיש הנחייה שעל סייעת גן הילדים לנקות כל יום בסוף שעות פעילות הגן את ארגז החול מלכלוך וממפגעים ואף לכסות את ארגז החול מפני חתולים הנוהגים לחפור בחול, לעשות שם את צרכיהם ולכסותם שוב בחול. ארגזי החול הינם מקור רציני של העברת מחלות לילדינו הקטנים.

13. חשוב שיוקצה תקציב ל"לוקרים" לכל תלמידי מוסדות החינוך כדי שיוכלו להשאיר בבתי הספר את מרבית הספרים ולא לסחוב אותם מדי יום לכיתות. מי לא עד לילדינו הכורעים מנטל משקל ספרי הלימוד הנמצאים בתרמילי הגב שלהם. "לוקרים" יורידו דראסטית כמויות בעיות הגב שזוכים להם ילדינו.

14. אבקש ליישם מדיניות שיזמתי בעבר שתלמידי מוסדות החינוך יטיילו ראשית בעירם ובסביבתו לפני שיוצאים לטיולים ביישובים מרוחקים. לדעתי חובה שילדי היישוב ילמדו על יישובם ויפתחו הזדהות עם יישובם ("לוקל פטריוטיזם") לפני יצירת היכרות והזדהות עם יישובים אחרים ברחבי הארץ. ניתן לשלב יחד (להוציא את ירושלים בירת ישראל והעם היהודי שחובה שכל תלמיד יבקר שם ) אך נוצר מצב שילדים רבים מסיימים תיכון ללא שביקרו ולו פעם אחד באתריהם ההיסטוריים של היישוב, הם לא מודעים לעבר, להווה או לתוכניות העתידיות של היישוב והם לא ביקרו באתרים הסמוכים לעיר. בנוסף, ישנם תלמידים שמדי שנה נוסעים לטייל בדיוק לאותו מקום שטיילו שנה שנה או שניים קודם שכן לעיתים אין תיאום בין רכזי הטיולים בשכבות השונות! לדעתי זה מאד קל להכין תוכנית טיולים ראשית להכרת היישוב, ואז להכרת סביבתו הקרובה של היישוב ואז להכרת שאר חלקי הארץ!

15. לתושבי מודיעין: שמחתי לשמוח שתיפתח השנה מגמה טכנולוגית (של מוסד ברנקו וייס) אך לצערי שמעתי שהיא מיועדת רק עבור תלמידים מסויימים. וכי למה? הרי לא כולם יכולים להיות כשיגדלו עורכי דין, טייסים, פרופסורים, מהנדסי תוכנה וכדומה. מי יהיו נגרי העתיד ומי יהיו טכנאי המזגנים בעתיד ומי יהיו המוסכניקים בעתיד. אני בעד פתיחת מגמות טכנולוגיות ומקצועיות לכלל תלמידי העיר, ושהם יבחרו מה מעניין אותם ללמוד: לימודים עיוניים, לימודים מקצועיים או שילוב ביניהם!


16. אני בעד "יום לימודים ארוך" עם לימודים עיוניים ולא רק חוגים כיפיים במסגרת תל"ן (תוכנית לימודים נוספת) או ארוחה חמה והופ-לישון בחדר/כיתה. אני בעד שתלמידי העיר ילמדו לימודים עיוניים/מקצועיים עד שעות אחר-הצהריים ושלא יסיימו את לימודיהם בבתי הספר בשעה 11:45 או 12:45 וילכו הביתה/חוגים /ישתעממו/יסתובבו ברחובות ובפארקים/יצפו בטלוויזיה ובמחשב וכדומה. אציין שנודע לי על מספר יישובים שמפעילים שם יום לימודים ארוך, וזה מצליח, וזה עולה הרבה כסף אומנם ולכן יש לשאוף למצוא מקור תקציבי לנושא חשוב זה. הכל עניין של סדר עדיפויות!

לסיום, קיבצתי מספר כללים שאני ממליץ ליישם בבתי הספר לייעולם וליירוקם:

א. בסיום יום הלימודים יש לסגור את התאורה בכיתה, את המזגנים בכיתה ואף את המחשבים ומסכי מחשב שבכיתה/משרד פעילות אשר יחסוך אלפי שקלים בשנה לבית הספר! (לידיעתכם-הישארותם של מחשבים ומסכים וטלוויזיות וכדומה במצב של סטנד-ביי זוללת גם חשמל!)

ב. ייבחר תורן שיסייר בקומת השכבה לפני לכתו הביתה ויבדוק שאכן הנחיות אלו בוצע בכל הכיתות בשכבה/בקומה.

ג. אותו תורן יבדוק בקומת השכבה את ברזי המים בשירותים ובברזיות שתייה/קולרים שאכן הם סגורים ולא נוזלים ושהאסלות בלי נזילות (אם יש נזילות, יש להודיע מיידי לאב הבית, חבל על כל טיפה ומים הם מצרך יקר מאד מאד!)

ג. יש לפעול כך גם במשרדי מזכירות בית הספר.

ד. יועמדו קרטוניות בכל כיתה ובכל משרד בבית הספר לאיסוף ניירות שאין בהם יותר שימוש, ועובדי הניקיון יעבירם מדי שבוע למיכל איסוף מרכזי בבית הספר.

ה. יורכבו בקבוקי פלסטיק ריקים של ליטר וחצי למזגנים. התורן יעביר את המיכלים עם מי המזגנים לחדר השרת/אב בית כדי שהמנקים השוטפים את בית הספר ישתמשו במים אלו. זה יחסוף הרבה כסף מדי שנה.

ו. במי מזגנים ניתן להשתמש גם להשקיית צמחים בגינת בית הספר!

אלו עיקרי שאלותי ותובנות שלי לייעול ולירוק מערכת החינוך ערב פתיחתה, ואשמח לשמוע גם ממכם רעיונות ותובנות נוספות.

הכותב הוא חבר מועצת העיר מודיעין מכבים רעות.
תאריך:  18/08/2010   |   עודכן:  18/08/2010
אלכס וינרב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תובנות לייעול ולירוק מערכת החינוך ערב פתיחתה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רויתמאיר
25/08/10 08:48
2
גלי88
26/08/10 13:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנחנו נוהגים לקנות בסופרמרקט של חצי חינם בחולון, ובמהלך הקניות, אני נוהג לשבת בקפטריה לתדלק בספל קפה מר. לפעמים, אני רואה את בעל הרשת, זכי שלום, יושב ליד שולחן גבוה בפינת הקפטריה ומנהל עסקים עם ספקים או שיחות עם עובדים.
18/08/2010  |  יאיר דקל  |   מאמרים
הרצון ליהנות מקיום יחסי מין גרם לכך שהמדענים המציאו בעבור הנשים את אמצעי המניעה, את הכדורים שעשויים מחומרים כימיים, וזאת על-מנת לשבש את התהליך הפיזיולוגי הטבעי לכניסה להיריון, וגם למניעת המשך ההיריון לימים אחדים לאחר הכניסה להיריון, וזאת כדי שהשפעתם של הכדורים לא יאפשרו את הכניסה להיריון או המשך ההיריון של האישה לאחר קיום יחסי המין.
18/08/2010  |  יוסי קרמר  |   מאמרים
לא משנה כיצד תיגמר פרשת "מסמך גלנט" - דבר אחד ברור: בטחונה של המדינה נפגע, אולי בצורה משמעותית. כאשר הרמטכ"ל והאלופים מקדישים זמן למאבקים אישיים ולחקירות משטרה, זה צריך לבוא על-חשבון משהו - והמשהו הזה הוא שמירת בטחונה של המדינה. כאשר אויבי ישראל רואים את הברדק והגועל שיוצאים מכל חור, זה מן הסתם לא מעציב אותם במיוחד, ואולי אף תורם להרגשת ביטחון-יתר מצידם.
18/08/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
פעם אחת לפני כשני עשורים, כשהייתי חבר בהנהלת איגוד הבמאים (בראשותו של פיטר פריישטדט ז"ל) הגיע עמיתי הבמאי והמפיק ריקי שלח יבדל"א והציע להקים את "האקדמיה הישראלית לקולנוע". שאלנו אותו "מה זה?!" – והוא הסביר: "זה כמו באמריקה, שיהיה ערב אחד בשנה שכל יוצרי הקולנוע ילבשו בגדים חגיגיים ויתכנסו באולם מפואר לחלוקת פרסים על עבודתם, זה יוסיף כבוד ומוניטין לקולנוע הישראלי וזה יהיה לטובת כולנו" - כששאלנו "ולמה השם א ק ד מ י ה ?!" – הוא ענה: "ככה זה גם באמריקה".
18/08/2010  |  שאול דישי  |   מאמרים
מי שלא מעודכן, המסמך שנקרא על שמו של אלוף גלנט, הוחזק על-ידי הרמטכ"ל חמישה שבועות עד שמסר אותו למשטרה יום לפני הפרסום בתקשורת, כפי שנמסר בחדשות. הוא נחקר במשטרה כשהמסמך נמצא בידיו ושתק בעוד הוא יודע שמתנהל דיון ציבורי ושהוגשה עתירה לבג"צ כדי לקבל את המסמך מערוץ 2. זה יותר ממתמיה איך הוא שתק כל-כך הרבה זמן. ודאי הוא או תומכיו ימצאו כבר תירוץ זה או אחר. פרשת עדן אברג'יל לעומת זאת, היא ה"סערה בכוס מים" על חיילת שפרסמה בפייסבוק תמונות שלה מלפני שנתיים כשהייתה אז בצבא, עם עצירים פלשתינים כפותים עם אזיקונים ועיניהם מכוסות בפלנלית. סמיכות הפרשיות והידיעות שמגיעות לתקשורת על ה"תחמנות של דובר צה"ל והסכסוכים של אלופי צה"ל" כדי להשיג את הרמטכ"לות, מחזקת אצלי את הדעה שזה לא היה מקרה. במלחמה כמו במלחמה אומרים, ומי יודע זאת טוב יותר אם לא הגנרלים שלנו?
18/08/2010  |  רובי בוזגלו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il